ایران پرسمان

آخرين مطالب

استراتفور گزارش داد: نگرانی شدید اسرائیل از بازگشت بایدن به برجام خبر خوب

استراتفور گزارش داد: نگرانی شدید اسرائیل از بازگشت بایدن به برجام
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - مشرق /متن پیش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
قبل از آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا قدرت را در ماه ژانویه در دست بگیرد، اسرائیل سعی خواهد کرد که سیاست‌های ترامپ در حمایت از اسرائیل در کرانه باختری و مخالفت با ایران را مستحکم کند.
اندیشکده استراتفور در گزارشی نوشت: اسرائیل احتمالاً سعی دارد مسیر کم‌خطرتری را برای رسیدن به این اهداف در پیش بگیرد و استقرارش در کرانه باختری را گسترش داده و در عین حال از نفوذ سیاسی و مخفی خود برای تضعیف مذاکرات آمریکا-ایران استفاده کند. اما تندروهای راست‌گرا با استفاده از اتحاد متزلزل رژیم اسرائیل سعی می‌کنند این رژیم را به سمت راهبردهای خشن‌تری، از جمله اشغال مناطق بیشتری از فلسطین و آماده شدن برای جنگ یک‌جانبه و اقدامات مخفی علیه برنامه هسته‌ای ایران و عوامل نیابتی منطقه‌ای ایران سوق دهند.
مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.
سیاست بایدن در قبال شهرک‌سازی‌های اسرائیل
این اندیشکده اطلاعاتی می‌نویسد: اسرائیل به سرعت شهرک‌های جدید در بیت‌المقدس شرقی را تصویب می‌کند و ساختارهای غیرقانونی قبلی را در کرانه باختری رسمیت می‌بخشد تا دستاوردهای راهبردی خود در چهار سال گذشته را مستحکم کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با طرح توافق صلح اسرائیل-فلسطین که در ماه ژانویه انتشار یافت، اسرائیل را تشویق کرد که دامنه اشغالگری‌های خود را گسترش دهد. اگرچه بایدن در کارزار تبلیغاتی خود گفته است که از انضمام مناطق بیشتر به اسرائیل حمایت نمی‌کند اما نگفته است که دولت آینده او چه سیاستی برای ناامید کردن اسرائیل از شهرک‌سازی‌های بیشتر دارد.
در ادامه این گزارش آمده است: در 15 نوامبر، سازمان اراضی اسرائیل اعلام کرد که طرحی را در نظر دارد که طی آن 1257 خانه در منطقه حساس جفعات همتوس در نزدیکی بیت‌المقدس شرقی می‌سازد. شهرک‌سازی در کرانه باختری، علاوه بر تضعیف دولت آینده فلسطین باعث حفظ امنیت اسرائیل شده و کنترل دائمی اسرائیل بر بزرگراه‌ها و جاده‌های اصلی را رقم می‌زند.
اختلاف شدید سیاسی در رژیم صهیونیستی و احتمال فروپاشی دولت نتانیاهو
استراتفور معتقد است بی‌ثباتی سیاسی در اسرائیل باعث افزایش خطر انضمام‌های بیشتر در ماه‌های آینده می‌شود زیرا رژیم اسرائیل با افزایش فشارهای تندروهای راستگرا روبرو است که از ناتوانی رژیم در اشغال کرانه باختری در ماه ژوئیه، طبق قول‌هایش، عصبانی هستند. این خشم به معنی سود سیاسی برای یامینا، حزب ملی‌گرای طرفدار استقرار است که رهبرش، نفتالی بنت رقیب نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو است. تضعیف یا حتی فروپاشی دولت متزلزل نتانیاهو باعث تقویت این نیروهای حامی اشغالگری در این رژیم می‌شود.
دولت اسرائیل با اختلافات سیاسی روبرو است. اگر رهبران اصلی آن، نتانیاهو و بنی گانتز، وزیر دفاع به دشمنی با یکدیگر ادامه دهند اعتماد از بین می‌رود و بالاخره دولت فرومی‌پاشد. نظرسنجی‌های فعلی نشان می‌دهند که نتانیاهو در چنین شرایطی با راستگراهای تندروی برجسته‌ای مانند بنت و حزب یامینا روبرو خواهد شد.
نگرانی اسرائیل از بازگشت بایدن به برجام
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: وقتی پای ایران در میان باشد، اسرائیل سعی می‌کند بر تمام بحث‌های سیاسی آمریکا، شامل سرعت، حوزه و روند بازگشت احتمالی به مذاکرات با تهران تأثیر بگذارد. اسرائیل به شدت نگران آن است که دولت بایدن بخواهد تاریخ را تکرار کند و توافق جدیدی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای امضا کند که به عوامل نیابتی منطقه‌ای ایران در لبنان، سوریه و عراق، دشمنی ایران با اسرائیل یا توانایی تهران در توسعه فناوری‌هایی که راه رسیدن به سلاح هسته‌ای را هموار می‌کنند، توجهی نکند.
در گزارشی که در 13 سپتامبر منتشر شد، بایدن از سیاست سختگیرانه فشار حداکثری ترامپ علیه ایران و خروج کاخ سفید از توافق هسته‌ای با ایران یا همان برجام در سال 2018 انتقاد کرده بود. همچنین بایدن اعلام کرده بود که اگر ایران پایبندی به برجام را بپذیرد به سرعت به برجام برخواهد گشت.
این اندیشکده آمریکایی نوشت: در چنین روندی، اسرائیل از ضعف‌های اطلاعاتی، اقدامات مخفی و لابی کردن در واشنگتن بهره می‌گیرد تا ایران را غیرقابل اعتماد جلوه دهد. اسرائیل اخیراً اطلاعاتی درباره ترور محمد المصری، نفر دوم گروه القاعده در عملیات مشترک آمریکا-اسرائیل در ماه آگوست را منتشر کرد تا ایران را به القاعده مرتبط کند. ممکن است سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل اطلاعات مخفی بیشتری در دست داشته باشند که برای تضعیف جایگاه بین‌المللی ایران و تأثیرگذاری بر روند مذاکرات افشا کنند.
برخی از قانونگذاران آمریکائی حامی اسرائیل، از جمله الیوت انگِل، نماینده کنگره و سناتور مارتا مک‌سالی، در انتخابات 2020 کرسی خود را از دست دادند. اما کنگره، و به ویژه سنا که مسئول تصویب معاهده‌ها است، همچنان به شدت حامی اسرائیل هستند. این روند به ایران این پیام را می‌دهد که توافق با بایدن هم ممکن است به سرنوشت توافق قبلی دچار شود و اعتمادش به مذاکرات را کاهش دهد. در آوریل 2018، درست قبل از خروج آمریکا از برجام، اسرائیل علناً اطلاعاتی درباره به‌اصطلاح «آرشیو اتمی» مخفی ایران فاش کرد که به تسریع خروج آمریکا از برجام کمک کرد.
اسرائیل به دنبال خشمگین کردن ایران
استراتفور در پایان عنوان کرد: اسرائیل با اقدامات مخفی یا حتی اقدام نظامی سعی می‌کند ایران را عصبانی و وادار به تلافی کند تا اعتبار دیپلماتیک تهران را به خطر بیندازد. اما بعید است که بدون شواهد واضح درباره گریز هسته‌ای ایران، مستقیماً به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند. در سال 2012، اسرائیل آشکارا «خط قرمزهایش» برای فشار بر ایران جهت مذاکره و رها کردن برنامه هسته‌ای‌اش را اعلام کرد که یکی از آنها غنی‌سازی اورانیوم بیست درصد بود. اسرائیل امسال هم علناً همین راهبرد را دنبال کرده است و اعلام کرده است که اسرائیل حداقل فعلاً نگران پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نیست. به هر حال، برنامه هسته ایران مطلوب تندروهای راست‌گرای اسرائیلی نیست و می‌تواند به عنوان مشکلی سیاسی مطرح شده و وحدت رژیم را متزلزل کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/235496/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

4 گوشه دنیا/ جزیره‌ای که مرگ در آن فراموش می‌شود!

در صورت بلعیدن اجسام خارجی توسط کودکان چه واکنشی باید داشته باشید؟

حرکت جنون‌آمیز مرد جوان وسط خیابان؛ نشستن روی سقف خودرو!

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تو که با عاشقان درد آشنایی

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

روسیه: توافقنامه‌های امنیتی با ایران و 3 کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز بود؛ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل و ارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

تفال/ مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم

تقویم تاریخ/ گشایش نخستین ایستگاه فرستنده رادیویی و تلگراف بی‏سیم ایران

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌ شدند

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا