ایران پرسمان

آخرين مطالب

روایت تلخ و شیرین دو دریانورد از دور دنیا سیاست روز

روایت تلخ و شیرین دو دریانورد از دور دنیا
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خراسان / 2 دریانورد نیشابوری از سفر افتخار آمیز با ناوشکن دنا به دور کره زمین می گویند.
ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو بندر مکران پس از 8 ماه دریانوردی و طی‌کردن بیش از 65 هزار کیلومتر مسیر دریایی که با هدف طی یک دور 360 درجه دور کره زمین بود، مدتی قبل با موفقیت وارد آب‌های سرزمینی ایران شد و به کشور بازگشت؛ اتفاقی تاریخی که تحسین همگان را برانگیخت. در ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش تعدادی دریانورد خراسانی نیز حضور داشتند که برای نخستین بار دور دنیا را با کشتی طی کردند. فرصتی فراهم شد تا با دو نفر از دریانوردان نیشابوری هم‌صحبت شویم که آن‌ها از خاطرات‌شان در این سفر طولانی و پرهیجان گفتند. آن‌ها در سخنان خود از بدترین و بهترین خاطرات‌شان می گویند و این که چه خطراتی را به جان خریدند تا برای ملت و کشورمان افتخارآفرینی کنند.
گلشنی: وارد حیاط خلوت آمریکا شدیم
مهناوی یکم رضا گلشنی از خدمه ناوگروه 86 نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است. او 23ساله و دانش‌آموخته آموزشگاه درجه‌داری باقرالعلوم(ع) نیروی دریایی رشت است که دوسال پس از فارغ‌التحصیلی به نخستین ماموریتش به عنوان خدمه ناوبندر مکران اعزام شد. هر چند که خانواده‌اش در ابتدا مخالف این سفر بودند، اما در ادامه برای پرچم وطن راضی به این ماموریت شدند تا رضا گلشنی با اطمینان خاطر به این ماموریت سفر کند.
او درباره این سفر می گوید: ما چهار نفر نیشابوری و در کنار هم بودیم و می‌توانستیم با هم‌ صحبت کنیم . همچنین افرادی از شهرهای سبزوار، کاشمر ، تربت ‌حیدریه و تربت جام هم در این ماموریت حضور داشتند. البته برای هرکسی که مشکلی پیش می‌آمد، همه سعی می‌کردند که به او کمک کنند. همه با هم دوست و همکار بودیم. وقتی برای اولین بار از ایران خارج شدیم، آنتن تلفن ما قطع شد و تا حدود یک‌ ماه تماسی نداشتیم. وقتی به بمبئی رسیدیم، آنتن تلفن ها وصل شد و توانستیم با خانواده تماس بگیریم.
گلشنی از خاطرات سفرش به دور دنیا می‌گوید: پس از بمبئی وارد تنگه مالاکا و خلیج سنگاپور شدیم و به کشور اندونزی رسیدیم و تقریبا پنج روز آن‌جا پهلو گرفتیم. وی با اشاره به این که در طول این سفر از شهرهای بمبئی، جاکارتا،‌ ریودوژانیرو، کیپ‌ تاون و صلاله عمان دیدن‌ کردیم، می افزاید: پس از جاکارتا ، استرالیا را دور زدیم و وارد اقیانوس آرام شدیم و سه ماه طول کشید تا عرض اقیانوس آرام را طی کنیم؛ به کشور شیلی نزدیک شدیم که اجازه پهلو‌گیری به ما ندادند و به همین ‌دلیل به سمت ‌تنگه ماژلان رفتیم. تصور همه این‌ بود که نمی‌توانیم از این‌ تنگه به دلیل وجود جزایر متعدد و عمق کم عبور کنیم، اما با موفقیت عبور کردیم و وارد اقیانوس اطلس شدیم و به کشور برزیل و شهر ریودوژانیرو رسیدیم که ‌پس از چهارماه توانستیم پهلوگیری کنیم.
مهناوی یکم گلشنی خاطرنشان کرد: سپس از عرض اقیانوس اطلس عبور کردیم که حدود یک‌ ماه طول کشید و به دماغه امیدنیک رسیدیم که به داشتن توفان‌های وحشتناک معروف است؛ تا حدی که مرگ را به چشم خود دیدیم. وی اضافه می کند: از آن‌جا به کشور آفریقای جنوبی و شهر کیپ تاون رسیدیم که شهری بسیار زیبا و دیدنی بود. پس از چهار روز توقف از آن‌جا دوباره برگشتیم و ماداگاسکار را دور زدیم و به خلیج عدن و کشور سومالی رسیدیم که دزدان دریایی‌اش معروف‌‌اند. پس از آن به صلاله عمان رسیدیم و آماده ورود به بندرعباس شدیم.
وی درباره بدترین و بهترین‌ خاطره‌اش از این سفر می گوید: بدترین خاطره‌‌ام‌ مربوط به شبی است که در اقیانوس آرام و در محدوده‌ای کور ساعت 11و نیم شب در یکی از مخازن نفتی اعلام‌ حریق شد و همه را شوکه کرد. او در ادامه می گوید: نفتکش مانند بمب ساعتی است که اگر کوچک‌ترین حریقی به مخزن برسد، منفجر می‌شود که خوشبختانه حریقی نبود و فقط یک شیلنگ پاره شده بود اما نمی‌شد ریسک کرد و آن شب بسیار سخت گذشت. این ‌حادثه از نقطه‌ای اتفاق افتاد که از نزدیک‌ترین خطوط کشتی‌‌رانی فاصله زیادی داشتیم و آنتن هم‌ نداشتیم. او درباره بهترین خاطره‌اش می گوید: بهترین خاطره‌ام مربوط به عید نوروز بود که در کیپ‌ تاون بودیم و قشنگ‌ترین شهری هم ‌که در این سفر دیدم‌ همین شهر بود. زمانی که فهمیدند ما ایرانی هستیم از ما استقبال خوبی ‌کردند.
او در ادامه درباره زیباترین دریایی که دید، می گوید: اقیانوس آرام‌ بسیار زیباست.‌ در برخی از نقاط آن آب کاملا آرام و زلال است و تا اعماق آن و ماهی‌ها را می‌توان دید . اما برخی جاها بارندگی‌ و توفان‌های شدیدی داشت که امواج به 20متر می رسید و در یک جا ناوشکن «دنا» تا کمر در آب فرورفت. همه فکر کردیم‌ که غرق خواهد شد اما خوشبختانه اتفاقی نیفتاد و همه کشورها تعجب کرده بودند که چطور ناوشکن «دنا» از این‌ توفان‌ها گذشته است.
وی درباره این که آیا خدمه کشتی روی دریا کار چندانی ندارند و اوقات فراغتشان زیاد است، می گوید: در حقیقت این‌ طور نیست و جدا از وظایفی که هرکدام از خدمه دارند، باید به کشتی هم رسیدگی شود. باید زنگ ‌زدگی‌ها، رنگ‌آمیزی و خرابی‌ها تعمیر شود . فقط آخر هفته‌ اگر مسئله‌ای پیش‌ نیاید، وقت استراحت‌‌مان است و در روزهای عادی هم در ساعات اداری مشغول به کار هستیم. این با تصور عموم مردم فاصله دارد. البته هشت ماه روی دریا بودن از لحاظ روحی و فکری و دوری از خانواده باعث می‌شود روزها سخت بگذرد. ماموریتی که قرار بود شش ماهه تمام شود، هشت ماه طول کشید.
وی تصریح می کند: ما جزو خدمه ناوبندر مکران هستیم و به عنوان پشتیبان سوخت و غذا به همراه ناوشکن دنا این‌ ماموریت را انجام دادیم. البته خودم بسیار دوست داشتم به این‌ ماموریت بروم. در ابتدا این ‌ماموریت قرار بود شش ماهه باشد، اما به دلیل این که اجازه عبور از تنگه پاناما صادر نشد، مجبور شدیم از تنگه ماژلان عبور کنیم که هوا بسیار سرد بود و هشت ماه طول کشید. در این سفر گرما، سرما، باران و توفان دریا را زیاد دیدیم.
وی اضافه می کند: اگر دوباره چنین ماموریتی پیشنهاد شود، حتما خواهم رفت، چون باعث افتخار کشورم است. به این تجربه‌ افتخار می‌کنم . این یک افتخار برای نیروی دریایی ایران است که توانست وارد حیاط خلوت آمریکا شود و ثابت کردیم که می‌توانیم. از طرفی مردم برزیل تصور خوبی از ایرانی ها نداشتند و فکر می‌کردند ما تروریست یا داعش هستیم . اما وقتی با آن‌ها صحبت ‌کردیم متوجه‌ شدند که این ‌طور نیست و رفتارشان عوض ‌شد. وی در پایان اضافه می کند: در طول این سفر شش بار از خط استوا و یک بار از خط زمان مدار صفر درجه گرینویچ گذشتیم و بسیار جالب بود که دو جمعه پشت سر هم را تجربه کردیم . یعنی مثلا امروز که جمعه بود پس از گذشتن از خط زمان روز بعد هم‌ جمعه بود.
حدادی: تقریبا 2 روز، شب را ندیدیم
مهناوی یکم امیرحسین حدادی یکی دیگر از خدمه ناوگروه 86 نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است. او متولد 28 اسفند 1380 است که به گفته خودش جوان‌‌ترین خدمه حاضر در این ماموریت بود.
او درباره جالب‌‌ترین تجربه‌هایی که در این سفر کسب کرده است، می گوید: دیدن فرهنگ‌ها و مردم کشورهای مختلف بسیار جالب بود. دیدگاه بسیاری از مردم کشورهای دیگر مانند برزیل به ایران عوض شد. در دو روز اول رفتارشان خوب نبود و ما را به چشم داعش و طالبان نگاه می‌کردند، اما پس از دو روز که با آن‌ها صحبت کردیم رفتارشان با ما عوض شد.
وی به قشنگ ‌ترین‌ مکانی که مشاهده کرده، اشاره می کند و می گوید: «کیپ ‌تاون» در آفریقای جنوبی بسیار زیبا و فوق‌العاده تمیز بود. علاوه بر این مردم بسیار خونگرمی داشت و طوری با ما رفتار می‌کردند که انگار چندین سال ما را می‌شناختند. پس از آن شهر جاکارتا در اندونزی بسیار زیبا بود.
وی درباره این که جزو نخستین ایرانیانی هستید که دور دنیا را گشته اید، می گوید: همه ما 300نفر جزو نخستین ایرانی هایی بودیم که حاضر شدیم با خطرات این سفر مواجه شویم. در اقیانوس آرام با موج‌هایی روبه‌رو شدیم که بسیار وحشتناک بود. در برخی جاها کشتی با 228 متر ارتفاع تا 25درجه خم می‌شد. شبی هم که اعلام حریق شد شب وحشتناکی بود و فکر می‌کردیم دیگر خانواده‌‌مان را نخواهیم دید. حدود 15 روز در اقیانوس آرام ارتباط‌مان قطع شد و سیگنال نداشتیم . تماسی با خانواده‌هایمان نداشتیم که بسیار سخت گذشت.
وی تصریح می کند: پس از جاکارتا که وارد اقیانوس آرام شدیم، هر روز صبح که بیدار می‌شدیم تا چشم کار می‌کرد فقط آب بود و این وضعیت تا 81 روز ادامه داشت. این موضوع از لحاظ روحی و فکری به فرد فشار می‌آورد. پس از گذشتن از کشور شیلی و نزدیکی تنگه ماژلان حدود ساعت 11 آفتاب غروب و ساعت 2 طلوع می‌کرد. ما اصلا شب را نمی‌دیدیم و خواب‌مان به هم ریخته بود و تقریبا دو روز، شب را ندیدیم.
وی با بیان این که قشنگ‌ ترین دریایی که دیدم خلیج فارس بود، اظهار می کند: در طول این سفر غم و غصه و شادی و دوری از خانواده را تجربه کردم . حالا قدر خانواده‌ام را بیشتر می دانم و احتیاطم در زندگی بیشتر شده است. بیشتر مردم فقط لباس سفید و زیبای نیروی دریایی را می بینند و فکر می‌کنند که دور دنیا را تفریحی گشته‌ایم . در حالی که این ‌طور نیست. کسانی را داشتیم که در موتورخانه کشتی بدنشان قارچ زد، کف دستشان سوخت یا روی بدن یکی از خدمه ها مازوت ریخت و شب‌ها از شدت خارش نمی‌توانست بخوابد . امیدوارم مردم این واقعیت‌ها را هم ببینند و به سختی کار ما آگاه شوند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1006051/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

فرمانده ارتش به فرمانده سپاه پیام داد

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

آمریکا هرگونه حمله هوایی در عراق را رد کرد

دفاع هوایی روسیه 50 پهپاد اوکراینی را ساقط کرد

ازدواج سه زوج فلسطینی در دل جنگ

زلنسکی: ناتو باید روشن کند متحد کی‌یف هست یا نه

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

کارواش خانگی مدل Gunjet

زیبایی های یک پل در میان ابر ها

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!