ایران پرسمان

آخرين مطالب

چرایی وضعیت قرمز بورس تحلیل روز

چرایی وضعیت قرمز بورس
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
یکی از مهم‌ترین مسائلی که طی این چند وقت اخیر بازار سهام را اذیت کرده، خروج پول بوده است، به نحوی که پول‌های درشت و هوشمندی از بازار سرمایه بیرون رفته و ترجیح داده نظاره‌گر باشد، به بیان دیگر برخی از فعالان سرمایه در این مدت با توجه به وضعیتی که بازار با آن روبرو بوده، این احساس را داشتند که در صورت حضور در بازار با ضرر روبرو می‌شوند، بنابراین از بورس خارج شدند.
با توجه به اینکه این سرمایه‌ها سود خود را در کنار کشیدن و تماشای معاملات بورس از دور دیده‌اند، شاهد فشار فروش در بازار بوده‌ایم، در چنین شرایطی وقتی در یک بازه کوتاه، قیمت‌ها با افت زیادی روبرو می‌شوند، این تلقی پدید می‌آید، که افراد در قیمت‌ها پایین‌تری نیز می‌توانند اقدام به خرید سهام کنند، بنابراین صبر پیشه می‌کنند، تا نماد‌های بورسی و فرابورسی را در قیمت‌های پایین‌تر بخرند، چرا که به استنباط آن‌ها خرید در کف‌های پایین‌تر نیز امکان‌پذیر است.
بر این اساس، سرمایه‌گذاران وقتی که مشاهده می‌کنند که می‌توانند، در قیمت‌های پایین‌تری خرید کنند، این موضوع موجب می شود، بازار کف‌های جدیدی را نیز بزند، در این وضعیت، که همگان منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند، روند بازار تغییر می‌کند و بازار از ثبات و تعادل خارج می‌شود، مشابه وضعیتی که بازار در هفته‌های گذشت سپری کرد، تجربه کرد، این درحالی است که اگر پول در بازار وجود داشت، زمانی که بازار منفی می‌شد، به اصطلاح، پایین بازار خریداری می‌شد و به نوعی فعالان بورسی معتقد به ارزنده بودن سهام در منفی‌ها بودند، اما در روز‌های گذشته چنین موضوعی در بازار وجود نداشت.
دلایل وضعیت کسل‌کننده و خراب این روز‌های بورس
عباسعلی حقانی‌نسب کارشناس بازار سهام در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه دلایل زیادی برای وضعیت اسفناک این روز‌های بورس می‌توان برشمرد، اظهار داشت: دلیل اول به این مربوط می‌شود که طی ماه‌های گذشته شاهد خروج پول‌های درشت و خُرد زیادی از بازار سرمایه بودیم، به طوری که می‌توان گفت با فرار سرمایه مواجه هستیم که همین موضوع باعث شده تا بازار از توانایی لازم برای رشد برخوردار نباشد.
حقانی‌نسب گفت: در هله دوم نوعی فضای همراه با ابهام شدید و عدم شفاف در بورس به وجود آمده که این موضوع نیز باعث شده که وضعیت معاملات از حالت عادی خارج شده، در این رابطه، متاسفانه عملکرد مسئولان سازمان بورس و دیگر مقامات دخیل، به این عدم شفافیت و ایجاد ابهامات دامن می‌زند و موجبات آن را فراهم می آورد تا معاملات بورس دیگر آن قدرت و زور گذشته را نداشته باشد و حجم معاملات بسیار پایین باشد. در چنین شرایطی می‌توان گفت، فضای بی اعتمادی گسترده‌ای در بازار به وجود آمده است.
وی افزود: اتفاق روز شنبه در مورد صورت‌های مالی یکی از بانک‌های بزرگ بورسی باعث به وجود آمدن فضای ابهام‌آمیز در معاملات آن روز شد، به طوریکه نماد این بانک را به مدت 15 روز به دلیل عدم شفافیت تعلیق کردند، در حال حاضر صنعت بانکی یکی از غیرشفاف‌ترین صنایع بورسی به شمار می‌رود، این در حالی است که این صنعت طی سالیان متمادی اقدام به خلق نقدینگی بسیاری کرده که نتیجه آن افزایش تورمی است که امروز در کالا‌های اساسی مردم مشاهده می‌کنید.
این فعال بازار سهام اضافه‌کرد: در حال حاضر شرکت‌های بورسی با روند سودسازی بسیار مناسبی روبرو هستند، اما این سود را در شرکت‌های تابعه خود مخفی نگه می‌دارند و آن را افشا نمی‌کنند، به بیان دیگر دولت، شرکت‌های دولتی و شبه دولتی، چشم طمع به سود‌های شرکت‌ها دارند و می‌خواهند آن را از چنگ سهام‌داران در بیاورند، این گزارش‌های غیرشفاف و دارای ابهام باعث شده فضای بدبینی شدیدی در بازار سهام حکمفرما شود.
حقانی‌نسب ادامه داد: در حالیکه به عنوان مثال یک بانک با سودسازی بسیار فراوانی بین 20 تا 25 هزار میلیارد تومان روبرو است، با گزارش عملکردی که در شش ماهه اول سال منتشر کرد، عملاً هزینه‌سازی‌های بسیاری را انجام داد و سود خود را در شرکت‌های تابعه خود مخفی کرد، درحالیکه این منابع که حق سهام‌داران این بانک است، اما شاهد هستیم که از سوی شرکت‌ها با ترفند‌های مختلف مخفی شده و افشا نمی‌شود.
وی اذعان داشت: در این رابطه نیز متولیان و مسئولان نظارتی بورس نیز چشم خود را بر روی این تخلفات می‌بندند و با آن برخوردی نمی‌کنند. از سوی دیگر شرکت بورسی که سود اصلی آن بر اساس محاسبات صورت گرفته در شش ماهه به ازاء هر سهم 700 تومان است، اما در گزارش شرکت، میزان سود 50 تومان گزارش شده، این انحراف گسترده در گزارش سود، مطلبی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد.
وی تصریح کرد: چنین اقداماتی از سوی شرکت‌های بورسی و عدم دخالت متولیان بازار در این موضوع باعث بی‌اعتمادی گسترده به بورس و ارکان آن شده و هر روز شاهد آن هستیم که این بی‌اعتمادی و عدم اطمینان عمیق‌تر می‌شود، از سوی دیگر تمام وعده و وعید‌هایی که در مورد حمایت از بازار سرمایه داده شد، به هیچکدام از آن‌ها عمل نشده، درحالیکه دو ماه از روی کار آمدن دولت جدید نیز گذشته، بورس روند بسیار نزولی به خود گرفته و بسیاری از نماد‌ها با افت قابل توجهی روبرو بوده‌اند.
این کارشناس بازار سهام خاطر نشان کرد: یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری در ایام تبلیغات اعلام کرد که سه روزه بورس را سامان می‌دهد، حال این فرد به ریاست بنیاد شهید منصوب شده، ولی دیگر هیچ حرفی از بورس طی این مدت نزده، در حالی که این سازمان دولتی از توانایی لازم برای سروسامان دادن به دو، سه زیر مجموعه خود که در بازار حضور دارد، برخوردار نیست، به طوریکه این شرکت‌ها مدام با ضرردهی روبرو هستند، بعد معلوم نیست بر اساس چه منطق و توانایی آقایان دم از اصلاح وضعیت بورس در سه روز می‌زدند، در حالیکه توان مدیریتی لازم برای جمع و جور کردن دو شرکت خانواده شهدا در بورس را ندارند، که این موضوع باعث اعتراض بسیاری از این عزیزان شده است.
حقانی‌نسب عملکرد بسیار ضعیف بازارگردان‌ها را از دیگر دلایل روند نزولی در بورس دانست و گفت: در حال حاضر معنای بازارگردانی در بازار سرمایه ایران غلط جا افتاده، به طوریکه تنها بازارگردان‌ها با استفاده از معاملات الگوریتمی قیمت سهام را سرکوب می‌کنند و اجازه گرفتن روند صعودی به نماد را نمی‌دهند و زمانی هم که به مدیران شرکت‌ها نیز گفته می‌شود که اگر شما معتقد هستید که قیمت سهام شرکت تحت مدیریت شما ارزنده است، باید قیمت سهام حول و حوش ارزش ذاتی نماد نوسان کند، نه اینکه بین قیمت فعلی و قیمت ذاتی فاصله زیادی وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: آن‌ها مدعی هستند با توجه به قوانین و مقررات بورس و همچنین صحبت‌هایی که متولیان بازار سرمایه انجام می‌دهند، اجازه رشد داده نمی‌شود وآن‌ها نیز با استفاده از معاملات الگوریتمی اقدام به سرکوب قیمتی می‌کنند که موضوع لطمه بسیار بزرگی به بازار زده، همچنین یک نگاه غلط دیگری که مسئولان جدید سازمان بورس نیز باید آن را شفاف کنند، ترسی است که بدنه میانی بازار سرمایه به خصوص نهاد‌های نظارتی بورس دارند و آن تکرار اتفاقات سال 99 و رشد سال گذشته است.
حقانی‌نسب افزود: هر زمانی که بازار آمد روند درستی به خود بگیرد و در مسیر صعودی حرکت کند، با سرکوب قیمتی از طریق بستن و تعلیق نماد‌های مثبت، عرضه‌های آبشاری سهام از سوی حقوقی‌ها و همچنین معاملات الگوریتمی جلوی روند صعودی گرفته شده، این شیوه عملکرد باعث بی اعتمادی بیشتر شده و موجبات کاهش شدید سرمایه اجتماعی در بورس را فراهم آورده که نتیجه آن باعث خروج سرمایه از بورس و جذب آن به بازار‌هایی مانند رمزارز‌ها است.
این فعال بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر نه تنها شاهد خروج سرمایه از بورس، بلکه شاهد فرار سرمایه از تمامی بازار‌های رسمی کشور هستیم، به طوریکه این نقدینگی به سمت بازار‌های غیر رسمی، بازار‌های جهانی از جمله ارز دیجیتال و خروج از کشور رفته، از سویی بسیاری از منابع بورس نیز به ترکیه منتقل شده تا آن‌جا صرف خرید ملک شود، این موضوع بسیار نگران کننده است، مسئولان نمی‌خواهد فضایی را فراهم کنند تا سرمایه خارجی جذب کنند، اگر بتوانند جلوی همین موج فرار سرمایه از کشور را بگیرند، خود کار بسیار بزرگی است، اما تاکنون در مقابل این کار شکست خورده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/335315/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

ویدئویی جالب از درگیری بین اردک و گربه

گوناگون/ از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو؛ عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی!

ضربه مهلک گورخر به گراز

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

فریدون عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است

برجسته‌ترین عملیات‌‌های گردان‌های القسام کجا و چگونه انجام شد؟

ابوعبیده: دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

حرم امام رضا (ع) در گذر زمان

طبیعت دشت لاله‌های واژگون

سخن بزرگان/ دلیل آشوب ها و نابسامانی های روزگار ما

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران، حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی: به دو اجلاس مقامات عالی‌رتبه امنیتی کشورها و بریکس نگاه ویژه‌ای داریم

خزعلی: دوره موشک تمام نشده است، وقتی زبان «وتو» می‌شود

فیلم لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل

حزب الله: پادگان «شراگا» را در شمال عکا هدف قرار دادیم

پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز شمال و مرکز غزه

اصابت پهپادهای انتحاری به یک هدف نظامی در فلسطین اشغالی

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

برخورد دو تریلی با هم!

جوانمردی امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه در جنگ ها

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

بوربور: فهرست انتخاباتی «وفاق» بدون وحدت با شانا و شریان بسته شده است

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران‌هراسی و تحریم می‌شوند

عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در فرانسه به حبس محکوم شد

رونمایی کره شمالی از یک موشک مافوق صوت

المیادین: جنبش حماس هیچکس را به عنوان جایگزین قطر نمی‌پذیرد

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

هزینه های نه به وانت!

سبک جدید از فوتبال دستی

نمایی از کوه رینیر آمریکا

یکی از عمیق ترین تالاب های تایلند

حکمت/ روزى تقسیم شده و اجل حتمى است...

داستانک/ مترسکی برای فرار پرندگان