ایران پرسمان

آخرين مطالب

جزئیات بدعهدی آمریکایی‌ها در توافق 3‌ مرحله‌ای به روایت فرهیختگان سیاست روز

جزئیات بدعهدی آمریکایی‌ها در توافق 3‌ مرحله‌ای به روایت فرهیختگان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرهیختگان / روزنامه فرهیختگان در گزارشی، جزئیات بدعهدی آمریکایی‌ها در توافق 3‌ مرحله‌ای را تشریح کرد.
فرهیختگان نوشت: تحلیل روابط ایران و آمریکا برای تحلیلگران، سخت و پیچیده بوده است. گاهی در همان لحظاتی که تنش‌های لفظی‌ دو کشور در بالاترین سطح است و آمریکایی‌ها از اعزام نیرو به منطقه سخن می‌گویند، در پس پرده گفت‌و‌گوهای دوجانبه در جریان است. گاهی نیز دو طرف در آخرین لحظات دستیابی به توافقند ولی در آخرین لحظه، طرف سومی وارد می‌شود و معادله تغییر می‌کند و گاهی حتی دو طرف به توافق می‌رسند اما طرف آمریکایی به بهانه یا بی‌بهانه، از توافق خارج می‌شود. بزرگ‌ترین مصداق این بدعهدی، در توافق هسته‌ای (برجام) سال 2015 بود. دولت سابق آمریکا با هدف فشار بر ایران برای پذیرش محدودیت‌های جدید در توافق، از برجام خارج شد اما نه خود توانست به توافقی دست پیدا کند و نه دولت فعلی آمریکا موفق به تحمیل چنین توافقی به ایران شد. با این وجود اما دو طرف در سال‌های گذشته به اشکال مختلف با یکدیگر مذاکره کرده‌اند و به توافق‌هایی نیز دست پیدا کرده‌اند. نمونه آن مذاکره بر سر آزادی جاسوسان دوتابعیتی غربی در ایران بود که شروع آن به سال 1400 بازمی‌گردد. در آن سال، لندن مشغول مذاکره با ایران برای آزادی دو زندانی دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی (نازنین زاغری و انوشه آشوری) بود. در این مذاکرات یک دیپلمات خانم انگلیسی برای آزادی جاسوسان آمریکایی در ایران مذاکره کرد و مذاکرات نیز به «یک صورتجلسه» منتهی شد اما آمریکایی‌ها همچون برجام، به دنبال گنجاندن سایر موضوعات در توافق بودند و همین موضوع مانع از آزادی جاسوسان آمریکایی در اسفند 1400 شد. منابع آگاه می‌گویند که آمریکا به دنبال مذاکره مستقیم با ایران بوده اما ایران این مذاکرات را منوط به توافقی کرد که در سه گام طراحی شده بود. دو طرف در اسفند 1401، به توافق دست پیدا کردند. از جزئیات این توافق سه‌مرحله‌ای اطلاعاتی منتشر نشده اما به گفته منابع ایرانی، این پرونده به برنامه هسته‌ای ایران هیچ ارتباطی نداشته است. مرحله نخست این توافق، در شهریور سال گذشته و با تبادل چهار جاسوس دوتابعیتی در ایران با زندانیان ایرانی در آمریکا و آزادسازی شش میلیارد دلار دارایی‌های ایران در کره جنوبی به اجرا درآمد. در این مرحله قرار بود پس از تایید واریز مبلغ یورویی شش میلیارد دلار به بانکی در قطر، جاسوسان به قطر منتقل و با زندانیان ایرانی تبادل شوند. بر پایه این مرحله، ایران به بخشی از دارایی‌های آزادشده خود دست پیدا کرد اما در مهر ماه سال گذشته، آمریکا با کارشکنی، مانع آزادسازی بخش دیگری از این دارایی‌ها شد. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به نقل از دو منبع خبری خود نوشت که پس از عملیات «طوفان الاقصی» مقاومت اسلامی غزه علیه رژیم‌صهیونیستی، آمریکا طی توافق با قطر جلوی دسترسی ایران به شش میلیارد دلار موجود در بانک‌های قطر را گرفته است. آمریکایی‌ها مدعی هستند که «یک سنت از این دارایی خرج نشده است» اما منابعی در ایران به «فرهیختگان» گفته‌اند که بخش قابل توجهی از این دارایی آزادسازی شده است.
گام دوم توافق قرار بود در نهم اکتبر 2023 به اجرا دربیاید اما عملیات «طوفان ‌الاقصی» مقاومت اسلامی در 7 اکتبر علیه صهیونیست‌ها، باعث شد تا آمریکا از اجرای گام دوم این توافق خودداری کند. واشنگتن با وجود اینکه صراحتا به عدم اطلاع ایران از این عملیات اذعان داشت اما برای عدم اجرای تعهداتش، نیازمند چنین بهانه‌ای بود. با توجه به شناخت رفتار آمریکا و بدعهدی‌های سابق، ایران آمادگی این کارشکنی را داشت و از همین رو نیز تعهدات را گام به گام تعریف کرده بود.
طرف آمریکایی تصور می‌کرد که رژیم‌صهیونیستی می‌تواند در ظرف یک یا دو هفته، ضمن آزادی اسرایش، مقاومت اسلامی در غزه را نیز نابود کند و پس از آن به سراغ جبهه شمالی برود و طومار حزب‌الله را هم درهم بپیچد. در چنین شرایط ایده‌آلی، دیگر توافق سابق برای آمریکا معنا نداشت و ایران باید امتیازات بیشتری به طرف غربی می‌داد. اما طولانی شدن جنگ و ناتوانی رژیم در غزه و جبهه شمالی و همچنین پاسخ سهمگین ایران در عملیات تنبیهی «وعده صادق»، باعث شد تا در روزهای گذشته، طرف آمریکایی دست از پا درازتر، خواهان ارتباط مستقیم با ایران برای حل پرونده‌‌ای دیگر شود اما ایران هر شکلی از مذاکره را منوط به اجرای گام نخست که نصفه‌ونیمه برداشته شده، کرده است. تهران به طرف غربی اعلام کرده که پس از اجرای کامل گام‌های پیشین، درباره درخواست مذاکره مستقیم در پرونده‌ دیگر تصمیم‌گیری خواهد کرد.
مطمئنا اگر طرف آمریکایی حتی احتمال می‌داد نتیجه جنگ به این شکل رقم می‌خورد، در همان نهم اکتبر گام دوم را عملیاتی می‌کرد اما چنین نشد تا امروز علاوه‌بر مقاومت غزه، حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق و ارتش یمن نیز وارد کارزار شوند و میان‌داری کنند. حالا طرف غربی برای نجات رژیم‌صهیونیستی، راهی جز میانجیگری ایران ندارد؛ چراکه اگر حتی رژیم با مقاومت غزه به آتش‌بس برسد، مشخص نیست سایر جبهه‌ها هم به نبرد پایان دهند. بر همین اساس نیز رژیم‌صهیونیستی و آمریکا -که در مذاکرات حضور دارد- خواهان آن شده‌اند که جزئیات توافق احتمالی بین رژیم و حماس، با ایران به اشتراک گذاشته شود و تهران این توافق را تایید کند تا آنها از پایان عملیات علیه رژیم‌صهیونیستی مطمئن شوند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1115426/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتظارات تورمی آرام گرفت؟

کارشناس اقتصادی: تورم شکاف طبقاتی را افزایش و سرمایه اجتماعی را کاهش داد

بازار داغ فروش سنگ!

تبدیل چربی مرغ به دستگاه ذخیره انرژی

گفتگوی شنیدنی با یک طراح جلد کتاب

دیدار باقری با رئیس‌جمهور تاتارستان در کازان

انهدام چهارمین پهپاد پیشرفته آمریکایی در آسمان یمن

شهادت یک فلسطینی در کرانه باختری

افزایش 40 درصدی دوباره حقوق بازنشستگان از این ماه

فرمول افزایش حقوق بازنشستگان؛ افزایش 869 هزار تومانی برای هر فرزند

دیدار معاون رییس جمهور با خانواده شهید مدافع حرم «نریمانی» در کرج

واقعا بچه رو با باباش تنها نذاری!

حل مشکلات ریاضی با کمک نسخه جدید ChatGPT

تأثیر فضای مجازی بر زبان و ادبیات فارسی

کنایه آذر منصوری به رئیسی: عهد ما این بود ‏میزان باید رأی ملت باشد!

حملات موشکی و پهپادی اوکراین به شبه جزیره کریمه

اصابت چند موشک و راکت به جنوب جولان اشغالی سوریه

ماجرای پیشروی برق‌آسای روسیه در جبهه شمال اوکراین

قیمت شکر چند است؟

ریشه‌های پنهان شکست دولت در سیاست «مالیات بر خانه های خالی»

سنگ کاغذ قیچی با نسخه جدید ChatGPT

اینجوری ننویس!

فرمانده نیروی دریایی ارتش: نسل‌های آینده از شب «وعده صادق» قصه‌ها می‌گویند و می‌خوانند و به آن می‌بالند

شلیک انبوه موشک‌های حزب‌ الله به سمت سرزمین‌های اشغالی

رخنه مبارزان قسام به پشت خطوط نظامیان صهیونیست

برخورد خشن پلیس بلژیک با معترضان حامیان فلسطین

سیاست‌های مالیاتی چگونه طبقه متوسط را هدف گرفته است؟

افزایش قیمت بیت کوین تا 66 هزار دلار

قیمت جهانی طلا بازهم بالا رفت

همگام با کاهش نرخ ارز، سکه و طلا دوباره ارزان شد

آغاز تجارت برق بین ایران و ترکیه

هم اکنون؛ بارش باران در حرم مطهر رضوی(ع)

کریمان خوب می دانند آداب کرامت را...

ویدئویی جالب از خط تولید خودکار بیک در فرانسه

فیلمی دیدنی از عبور پلنگ و توله‌هایش از جاده

حکمت/ کمکی که محبوبیت می‌آورد

بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور

«به بلندای آن ردا» رمان سید علی شجاعی به چاپ ششم رسید

واکنش روابط عمومی دفتر روحانی به ادعاهای معاون رئیسی درباره پرونده مفقود شدن فرش‌های سعدآباد

هشدار عارف نسبت به رواج و تشدید خشونت در جامعه

سخنگوی کمیسیون اصل 90: از نظر مجلس هرگونه توافق با آژانس فقط در محدوده پادمان امکان‌پذیر است

معاون سیاسی امیرعبداللهیان: بریکس، پیشران اراده جمعی برای چند جانبه‌گرایی است

دلایلی که زیباکلام در آخرین کتابش درباره علت بازداشت نشدنش آورد

شهادت جوان فلسطینی در کرانه‌باختری

ربات فضانوردی که به زودی به ایستگاه فضایی چین می‌رود

خبر تازه درباره فعالیت دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در ایران

داستانک/ می‌خواهم شاگرد مکانیک شوم

صخره “فیل” در بیابان ربع الخالی عربستان سعودی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در هفته آینده

استحکام جالب پوست آناناس در برابر گوی هزار درجه‌ای