ایران پرسمان - ایسنا /مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با اشاره به وضعیت خودروهای فرسوده در کشور گفت: حدود 7.5 میلیون خودروی فرسوده در ایران وجود دارد که هر سال بهطور میانگین 1000 لیتر سوخت مصرف میکنند و مجموع مصرف آنها به 7.5 میلیارد لیتر میرسد.
سعید تاجیک - مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) - در مراسم افتتاح آزمایشگاه آلایندگی خودرو یورو6، به تشریح برنامهها و فعالیتهای این مجموعه پرداخت و گفت: در چهار سال گذشته هر آنچه در مجموعه ما سود بود، روی زیرساختها سرمایهگذاری کردهایم و تا سال 2030 افقهایی تعریف کردهایم تا به فلسفه وجودی خود، یعنی کیفیت بالای زندگی مردم، دست یابیم.
وی درباره سابقه و توسعه آزمایشگاهها توضیح داد: آزمایشگاه فعلی از سال 1384 با استانداردهای یور2 فعال شد و رفتهرفته بخشهای مختلف مانند آزمایشگاه خودروی سواری، موتورسیکلت، موتور دیزل، خودرو دیزل، خودرو برقی، سامانه تهویه مطبوع خودروها و شیمی کاتالیست و … راهاندازی شدند. سال 1396 نیز استاندارد یورو5 اجرایی شد.
بازار ![]()
تاجیک درباره برنامههای آتی شرکت گفت: امسال قصد داریم آزمایشگاه یورو6 خودرو و یورو5 موتورسیکلت را افتتاح کنیم. همچنین مرکز تست تصادف از مهمترین اهداف ما است که پیشبینی میکنیم طی دو ماه آینده در نهایت تا 23 آذر، راهاندازی شود. راهاندازی بزرگترین کال سنتر کشور نیز از دیگر اهداف مهم ما به شمار میرود.
وی با اشاره به سرمایهگذاری صورت گرفته برای آزمایشگاه یورو6 افزود: برای راهاندازی این آزمایشگاه حدود سه میلیون یورو هزینه شده است. زیرساخت ایجاد شده امیدواریم سریعتر فعال شود تا تستهای یورو6 الزام قانونی پیدا کند، چرا که فاصله ما با اروپا در اجرای استانداردهای یورو حدود 10 سال بود و این فاصله در حال افزایش است.
تاجیک همچنین درباره وضعیت معاینه فنی خودرو در ایران گفت: معافیت معاینه فنی خودرو در ایران چهار سال است، در حالی که در اروپا دو سال است. حد مجاز استاندارد معاینه فنی ما سه برابر استاندارد یورو5 است که مناسب نیست و باید اصلاح شود. سوخت غیر استاندارد نیز ضعف مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل ISQI در پایان به وضعیت خودروهای فرسوده اشاره کرد: در ایران حدود 7.5 میلیون خودرو فرسوده داریم که هر کدام در سال حدود 1000 لیتر سوخت مصرف میکنند که مجموعاً به 7.5 میلیارد لیتر میرسد. لازم است نظارت دقیق بر مراکز معاینه فنی صورت گیرد. خودروها باید بر اساس استاندارد یورو6 بررسی شوند و کاتالیستها نیز به جد کنترل شوند.