ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ ایران‌ و تحرکات پیرامون تحلیل روز

سرمقاله اعتماد/ ایران‌ و تحرکات پیرامون
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / « ایران‌ و تحرکات پیرامون » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته محمد‌حسین بنی‌اسدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
در حالی که ایران با مشکلات متعدد اقتصادی داخلی از جمله بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و در حوزه دیپلماسی نیز مراودات خود را بر معدودی کشور از جمله روسیه، چین، عراق، سوریه، لبنان و ونزوئلا متمرکز ساخته و در حوزه هسته‌ای و برجام نیز تصمیم قاطع و نهایی خود را اتخاذ نکرده، در پیرامون ایران تحرکات و ترتیباتی رخ می‌دهد که قدرت و نفوذ ایران را کمرنگ و بعضا با چالش مواجه می‌کند .آنچه در افغانستان و شرق ایران می‌گذرد تا شمال غرب و غرب و جنوب در منطقه خلیج‌فارس بوی خیر و خوش برای ایران به مشام نمی‌رسد و کشور را در سخت‌ترین دوره انزوا فرو برده است. این انزوا نشان می‌دهد که روابط ایران و همسایگان آن دچار تنش و فاقد عمق است وحتی ارمنستان تنها کشوری که روابط عاری از تنش با ایران داشت بعد از جنگ اخیر ارمنستان و آذربایجان دچار نوعی تنگنا شده که مشکلات و محدودیت‌هایی را برای ایران در پی خواهد داشت. هفته گذشته همزمان با اولین سالگرد پیمان ابراهیم، وزیر خارجه امریکا در واشنگتن‌ با همتایان اماراتی و اسراییلی ملاقات و مذاکره داشت، طبیعی است که ایران و تحولات خاورمیانه یکی از عمده‌ترین محورهای این مذاکرات محسوب می‌شود. متعاقب این اجلاس سه جانبه در تاریخ 26 مهر ماه وزیر خارجه هند به دعوت طرف اسراییلی به این کشور سفر کرد و نقطه عطف این است که در همین سفر سمینار مجازی با حضور وزرای خارجه امریکا، اسراییل، امارات و هند برگزار شد. وزرای خارجه در مورد همکاری‌های اقتصادی و سیاسی خاورمیانه از جمله تجارت، انرژی، تغییرات آب و هوایی، امنیت دریایی، تماس مردم با مردم، تکنولوژی و علمی به تبادل نظر پرداختند. 
محتوای این سمینار مجازی تا حدودی ضدچینی بود؛ ‌امریکا در ادامه سیاست محاصره چین به ویژه بعد از نزدیکی چین با متحدین امریکا از جمله امارات و اسراییل این حلقه محاصره را تنگ‌تر کرده است. شرکت گروه بین‌المللی بند شانگهای متعلق به چین در اسراییل اقدام به ایجاد ترمینال کانتینری در بندر حیفا با سرمایه 1/7میلیارد دلار کرده، چین همچنین بندر Ashdod اسراییل در مدیترانه را روزآمد و مدرن کرده است. امارات نیز با کمک شرکت کشتیرانی اقیانوس چین (cosco) به منظور توسعه ترمینال کانتینری بندر خلیفه یک قرارداد 35 ساله امضا کرد. همچنین انتخاب شرکت Huawei توسط امارات برای 5G امریکا را نگران‌ ساخته است.
هند با امارات و اسراییل رابطه نزدیکی دارد و چین را رقیب خود می‌شناسد. هند با سه کشور مبتکر پیمان ‌ابراهیم (امریکا، اسراییل، امارات) رابطه بسیار نزدیکی دارد. هند در آسیا شریک جدی و بالقوه‌ در استراتژی ایجاد بلوک‌های متعدد برای کاهش نفوذ چین به شمار می‌رود .مجموع تجارت امریکا و هند در سال 2019 به 126 میلیارد دلار بالغ شد که 76/7 میلیارد دلار صادرات هند و بقیه واردات از امریکاست. 
در منطقه خلیج فارس یک جمعیت 5/8 میلیون نفری هندی مشغول به کارند که در سال 2018 مجموعا 79 میلیارد دلار پول به هند فرستاده‌اند. از این تعداد 5/3 میلیون هندی تنها در امارات مشغولند و در سال 2018 مبلغ 13/8 میلیارد دلار به هند ارسال کرده‌اند. تجارت بین هند و اسراییل نیز که در سال 1992 تنها 200 میلیون دلار بود، به بیش از 4/5 میلیارد رسیده و هند به دهمین شریک تجاری اسراییل و اسراییل به دومین تامین کننده تجهیزات دفاعی هند بدل شده است. روابط هند با دو کشور امریکا و اسراییل وارد فاز استراتژیک شده و روز به روز بر دامنه همکاری‌های دوجانبه افزوده می‌شود.
این در حالی است که‌ میزان مبادلات تجاری ایران و هند همیشه متاثر از صادرات نفت ایران بوده است به‌ طوری که در سال 2018 از مرز 17 میلیارد دلار گذشت ولی با توقف خرید نفت از ایران تحت فشار تحریم‌های ترامپ سیر نزولی مبادلات تجاری دو کشور نیز شروع شد. هند وابستگی 60 درصدی به نفت خلیج فارس دارد و از افزایش هر دلار در بشکه حدود 1/6 میلیارد دلار در سال لطمه می‌بیند. 
وزیر خارجه هند آقای سوبرامانیوم جایشانکار نسبت به سنت‌ها و اصول پایدار در سیاست خارجی هند چون مفاهیم عدم تعهد و استقلال استراتژیک که به زعم وی دست و پا گیر و مانع بیان آرزوهای هند است، تردید ایجاد کرده و تفسیر تازه‌ای از این مفاهیم ارایه می‌دهد که با آمال هند به عنوان یک قدرت نوظهور در یک دنیای متفاوت سازگار باشد. به نظر وی ملتی که آرزوی قدرت جهانی شدن را در سر می‌پروراند، نمی‌تواند با مرزهای ناآرام و منطقه‌ای غیریکپارچه و فرصت‌های بهره‌برداری نشده کنار بیاید و فراتر از آن نمی‌تواند در یک دنیای در حال تغییر جزمی‌نگر باقی بماند.
اکنون در پرتو سیاست‌های دولت هند این کشور به اتفاق امریکا، ژاپن و استرالیا گروه چهارگانه مشهور به کواد را تشکیل داده‌اند، این گروه با گروه سه گانه امریکا، استرالیا و انگلیس (Aukus) مرتبط است برخی تحلیلگران سمینار مجازی چهار وزیر خارجه هند، امارات، امریکا و اسراییل را نیز نوعی کواد جدید تعبیر کرده‌اند که با این اوصاف کمربندی از استرالیا و با عبور از اقیانوس هند و خاورمیانه و اروپا به امریکا می‌رسد .این کمربند که خاطره ناتو - انزوس را در اذهان متبادر می‌نماید و فعلا ماهیت اقتصادی دارد به منظور پایش و محاصره چین ایجاد شده است. هند که بعد از جنگ جهانی دوم به خاطر مشکلات ناشی از استعمار قادر به ایفای نقش درخور در سیاست‌های جهانی نبوده اکنون به عنوان یک قدرت مدعی تلاش دارد که در سیاست‌های جهانی و منطقه‌ای نقش قابل توجهی ایفا کند و حضور خود را به اثبات برساند. 
ایران که در گذشته از منظر قدرت‌های جهانی غیرقابل انکار بوده اکنون از مدار و رادار بانیان و مبتکران ترتیبات و تحرکات منطقه‌ای و جهانی به دور مانده و لذا ایجاب می‌کند که تحرکات و ترتیبات پیرامون خود را با تدبیر، درایت و به دور از احساسات پایش و خود را مدیریت کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/335397/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز