ایران پرسمان

آخرين مطالب

کاهش قیمت طلا و سکه با نگاه به تحرکات انس جهانی اقتصاد روز

کاهش قیمت طلا و سکه با نگاه به تحرکات انس جهانی
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - تجارت نیوز / حرکت آرام قیمت طلا به سمت منطقه شیرین 3 میلیون و 100 هزار تومان می‌تواند تقاضا‌هایی را وارد بازار کرده تا به این ترتیب افراد سرمایه خود را از رشدی که عموم اقتصاددانان در نیمه دوم سال پیش بینی می‌کنند، در امان نگه دارند. در این مسیر ممکن است حتی پول‌های خرد نیز وارد کار شده و مورد «بهترین گزینه برای سرمایه گذاری بازار طلا است» مطرح شود. در این مدت اَشکال مختلف خرید طلا از سوی برخی بازاریان مطرح می‌شود که به بررسی آن پرداختیم.
 بازار طلا هفته جاری را با کاهش چشمگیر قیمت‌ها آغاز کرد، روندی که به نظر می‌رسد تحرکات کاهشی انس جهانی طلا مسبب آن بود. به گزارش اقتصاد 24 به نقل از سایت کیتکو پس از بازگشایی بازار در عصر یکشنبه هر انس طلای جهانی به راحتی بالای سطح 2400 دلار باقی ماند تا زمانی که اندکی بعد از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه به وقت شرق آسیا، از کف حمایت عبور و روند کاهشی خود را آغاز کرد. گفته می‌شود انتشار صورت‌جلسه‌های نشست آوریل/مه کمیته بازار آزاد فدرال نیز در بعد از ظهر روز چهارشنبه کمکی به این فلز زرد نکرد. بر این اساس مدت کوتاهی پس از ساعت 20:30 بعد از ظهر طلا به پایین‌ترین حد هفتگی خود یعنی 2325 دلار و 46 سنت رسید.
این روند در بازار‌های جهانی آغاز یک روند کاهشی چشمگیری را در بازار طلای داخلی کلید زد. بر این اساس عملکرد هفت روز گذشته طلای 18 عیار نشان می‌دهد که قیمت آن از 3 میلیون و 600 هزار تومان روز 29 اردیبهشت تا کف 3 میلیون و 30 هزار تومان کاهش یافت. این روند برای سکه امامی نیز صدق می‌کند؛ این قطعه در فاصله هفت روزه از نیمه کانال 41 میلیونی به دامنه 39 میلیون تومانی رسید.

«سهراب اشرفی» فعال و کارشناس بازار طلا در گفتگو با اقتصاد 24 با تاکید بر اونسی شدن بازار طلای داخلی توضیح می‌دهد: فرمول عرضه و تقاضا در این کاهش قیمت‌ها تاثیری نداشته است. به گفته او در روز‌های گذشته با کاهش شدید قیمت طلا در بازار جهانی و افت دلار در بازار ارز داخلی مواجه بودیم. این دو عامل باعث شدند که ما یک روند کاهشی را در قیمت طلا داخلی داشته باشیم. این دو فاکتور‌های اصلی قیمت طلا هستند. عرضه و تقاضا به نسبت دو عامل مذکور فاکتور‌های فرعی هستند.
در گزارش قبلی اقتصاد 24 بر کف قیمتی 3 میلیون و 100 هزار تومان طلای 18 عیار تاکید شد. حرکت آرام طلا به سمت این منطقه شیرین می‌تواند تقاضا‌هایی را وارد بازار کرده تا سرمایه خود را از رشدی که عموم اقتصاددانان در نیمه دوم سال پیش بینی می‌کنند، در امان نگه دارند. در این مسیر ممکن است حتی پول‌های خرد نیز وارد کار شده و مورد «بهترین گزینه برای سرمایه گذاری بازار طلا است» مطرح شود. در این مدت اَشکال مختلف خرید طلا از سوی برخی بازاریان مطرح می‌شود که به بررسی آن پرداختیم.
طلا‌های شکسته که به تازگی در اینستاگرام تبلیغ می‌شود یکی از راه‌هایی است که با تصور فرار از هزینه اجرت طلا مورد استفاده برخی افراد قرار می‌گیرد. اشرفی در این باره با بیان این که خرید طلا‌های شکسته اصلا توصیه نمی‌شود، توضیح می‎دهد: این نوع طلا بایستی ذوب شود و به سمت تولید برگردد چرا که ممکن است از نظر عیار مشکل داشته باشد. طلای دست دوم هم شرایط خاص خودش را دارد. پیشنهاد ما همواره طلای نو بوده است. افراد می‌توانند طلا‌هایی را خریداری کنند که اجرت ساخت کمتری داشته باشد، اما حتما باید نو باشد. نباید به خاطر اینکه اجرت کمتر بدهند کالایی را تهیه کرد که ریسک دارد و مشخص نیست به چه صورتی است.
در این حین خرید قسطی طلا می‌تواند یکی از وسوسه‌کننده‌ترین راه‌های جذب سرمایه خرد به شمار رود. آن طور که اشرفی می‌گوید ابهام در محاسبه قیمت طلا می‌تواند برای فرد زیان آفرین باشد. او در این باره می‌گوید: طلا در شرایط عادی نوسان دارد. یا در حال افزایش است یا کاهش. در چنین شرایطی مشتریان طلای قسطی باید با دقت بیشتری بررسی کنند که دچار مشکل نشوند. طلا کالایی نیست که بشود به صورت قسطی خرید. ابهاماتی در مورد این که سودش قرار است چطور محاسبه شود و طلا را به چه صورت حساب می‌کنند و اقساطش به چه صورتی باید باشد، وجود دارد. همه این‌ها تعیین کننده هستند که باید بررسی شوند تا دچار ضرر و زیان و مشکلات بعدیش نشویم
این کارشناس بازار طلا درباره پیش بینی قیمت طلا خاطرنشان می‌کند: همانطور که عرض کردم یکی از فاکتور‌های مهم برای طلای داخلی قیمت جهانی طلاست که آن هم وابستگی زیادی به سیاست‌های بازار‌های مالی دنیا دارد. به خصوص شاخص‌های اقتصادی آمریکا و اروپا و همچنین تحولاتی که ممکن است که بقیه کشور‌ها با یکدیگر داشته باشند. این تحولات می‌تواند شاخص ارزش دلار را هم دستخوش تغییراتی کند. در راس این تحولات انتخابات آمریکا در آبان ماه امسال است که در معادلات اقتصادی کشور‌ها تاثیرگذار است.
به گفته وی مسیر دوم پیش بینی از مسیر قیمت دلار است. در این مورد همه چیز وابسته به این است که سیاست‌های بانک مرکزی چه می‌خواهد شود. آیا قرار است بر بازار نظارت کند و همینطور مدیریت کند یا خیر؟ این سوالی است که به سیاستمدار‌های بانک مرکزی ربط دارد. بر این اساس در صورتی که روند فعلی ادامه‌دار باشد و قیمت جهانی طلا و دلار در بازار داخلی کاهشی باشد کاهش قیمت طلا نیز همچنان ادامه دارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1125424/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس سه شنبه 29 خرداد 1403

سقف مجاز افزایش اجاره‌بها مشخص شد

سود میلیاردی یوفا از یورو 2024

وزیر نفت از امضا 2 میلیارد دلار قرارداد نفتی خبر داد

هوای تازه/ مرا راهی از تو به در نیست

برترین تصاویر 2024 از کهکشان راه‌شیری

خواندن چندبیتی زیبا در وصف حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)

مهاجرانی خطاب به قالیباف و قاضی‌زاده: ٤ دقیقه را حرام کردید!

پزشکیان: این هم بخور بخور از کجا می‌آید؟/ ما در دنیا در حوزه اقتصاد، نفر پانزدهم از آخر هستیم

خنده‌های جلیلی در هنگام صحبت‌های پورمحمدی

انتقادهای جلیلی به دولت روحانی: اعتقادی به برنامه نداشت

لحظه به لحظه با مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری؛ زاکانی: در دولت آقای روحانی 104 درصد رشد نقدینگی داشتیم

حمله زاکانی به پزشکیان: تعجب می‌کنم ایشان چطوری نامزد ریاست جمهوری شدند!

حماس: آتش زدن سالن‌های مسافری گذرگاه رفح توسط اسرائیل «جنایت جنگی» است

حرکت کشتی‌های جنگی روسیه از هاوانا

رسانه عبری: شمار تلفات ارتش اسرائیل 4 رقمی‌ شد

نارضایتی خاندوزی از سیاست‌های ارزی

بارش باران در بیت‌الله‌الحرام

حکمت/ دل نادان پشت زبان اوست

میکروروبات سرطان ریه را در موش‌ها درمان کرد

مجموعه قصه های جالب از پیامبران(ع)

نماهنگ ویژه شهادت آیت‌الله رئیسی در شروع مناظرات انتخاباتی

نحوه برگزاری مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

چهره بامزه مناظره از نگاه ابطحی

کنایه سنگین پورمحمدی: درحالی می‌گویند تحریم مهم نیست که دنیا تحریم فلج‌کننده به ما تحمیل کرده است

آغاز مناظره 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری؛ پورمحمدی: در تعامل با دنیا مشکلات مردم را برطرف کنیم

فارن پالیسی: چرا طرح آتش بس بایدن در غزه شکست خواهد خورد؟

بازی تلگرامی جایگزین معامله دلاری!

داستانک/ معدن پر از الماس

گیاهان نیز مانند انسان‌ها مهارت حل مسئله دارند

آدم اصیل به کسی میگن که...

تذکر قاضی‌زاده به مجری قرعه‌کشی مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری

قالیباف با نوه‌اش به محل مناظره آمد؟

زاکانی: تاکسی برقی کرایه کردم و به محل مناظره رفتم

اقامه نماز جماعت نامزدهای ریاست‌جمهوری قبل از مناظره

توئیت معنادار وزیر روحانی قبل از اولین مناظره؛ مردم منتظر باطل السحر کاندیداها

ربیعی: توجه به پزشکیان در افکار عمومی رو به افزایش است

تصویری از رئیسی در مناظرات انتخابات 1400

واکنش زیدآبادی به سخنان نیکزاد درباره تشبیه رقابت انتخاباتی به «تنگۀ احد»

تأخیر در شروع اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری

آغاز مناظره 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری؛ پخش سرود ملی

تاکید ولیعهد سعودی بر ضرورت آتش‌بس در غزه و تشکیل کشور فلسطین

مشارکت" تنها راه توسعه جزیره کیش است

قیمت انواع میوه و سبزی امروز 28 خرداد 1403

از زیبایی‌های بهار کردستان هورامانات

کدام فضانورد بهتری هستند، زنان یا مردان؟

زاکانی با تاکسی برقی به صداوسیما آمد

رئیس صداوسیما: پس از شهادت رئیس‌جمهور شاهد افزایش 12 درصدی مشارکت مردم بودیم

جبلی: در 5 مناظره پیش‌رو، 3 مناظره مختص مسائل اقتصادی و سرفصل‌های برنامه هفتم است

توضیحات نماینده کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری درباره مناظرات