ایران پرسمان - ایسنا /نتایج تحقیقات نشان داد کنار گذاشتن هدف خودروهای بدون آلایندگی 2035 اتحادیه اروپا، یک میلیون شغل را به خطر خواهد انداخت.
بررسی که روز سهشنبه، توسط «گروه حملونقل و محیط زیست»، منتشر شد، نشان میدهد اگر اتحادیه اروپا، هدف خودروهای پاکش را تا سال 2035، حفظ کرده و سیاستهایی را برای حمایت از این گذار اجرا کند، صنعت خودروسازی اروپا میتواند به تولید 16.8 میلیون دستگاه خودرو در سال بازگردد که برابر با اوج تولید آن پس از بحران 2008 است.
«گروه حملونقل و محیط زیست» در بیانیهای اعلام کرد عدم اتخاذ استراتژی صنعتی و عقبنشینی از هدف سال 2035 که بر اساس آن، تمام خودروها و ونهای جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا، دی اکسیدکربن منتشر نخواهند کرد، میتواند به از دست رفتن یک میلیون شغل در صنعت خودرو و دو سوم سرمایهگذاریهای برنامهریزی شده در زمینه باتری، منجر شود.
بازار ![]()
خودروسازان اروپایی که پیش از این با چالشهایی از جمله هزینههای بالا در بازارهای داخلی و فاصله با رقبای چینی و آمریکایی در صنعت خودروهای برقی مواجه بودند، در حال حاضر، با اثرات تعرفههای 25 درصدی دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، بر واردات خودرو، روبرو هستند که بسیاری از تولیدکنندگان را وادار به کاهش پیشبینیهایشان برای سال 2025 کرده است.
پارلمان اروپا در ماه مه، پس از لابیهای سنگین، از تعدیل برخی از اهداف انتشار دیاکسیدکربن اتحادیه اروپا برای خودروها و ونها حمایت کرد، اما تاکنون به مقرراتی که فروش خودروهای سوخت فسیلی را تا سال 2035 ممنوع میکند، پایبند مانده است.
«جولیا پولیسکانووا»، مدیر ارشد زنجیرههای تامین وسایل نقلیه و حمل ونقل در «گروه حملونقل و محیط زیست» در این بیانیه گفت: با توجه به افزایش رقابت جهانی برای رهبری تولید خودروهای برقی، باتریها و شارژرها، این یک لحظه سرنوشتساز برای صنعت خودروسازی اروپاست.
طبق گزارش رویترز، این گزارش نشان داد که بیثباتی شغلی در تولید خودرو میتواند با ایجاد بیش از 100 هزار شغل در تولید باتری تا سال 2030 و 120 هزار شغل در بخش شارژ تا سال 2035 جبران شود. در همین حال، تضعیف این هدف در کنار فقدان سیاستهای جامع صنعتی میتواند سهم زنجیره ارزش را تا سال 2035، به میزان 90 میلیارد یورو (105.5 میلیارد دلار) کاهش دهد.