ایران پرسمان

آخرين مطالب

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان اقتصاد روز

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایلنا/ شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است.
شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است. چراکه از آن تاریخ تا کنون تورم بیش از 50 درصد و دستمزد کارگران هم 45 درصد رشد داشته است. دلار در این فاصله دست‌کم 40 هزار تومان افزایش داشت و در مقاطعی از 100هزار تومان گذشت که یک معنا بیشتر نداشت؛ اینکه خودروسازان مواد اولیه و قطعات را با قیمت روز دلار و تورم 55درصدی خریداری می‌کنند، دستمزد کارگران را 45 درصد بیشتر از سال گذشته می‌پردازند و البته ناچارند خودروی تولیدی را با قیمت شش ماه پیش عرضه کنند. وضعیتی که سبب می‌شود هر خودرو حداقل 100 تا 200 میلیون تومان کمتر از قیمت تمام‌شده عرضه شود. به زبان ساده امروز خودروسازان در ازای تولید هر یک دستگاه اتومبیل حداقل 100 میلیون تومان زیان جدید خلق می‌کنند که به بدهی و زیان انباشته‌شان سربار می‌شود.
برخلاف تصور سطحی، این شیوه که ضرر قابل توجهی را متوجه خودروسازان می‌کند، به سود مصرف‌کنندگان هم نیست. برای مثال آبان ماه سال گذشته بود که افزایش یکباره قیمت‌ها بعد از توقف 18 ماهه، اعتراض مصرف‌کنندگان را به دنبال داشت و بازار را دچار شوک کرد.
مربع شوم قیمت‌گذاری خودرویی کدام است؟
بازار
تجربه جهانی همچنین تصمیمات پیشینی در کشور ما حاکی از این است که هر قیمت‌گذاری دستوری چهار آفت قطعی دارد؛ «کمبود»، «سهمیه‌بندی و تشکیل صف»، «بازار سیاه» و «کاهش کیفیت» که بارها و بارها در زنجیره فروش خودرو تکرار شده است.
تجربه زیسته یکی دو دهه گذشته نشان می‌دهد هرگاه دولت برای جبران کاهش عرضه به قیمت‌گذاری اقدام کرده، خودرو در بازار کمتر شد. چراکه برخی به طمع سودجویی از فاصله قیمت میان بهای کارخانه‌ای و بازار آزاد متقاضی خرید شدند؛ یعنی علاوه بر مصرف‌کنندگان، دلالان برای خرید خودرو صف کشیدند که به افزایش تقاضای مصنوعی ختم شد.
افزایش تقاضا، به‌نوبه خود به ایجاد صف منجر شده و دولت را به دومین مداخله در بازار یعنی سهمیه‌بندی ناچار می‌کند که در کشور ما به ثبت‌نام گسترده با امید برنده‌شدن در بخت‌آزمایی یا لاتاری خودرویی منجر شده است. همزمان با آغاز این روند، «بازار سیاه» یا بازار زیرزمینی که همزاد همیشگی قیمت‌گذاری دستوری است، متولد می‌شود و چنین شرایطی فقط باید امیدوار بود تولیدکننده، کیفیت را قربانی سقف قیمتی تعیین‌شده نکند. به این ترتیب است که قیمت‌گذاری دستوری به‌ نام تعادل بازار عملا به افزایش تقاضا، شکل‌گیری بازار سیاه و کاهش کیفیت خودرو انجامیده و تناسب عرضه و تقاضا را بیشتر از قبل به هم می‌ریزد. به همین دلیل کشورها امروز قیمت‌گذاری دستوری را نسخه‌ای می‌دانند که به جای شفادادن، کور می‌کند.
چاره چیست؟
خودروسازان تا کنون دو درخواست را روی میز نهادهایی چون شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان گذاشته‌اند؛ نخست پایبندی این نهادها به فرمول صحیح قیمت‌گذاری که بر اساس واقعیت‌های بازار، نوسانات ارزی، قیمت دلار، تورم، هزینه دستمزدها و ...تعیین می‌شود و یا آزادسازی قیمت‌ها به‌صورت تدریجی و پلکانی و تحت نظارت. حال باید منتظر ماند و دید آیا نهادهای نظارتی و قیمت‌گذاری اراده‌ای برای سامان‌دادن به این بازار دارند یا باز هم با فرمول اشتباه به‌جای تنظیم بازار آن را آشفته‌تر می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1247256/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله موشکی هند به پاکستان

چرا مذاکرات ایران و آمریکا به ناگهان قطع شد؟

استوری/ خانه ما...

واشنگتن: هیچ چیز جدیدی درباره مذاکرات با ایران وجود ندارد

سی‌ان‌ان: آمریکا وادار به توقف حملات خود علیه یمن شد

وزیر دفاع پاکستان: درگیری هند و پاکستان قریب‌الوقوع است

کاتب اعظم ترامپ

مجله بریتانیایی: آیا ترامپ واقعاً می‌خواهد به ایران حمله کند؟

ایزدخواه: بانک‌های دولتی به مراتب بهتر از بانک‌های خصوصی عمل کرده‌اند

پیگیری اتصال بانک‌ها به سامانه املاک و اسکان

با حقوق یک روز کارمند در هند چه می‌توان خرید؟

زمانی بود که ایرانخودرو در انگلستان مرکز مهندسی خودرو داشت

شعر زیبای حافظ در وصف امیرالمومنین(ع)

دنیای درهم‌پیچیده دو سیاه‌چاله‌

ربات انسان نمای منبع باز برای محققان رباتیک ساخته شد

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

نسیمی کز بن آن کاکل آیو

سی ان ان: انتظار می رود توقف حملات به یمن در جهت پیشبرد مذاکرات آمریکا و ایران عمل کند

آنچه در حوزه علمیه قم «اساس» بود

انصارالله ادعای ترامپ دربارۀ توافق آتش‌بس را تکذیب کرد

انگلیس لغو پروازهای خود به سرزمین های اشغالی را تمدید کرد

ترامپ: در زمان مناسب با چین در مورد تجارت دیدار خواهیم کرد

فارن افرز: منازعه یمن چیزی بیش از یک جنگ نیابتی است

چرا دچار ابر بحران انرژی شدیم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت: تندروها دچار نوعی جهل مقدس هستند

پشت پرده پیامک‌های حجاب؛ زنان چگونه شناسایی می‌شوند؟

شاهرگ اقتصاد اسرائیل در تیررس انصارالله یمن

کدام بخش بیشترین سهم از وام‌های بانکی را برد؟

بالا و پایین بیکاری در ایران؛ وضعیت کدام استان قرمز است؟

بررسی هزینه‌فایده تغییر ساعت رسمی در ایران

آیا صادرات نفت ایران صفر شدنی است؟

چرا با کاهش نرخ دلار، اجناس ارزان نمی‌شوند؟

بانک مرکزی: تسهیلات جدید 485 هزار میلیارد تومانی در راه است

رواج درشکه سواری در لندن به دلیل جریمه‌های نجومی رانندگی!

پیام تبریک پزشکیان به مناسبت قهرمانی تیم ملی وزنه‌برداری نوجوانان

وزیر پیشنهادی اقتصاد چه زمانی معرفی می‌شود؟

فرهنگ‌سازی جالب پزشکیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای صرفه جویی در برق

تجلیل از دختران شهدای مقاومت با حضور رئیس مجلس

وال استریت ژورنال: مذاکرات هسته‌ای برای ایران آرامش به همراه داشته‌، در حالی که سیاست آمریکا در این زمینه متزلزل است

هفدهمین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه و کشورهای ثالث

دستپاچگی ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگار درباره ادعای توافق با انصارالله

عمان بین آمریکا و یمن میانجیگری کرد

پنتاگون توقف حملات به یمن را تایید کرد؛ اسرائیل شوکه شد

رئیس انجمن‌های صنفی کارگران: اتباع در ایران کارفرما شده‌اند

آیا اپراتورها بی‌سر و صدا تعرفه اینترنت را بالا برده‌اند؟

بی تدبیری در دوی ماراتن توکیو و اشتباه ورزشکاران

کمین برای پیک‌های اوکراینی!

نجوای تاریخ از دل صخره‌های «نجران»

بالون آنژیوپلاستی NC ایرانی با صرفه‌جویی ارزی 50 درصدی تولید شد

موسیقیِ ابدیِ یک زندگیِ ابدی