ایران پرسمان

آخرين مطالب

سیلی تلخ؛ تصویر یک دولت نظامی تحلیل روز

سیلی تلخ؛ تصویر یک دولت نظامی
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
حمید شجاعی/ آنچه در مراسم معارفه استاندار آذربایجان‌شرقی رخ داد مایه تأسف است، هر چند نشان داد که نگاه امنیتی و نظامی در انتصابات چگونه می‌تواند در محافل عمومی خودنمایی کند تا جایی که از آن به‌عنوان اقدام بی‌سابقه یاد شود. سیلی تلخی که توسط سرهنگ علیزاده بر صورت زین‌العابدین خرم نشست، تصویری در ظاهر از دولت نظامی را نشان داد که این مساله به همه اعضای دولت مربوط نمی‌شود، البته همه کارشناسان و نخبگان در این مدت همواره این هشدار را دادند که در انتصابات نباید نگاه امنیتی داشت چراکه آقای رئیسی هم چنین دیدگاهی ندارد و حتی در زمان تبلیغات نیز ایشان فقط بر شایستگی و کارآمدی و غیر‌جناحی بودن در انتخاب مدیران دولت تاکید داشته و دارد، اما وزیر کشور نظامی به سمت انتخاب استانداران نظامی می‌رود که نشان‌دهنده این است که وزارت کشور به استان‌ها نگاه امنیتی دارد که این نگاه نقش مردم را کمرنگ می‌کند وگرنه اگر دولتی شعارهای متفاوتی نسبت به دولت قبل می‌دهد، حق دارد استانداران را تغییر دهد. حق دارد استانداران را برای اجرای سیاست‌های اعلامی رئیس‌جمهور انتخاب و بسترسازی کند که در دولت‌های گذشته نیز استانداران با همین هدف انتخاب می‌شدند اما اکنون همه جریانات سیاسی عزم‌شان را برای حمایت و همکاری با دولت جزم کرده‌اند تا کمک کنند کشور از بحران‌های فعلی عبور کند و اکنون هم دنبال سرزنش نیستند اما در برخی مواقع سکوت هم نمی‌توان کرد. برخی رسانه‌ها گفتند که انتخاب استانداران نظامی به صلاح نیست البته که آقای رئیسی شخصا با تمام توان دنبال حل مشکلات مردم و کشورند و همه گروه‌ها هم می‌خواهند ایشان موفق شوند اما اتفاقی که روز شنبه در آذربایجان‌شرقی در معارفه استاندار جدید خود را نشان داد با انتشار شایعات توجیه‌پذیر نیست چراکه فرد حمله‌کننده و سیلی‌زننده اعلام شده که نه روانی است و نه اخراجی و نباید به جای پرداختن به علت‌ها دنبال معلول‌ها رفت که نتیجه‌ای برای اصلاح دربرندارد. این اتفاق و آن تصویر نشان داد که اگر رسانه‌ها در زمان ثبت‌نام و بررسی صلاحیت‌ها برخی نامزدها را نماد جریانات نظامی معرفی می‌کردند، این نماد به هر حال در گوشه‌ای خود را بروز خواهد داد. از سوی دیگر قفل شدن مواردی که مربوط به سیاست خارجی است از جمله لوایح اف‌ای‌تی‌اف و یا آغاز مذاکرات که فعلا با ابهام همراه است، این موارد دربرگیرنده آن است که مسئولان کم‌تجربه نمی‌توانند در شرایط بحرانی تصمیم بهنگام بگیرند و این اتفاق اخیر خشونت روی صحنه و سیلی «سرهنگ» به «سردار» پرده از پشت صحنه تصمیم‌گیری‌ها را نمایان ساخت که چقدر انتصابات و انتخاب مدیران میانی و به‌ویژه استانداران که باید کپی برابر اصل رئیس‌جمهور باشند، اگر منطبق با سیاست‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور نباشند، چه عوارضی را می‌تواند به همراه داشته باشد. 
ماجرای سیلی
حواشی ایجاد شده در جلسه معارفه استاندار جدید آذربایجان‌شرقی طی روزهای اخیر بازتاب‌های گسترده‌ای پیدا کرده و هر کسی از ظن خود نسبت به این ماجرا واکنش ‌نشان می‌دهد. هر چند که روایت‌های مختلفی نیز در این خصوص مطرح شده که هر کدام به اندازه خود قابل‌توجه است. ماجرا از این قرار است که صبح شنبه و در مراسم معارفه سردار «زین‌العابدین رضوی‌خرم» استاندار جدید آذربایجان‌شرقی، یکی از شهروندان با حضور بر روی سن به سمت تریبون رفت و درحالی که استاندار در حال سخنرانی بود از پشت سیلی محکمی به گوش استاندار زد و در ادامه نیز با دست به سینه او کوبیده و او را هل داد که برای لحظاتی جو سالن را متشنج کرد. با این حال رضوی‌خرم، با آرامش و متانت و بدون هیچ‌گونه واکنشی، به سخنرانی ادامه داد که این گذشت محترمانه وی، با ذکر صلوات و شعارهای مرگ بر منافق حضار و در حمایت از استاندار تازه همراه شد و شهروند مذکور به بیرون از سالن هدایت شد. البته این پایان ماجرا نبود چراکه پس از این اتفاق دادستان عمومی و انقلاب آذربایجان‌شرقی دستور داد که هویت ضارب استاندار شناسایی و چرایی این مساله بررسی شود و پس از ساعاتی نیز بابک محبوب‌علیلو دادستان از شناسایی هویت ضارب و در حال بررسی بودن موضوع خبر داد.
علیزاده کیست؟
پس از انتشار این خبر همه رسانه‌ها برای یافتن هویت ضارب به تکاپو افتادند که درنهایت مشخص شد وی ایوب علیزاده نام دارد که گفته می‌شود از پرسنل و کارکنان سپاه عاشورا؛ سپاه استان آذربایجان‌شرقی سرهنگ و فرزند شهید است. وی همرزم رضوی‌خرم بوده اما هنوز مشخص نیست به چه دلیل به آقای استاندار چنین هجومی برده است.
روایت‌های متفاوت
پس از نشر ویدئوی اتفاق سیلی به صورت استاندار که در فضای مجازی و رسمی وایرال شد صحبت‌های بسیاری پیرامو ن چرایی این اتفاق مطرح شد و روایت‌های متعددی به میان آمد. روایتی که نخست و پیش از همه مطرح شد از سوی خود استاندار بود که گفت: «ایشان در بازجویی اعلام کرده که من همسرم را به یکی از مراکز واکسیناسیون بردم و به جای واکسیناتور خانم یک آقا به همسر من واکسن زده و به همین علت من ناراحت شدم و این کار را انجام دادم. » روایتی که به عقیده بسیاری چندان منطقی و مستدل به نظر نمی‌رسد. اما روایت دیگر از این قرار است که علیزاده فرمانده سابق بسیج کارگری استان آذربایجان‌شرقی بوده و برادرش نیز فرمانده حفاظت از شخصیت‌های استان می‌باشد که مسئول حفاظت برگزاری همین جلسه نیز بوده است. پدر فرد ضارب جانباز جنگ تحمیلی و در منطقه فاو شیمیایی شده بود که اخیرا به علت بیماری کرونا و صدمات ناشی از دوران جنگ (شیمیایی) به دیار باقی شتافته است. فرزندانش از جمله همین شخص تعدی‌کننده به استاندار پیگیر می‌شوند که بنیاد شهید وی را شهید اعلام کند اما بنیاد می‌گوید چنانچه سپاه عاشورا طی نامه‌ای اعلام کند با پذیرش به‌عنوان شهید مشکلی ندارند. اما قضیه از اینجا به بعد شرایط دیگری پیدا می‌کند و سردار خرم نه تنها قبول نکرده و نامه به بنیاد شهید نمی‌دهد بلکه ضارب را هم از فرماندهی بسیج کارگری عزل می‌کنند. اما روایت سومی که در فضای مجازی منشر شده حکایت از این دارد که گویا درجه سرتیپی سرهنگ علیزاده اخیرا ابلاغ شده بوده که رضوی‌خرم استاندار جدید و فرمانده وقت سپاه استان مانع از اعطای آن می‌شود و می‌گوید که مراسمی جهت تجلیل از شما برگزار خواهد شد، اما در این مراسم تجلیل از علیزاده به‌جای تجلیل و اعطای درجه سرتیپی، وی را فی‌المجلس عزل می‌کند. لذا گویا اتفاقی که در روز معارفه رخ داد نیز حاکی از مشکلات شخصی علیزاده از سردار خرم بوده و گویی بهترین مکان و زمان برای این انتقام همین مراسم بوده است. با این حال و با توجه به روایت‌های موجود و اتفاق رخ داده به نظر می‌رسد که این ماجرا جدای از اصل موضوع تبعات دیگری هم در صحن جامعه داشته باشد. اینکه چطور یک نفر به خود جرأت می‌دهد به صورت استاندار که رئیس‌جمهور یک استان است سیلی بزند خود جای تامل بسیاری دارد. آن هم استانی مانند آذربایجان‌شرقی که به لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای برای کشور دارد. هر چند اگر بخواهیم به دید بدبینانه به موضوع نگاه کنیم می‌توان گفت که این اتفاق چند دقیقه‌ای شاید در همان زمان تمام شد اما تبعات آن در استان باقی خواهد ماند.
واکنش استاندار: او را بخشیدم
پس از اتفاق رخ داده در مراسم معارفه استاندار آذربایجان‌شرقی؛ سردار زین‌العابدین رضوی‌خرم درخصوص اتفاقات این مراسم اظهار داشت: «فرد ضارب هیچ نسبتی با خانواده شهدا ندارد و من به شدت این را تکذیب می‌کنم. وی در مجموعه خدمت می‌کند و من دقیق وی را نمی‌شناسم چون ما در یک مجموعه گسترده خدمت می‌کنیم. استاندار آذربایجان‌شرقی درخصوص گمانه‌زنی‌ها درخصوص اینکه ضارب کارمند کارگزینی است، گفت: این فرد اصلا جزء عوامل کارگزینی نیست. رضوی درخصوص چرایی حضور فرد ضارب در مراسم معارفه خود اظهار کرد: متاسفانه در کنترل‌ها عادی‌انگاری شد و هر کسی توانسته آمده و حال این فرد چگونه به مراسم آمده و روی سن رفته در حال بررسی است. استاندار آذربایجان‌شرقی در مورد واکنش خود به فرد ضارب تاکید کرد: من او را بخشیدم؛ منتهی مجموعه‌های مسئول و قانونی باید پیگیری کنند که وی چگونه آمده و چه هدفی داشته و باید متعاقبا بررسی شود. ما از داعشی‌ها از این سیلی‌ها زیاد خوردیم اما اینکه دوستان جاهل نیز این اقدام را انجام دادند جای بررسی دارد. من در خدمتم راسخ‌تر شدم و برای مردم عزیز از این به بعد نوکری خواهم کرد و در این مسیر جدی‌تر حرکت خواهیم کرد. 
شاهد از غیب
واکنش‌ها به اتفاقات آئین معارفه استاندار واکنش‌های متفاوتی داشت که در همان سالن عده‌ای به موافقت و برخی هم در مخالفت شعارهایی دادند اما شاید جالب‌ترین واکنش از سوی سعید جلیلی شکل گرفت که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری از خردادماه تاکنون 4 ماه است هچ واکنشی نسبت به مسائل مختلف نداشته است و در ماجرای اخیر مثل شاهدی از غیب در حمایت از استاندار رسید. نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی با انتشار پیامی آورده است: «زین‌العابدین خرم‌رضوی» با سابقه مجاهدت در دفاع مقدس و شش ماه مقاومت ستودنی و هوشمندانه در اسارت تکفیری‌ها در سوریه، با کف نفس اشترگونه امروز در پیشگاه خدا و مردم عزیزتر شد. این موفقیت را به او و مردم شریف آذربایجان‌شرقی که شاهد خدمات او بوده‌اند در شب میلاد پیامبر رحمت صل‌ا...علیه‌و‌آله‌وسلم و پیشوای صادق علیه‌السلام تبریک می‌گویم. 
واکنش وزیر کشور
وزیر کشور در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: مسئول در نظام مقدس جمهوری اسلامی چون در راه خدمت به بشریت و مخلوقات خدا و به خاطر رضای حق‌تعالی در خدمت مخلوق است، از سیلی و توهین ‌ نمی‌هراسد. 
برخورد قانونی با فرد خاطی
سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی در بیانیه‌ای با اشاره به تعرض فرد معلوم‌الحالی به استاندار جدید اعلام کرد: ‌به دنبال رخ دادن حادثه ناگوار هتک‌حرمت به استاندار ولایی و جهادی آذربایجان‌شرقی جناب آقای عابدین خرم که قلوب امت حزب‌ا...، خانواده‌های معظم شهدا، بسیجیان‌، پاسداران و قاطبه مردم غیور و همیشه در صحنه آذربایجان را مکدر نمود، انتظار دارد دستگاه‌های مسئول ضمن بررسی موضوع، برخورد قانونی را با فرد خاطی انجام داده و از تکرار چنین مواردی پیشگیری کنند. فرد حمله کننده به استاندار جدید آذربایجان‌شرقی که گفته می‌شود یکی از کارکنان سپاه عاشوراست، بنا بر دلایل شخصی این اقدام را انجام داده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/335667/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم