ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ دولت سیزدهم از این سه چالش غافل نشود خبر خوب

سرمقاله فرهیختگان/ دولت سیزدهم از این سه چالش غافل نشود
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرهیختگان / « دولت سیزدهم از این سه چالش غافل نشود » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم حسین جعفری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
حال که پس از پایان یافتن انتخابات و مشخص شدن سکاندار دولت سیزدهم، کشور خود را مهیای ورود دولت جدید می‌کند؛ لازم است نگاهی به اساسی‌‌ترین چالش‌هایی که دولت بعدی با آنها روبه‌رو می‌شود، داشته باشیم. طبیعتا اساسی‌ترین چالش‌های دولت سیزدهم موضوعاتی نظیر تورم، رشد اقتصادی، معضل بیکاری، واکسیناسیون عموم مردم، مسائل مربوط به برجام و مذاکرات هسته‌ای، تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی و این قبیل موضوعات است که در رسانه‌های گوناگون بارها درخصوص آنها صحبت شده است. هرچند این مسائل جزء اساسی و اصلی‌ترین موضوعات هستند اما نباید از مسائلی هم چون بحران کم‌آبی، خروج سرمایه از کشور و خصوصی‌سازی که درمورد آنها کمتر صحبت شده، غافل شد؛ چراکه نادیده گرفتن این مسائل، تبعات اقتصادی بسیار سنگینی خواهد داشت که می‌تواند در بلندمدت زندگی ایرانیان و قدرت اقتصادی ایران را به‌شدت مورد تهدید قرار دهد.
بحران کم‌آبی
یکی از مسائل و چالش‌هایی که آینده کره‌زمین را به‌شدت تهدید می‌کند؛ مساله کم‌آبی است. در واژگان مدیریت منابع آب به ناهمگونی و عدم توازن میان منابع محدود آب و تقاضای روزافزون برای آن از یک‌سو و تجمع پساب و فاضلاب‌های آلاینده ازسوی دیگر، بحران کم‌آبی گفته می‌شود. این بحران علاوه‌بر اینکه می‌تواند مسائلی نظیر تامین مواد غذایی، بهداشت جامعه و حفاظت از محیط‌زیست را با چالش‌هایی اساسی روبه‌رو کند؛ می‌تواند قدرت اقتصادی کشورها را نیز دستخوش تغییراتی کند که در ادبیات اقتصادی از آن با عنوان کمبود آب اقتصادی یاد می‌شود. طی بررسی‌هایی که نشریه نیچر از منابع آب زیرزمینی ایران داشته است مشخص شد که طی سال‌های 2002 تا 2015 میلادی چیزی در حدود 74کیلومترمکعب از آب‌های زیرزمینی ایران از دست رفته است و ادامه این روند نه‌تنها زندگی ایرانیان را به خطر خواهد انداخت بلکه از لحاظ اقتصادی نیز برای ایران بسیار گران تمام خواهد شد. اولین تاثیر اقتصادی بحران کم‌آبی طولانی‌مدت را می‌توانیم در بیکاری گسترده در بخش کشاورزی عنوان کنیم. در ایران تنها 15درصد اراضی تحت کشت وجود دارد ولی بخش کشاورزی بیش از 92درصد از مصارف آب را به خود اختصاص داده و این ارقام نشان‌دهنده وابستگی شدید کشاورزی به منابع آبی است. درحال حاضر در بخش کشاورزی بیش از 23درصد نیروی کار فعال بوده و از تولید ناخالص داخلی نیز در حدود 13درصد سهم دارد. درصورتی که طی سالیان بعد به بحران کم‌آبی، توجهی از سمت دولت نشود این بحران علاوه‌بر بیکاری که در بخش کشاورزی رقم می‌زند؛ امنیت غذایی ایرانیان را نیز به‌شدت تهدید می‌کند. از طرفی دیگر همگام با بحران کم‌آبی و کاهش بارندگی، مراتع دامی نیز رو به کوچکی گذاشته‌اند و درکنار کاهش 40درصدی تولید علوفه دامی طی ماه‌های اخیر، موجب فروش دام در سطح بسیار زیادی در کشور شده است که ادامه این روند می‌تواند منتهی به فروش دام مولد و درنهایت تهدید دوباره امنیت غذایی ایرانیان شود.
خروج سرمایه از کشور
براساس آمارهای موجود در بانک مرکزی، به‌دلیل نبود آمارهای جزئی‌تر می‌توانیم تغییرات خالص حساب سرمایه ایران را معادل ورود یا خروج سرمایه از کشور تلقی کنیم. براساس این آمارها طی 15سال اخیر رقم خالص حساب سرمایه ایران چیزی در حدود منفی 165میلیارد دلار بوده که به‌معنی خروج 165میلیارد دلار سرمایه از کشور است. در سال1398 چیزی در حدود 6میلیارد دلار از ایران خارج شد که نقش بسیاری در شکل‌گیری و تقویت بحران ارزی سال‌های اخیر ایفا کرد. خرید خانه در ترکیه توسط ایرانیان، یکی از مصداق‌های بارزی است که در مساله خروج سرمایه از کشور طی سال‌های اخیر می‌توانیم مثال بزنیم. همچنین در بحث خروج سرمایه از کشور نیز باید نیم‌نگاهی هم به سرمایه انسانی داشته باشیم که در سال‌های گذشته بسیاری از نخبگان و کارآفرینان از ایران مهاجرت کرده یا بسیاری از دانشجویان حاضر ایرانی نیز در فکر مهاجرت از ایران هستند که این عوامل موجب شده سرمایه انسانی در ایران رو به تضعیف و از بین رفتن آورد. در هر حال ادامه خروج سرمایه از کشور موجب می‌شود تا در بازار ارز با نوسانات شدید قیمتی و کاهش حجم سرمایه‌گذاری در ایران دسته و پنجه نرم کنیم و به‌طور خلاصه ادامه این روند می‌تواند مانعی برای رشد اقتصادی در کشور شود. بنابراین لازم است دولت نگاه جدی‌تری به این مساله داشته باشد و بتواند با پدیدار کردن آرامش اقتصادی و سیاسی در کشور درکنار رفع نااطمینانی‌های موجود، روند 15ساله خروج سرمایه از کشور را قطع کند و درنهایت موجب مثبت‌شدن خالص حساب سرمایه ایران و ورود سرمایه به ایران شود.
خصوصی‌سازی
هدف از خصوصی‌سازی در ایران، ارتقای کارایی بنگاه‌های اقتصادی است که در صدر سیاست‌های کلی اصل44 نیز قرار دارد. از آنجاکه اغلب خصوصی‌سازی‌های انجام‌شده در جهان، رشد بهره‌وری شرکت‌ها را به‌همراه داشته اما در دهه‌های 70 و 80 در ایران شاهد تجربه‌های ناموفقی از خصوصی‌سازی در کشور بوده‌ایم. از طرفی بهره‌وری پایین شرکت‌های دولتی موجب شده برخی از این شرکت‌ها به لطف حمایت‌های مالی و غیرمالی دولت زیان خود را جبران کنند. بنابراین خصوصی‌سازی برای توسعه اقتصادی ایران امری گریزناپذیر تلقی می‌شود؛ اما خصوصی‌سازی زمانی موفق خواهد شد که همراه با رعایت‌کردن الزاماتی باشد که به‌صورت کلی به الزامات قبل از خصوصی‌سازی، حین خصوصی‌سازی و بعد از خصوصی‌سازی تقسیم می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین مواردی که دولت سیزدهم برای حل این مشکل ملزم به رعایت آن است در نظارت فرآیند خصوصی‌سازی و بررسی صلاحیت خریداران و پس از واگذاری نظارت و حمایت از توانمندسازی بنگاه خلاصه می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/301031/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

خانجانی: توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

گناهان زبان؛ بداخلاقی

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

دره ای زیبا در ایسلند

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!