ایران پرسمان

آخرين مطالب

سازمان هواپیمایی کشور این روایت عجیب پیگیری کند تحلیل روز

سازمان هواپیمایی کشور این روایت عجیب پیگیری کند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در «اعتماد» منتشر شده و انتشارش در «آخرین خبر» به معنای تایید آن نیست.
رشد سرسام‌آور قیمت بلیت هواپیما تا جایی که حتی مسوولان هم می‌گویند این سطح از افزایش غیرقانونی است و باید کنترل شود، تنها مساله این‌ روزهای مسافران ناوگان هوایی ایران نیست و کمبود هواپیما از یک‌ طرف و کهنسالی این ناوگان از سمت دیگر، مسائل فراوانی ساخته است. در این بین رفتار بعضا عجیب برخی شرکت‌های هواپیمایی هم بر این شرایط بغرنج افزوده و در پروازها در کنار کاهش شدید میزان و کیفیت پذیرایی، مسافران بارها شاهد فروش بلیت‌‌های بدون صندلی هم بوده‌اند. علاوه ‌بر این رفتارهای تقریبا رایج، گفته می‌شود برخی شرکت‌های هواپیمایی کمی زودتر از زمان قانونی «گیفت پرواز» را می‌بندند و بلیت مسافران را به افرادی خاص می‌فروشند. به این مسائل می‌توان چندین و چند مساله پرتکرار را هم اضافه کرد، اما به تازگی چالش تازه‌ به این سریال مشکلات افزوده شده و آن‌ هم نگرانی درباره سلامت برخی پروازهاست؛ متن پیش‌رو، روایت یک مسافر از پیشامدی عجیب در یکی از پروازهای چند روز گذشته است: جایگزینی خلبان و کادر پروازی که معتقد بود هواپیما سلامت پرواز را ندارد! با این توضیح که «اعتماد» آماده است پاسخ مسوولان مرتبط را هم پوشش دهد، متن کامل این روایت را در ادامه بخوانید.
عبدالله دیوانی‌پور یکی از مسافرین پرواز: با توجه به اطلاعات پرواز مقرر بود در روز جمعه مورخ 12/03/1402پروازی به شماره VR5814 هواپیمایی وارش از تهران به بندرعباس در ساعت 12:35 دقیقه از ترمینال یک فرودگاه مهرآباد پرواز کند، هواپیمای مورد نظر بویینگ 737 بوده که طبق روال همیشگی حدود ساعت 13:10 اعلام شد که مسافرین پرواز به در خروجی 5 ترمینال جهت سوار شدن به هواپیما مراجعه کنند، تشریفات پرواز انجام و مسافرین وارد هواپیما شدند، هواپیما جهت پرواز، پروتکل‌ها را اجرا و به باند فرودگاه جهت برخاستن وارد شد. در ابتدای باند اصلی هواپیما متوقف و موتورها خاموش شدند، با گذشت حدود 5 دقیقه، خلبان پرواز وارد راهرو مسافران شد و اعلام کرد مشکل فنی پیش آمده و آلارم نقص قطعه ابزار دقیقی روی برد هواپیما نمایان شده و تا رفع کامل نقص، هواپیما را به پرواز در نمی‌آورد، زیرا هواپیما قرار است حدود 800 نفر مسافر را جابه‌جا کند و بعد از مسیر تهران به بندرعباس، مسیر بندرعباس به ساری و بالعکس و مجددا از بندرعباس به تهران بازمی‌گردد و در مجموع حدود 7 الی 8 ساعت هواپیما باید در آسمان باشد. پس از اطلاع‌رسانی دقیق، خلبان پرواز وارد راهرو هواپیما شد و به تفکیک به هر مسافری که سوالی داشت پاسخ می‌گفت، این احساس مسوولیت خلبان قوت قلبی برای همه مسافران بود. با گذشت حدود 20 دقیقه از اعلام نقص فنی مسافرین پرواز پیاده و به سالن انتظار فرودگاه برگشتند. پس از پذیرایی مسافرین در سالن انتظار مجددا حدود ساعت 16:30 دقیقه با فراخواندن مسافرین به در خروجی 5 ترمینال یک، همهمه‌ای بین مسافرین به راه افتاد که خلبان قبول نکرده با این هواپیما پرواز کند و خلبان جایگزین شده است، همه مسافرین بدون هیچ‌گونه اعتراضی سوار هواپیما شدند و مشاهده کردند که تمام کادر پرواز همراه با خلبان جایگزین شده‌اند.
با جویا شدن علت تعویض کادر از مهماندار، اعلام کردند به دلیل پر شدن ساعت پروازی کادر قبل به دلیل تاخیر 5 ساعته، کادر آماده به کار، به کار گرفته شده‌اند. هواپیما وارد باند اصلی شد و اعلام برخاستن کرد، با سرعت گرفتن هواپیما تا نیمه‌های باند و سرعت گرفتن حدود 150 کیلومتر بر ساعت، مجددا سرعت هواپیما با شتاب زیادی کم و هواپیما از باند اصلی خارج و به پارکینگ وارد شد و خلبان جایگزین اعلام کرد به دلیل نقص فنی و دستورالعمل شرکت بویینگ امکان برخاستن نبوده و تا اطلاع ثانوی مسافرین در هواپیما حضور داشته باشند، پس از این حادثه مجددا همهمه‌ای در داخل هواپیما به راه افتاد و تعدادی از مسافران اعلام کردند که در هر صورت با این هواپیما پرواز نخواهند کرد و پیاده می‌شوند، پس از حدود 20 دقیقه مجددا مسافرین را از هواپیما پیاده کردند، اما دیگر شرایط تغییر کرده بود و مسافرین به سمت مسوولان شرکت هوپیمایی و امنیت پرواز هجوم برده و اعلام کردند که چرا خلبانی که قول داده بود تا رفع نقص کامل نشود با این هواپیما پرواز نخواهد کرد، جایگزین کرده‌اید و چرا رفع نقص کامل نشده مجددا مجوز پرواز داده‌اید؟ حدود یک‌سوم از مسافرین در باند و کنار هواپیما تحصن کرده و خواهان عذرخواهی مسوولان خط هواپیمایی و جبران خسارت شدند، در آن زمان و در کنار هواپیما مسوولان اعلام کردند یک فروند هواپیمای دیگر که به فرودگاه مهرآباد رسیده بود جایگزین و پس از آماده‌سازی آن پرواز تهران به بندرعباس انجام خواهد شد. فارغ از به هم ریختگی و متفرق شدن مسافرین کادر پرواز از هواپیما خارج و جایگزین کادر پروازی هواپیمایی از راه رسیده شدند و پس از حدود هفت ساعت تاخیر و سه بار وارد و خارج شدن از هواپیما، مسافرین به سمت مقصد پرواز کردند. حالا چند سوال باقی است که باید روشن شود و نویسنده علاوه بر شرح ماجرا، راهکار ارایه می‌دهد که می‌تواند علاوه بر روشن شدن ماجرا، قوت قلب مسافرین خطوط هوایی کشور باشد: 
1- پیگیری شود که آیا رفع نقص این هواپیما به صورت کامل انجام شده است و چه کسی انجام داده و چه کسی از لحاظ فنی آن را تایید کرده است؟
2- آیا جایگزین شدن خلبان و کادر پرواز بر اساس پروتکل‌های هوایی بوده یا ممانعت از پرواز خلبان هواپیما؟
3- آیا نقص فنی که دومین بار اتفاق افتاده، تکرار همان نقص فنی اولیه بوده یا نقص دیگری بوده است؟
4- آیا پروتکل‌های پروازی به صورت کامل اجرا شده است؟
5- آیا تاخیر حدود هفت ساعت هواپیما، باید مبلغی از بلیت به مسافرین عودت داده شود یا خیر؟ 
6- آیا نظارت عالیه فنی بر خطوط هوایی در چنین رخدادهایی انجام می‌گیرد و مدارکی دال بر این نظارت ارایه شده است؟

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1005991/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلای جهانی کاهش یافت

چراغ قوه 8 کاره، پاور بانک، چراغ قوه، شیشه شکن و ...

سخن بزرگان/ بترسیدید که از مسخره کردنِ یک مومن

4گوشه دنیا/ چالش خطرناک نوجوانان آمریکایی!

تکنولوژی دیپ‌لیک اینتل تنها 5 سال پس از تولد به فراموشی سپرده شد

استقبال دیدنی از سخنگوی دولت در منطقه آزاد انزلی

ادعای غضنفری: پزشکیان چندبار کارهایی که می‌دانسته خلاف قانون است را با تهدید به استعفا مطرح کرده است

محبعلی: ترامپ نمی‌خواست قبل سفرش به منطقه مذاکرات شکست‌خورده اعلام شود

فرجی راد: مذاکرات نشان داد ما از برخورد نظامی خارج شدیم

بازدید سرلشکر باقری از کارخانجات نیروی دریایی ارتش در بندرعباس

ابوالفتح: اگر ما با آمریکا توافق کنیم اروپایی‌ها نمی‌توانند سرخود مکانیسم ماشه را اجرا کنند

ولایتمدار: مذاکره با آمریکا اگر ادامه پیدا نکند هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد

روایت علایی از پشت پرده متوقف کردن دور چهارم مذاکرات از سوی آمریکا

مردم سوریه بسته‌های نظامیان صهیونیست را به آتش کشیدند

پ.ک.ک منحل شد

سرمقاله آرمان امروز/ ماحصل دور چهارم مذاکرات

حمله «کیهان» به «هم میهن»: می گویند درباره نام خلیج‌ فارس غیرتی نشویم

چرا صف وام ازدواج کم نمی‌شود؟

فرزین: بانک‌ها تخصصی می شوند

تصاویری زیبا از یک دشت بهاری در قزاقستان

دانشمندان بزرگ‌ترین موانع در ساخت چیپ‌های فوتونیک را شکستند!

جشن امضای کتاب «قاسم» برگزار می‌شود

روایت کولیوند از عملیات جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور شهید

ایران و آمریکا در ایستگاه چهارم؛ مذاکره با گام‌های محتاط

روایت وحیدی از تذکرات شهید رئیسی در برخورد با اغتشاشات 1401

ادای احترام عارف به شهید آل هاشم در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز

استقبال دیدنی از سخنگوی دولت در بندر انزلی

منظور: در این یک سال هرکس از مردم ما را دید، گفت دلتنگ شهید رئیسی است

ادعای غضنفری: پزشکیان چندبار کارهایی را که میدانسته خلاف قانون است را با تهدید به استعفا مطرح کرده است

نتانیاهو: به آتش‌بس یا آزادی اسرای فلسطینی متعهد نیستیم

تصمیم وزارت خارجه الجزایر علیه فرانسه

انتقاد «ویتکاف» از «نتانیاهو»؛ اسرائیل برای پایان جنگ غزه آماده نیست

حق غنی‌سازی حداکثری ایران و بحث انحرافی 3/67 درصد

سرمقاله هم میهن/ دستاورد‌های نامتوازن

برشِ حرفه‌ای انار

هوش مصنوعی به کمک پاکسازی پلاستیک از اقیانوس‌ها آمد

اهداف سفر عارف به آذربایجان شرقی

واکنش حوزه علمیه به بلاگر شدن روحانیون از نگاه غرویان

هدیه 400 میلیون دلاری قطر به ترامپ: «کاخ پرنده»

اولین شب بدون تنش بین هند و پاکستان

سرمقاله سازندگی/ گامی به سوی عدالت واقعی

تغییر ساعت کاری مراکز شماره‌گذاری در کشور

تداوم رکود شدید در بازار مسکن 1404؛ نه خریدار هست، نه فروشنده

حکمت/ ثروت فراوان هماره با گناه

جلیلی: باید راه متقابل و مقابله با تحریم را بفهمیم و بشناسیم

خشم مقامات هندی از اقدام «ترامپ»

تراژدی نوزادان ناقص‌الخلقه در غزه؛ کودکی که بدون مغز متولد شد

ترامپ جنگ غزه را «وحشیانه» خواند

آمریکا با چین به توافق تجاری رسید

سرمقاله دنیای اقتصاد/ معضل قوانین زائد در اقتصاد ملی