ایران پرسمان

آخرين مطالب

گردشگری/ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند! دانش و فناوری

گردشگری/ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرارو / اگر برای گشت و گذار از یک مسیر خاکی قدم زنان در همان انتهای روستا بالا بروید، روستا از ارتفاع زیرپایتان قرار می‌گیرد. اگرچه آب و هوای دلپذیر فیلبند حالتان را تازه می‌کند، اما دیدن خانه‌های ویلایی با سقف‌های نارنجی رنگ، چشم انداز این روستا را هم مانند بسیاری از نقاط ییلاقی و خوش آب و هوای دیگر مازندران خراب کرده است. زیرا خانه‌های روستایی با ایوان‌ها و معماری سنتی‌شان بین آن ویلا‌های سنگی و آجری گم شده‌اند.

ایران پرسمان

برای رفتن به روستای توریستی فیلبند باید از جاده هراز و روستای سنگچال آمل بگذرید. این روستا هر ساله به‌ویژه در بهار و تابستان گردشگران زیادی را به دلیل داشتن اقیانوس ابر به سمت خود می‌کشاند. فیلبند به روستایی برفراز ابر‌ها شهره است.
 اگر برای آخر هفته تصمیم دارید جایی زیبا را برای گردش انتخاب کنید که به پایتخت هم نزدیک باشد، می‌توانید به سمت روستای کوهستانی فیلبند که به بام شرقی مازندران نیز معروف است حرکت کنید. روستایی که این روز‌ها دوباره بازار گردشگری تور‌های مسافرتی را داغ کرده است.
بی‌شک شنیدن جمله «روستایی رویایی برفراز ابرها» به راحتی کنجکاوی و نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند آنقدر که برای سفر به آن بی‌معطلی و در اولین فرصت حاضر می‌شوند که بار و بنه خود را جمع کنند تا از نزدیک شاهد حرکت بی‌نظیر ابر‌ها در این روستا باشند. شما هم می‌توانید با خودروی شخصی سفر به این روستای رویایی را تجربه کنید؛ به‌ویژه اگر ساکن تهران باشید و صبح زود نیز خود را برای یک سفر یک روزه آماده کنید، راه چندان طولانی در پیش ندارید. به دلیل جاده پرپیچ و خمی که پیش رو دارید، از تهران تا فیلبند تقریبا 5 ساعت زمان می‌برد.
می‌گویند که فیلبند در اصل «فِلبند» بوده است. «فل» در گویش مازندرانی به معنای خستگی و «بند» هم به معنای بندآمدن و نتوانستن است. دلیل این نامگذاری هم مسیر بسیار پیچ در پیچ و کوهستانی این روستا بوده است. در واقع روستای فیلبند از زیباترین روستا‌های مرتفع در استان مازندران است.
بهترین زمان سفر به فیلبند
مسیر دسترسی به این روستا پیچ‌های بسیار تندی دارد که عبور ازآن را به ویژه در جا‌هایی که جاده به دلیل سرمای زیاد دچار خرابی شده است مشکل‌تر می‌کند. این روستا زمستان‌های سختی دارد و 6 ماه از سال پوشیده از برف است که به همین دلیل تقریبا خالی از سکنه می‌شود. با این توصیفات حتما متوجه شده‌اید که بهترین زمان برای سفر به فیلبند بهار و تابستان است و اگر خوش شانس هم باشید احتمالا بتوانید دریای ابر را بر فراز این روستا ببینید. دریای ابر فیلبند در بیشتر روز‌های سال تشکیل و در زمان طلوع آفتاب و نزدیک به بارندگی‌ها احتمال دیدن این ابر‌های زیبا بیشتر هم می‌شود.
ییلاقی بودن این روستا در تابستان محبوبیت بالایی دارد، زیرا برخلاف بیشتر جا‌ها که آب و هوا گرم و مرطوب و گاهی طاقت فرساست فیلبند خنک و مطبوع است.
پس بارو بنه را ببندید تا به این روستا قبل از آنکه فصل سرما فرا برسد بروید. مسیر دسترسی به این روستای زیبا از جاده هراز است. به 25 کیلومتری جنوب آمل که رسیدید در یک مسیر فرعی که به سنگچال می‌رسد بپیچید.
مسیر سنگچال به فیلبند مارپیچ است، اما پوشش جنگلی و سرسبز کناره‌های جاده و همچنین صدای پرندگان و زنگوله بزغاله‌ها سبب می‌شود گذشت زمان و مسیر را فراموش کنید و غرق در زیبایی منحصر به فرد آن شوید. حتی می‌توانید برای استراحت در طول مسیر، جنگل‌های زیبای چلاو را در نزدیکی روستای فیلبند برای صرف صبحانه یا ناهار انتخاب کنید.

ایران پرسمان

بعد از طی کردن این مسیر جنگلی در نهایت به منطقه کوهستانی فیلبند می‌رسید و سپس وارد روستا می‌شوید. خیابان اصلی این روستا نیز تنگ و باریک و پرپیچ است. در بعضی جا‌ها حتی عبور دو خودرو از کنارهم سخت می‌شود. در بالاترین قسمت روستا جایی قرار دارد که بین اهالی به زمین چمن معروف است. زمین چمن جایی است که نه چمن دارد و نه برخلاف تصورتان سر سبز است. فقط یک زمین صاف است که می‌توانید خودرویتان را آنجا پارک کنید و در کنار مسافران و گردشگران دیگر در آنجا در انتظار تماشای دریای ابر بمانید.
اگر برای گشت و گذار از یک مسیر خاکی قدم زنان در همان انتهای روستا بالا بروید، روستا از ارتفاع زیرپایتان قرار می‌گیرد. اگرچه آب و هوای دلپذیر فیلبند حالتان را تازه می‌کند، اما دیدن خانه‌های ویلایی با سقف‌های نارنجی رنگ، چشم انداز این روستا را هم مانند بسیاری از نقاط ییلاقی و خوش آب و هوای دیگر مازندران خراب کرده است. زیرا خانه‌های روستایی با ایوان‌ها و معماری سنتی‌شان بین آن ویلا‌های سنگی و آجری گم شده‌اند.
شما می‌توانید برای اقامت در فیلبند علاوه براجاره خانه‌های روستاییان نان و غذا‌های محلی دیگر هم تهیه کنید. اما بهتر است بدانید که در بهار و تابستان تعداد مسافران و گردشگرانی که به این روستا سفر می‌کنند بیشتر است، برای همین قیمت خانه‌های روستایی و محلی فیلبند نیز بالاتر می‌رود و از طرفی به دلیل امکانات کمی که این روستا برای گردشگران دارد بهتر است لوازم ضروری و مورد نیاز خود از غذا و خوراکی گرفته تا لباس مناسب و اضافی همراه داشته باشید.
همچنین اگر به کمپ کردن علاقه و امکانات کافی نیز برای این کار دارید چادر خود را برپا کنید تا اگر شانس و آب و هوا با شما یار بود هنگام غروب دریای ابری رویایی این روستا، روح شما را در زیبایی بی‌مانندش تسخیر کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1006506/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است