ایران پرسمان

آخرين مطالب

مقام وزارت صمت: تولید خودرو افزایش می‌یابد اقتصاد روز

مقام وزارت صمت: تولید خودرو افزایش می‌یابد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا /سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت ضمن اشاره به اینکه تولید خودرو پس از چند سال تجربه کاهش تولید، از سال 1400 به بعد و در دولت سیزدهم مجدد به چرخه‌ افزایش تولید بازگشت، از برنامه‌ریزی برای افزایش معنادار و قابل توجه خودرو در سال جاری در کنار افزایش واردات خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی خبر داد و تاکید کرد که تمرکز وزارت صمت بر این است که 80 درصد تولید خودروی کشور خودروهای اقتصادی باشد.
احمد آقایی، در رابطه با موضوع تولید خودرو در سال جاری و برنامه‌ریزی برای جهش تولید، با بیان اینکه برنامه‌ مدون و منظمی در راستای افزایش تولید به صورت جهشی در دستور کار وزارتخانه قرار دارد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده که نسبت به سال گذشته 28 درصد افزایش تولید داشته و به عدد 1.7 میلیون دستگاه برسیم. این عدد نسبت به یک میلیون و 340 هزار دستگاه خودرویی که در سال 1402 تولید شده، افزایش معنادار و قابل توجهی خواهد بود.
سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت، یادآور شد: پس از دوران برجام در سال 1397، با کاهش تولید مواجه شدیم و طی چهار سال، تولید به زیر یک میلیون دستگاه در سال رسید. از سال 1400 و در دولت سیزدهم، افزایش تولید و رفع موانع تولید آغاز شد. در سال‌ 1400 حدود 950 هزار دستگاه، در سال 1401 به بالای یک میلیون و 200 دستگاه رسیدیم و سال گذشته نیز عدد یک میلیون و 340 هزار دستگاه ثبت شد که افزایش قابل توجهی بود.
وی ابراز امیداری کرد طبق پیش‌بینی از بازار تقاضا در میزان مصرف کشور که حدود 1.2 تا 1.5 میلیون دستگاه است، تولید امسال بتواند جبران عقب‌ماندگی و کمبود تولید سال‌های گذشته را داشته و بازار را به نقطه‌ تعادل عرضه و تقاضا برساند.

این مقام مسئول در ادامه در رابطه با موضوع عرضه‌ خودروها در سامانه یکپارچه، گفت: به خاطر داریم که در سال‌ 1400، به دلیل همان کاهش تولیدی که در سال‌های 1396 و 1397 به بعد داشتیم، با کمبود عرضه مواجه شدیم که عطش تقاضا در بازار شکل گرفت؛ از همین روی، خودروسازان برای عرضه از روش قرعه‌کشی استفاده کردند که روش چندان خوبی نبود؛ بنابراین دولت به دنبال این بود که بتواند خودروی مناسب را با یک روش مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهد.
آقایی ادامه داد: بر این اساس در سال 1401، موضوع سامانه یکپارچه مطرح شد که طی دو دوره اجرای آن، بالغ بر 2.5 میلیون ثبت‌نام صورت گرفته که بر اساس آن مقرر شد کسانی که در سامانه ثبت‌نام کرده بودند، طی یک شیوه نوبت‌دهی و طبق ظرفیت تولید خودروسازان، عرضه صورت گیرد. در سال گذشته، بخش اعظمی از این خودروهای تعهد شده، تحویل مشتریان شد و امیدوار هستیم که امسال نیز سال آخر تحویل‌دهی تمامی خودروهای ثبت‌نامی باشد.
صف ثبت‌نام خودرو جمع می‌شود
سرپرست معاون حمل‌ونقل وزارت صمت، ضمن اشاره به تیراژ تولیدی که برای سال جاری وجود دارد، گفت: پیش‌بینی ما این است که در نیمه دوم امسال، بحث صف را نداشته باشیم و تولید به صورت مداوم و مستمر، صورت گیرد و تحویل مشتریان شود همچنین شرایطی فراهم شود که مشتری بتواند به صورت مستقیم از خود نمایندگی یا از سایت خودروساز، خرید خود را انجام دهد. در حقیقت بر اساس آخرین تغییرات صورت گرفته در دستورالعمل تنظیم بازار (مصوب شورای رقابت)، همین موضوع ذکر و تاکید شد که عرضه خودرو، مستقیما از طریق سایت خودروسازان انجام شود و تنها جهت اطلاع سامانه یکپارچه، پس از عقد قرارداد، اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: طبق رصدی که انجام شد، فعالیت دو خودروساز مونتاژی نیز در حال حاضر بر همین اساس است و باتوجه به اینکه، صف متقاضی برای عرضه‌ خودرو وجود ندارد، عرضه به صورت فراخوان‌های دوره‌ای از طریق سایت خودروسازان انجام می‌شود. دو خودروساز بزرگ نیز بر اساس تقاضایی که وجود دارد، فراخوان‌ها را در سایت خود انجام می‌دهند و قرارداد را با مشتری منعقد می‌کنند و صرفا اطلاعات آن را در اختیار سامانه یکپارچه قرار می‌دهند.
این مقام مسئول در وزارت صمت در ادامه به موضوع واردات خودرو پرداخته و گفت: واردات خودرو که از زمستان سال گذشته آغاز شد، از اواخر سال گذشته، سرعت بیشتری گرفته و در حال عرضه‌ است؛ اخیراً هم که عرضه‌ خودروهای برقی را داشتیم. از سوی دیگر عرضه‌ خودروهای وارداتی بنزینی و هیبریدی که از طریق سامانه یکپارچه در سال گذشته انجام شد، به‌مرور برای افرادی که انتخاب خودرو داشته‌اند، در حال انجام است.
حداقل 100 هزار دستگاه خودرو را در سال جاری وارد می‌کنیم
آقایی اعلام کرد: برای سال جاری نیز واردات حداقل 50 هزار خودرو از هرکدام (50 هزار خودرو برقی و 50 هزار خودروی بنزینی) را در دستور کار و برنامه داریم که این عدد قابل افزایش هم است. آمارها نشان می‌دهد زمانی‌ که هیچ محدودیتی برای واردات خودرو نداشتیم، بیشترین آمار واردات در سال 1397 و پس از برجام بود که حدود 105 هزار خودرو در سال وارد شد. ظرفیت ما برای واردات خودرو، بدون هیچ محدودیتی در محدوده‌ 100 هزار دستگاه است؛ پیش‌بینی می‌شود که با همین حدود تعداد، عطش بازار رفع و بازار به تعادل خواهد رسید.
سرپرست وزارت صمت تصریح کرد: از سوی دیگر در بحث خودروهای داخلی، تمرکز ما بر خودروهای با قیمت مناسب و متناسب برای دهک‌های پایین است و حدود 80 درصد تولید هم به همین خودروهای اقتصادی و مقرون به صرفه، اختصاص پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1125373/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس سه شنبه 29 خرداد 1403

سقف مجاز افزایش اجاره‌بها مشخص شد

سود میلیاردی یوفا از یورو 2024

وزیر نفت از امضا 2 میلیارد دلار قرارداد نفتی خبر داد

هوای تازه/ مرا راهی از تو به در نیست

برترین تصاویر 2024 از کهکشان راه‌شیری

خواندن چندبیتی زیبا در وصف حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)

مهاجرانی خطاب به قالیباف و قاضی‌زاده: ٤ دقیقه را حرام کردید!

پزشکیان: این هم بخور بخور از کجا می‌آید؟/ ما در دنیا در حوزه اقتصاد، نفر پانزدهم از آخر هستیم

خنده‌های جلیلی در هنگام صحبت‌های پورمحمدی

انتقادهای جلیلی به دولت روحانی: اعتقادی به برنامه نداشت

لحظه به لحظه با مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری؛ زاکانی: در دولت آقای روحانی 104 درصد رشد نقدینگی داشتیم

حمله زاکانی به پزشکیان: تعجب می‌کنم ایشان چطوری نامزد ریاست جمهوری شدند!

حماس: آتش زدن سالن‌های مسافری گذرگاه رفح توسط اسرائیل «جنایت جنگی» است

حرکت کشتی‌های جنگی روسیه از هاوانا

رسانه عبری: شمار تلفات ارتش اسرائیل 4 رقمی‌ شد

نارضایتی خاندوزی از سیاست‌های ارزی

بارش باران در بیت‌الله‌الحرام

حکمت/ دل نادان پشت زبان اوست

میکروروبات سرطان ریه را در موش‌ها درمان کرد

مجموعه قصه های جالب از پیامبران(ع)

نماهنگ ویژه شهادت آیت‌الله رئیسی در شروع مناظرات انتخاباتی

نحوه برگزاری مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

چهره بامزه مناظره از نگاه ابطحی

کنایه سنگین پورمحمدی: درحالی می‌گویند تحریم مهم نیست که دنیا تحریم فلج‌کننده به ما تحمیل کرده است

آغاز مناظره 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری؛ پورمحمدی: در تعامل با دنیا مشکلات مردم را برطرف کنیم

فارن پالیسی: چرا طرح آتش بس بایدن در غزه شکست خواهد خورد؟

بازی تلگرامی جایگزین معامله دلاری!

داستانک/ معدن پر از الماس

گیاهان نیز مانند انسان‌ها مهارت حل مسئله دارند

آدم اصیل به کسی میگن که...

تذکر قاضی‌زاده به مجری قرعه‌کشی مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری

قالیباف با نوه‌اش به محل مناظره آمد؟

زاکانی: تاکسی برقی کرایه کردم و به محل مناظره رفتم

اقامه نماز جماعت نامزدهای ریاست‌جمهوری قبل از مناظره

توئیت معنادار وزیر روحانی قبل از اولین مناظره؛ مردم منتظر باطل السحر کاندیداها

ربیعی: توجه به پزشکیان در افکار عمومی رو به افزایش است

تصویری از رئیسی در مناظرات انتخابات 1400

واکنش زیدآبادی به سخنان نیکزاد درباره تشبیه رقابت انتخاباتی به «تنگۀ احد»

تأخیر در شروع اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری

آغاز مناظره 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری؛ پخش سرود ملی

تاکید ولیعهد سعودی بر ضرورت آتش‌بس در غزه و تشکیل کشور فلسطین

مشارکت" تنها راه توسعه جزیره کیش است

قیمت انواع میوه و سبزی امروز 28 خرداد 1403

از زیبایی‌های بهار کردستان هورامانات

کدام فضانورد بهتری هستند، زنان یا مردان؟

زاکانی با تاکسی برقی به صداوسیما آمد

رئیس صداوسیما: پس از شهادت رئیس‌جمهور شاهد افزایش 12 درصدی مشارکت مردم بودیم

جبلی: در 5 مناظره پیش‌رو، 3 مناظره مختص مسائل اقتصادی و سرفصل‌های برنامه هفتم است

توضیحات نماینده کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری درباره مناظرات