ایران پرسمان

آخرين مطالب

آقای وزیر! از بازار خبر دارید؟ تحلیل روز

آقای وزیر! از بازار خبر دارید؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آفتاب یزد /متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
 گرانی در تمام حوزه‌ها از دارو و مسکن گرفته تا مواد غذایی اظهر من الشمس است اما این گرانی در برخی از قسمت‌ها باعث شده که سلامت مردم به خطر بیفتد. گرانی بیش از حد لبنیات از همان قسمت هاست که مردم دیگر توانایی خرید آن را ندارند و در واقع به کالایی لوکس در سفره‌های کوچک شده مردم تبدیل شده است. این در حالی است که لبنیات به عنوان یک محصول اساسی و ضروری در سلامت مردم و جامعه نقش بسیار مهمی دارد و باید در سبد غذایی خانوارها به طور کامل قرار داشته باشد. حال با توجه به این مسئله چندی پیش سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفته بود: «با تصمیمی که در ستاد تنظیم بازار به ریاست دکتر مخبر گرفته شد و بنا به دستوری که رئیس جمهور در مورد ثبات قیمت‌ها و فراوانی و دسترسی اقلام صادر کرد، کاهش 10 درصدی قیمت در سه قلم از محصول اصلی شیر و پنیر و ماست (که از تنوع در زیادی برخوردار است) عملیاتی خواهد شد.» اما درباره اینکه کدام محصولات لبنی شامل این کاهش 10 درصدی می‌شوند و علت آن چیست، محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفته است: «این سه محصول نیز شامل ماست ساده 2.5 کیلوگرمی، پنیریواف 400گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسه‌ای 900 گرمی است که با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و حمایت صنایع لبنی جهت همراهی با مسئولان دولت جدید برای حمایت از دهک‌های محروم صورت گرفته است.»
> توجیه‌پذیر نیست
نکته اینجاست که آنقدر این کاهش ناچیز است که باز هم مردم با توجه به حقوق و دستمزدشان و گرانی دیگر اقلام غذایی، توانایی خرید لبنیات را نخواهند داشت از سوی دیگر این کاهش قیمت فقط برای سه محصول لبنی است یعنی اگر قرار باشد فردی مثلا شیری را تهیه کند باید تمام مغازه‌ها را زیر پا بگذارد تا آن شیری را پیدا کند که کاهش 10 درصدی قیمت شامل حالش شده است از همین رو می‌توان گفت که این کاهش قیمت عملا بی‌فایده است. اکنون این موضوع مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است. در این راستا معاون اقتصادی استاندار تهران گفت: «کاهش قیمت سه قلم محصولات لبنی با افزایش سایر اقلام و فرآورده‌های لبنی در سطح بازار همراه شده که این افزایش قیمت برای مردم توجیه‌پذیر نیست.» حشمت‌اله عسگری اظهار داشت: «علی رغم وعده انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی مبنی بر کاهش 10 درصدی فرآورده‌های لبنی در سه قلم ماست ساده دو و نیم کیلویی، پنیر یواف 400 گرمی و شیر پاستوریزه 900 گرمی متاسفانه این کاهش قیمت را با افزایش سایر اقلام و فرآورده‌های لبنی در سطح بازار جبران نموده‌اند که این افزایش قیمت برای مردم توجیه‌پذیر نمی‌باشد». وی افزود: مصرف روزانه فرآورده‌های لبنی جامعه به جهت حمایت از دهک‌های محروم و برقراری عدالت اجتماعی که از شعارهای محوری دولت است، می‌باشد.» معاون اقتصادی استاندار تهران تاکید کرد: «ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی ذی ربط نسبت به تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداران با قیمت مصوب اقدام نمایند تا زمینه همراهی دامداران و تولیدکنندگان را در زمینه کاهش قیمت محصولات لبنی فراهم آورد.»
> اعتراض مجری صدا و سیما
محمد دلاوری، مجری صدا و سیما یکی دیگر از منتقدین این مسئله است. وی گفته است: «به نظر می‌رسد کسانی که چنین سخن می‌گویند از بازار و اوضاع مردم خبر ندارند. یعنی اگر لبنیات را کاهش دادند خبر ندارند که برنج، تخم مرغ و... با افزایش قیمت نجومی روبه رو است. اصلا خبر ندارند که اندک حقوق یک فرد چگونه باید بین این اقلام تقسیم شود. از سوی دیگر شما برای آنکه لبنیات را ده درصد ارزان‌تر بخرید باید تمامی فروشگاه‌ها را بگردید تا شیر یا پنیری که شامل این ده درصد شده را پیدا کنید. قطعا در پی این ده درصد 40 درصد برایتان هزینه ایجاد می‌شود که بتوانید لبنیات ارزان‌تر پیدا کنید. از مسئولان خواهش می‌کنم یک کمی مطلع باشید که چه خبرهایی را اعلام می‌کنید چرا که با این کار بیشتر نمک روی زخم مردم می‌پاشید».
> واکنش کاربران
از سوی دیگر این ماجرا واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «جناب! اینقدر تذکر دادید کسی برای تذکرات شما تره خورد کرده؟ شما هم بیشتر نمک رو زخم ما می‌پاشید چون هیچ تاثیری نداره».
دیگری نوشت: «لبنیات تو این یک ماه 40درصد گرون شده خبر ندارند».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «گفتن این حرف‌ها چه دردی رو دوا میکنه بخاطر اینکه افکارعمومی رو آروم کنند اینطوری حرف می‌زنند یا انتقاد می‌کنند».
کاربر دیگری گفته است: «عامل اصلی گرونی بیشتر از بی‌ثباتی، بی‌مسئولیتی است گفتند اومدیم معیشت مردم رو درست کنیم، که از اون موقع همه چی رو 60 برابر گرونتر کردند یا شده، دوم عامل گرونی خانه مسکن و اجاره مسکن هستش، این وزیرا و نماینده‌ها هیچ کدوم نه سواد اقتصادی دارند و نه تجربه مملکت داری و نه سیاست خارجی بلد هستند».
کاربران دیگر نوشته اند: «الان دیدم شیری که دوازده هزارتومن می‌خریدم شده بیست و یک هزار و پونصد...چه خبره؟»، «این دولت است که باید خبر ارزانی و گرانی را بدهد که متاسفانه هیچ دخالتی ندارد و قیمت را فقط افراد سودجو تعیین می‌کنند»، «تو این کشور مسئولی نیست که به بازار و گرونی و از همه مهمتر به گرونفروشی نظارت کنه متاسفانه تو این بازار هرکه هر قیمتی دلش خواست می‌فروشه فقط دلم برای مردمی میسوزه که نه شغلی و نه درآمدی دارن»، «همه اونایی که مردم نمی‌خرند تخفیف خورده»، «خجالتم نمی‌کشند 100درصد قیمت بالا میره و 10درصد کاهش
پیدا می‌کند»، «کسانی که این خبر ارزان شدن لبنیات را وسپس سه قلم آنچنانی را که احتمالا یا اصلا کیفیت ندارد و یا اصلا دربازارنیست را اعلام کردند وبه تمسخر به ریش مردم گرفتار می‌خندند را، به جرم توهین به احساسات وشعور مردم محاکمه ومجازات وحداقل ازمسئولیت برکنارکنند. اگر مشکلی ازمردم را حل نمی‌کنند حداقل نمک به زخم مردم گرفتار نپاشند»، «بعضی اوقات خبرها از بی‌ادبی و جسارت به فکر و شخصیت مردم پا را فراتر می‌گذاره و به وقاحت میرسه و این یکی از
اون موارد بود».

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/335546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

برای چند کار عجله کنید...

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس در پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

شتر‌ها در محوطه کاخ وینسنس فرانسه

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

خیاط زبردست طبیعت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی