ایران پرسمان

آخرين مطالب

توپ در زمین آمریکا است تحلیل روز

توپ در زمین آمریکا است
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
آغاز مذاکرات هسته‌ای اگرچه محور اظهارات مقامات غربی در هفته‌های گذشته بود اما درنهایت بی‌ارادگی آن‌ها همچون اجرای برجام، محک دیگری برای رفتار دوگانه غربی‌ها و به‌ویژه آمریکایی‌ها به حساب می‌آید. علی‌رغم تاکید مکرر مقامات ایران بر ضرورت مذاکره و دوری از تهدید و تحریم غربی‌ها به ریاست آمریکا، گویا راه دیگری را در پیش گرفته‌اند و با اصرار بر مسیر اشتباه گذشته، بر طبل باج‌خواهی از ایران می‌کوبند؛ روشی که نه‌تنها در دهه‌های گذشته نتیجه نداده، بلکه ایران را در رسیدن به اهداف مشروع خود، مصمم‌تر کرده است. اگرچه دو نماینده مجلس اخیرا و پس از نشست غیر‌علنی با حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امورخارجه از آغاز مذاکرات احیای برجام خبر داده بودند اما گویا کماکان برای غربی‌ها در روی پاشنه دیگری می‌چرخد. احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در همین‌باره گفت که مذاکرات نیمه‌کاره تهران با کشورهای باقی‌مانده در برجام درباره راه‌های احیای این توافق روز پنج‌شنبه 29مهر در «بروکسل» از سر گرفته می‌شود. احمد محبی‌نجم‌آبادی، دیگر نماینده مجلس نیز هفته پیش در توییتی نوشت که دولت مذاکرات را از همین هفته از سر می‌گیرد. علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رییسه مجلس نیز پس از این دیدار، استراتژی دولت در مذاکرات را تشریح کرد.انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای نیز اخیرا با سفر به تهران و دیدار با معاون وزیر خارجه ایران، از ضرورت بازگشت طرفین به گفت‌وگوهای احیای برجام گفت. در این چارچوب و به نقل از برخی منابع خبری قرار بود هیات ایرانی با سفر به بروکسل در این خصوص رایزنی کند.
اظهارات ضدونقیض درباره مذاکرات بروکسل
جوزپ بورل که اخیرا انریکه مورا، دستیار ارشدش از سفری به تهران برای ارزیابی موضع دولت جدید ایران درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین بازگشته بود، گفت آماده است پیش ازسرگیری این مذاکرات با مقامات ایرانی دیدار کند. بورل همچنین گفت: اگر آن‌ها بخواهند به بروکسل بیایند، آماده این کار هستیم اما زمان محدود است. من درک می‌کنم که دولت جدید برای بررسی سوابق [مذاکرات] و برای تشکیل تیم مذاکرات به زمان احتیاج دارد اما این فرصت حالا دیگر سپری شده است. مواضع مقامات غربی و ایرانی یک‌بار دیگر زمان آغاز گفت‌وگوهای برجامی را به صدر اخبار آورد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران، هفته گذشته به دبیرکل سازمان ملل گفت که گفت‌وگوها میان هیات ایرانی و دیگر طرف‌های توافق برجام، «هفته‌آینده» در بروکسل ادامه خواهد یافت؛ همزمان ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور ایران نیز درباره مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد طرف مقابل باید آمادگی لازم را برای «لغو همه تحریم‌ها» داشته باشد که این امر، می‌تواند نشانه جدیت آن‌ها باشد.اگرچه ایران مانند هفته‌های گذشته بر عزم خود برای ادامه مذاکرات هسته‌ای تاکید کرده است اما ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا می‌گوید که برگزاری مذاکرات هسته‌ای میان ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در وین ضرورتی ندارد. او تاکید کرد: «ما کاملا روشن گفته‌ایم هدف ما و آنچه به دنبالش هستیم در وین است و نه یک مرحله میانی در بروکسل.» آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در ملاقات با رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واشنگتن گفت: دولت بایدن نیازی به یک نشست مقدماتی در بروکسل نمی‌بیند.
فرافکنی مقامات کاخ سفید
 فرافکنی‌های مقامات کاخ‌سفید نشان می‌دهد که ایران برای مذاکره با دنیا همیشه آماده است و برخلاف ادعاهای مقامات غربی بارها فرصت‌هایی را در اختیار آن‌ها قرار داده تا مسائل خود با ایران را از طریق گفت‌وگو مطرح کنند و هنوز نیز بر همان روند تاکید دارد. در چنین شرایطی و علی‌رغم اظهارات چند نماینده مجلس درخصوص آغاز مذاکرات هسته‌ای، نابیلا ماسرالی، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه در روز پنج‌شنبه گفت‌وگویی با ایران در بروکسل نخواهد داشت. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز دوشنبه هفته گذشته ضمن اشاره به سفر اخیر انریکه مورا، معاون جوزپ بورل به ایران گفت که توافق شد در چند روز آینده در بروکسل این گفت‌وگوها ادامه یابد و این توافق دوسویه بوده و قطعا موضوعات، چالش‌ها و موانعی که در 6دور مذاکرات در وین به نتیجه نرسید، باید در حین این گفت‌وگوهایی که انجام می‌شود مورد رایزنی قرار بگیرد.باوجود اعلام آمادگی ایران برای ازسرگیری مذاکرات در بروکسل، مقامات غربی و به‌ویژه آمریکایی بار دیگر نشان داده‌اند که اراده‌ای برای حل مسائل خود با ایران از طریق دیپلماتیک ندارند و با تهدید و هشدار تلاش کردند، اهرم‌های دیگری را برای فشار به ایران مطرح کنند. علی‌رغم مواضع ضدونقیض مقامات غربی و آمریکایی ایران مانند ماه‌های گذشته بر سیاست اصولی و ثابت خود در مواجهه با زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل تاکید کرده و ذره‌ای از مواضع و منافع کشور کوتاه نیامده است.
آغاز مذاکرات هسته‌ای؛ «به‌زودی»
 در این راستا، روز شنبه در جریان ملاقات خسرو ناظری، دبیرکل جدید سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با وزیر امورخارجه کشورمان، امیرعبداللهیان به گفت‌وگوهای اخیر با اتحادیه اروپایی در تهران و ادامه آن در بروکسل اشاره و افزود: به‌زودی مذاکرات هسته‌ای با 1+4 ازسر‌گرفته خواهد شد. تاکید دوباره وزیر خارجه، در ادامه رایزنی‌ها با طرف‌های برجامی نشان می‌دهد که ایران آمادگی لازم برای ادامه مذاکرات هسته‌ای به‌شرط منتفع شدن کشور را دارد؛ موضوعی که بارها بر آن تاکید شده است.
ایران اگرچه برای مذاکره برای احیای برجام آماده است اما برخلاف گذشته و براساس مواضع ماه‌های گذشته مقامات جدید کشورمان، اقتصاد و معیشت مردم را دیگر بر مذاکره به دنیا و بستن با کدخدا گره‌نخواهد زد. سیاست خارجی ایران در دوره جدید با پافشاری بر بهره‌مندی مردم از هرگونه تصمیمی، دستاوردهای عینی و ملموس را مدنظر خواهد داشت و با فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود لحظه‌ای در رسیدن به اهداف کشور درنگ نخواهد کرد.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور نیز در سخنانی پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، در دیدار جمعی از مسوولان نظام و میهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت اسلامی، سیاست خارجی کشور را تعامل گسترده با دنیا به‌ویژه همسایگان دانست و با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور را به مذاکره و مانند آن گره نمی‌زنیم، گفت: ما به آنچه تعهد کردیم پایبند هستیم اما آمریکا و اروپایی‌ها دچار بحران در تصمیم‌گیری هستند. تاکید رئیسی بر اینکه غربی‌ها برای تصمیم‌گیری دچار بحران هستند، همان رفتاری است که در روزهای اخیر شاهد آن بوده‌ایم و عدم ثبات در اظهارات و تصمیم‌گیری‌ها، نوع تعامل با آن‌ها را دچار چالش کرده است.
پیگیری چالش‌های اقتصادی کشور در دولت سیزدهم با روشی متفاوت از گذشته در جریان است و چشم امید ایران دیگر بر حل مسائل از طریق مذاکره با غرب نیست. مشکلات اقتصادی مردم را در سال‌های گذشته به ستوه آورده است و برجام نه‌تنها گرهی را باز نکرد، بلکه گره دیگری را اضافه کرد و سختی‌ها را دوچندان کرد اما ایران برای اثبات رویه خود همچنان بر ادامه مذاکرات تاکید دارد و از هیچ تلاشی برای وادار کردن طرف‌ها مقابل به انجام تعهدات‌شان، فروگذار نخواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/335539/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

ادعای مقام آمریکایی درباره مخالفت کاخ سفید با حمله به رفح

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

برگی از تاریخ/ معلم شهیدی که درس شهادت را در کلاس‌های شهامت تدریس کرد

ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

معاون رئیس‌جمهور: اکنون فرصت مناسبی برای آشکارسازی ماهیت پلید سردمداران نظام سرمایه‌داری است

کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی

صحنه‌ای پر بازدید از شیرجه بامزه خرس قطبی در آب

برگی از تاریخ/ شهید «حسین اسکندرلو» را بیشتر بشناسیم

خفاش‌ها نباشند دیگر از قهوه خبری نیست!

ماجرای نجات یک پرنده هما در پنجشیر افغانستان

گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است

آفتاب گرفتنِ بامزه ی جوجه تیغی

صبحانه خوردن به سبک یک گوریل

موج غول پیکر در تفرجگاهِ اسپانیا

کار کردنِ دستگاه MRI بدون پوشش

حمله ناگهانی دو پاندا به مربی باغ وحشی در چین

فیبر کربن، یکی از قدرتمندترین الیاف مصنوعی ساخته دست بشر

داستانک/ آداب و رسوم الکی

اصابت موشک‌های حزب‌الله به 2 سازه در شمال فلسطین اشغالی

رئیس جمهور کلمبیا: از فردا روابطمان با اسراییل را قطع می‌کنیم

نتانیاهو برای منع قرار بازداشت دست به دامان خانواده اسرای اسرائیلی شد

اظهارات بودار سمیر جعجع علیه مقاومت با حمایت تلویحی از اشغالگران!

دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست

نجات آقای « ب.ز»

پیام ناتو به روسیه با برپایی بزرگ‌ترین مانور از زمان جنگ سرد

بلا و بهای خام‌اندیشی

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

تصادف هولناک مترو با اتوبوس؛ بیش از 50 نفر زخمی شدند

چرخش خورشید به دور افق در قطب جنوب

فوران یک آتشفشان در اندونزی و تخلیه ساکنان

لبخند بزن، تو در شارجه هستی!

معمای عجیب پزشکی: این 500 کوتوله از دیابت، سرطان و بیماری قلبی در امانند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

حمله گردان‌های قدس به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی

شمال یمن بمباران شد

واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان

حماس: به زودی به پیشنهاد صلح اسرائیل پاسخ می‌دهیم

پلن B عربستان: توافق امنیتی با آمریکا بدون رابطه با اسرائیل

بازداشت حداقل 1000 دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا

محدودیت‌های نانوشته علیه معلمان

عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

فرقان؛ ردپای مارکسیسم

مردی که تسلیم نمی‌شود

«دلار چند؟»