ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ سرمایه سیاسی ثابت تحلیل روز

سرمقاله شرق/ سرمایه سیاسی ثابت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شرق / « سرمایه سیاسی ثابت » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم کیومرث اشتریان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
درگذشت رئیس محترم جمهور، وزیر امور خارجه و همراهانشان را تسلیت می‌گویم. از خدای بزرگ برای آنان طلب غفران و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌کنم. چکیده: «با درگذشت رئیس محترم جمهوری انتخاباتی زودهنگام فرارو قرار گرفت. اگر «سرمایه سیاسی ثابت» وجود نداشته باشد، در هنگامه‌های سیاسی نورسیده‌ها و نارسیده‌های جریان‌های سیاسی در سپهر سیاست برمی‌کشند. اینان‌ اما‌ با اندک نسیمی از نارضایتی به‌زودی به کناره می‌روند و سرمایه‌های ضعیف و سست خود را از دست می‌دهند؛ چون نه پایه دارند و نه مایه. آنگاه که خلأ سیاسی ناشی از رویدادهای طبیعی یا حادثه‌های دیگر پدید آید، این، تنها «سرمایه سیاسی ثابت» است که به کار می‌آید و سیاست برکشیدن نارسیدگان رنگ می‌بازد. برکشیدن اینان سبب می‌شود تا پیکار سیاسی در بین جریان‌های سیاسی، اصالت خود را از دست بدهد. مردم نیز آن را به‌خوبی می‌فهمند و کناره می‌گیرند». «سرمایه سیاسی» عبارت از هواداران، منابع و ابزارهایی است که در کنش‌های سیاسی به‌کار می‌گیرید. این سرمایه را می‌توان به دو گونه تقسیم کرد: سرمایه سیاسی ثابت و متغیر. گروه‌های سیاسی می‌توانند ترکیبی از هر دو را داشته باشند، اما اگر صرفا بر سرمایه‌های سیاسی بادآورده و هیجانی تکیه کنند دوامی نخواهند داشت. سرمایه سیاسی ثابت یعنی سرمایه‌ای تاریخی-فکری که یک گروه سیاسی یا یک رجل سیاسی می‌تواند روی آن به صورت قطعی حساب کند؛ آنچنان که موجودی حساب بانکی‌تان را برای معاملات خود به کار می‌گیرید. با سرمایه سیاسی ثابت می‌توان دامن فرصت روزگار گرفت و راه پر‌سنگلاخ سیاست پیمود. این سرمایه معمولا شامل شماری از مردمان می‌شود که به دلایل ایدئولوژیک یا قومی و مذهبی از یک گروه سیاسی طرفداری جدی و پایدار دارند و معمولا در پی ناکامی‌ها، از حزب و گروه خویش دل بر‌نمی‌کنند. مثلا در روسیه هنوز افرادی هستند که دلبسته و وابسته به حزب کمونیست و آرمان‌های آن هستند و علی‌رغم افول جهانی کمونیسم هنوز در این حزب عضویت دارند. سرمایه سیاسی متغیر‌ اما‌ بسته به اوضاع و احوال زمانه و هیجانات زودگذر سیاسی است. احزاب شب انتخابات این‌چنین‌ هستند. غوغای کارخانه انتخابات، تولیدات سیاسی با‌دوامی ندارد و به‌زودی حباب اقبال آن با فروکش‌کردن فضای انتخابات ناپدید می‌شود. اما همین انتخابات می‌تواند فرصتی برای استحکام سرمایه سیاسی ثابت شود؛ با حضور یا بدون حضور. یک راه مهم برای اصلاح‌طلبان، تشکیل سرمایه سیاسی ثابت از طریق انتخابات بوده است و این ربطی به پیروزی یا شکست و حتی حضور و عدم حضور آنان در انتخابات ندارد؛ مهم تشکیل سرمایه ثابت از این طریق است. البته اگر به آنان فرصت داده شود.
از گردباد حوادث سیاسی تنها سرمایه متغیر و پریشان‌احوال می‌توان گرفت و نه سرمایه ثابت؛ و این به کارِ آبادی مُلک نمی‌آید و تیره‌روزی و بخت‌برگشتگی عایدی این سرمایه می‌شود. «سرمایه ثابت سیاسی» آنگاه که به بدنه اجتماعی مردمان پیوند بخورد، جریان سیاسی پدید می‌آورد. هر‌چه ‌سرمایه ثابت سیاسی مایه و پایه‌ای قوی داشته باشد، می‌تواند جریان سیاسی مردمی را دامنه‌دار و پایدار کند. برای دوام و قوام شهریاری در سیاست باید‌ سرمایه‌ای از «سال و فال و مال و حال و اصل و نسل و تخت و بخت» (حافظ) بر هم سازید.

اما سرمایه سیاسی چگونه پدید می‌آید؟
از طریق کار ایدئولوژیک و اینکه ایدئولوژی مورد نظر بتواند در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی پاسخ‌گوی نیازهای تحلیلی طرفدارانش باشد. از طریق شرکت مستمر در انتخابات‌های سیاسی‌ تا بتوان شعله طرفداری هواداران خود را به تدریج به مشعلی و سپس به آتشی فروزان تبدیل کرد.
‌از طریق ایجاد پیوندهای مالی و اقتصادی‌ تا بتوان خود را فارغ از منافع ناشی از حضور در مناصب قدرت حفظ کرد. با سیم و زر و مال است که فراغت سیاست می‌یابید ورنه پای شما در گِل نیازهای شخصی فرومی‌ماند. از طریق حضور در قدرت تا بتوان منویات خود را اجرائی کرد و جریان اجتماعی خود را به جریان قدرت سیاسی تبدیل کرد. بسته به شرایط سیاسی-اجتماعی، گروه‌های سیاسی می‌توانند یکی از استراتژی‌های فوق یا ترکیبی از این استراتژی‌ها را در پیش گیرند تا سرمایه سیاسی ثابت خود را تقویت کنند. در گذر تاریخ، قطار سیاست می‌رود آهسته به راه. اگر این قطار، ریل و راه‌آهن قوی و زیرساختی از سنگ‌های مستحکم داشته باشد، حرکتش قابل پیش‌بینی است. در غیر این صورت بی‌ثبات است و دولت، چشم آسایش از سپهر تیز‌رو نخواهد داشت. کشور باید در بستری از سرمایه‌های ثابت سیاسی از گروه‌ها و احزاب و جریان‌های سیاسی پیش رود تا ‌پیش‌بینی‌پذیر و با‌ثبات باشد. اینجا دیگر به راه بادیه حادثه رفتن بهتر از نشستن باطل نیست. بادیه حوادث پر از سنگلاخ حسادت و دشمنی است. چنان‌که دیدیم‌ چگونه اردوگاه اصولگرایی در ماه‌هایی که گذشت به گوشت و پوست یکدیگر رحم نکردند. دشمنان در کمین تفرقه و تجزیه‌اند و ما راهی نداریم جز تشکیل سرمایه‌های ثابت سیاسی برای فعالیت سیاسی در ایران. متأسفانه سال‌هاست برعکس این راه پیموده می‌شود؛ نورسیده‌ها و نارسیده‌های جریان‌های سیاسی به طریقی معنادار برکشیده می‌شوند، پس از مدتی به کناره می‌روند و سرمایه‌های هپروتی خود را به‌زودی از دست می‌دهند. چنین سیاستی برای زمانه‌ای که خلأ سیاسی‌ ناشی از رویدادهای طبیعی یا حادثه‌های غیرمترقبه‌ پدید آید، بسیار خطرناک است. انتخابات پیش‌رو، بسته به فرصتی که توسط شورای نگهبان فراهم می‌شود، آزمونی دیگر برای چگونگی بهره‌برداری از سرمایه‌های ثابت است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1124904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

نماهنگ «آرومم» بمناسبت عید قربان

عید قربان در غزه

عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی

نامزدهای انتخابات درباره رابطه با آمریکا باید چه‌کار کنند؟

اشک‌های یوسف سلامی هنگام صحبت درخصوص شهید رئیسی

پورمحمدی: عدالت‌خواهی، سابقه‌ای پاک و عاری از فساد می‌خواهد

معاون بانوان ستاد قاضی‌زاده‌ منصوب شد

توصیه تاجیک به تیم پزشکیان: وقت تنگ است، باید سریع خود را جمع و جور کنید

اظهارات مجری در آستانه پخش مناظره‌ها

همکاری آلمان و ازبکستان برای اخراج پناهجویان افغان

حمله پهپادی رژیم اسرائیل به خودرویی در لبنان

رئیس طالبان: اختلافات در افغانستان باید کنار گذاشته شود

حمایت شدید روسیه از کره شمالی در شورای امنیت

حکیم: حمایت از فلسطین واجب است

پلاک طلای آبشده زربد با پک منحصر به فرد گلدن ارت ( خانی )

درآمد عربستان از حج تمتع

اقامه نماز عید قربان در حرم مطهر علوی(ع)

فضانوردان «آرتمیس» به سیستم هشدار قوی تشعشع نیاز دارند

چین فناوری کاملا خودران تسلا را آزمایش می کند

کتاب «جامعه شناسی سینما» روانه بازار نشر شد

رئیس ستاد جلیلی: انصراف در کار نیست مگر آنکه...

شنیده‌های تسنیم از نامزدهای هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس

واکنش کنعانی به پیام عید قربان بایدن: امپراتوری دروغ!

حزب جمهوریت از پزشکیان حمایت کرد

تبریک عید قربان به مسلمانان جهان و دعا برای نزدیک شدن پیروزی قطعی فلسطین توسط رهبر انقلاب

پرویز امینی: اگر لاریجانی بود منازعات انتخاباتی خیلی مدنی‌تر می‌شد

مخالفت اکثر آمریکایی‌ها با دخالت‌های خارجی واشنگتن

مشرق: اصلاح طلبان تغییر تاکتیک داده اند

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

سرودن چند بیت در وصف امام رضا (ع)

اولین ماهواره پهن‌باند سوئد به مدار زمین‌ایستا رسید

برای آرزوهای محال خویش می‌گریم

پورمحمدی بخش سانسور شده‌ مستندش را منتشر کرد

در میزگرد و گفتگوی نامزدها در هفتمین روز تبلیغات انتخابات چه گذشت؟

جعفرزاده: نامزدها برای مقابله با فساد تضمین بدهند

بهادری جهرمی: دولت علاقه داشت مخبر در انتخابات ثبت نام کند

رئیس دیوان عالی و دادستان کل کشور در اجلاس بریکس

خرابکاری در یکی از کارخانه‌های اسلحه سازی اسرائیل

روسیه جزئیات محاکمه خبرنگار آمریکایی متهم به جاسوسی را اعلام کرد

مذاکرات سوریه و ترکیه در پایگاه «حمیمیم»

سرودن غزلی زیبا در وصف امیرالمومنین علی (ع)

شعری در وصف مردم مظلوم فلسطین

لاهوتی: جلیلی، زاکانی و قاضی‌زاده انصراف می‌دهند

حسن بیادی در ستاد انتخابات پورمحمدی سِمَت گرفت

تاکید باقری در کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها

مشاوره مجانیِ ابطحی درخصوص مناظره به کاندیداهای انتخابات

پرویز امینی: مردم به کاندیدایی رأی می‌دهند که زندگی اقتصادی‌شان را «تغییر» دهد

گروسی: ایران به بازرسان آژانس اجازه دسترسی بدهد