ایران پرسمان

آخرين مطالب

گوناگون/ استاد دانشگاه میشیگان در باره صلح و اسلام چه می گوید؟ خواندنی ها

گوناگون/ استاد دانشگاه میشیگان در باره صلح و اسلام چه می گوید؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خبرآنلاین / کول چهره حقیقی اسلام را برای مخاطب به نمایش می گذارد و از صلح و عطوفتی که در آن جریان دارد سخن می گوید، او خط بطلانی بر سوء تفسیرهای برخاسته از قرآن می کشد و آن چه را که در این کتاب مقدس پیرامون جنگ و صلح بیان شده با اولویت و تمرکز بیش تر بر صلح مورد تحلیل قرار می دهد
غرب به ویژه آمریکا و اسراییل به شدت تلاش می کنند تا از اسلام و ایران، چهره ای هراسناک به جهانیان معرفی کنند. این موضوع به ویژه با عملیات 7 اکتبر فلسطینی ها علیه اسراییل وارد مدار تازه ای شد. با این همه بعد از شش ماه از آن حمله، برای مثال روزنامه لیبراسیون نوشته است: «دو ماه بعد از حمله تروریستی حماس، ارزیابی‌هایی که تقریباً نهایی هستند تأیید می‌کنند که برخی از اقدامات وحشتناک ادعایی که گاه برای جلب حمایت‌های بین‌المللی به صورت عجولانه به سطوح بالا منتقل شده‌اند رخ نداده‌اند.» اسراییل از دروغ پردازی ها، کمک شایانی گرفت تا در غزه حمام خون راه انداخته و در منظر افکار عمومی و حداقل 10 میلیارد جفت چشم مردم کره ارض، 35 هزار کودک و زن و جوان و پیر را قصابی و سلاخی کرد. و دنیای دمکراتیک تنها به این نصیحت اکتفا کرد که نتانیاهو مراقب باشد از سلاح های ارسالی، برای اهداف مشخص استفاده کند و در نهایت این که ارسال برخی سلاح ها به اسراییل را محدود کند. با همه امنیتی سازی ها در باره ایران و مسلمانان، تحت عنوان تروریسم و ...، به نظر می رسد حالا چهره دیگری در حوزه های اجتماعی جامعه آمریکا در باره اسلام و مسلمانان در حال رشد است. جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین حکایت از این امر می کند. این جنبش چهره آمریکا را دگرگون کرده است. این همان جهان پسا قطبی است که ظریف از آن سخن می گوید. جهانی که بعد از پیمان وستفالی، کنشگران در آن نقش بالا به دست آورده اند.
اما این وضعیت خود ناشی از حرکت های عمیقی است که در جوامع غربی به عمل آمده است. یکی از این تلاش ها، اثری به نام «کتاب محمد» اثر جان ریکاردو آی. «هوآن» کول (متولد 23 اکتبر 1952) از اندیشمندان و مورخان آمریکایی معاصر در حوزهٔ خاورمیانه و جنوب آسیا است. او استاد تمام کرسی «ریچارد میچل کالیگیت» رشتهٔ تاریخ در دانشگاه میشیگان است. کول چندین کتاب با موضوع خاورمیانهٔ مدرن چاپ کرده‌ و مترجم برخی متون عربی و فارسی به انگلیسی است. کول از سال 2002 تارنمایی به نام نظرات آگاهانه (Informed Comments) را در نشانی juancole.com اداره می‌کند، که به صورت هم‌زمان در صفحهٔ Truthdig.com نیز انتشار می‌یابد. او همچنین نویسنده «کتاب محمد» پیامبر صلح در گرماگرم ستیز امپراتوری ها، انتشارات روزنه است.
«کتاب محمد: پیامبر صلح در گرماگرم ستیز امپراتوری ها»، اثری است که به همت صالح طباطبایی ترجمه شده است. اثر حاضر به بازخوانی زندگی پیامبر از دوران جوانی تا پایان عمر می پردازد و قرآن را در بستری تاریخی مورد بررسی قرار می دهد. نویسنده چهره حقیقی اسلام را برای مخاطب به نمایش می گذارد و از صلح و عطوفتی که در آن جریان دارد سخن می گوید، او خط بطلانی بر سوء تفسیرهای برخاسته از قرآن می کشد و آن چه را که در این کتاب مقدس پیرامون جنگ و صلح بیان شده با اولویت و تمرکز بیش تر بر صلح مورد تحلیل قرار می دهد.
صلح وعده محوری پیامبر اسلام
حمید انتظام که در سال 1356 به امریکا رفته ، تحصیلات دانشگاهی را در آمریکا ادامه داده و در رشته جامعه‌شناسی و فلسفه و فوق لیسانس را در رشته اقتصاد کسب کرده و فعالیت آموزشی و کاری را در مهندسی سیستم های کامپیوتری ادامه داده است.و در کنار تحصیلات دانشگاهی، به دلیل علاقه فردی به الهیات و فلسفه و عرفان روی آورده و به تحقیقات مفصل در امور مذهبی پرداخته است و در این راه از آثار علی شریعتی سود برده است. وی سال‌هاست که با مراکز فرهنگی مختلف مانند بنیاد توحید در سان‌خوزه و مرکز اسلامی-فرهنگی اوکلند همکاری دارد.

ایران پرسمان


او در سخنانی که در کانال جرعه، فیلم آن به نمایش در آمده، و متن آن در این جا از نظرتان می گذرد، به تفسیر صلح از نگاه قرآن و پیامبر (ص)، به ویژه با توجه به «کتاب محمد: پیامبر صلح در گرماگرم ستیز امپراتوری ها» می پردازد. او معتقد است، « رفت و آمد موجودات قدسی، یا فرشتگان، صلح به ارمغان می آورد. در قدیم مردم اعتقاد داشتند که فرشتگان از سویه دیگر عالم به این سویه خاکی می آیند، از بهشت بر خاک فرود می آیند، و وقتی که می آیند، قدری از بهشت را با خودشان به این جهان می آورند. از این رو رنگ و بو و حال و هوای بهشت را فرشته با خودشان می آورند. کول می گوید که کانکورد یا همنوایی، هم آهنگی، صلح و آرامش، به قدری در دیدگاه قرآن کلیدی و محوری است، که قرآن، بهشت را دار سلام معرفی می کند.»
انتظام در ادامه با اشاره به معادل دارالسلام در «زبان انگلیسی The abode of peace (سرا یا خانه یا سرزمین صلح)» تاکید می کند که « این معنا در سوره یونس آیه 25 آمده است. وَ اللَّهُ یَدْعُوا إِلی‌ دارِ السَّلامِ خداوند شما را به سر منزل صلح دعوت می کند. این ها همه آیات مکی هستند؛ یعنی نخستین آیاتی که بر پیامبر نازل شده اند. بنابراین فرشتگان از دارالسلام و وادی صلح می آیند، و با خود متاع صلح و آرامش را می آورند. بهشت غایت قصوا یا کمال مطلوب هر مومن است. انسان مومن هر کاری را که انجام می دهد، در سودای بهشت است.»
او در ادامه به توصیف بهشت از نظر قرآن می پردازد و می گوید: «در این جا ارجاع می دهم به سوره یونس آیه 28 که در این جا توجه به آن ها مناسب است. این آیه نیز از آیات مکی است: « وقتی فرشتگان جان پارسایان را می گیرند، در حالی که پارسایان پاک هستند، « یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّهَ» فرشتگان به پارسایان می گویند سلام علیکم، به بهشت وارد شوید. Peace be upon to you . به عبارت دیگر نخستین ندایی که بهشتیان در بدو ورودشان می شنوند، سلام و صلح است. صلح بر شما باد. این نخستین ندایی است که مومنان در بدو ورود به بهشت می شنوند.»
این پژوهشگر حوزه عرفان می گوید: «نمونه دوم سوره مبارکه واقعه آیات 25 و 26 است. این دو آیه در باره توصیف بهشتیان است. لا یَسْمَعُونَ فِیها لَغْواً وَ لا تَأْثِیم اً در بهشت هیچ سخن یاوه و گنه آلود نخواهند شنید. إِلَّا قِیلًا سَلاماً سَلاماً سخنی جز سخن صلح و صلح نخواهند شنید. این ها توصیفاتی است که قرآن از دارالسلام دارد.»
او در ادامه می گوید: «در مکه بنابر رای هوان کول محمد(ص) بذر سلام و صلح می کاشت. به دار سلام دعوت می کرد. در چه دورانی؟ در دوران جنگ جهانی دو ابرقدرت ساسانی و روم. در چنین فضای سنگین، که جنگ و خون ریزی در سطح جهان وجود داشت، محمد (ص) یک پیام جدید برای بشریت، یک بدیل و یک آلترناتیو جدید برای بشریت داشت، او دعوت به دارالسلام و وادی صلح می کرد. محمد(ص) پاداش ایمان و نیکوکاری را صلح معرفی می کرد.»
انتظام می گوید: «وقتی ما مسلمان ها می گوییم انسانی که مومن و نیکوکار است، عمل صالح انجام می دهد، اجر و پاداش اش بهشت است، و بهشت هم دارالسلام و وادی صلح است، معنایش این است که عصاره عمل صالح و ایمان، چیزی جز آرامش و صلح نیست. از این رو اگر ما می خواهیم بدانیم تا کجا ایمان ما صادق است، و تا کجا عمل ما صالح است، بنگریم تا کجا و به چه میزان، در وجود ما صلح و آرامش هست. به میزانی که ما آدمیان از صلح و آرامش در درونمان و در مناسباتمان با دیگران برخورداریم، به همان میزان، ما اهل ایمان راستین، و عمل صالح هستیم. مراد هوان کول همین است.»

ایران پرسمان


لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1124956/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

نماهنگ «آرومم» بمناسبت عید قربان

عید قربان در غزه

عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی

نامزدهای انتخابات درباره رابطه با آمریکا باید چه‌کار کنند؟

اشک‌های یوسف سلامی هنگام صحبت درخصوص شهید رئیسی

پورمحمدی: عدالت‌خواهی، سابقه‌ای پاک و عاری از فساد می‌خواهد

معاون بانوان ستاد قاضی‌زاده‌ منصوب شد

توصیه تاجیک به تیم پزشکیان: وقت تنگ است، باید سریع خود را جمع و جور کنید

اظهارات مجری در آستانه پخش مناظره‌ها

همکاری آلمان و ازبکستان برای اخراج پناهجویان افغان

حمله پهپادی رژیم اسرائیل به خودرویی در لبنان

رئیس طالبان: اختلافات در افغانستان باید کنار گذاشته شود

حمایت شدید روسیه از کره شمالی در شورای امنیت

حکیم: حمایت از فلسطین واجب است

پلاک طلای آبشده زربد با پک منحصر به فرد گلدن ارت ( خانی )

درآمد عربستان از حج تمتع

اقامه نماز عید قربان در حرم مطهر علوی(ع)

فضانوردان «آرتمیس» به سیستم هشدار قوی تشعشع نیاز دارند

چین فناوری کاملا خودران تسلا را آزمایش می کند

کتاب «جامعه شناسی سینما» روانه بازار نشر شد

رئیس ستاد جلیلی: انصراف در کار نیست مگر آنکه...

شنیده‌های تسنیم از نامزدهای هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس

واکنش کنعانی به پیام عید قربان بایدن: امپراتوری دروغ!

حزب جمهوریت از پزشکیان حمایت کرد

تبریک عید قربان به مسلمانان جهان و دعا برای نزدیک شدن پیروزی قطعی فلسطین توسط رهبر انقلاب

پرویز امینی: اگر لاریجانی بود منازعات انتخاباتی خیلی مدنی‌تر می‌شد

مخالفت اکثر آمریکایی‌ها با دخالت‌های خارجی واشنگتن

مشرق: اصلاح طلبان تغییر تاکتیک داده اند

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

سرودن چند بیت در وصف امام رضا (ع)

اولین ماهواره پهن‌باند سوئد به مدار زمین‌ایستا رسید

برای آرزوهای محال خویش می‌گریم

پورمحمدی بخش سانسور شده‌ مستندش را منتشر کرد

در میزگرد و گفتگوی نامزدها در هفتمین روز تبلیغات انتخابات چه گذشت؟

جعفرزاده: نامزدها برای مقابله با فساد تضمین بدهند

بهادری جهرمی: دولت علاقه داشت مخبر در انتخابات ثبت نام کند

رئیس دیوان عالی و دادستان کل کشور در اجلاس بریکس

خرابکاری در یکی از کارخانه‌های اسلحه سازی اسرائیل

روسیه جزئیات محاکمه خبرنگار آمریکایی متهم به جاسوسی را اعلام کرد

مذاکرات سوریه و ترکیه در پایگاه «حمیمیم»

سرودن غزلی زیبا در وصف امیرالمومنین علی (ع)

شعری در وصف مردم مظلوم فلسطین

لاهوتی: جلیلی، زاکانی و قاضی‌زاده انصراف می‌دهند

حسن بیادی در ستاد انتخابات پورمحمدی سِمَت گرفت

تاکید باقری در کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها

مشاوره مجانیِ ابطحی درخصوص مناظره به کاندیداهای انتخابات

پرویز امینی: مردم به کاندیدایی رأی می‌دهند که زندگی اقتصادی‌شان را «تغییر» دهد

گروسی: ایران به بازرسان آژانس اجازه دسترسی بدهد