ایران پرسمان

آخرين مطالب

سازمان هواپیمایی کشور این روایت عجیب پیگیری کند تحلیل روز

سازمان هواپیمایی کشور این روایت عجیب پیگیری کند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در «اعتماد» منتشر شده و انتشارش در «آخرین خبر» به معنای تایید آن نیست.
رشد سرسام‌آور قیمت بلیت هواپیما تا جایی که حتی مسوولان هم می‌گویند این سطح از افزایش غیرقانونی است و باید کنترل شود، تنها مساله این‌ روزهای مسافران ناوگان هوایی ایران نیست و کمبود هواپیما از یک‌ طرف و کهنسالی این ناوگان از سمت دیگر، مسائل فراوانی ساخته است. در این بین رفتار بعضا عجیب برخی شرکت‌های هواپیمایی هم بر این شرایط بغرنج افزوده و در پروازها در کنار کاهش شدید میزان و کیفیت پذیرایی، مسافران بارها شاهد فروش بلیت‌‌های بدون صندلی هم بوده‌اند. علاوه ‌بر این رفتارهای تقریبا رایج، گفته می‌شود برخی شرکت‌های هواپیمایی کمی زودتر از زمان قانونی «گیفت پرواز» را می‌بندند و بلیت مسافران را به افرادی خاص می‌فروشند. به این مسائل می‌توان چندین و چند مساله پرتکرار را هم اضافه کرد، اما به تازگی چالش تازه‌ به این سریال مشکلات افزوده شده و آن‌ هم نگرانی درباره سلامت برخی پروازهاست؛ متن پیش‌رو، روایت یک مسافر از پیشامدی عجیب در یکی از پروازهای چند روز گذشته است: جایگزینی خلبان و کادر پروازی که معتقد بود هواپیما سلامت پرواز را ندارد! با این توضیح که «اعتماد» آماده است پاسخ مسوولان مرتبط را هم پوشش دهد، متن کامل این روایت را در ادامه بخوانید.
عبدالله دیوانی‌پور یکی از مسافرین پرواز: با توجه به اطلاعات پرواز مقرر بود در روز جمعه مورخ 12/03/1402پروازی به شماره VR5814 هواپیمایی وارش از تهران به بندرعباس در ساعت 12:35 دقیقه از ترمینال یک فرودگاه مهرآباد پرواز کند، هواپیمای مورد نظر بویینگ 737 بوده که طبق روال همیشگی حدود ساعت 13:10 اعلام شد که مسافرین پرواز به در خروجی 5 ترمینال جهت سوار شدن به هواپیما مراجعه کنند، تشریفات پرواز انجام و مسافرین وارد هواپیما شدند، هواپیما جهت پرواز، پروتکل‌ها را اجرا و به باند فرودگاه جهت برخاستن وارد شد. در ابتدای باند اصلی هواپیما متوقف و موتورها خاموش شدند، با گذشت حدود 5 دقیقه، خلبان پرواز وارد راهرو مسافران شد و اعلام کرد مشکل فنی پیش آمده و آلارم نقص قطعه ابزار دقیقی روی برد هواپیما نمایان شده و تا رفع کامل نقص، هواپیما را به پرواز در نمی‌آورد، زیرا هواپیما قرار است حدود 800 نفر مسافر را جابه‌جا کند و بعد از مسیر تهران به بندرعباس، مسیر بندرعباس به ساری و بالعکس و مجددا از بندرعباس به تهران بازمی‌گردد و در مجموع حدود 7 الی 8 ساعت هواپیما باید در آسمان باشد. پس از اطلاع‌رسانی دقیق، خلبان پرواز وارد راهرو هواپیما شد و به تفکیک به هر مسافری که سوالی داشت پاسخ می‌گفت، این احساس مسوولیت خلبان قوت قلبی برای همه مسافران بود. با گذشت حدود 20 دقیقه از اعلام نقص فنی مسافرین پرواز پیاده و به سالن انتظار فرودگاه برگشتند. پس از پذیرایی مسافرین در سالن انتظار مجددا حدود ساعت 16:30 دقیقه با فراخواندن مسافرین به در خروجی 5 ترمینال یک، همهمه‌ای بین مسافرین به راه افتاد که خلبان قبول نکرده با این هواپیما پرواز کند و خلبان جایگزین شده است، همه مسافرین بدون هیچ‌گونه اعتراضی سوار هواپیما شدند و مشاهده کردند که تمام کادر پرواز همراه با خلبان جایگزین شده‌اند.
با جویا شدن علت تعویض کادر از مهماندار، اعلام کردند به دلیل پر شدن ساعت پروازی کادر قبل به دلیل تاخیر 5 ساعته، کادر آماده به کار، به کار گرفته شده‌اند. هواپیما وارد باند اصلی شد و اعلام برخاستن کرد، با سرعت گرفتن هواپیما تا نیمه‌های باند و سرعت گرفتن حدود 150 کیلومتر بر ساعت، مجددا سرعت هواپیما با شتاب زیادی کم و هواپیما از باند اصلی خارج و به پارکینگ وارد شد و خلبان جایگزین اعلام کرد به دلیل نقص فنی و دستورالعمل شرکت بویینگ امکان برخاستن نبوده و تا اطلاع ثانوی مسافرین در هواپیما حضور داشته باشند، پس از این حادثه مجددا همهمه‌ای در داخل هواپیما به راه افتاد و تعدادی از مسافران اعلام کردند که در هر صورت با این هواپیما پرواز نخواهند کرد و پیاده می‌شوند، پس از حدود 20 دقیقه مجددا مسافرین را از هواپیما پیاده کردند، اما دیگر شرایط تغییر کرده بود و مسافرین به سمت مسوولان شرکت هوپیمایی و امنیت پرواز هجوم برده و اعلام کردند که چرا خلبانی که قول داده بود تا رفع نقص کامل نشود با این هواپیما پرواز نخواهد کرد، جایگزین کرده‌اید و چرا رفع نقص کامل نشده مجددا مجوز پرواز داده‌اید؟ حدود یک‌سوم از مسافرین در باند و کنار هواپیما تحصن کرده و خواهان عذرخواهی مسوولان خط هواپیمایی و جبران خسارت شدند، در آن زمان و در کنار هواپیما مسوولان اعلام کردند یک فروند هواپیمای دیگر که به فرودگاه مهرآباد رسیده بود جایگزین و پس از آماده‌سازی آن پرواز تهران به بندرعباس انجام خواهد شد. فارغ از به هم ریختگی و متفرق شدن مسافرین کادر پرواز از هواپیما خارج و جایگزین کادر پروازی هواپیمایی از راه رسیده شدند و پس از حدود هفت ساعت تاخیر و سه بار وارد و خارج شدن از هواپیما، مسافرین به سمت مقصد پرواز کردند. حالا چند سوال باقی است که باید روشن شود و نویسنده علاوه بر شرح ماجرا، راهکار ارایه می‌دهد که می‌تواند علاوه بر روشن شدن ماجرا، قوت قلب مسافرین خطوط هوایی کشور باشد: 
1- پیگیری شود که آیا رفع نقص این هواپیما به صورت کامل انجام شده است و چه کسی انجام داده و چه کسی از لحاظ فنی آن را تایید کرده است؟
2- آیا جایگزین شدن خلبان و کادر پرواز بر اساس پروتکل‌های هوایی بوده یا ممانعت از پرواز خلبان هواپیما؟
3- آیا نقص فنی که دومین بار اتفاق افتاده، تکرار همان نقص فنی اولیه بوده یا نقص دیگری بوده است؟
4- آیا پروتکل‌های پروازی به صورت کامل اجرا شده است؟
5- آیا تاخیر حدود هفت ساعت هواپیما، باید مبلغی از بلیت به مسافرین عودت داده شود یا خیر؟ 
6- آیا نظارت عالیه فنی بر خطوط هوایی در چنین رخدادهایی انجام می‌گیرد و مدارکی دال بر این نظارت ارایه شده است؟

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1005991/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آتش‌بس تعرفه‌ای 90 روزه بین چین و آمریکا؛ طلا ریخت

عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

علت محکوم شدن اسنپ فود در شکایت تپسی فود از آن چه بود؟

رشد 79 هزار واحدی شاخص بورس

دیدار مدیرکل آموزش با دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید مدارس و دانشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان

گوناگون/ تاریخ ما را فریب داده بود؛ هویت واقعی کریستُف کلمب فاش شد!

ابرکامپیوتر ژاپنی فوگاگو بشر را به شوخی گرفت!

حذف بخش‌هایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ!

حضور نخستین کتابخانه عمومی سیار بین شهری همدان در نمایشگاه کتاب تهران

وزیر سابق ارشاد: به دلیل نوع حادثه، بخشی از بدن شهید رئیسی در محل سقوط بالگرد است

رئیس جمهور آخر هفته به کرمانشاه می‌رود

برنامه‌های اولین سالگرد شهدای خدمت اعلام شد

بهزاد نبوی: به گفت‌وگو و مذاکره خوشبینم

معاون علمی رئیس جمهور معاون اقتصادی خود را عزل کرد

گفت‌وگوهای دیپلماتیک مصر با ایران، آمریکا و عمان درباره مذاکرات تهران و واشنگتن

فلاحت پیشه: آمریکا می‌داند هزینه توافق از هزینه عدم توافق بسیار کمتر است

واکنش مشاور وزیر خارجه به ادعای هدیه دادن عراقچی به ویتکاف

هیچ خط قرمزی برای یمن وجود ندارد؛ مناطق صنعتی اسرائیل در تیررس موشک‌ها

ویتکاف: اختلاف میان ترامپ و نتانیاهو ساخته رسانه‌هاست

واشنگتن‌پست: ترامپ در سفر به عربستان فقط دنبال پول است

سازمان‌ ملل: گرسنگی جان 2 میلیون نفر را در غزه تهدید می‌کند

کرملین: برای آتش‌بس، مذاکرات مستقیم با اوکراین ضروری است

اخراج 2 عنصر امنیتی فرانسه از الجزایر

نتانیاهو تمایل دارد از کمک های امنیتی آمریکا دست بکشد

احتمال تحریم‌های بیشتر روسیه قوت گرفت

الهندی: توقف دائمی جنگ شرط آزادی همه اسرای اسرائیلی است

ورود ویتکاف به تل‌آویو برای آزادی زندانی دو تابعیتی در غزه

سرمقاله همشهری/ فناوری هسته‌ای؛ مرز اقتدار و انقیاد

گزارش دیوان محاسبات کشور از آخرین وضعیت تعهدات دولت بابت اوراق مالی اسلامی

فرزین: امسال حذف 4 صفر از پول ملی را دنبال می‌کنیم

نشست صمیمانه مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان با مدیران صندوق قرض‌الحسنه شاهد

سفر یک روزه مدیر کل بنیاد مازندران به شهرستان بهشهر

نشست مشترک سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران با اساتید دانشگاه تهران

اینفوگرافیک برنامه‌های بزرگداشت هفته خدمت

فروش گوشت در خیابان های پاریس

تعیین تکلیف مزایده فرکانس‌های 3600 و 3700 مگاهرتز در هفته جاری

روانبخش: حرف‌های چرند ترامپ و ویتکاف میز مذاکره را برهم می‌زند

المنار: ایران خواستار ضمانت قانونی از آمریکا برای توافق شد

پاک‌آیین: طرف آمریکایی در مذاکرات اختیاری ندارد که به‌صراحت پاسخ دهد

انگلیس و اتحادیه اروپا پیمان نظامی امضا می‌کنند

تحرکات مشکوک نیروهای امنیتی فرانسه در لبنان و سوریه

ترکیه بر فرایند انحلال پ‌ک‌ک‌ و تمام شاخه‌های آن به دقت نظارت می‌کند

پکن میزبان رهبران آمریکای لاتین؛ اتحاد در سایه جنگ تجاری با آمریکا

ازسرگیری مذاکرات صلح اوکراین، موضوع نشست امروز کابینه ترکیه

رسانه‌های عبری: تل‌آویو پس از آزادی عیدان الکساندر، اجازه ورود کمک‌ها به غزه را می‌دهد

سرمقاله کیهان/ سرمایه امید و تاجران یأس و ترس

بستنی قیفی خاص!

تماشای زیبایی های شگفت انگیز ایران از نمای بالا

روانشناسی/ این 11 ویژگی رفتاری یعنی شما نابغه هستید

ارتباطات در خاموشی؛ وقتی باتری‌ها توان ادامه ندارند