ایران پرسمان

آخرين مطالب

گوناگون/ سریع‌ترین حیوانات جهان را بشناسید دانش و فناوری

گوناگون/ سریع‌ترین حیوانات جهان را بشناسید
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / وقتی صحبت از چابکی و سرعت می‌شود، حیوانات زیادی به ذهنتان می‌رسد، اما موجودات این لیست از سریع‌ترین حیوانات جهان هستند. بدن این حیوانات طوری طراحی و تکامل یافته است که در خشکی، آسمان و در درون آب نسبت به بقیه موجودات برتری داشته باشند و به آن‌ها مزیت لازم برای زنده ماندن، شکار طعمه و حرکت با سهولت و مهارت را می‌دهد. جالب است بدانید یوسین بولت در سال 2009، هنگامی که 100 متر را در 9.58 ثانیه با حداکثر سرعت 27.78 مایل در ساعت دوید، سریع‌ترین انسان جهان شد با این حال سرعت او با برخی از حیوانات موجود در این لیست قابل مقایسه نیست.
قوش تیز پر
این پرنده شکاری باشکوه نه تنها سریعترین پرنده در آسمان است، بلکه سریعترین پرنده در کل قلمرو حیوانات است. به طور متوسط، یک شاهین با سرعت بین 40 تا 60 مایل در ساعت پرواز می‌کند، اما هنگامی که به صورت مستقیم شیرجه زده و به دنبال شکار می‌رود به حداکثر سرعت خود یعنی 240 مایل در ساعت می‌رسد. شاهین تقریباً در هر قاره‌ای یافت می‌شود و عمدتا در نزدیکی مناطق ساحلی زندگی می‌کند. طول بال‌های یک شاهین بالغ به 4 فوت می‌رسد.

ایران پرسمان

عقاب طلایی
عقاب طلایی متعلق به خانواده Accipitridae است و به دلیل داشتن علائم روشن رنگی روی سر و پشت به این نحو نامگذاری شده است. سرعت آن‌ها زمانی که به دنبال غذا هستند به 200 مایل در ساعت می‌رسد. عقاب‌های طلایی بینایی فوق العاده و در حد 4 از 20 دارند این در حالی است که بهترین بینایی انسان 20 از 20 است به این معنی که این پرنده حتی می‌تواند چندین فوت دورتر را نیز ببیند.

ایران پرسمان

خفاش دم آزاد مکزیکی
این غارنشینان مرموز که به خفاش‌های گوانو نیز معروف هستند، قادر به پرواز سریع در مسافت‌های طولانی هستند. حداکثر سرعت آن‌ها 100 مایل در ساعت است. این خفاش‌ها در تعداد زیاد گا‌ها تا صد‌ها هزار خفاش در یک مستعمره با هم زندگی می‌کنند و میلیون‌ها حشره را در سال می‌خورند. یکی از بزرگترین قلمرو‌های این حیوان را می‌توان در تگزاس، خارج از سان آنتونیو یافت. بچه خفاش‌ها هنگام تولد و رشد از شیر مادر خود تغذیه می‌کنند. طی چند هفته، توله‌ها آماده پرواز و شرکت در رویداد‌های طولانی و مهاجرت به همراه بزرگسالان هستند.

ایران پرسمان

کبوتر راک
کبوتر سنگی یا کبوتر معمولی، پرنده‌ای است که در همه جا مثل پارک‌ها و مناطق شهری یافت می‌شود. علائم سبز مایل به بنفش روی گردن آنها و همچنین پر‌های خاکستری شان سبب شده تا به راحتی قابل تشخیص باشند. این پرنده توانایی شگفت انگیزی در یافتن راه خانه خود از هر مکانی دارد، به همین دلیل به عنوان حیوانات خانگی اهلی و کبوتر‌های حامل برای انتقال ارتباطات استفاده می‌شدند چرا که می‌توانستند مسافت‌های طولانی را با حداکثر سرعت 97 مایل بر ساعت پرواز کنند.

ایران پرسمان

مارلین سیاه
این ماهی بزرگ و باشکوه بومی اقیانوس‌های هند و آرام است. در حین شکار یا در صورت فرار از خطر می‌توانند با سرعت 82 مایل در ساعت شنا کنند. از موجودات عمدتا منفرد، ماهی‌های کوچکتر، ماهی مرکب و حتی هشت پا برای تغذیه استفاده کرده و با شمشیر خود ناتوان می‌کنند. اگرچه مارلین سیاه سریعترین حیوان دریایی است، اما محبوبیت آن در ماهیگیری در اعماق دریا باعث می‌شود در برابر بزرگترین شکارچی و تهدید خود یعنی انسان آسیب پذیر باشد.

ایران پرسمان

آلباتروس
این پرنده جذاب را نشانه خوش شانسی دریانوردان می‌دانند. آنها نه تنها بلند‌ترین طول بال را در بین پرندگان دارند، بلکه می‌توانند دهه‌ها زندگی و سال‌ها بر روی اقیانوس سفر کنند بدون اینکه در خشکی متوقف شوند. آن‌ها حتی می‌توانند هنگام پرواز بخوابند. حداکثر سرعت این موجود جالب به 79 مایل در ساعت می‌رسد. این پرندگان گوشتخوار هستند و از حس بویایی عالی خود برای شکار کریل و ماهی مرکب استفاده می‌کنند.

ایران پرسمان

یوزپلنگ
این حیوان قوی و بزرگ عنوان سریعترین حیوان خشکی را یدک می‌کشد. در فضا‌های باز و وسیع ساوانا و علفزار‌های آفریقایی، یوزپلنگ‌ها می‌توانند به سرعت 61 مایل بر ساعت برسند. یوزپلنگ‌ها معمولاً دوندگان کوتاه مدت هستند که هنگام ردیابی شکار احتمالی شروع به کار می‌کنند. اکثر گربه‌های بزرگ شکار و تعقیب خود را در پوشش تاریکی انجام می‌دهند، اما یوزپلنگ‌ها در روز فعالیت می‌کنند. آنها اغلب برای جستجوی منابع غذایی احتمالی به دنبال مکانی بالاتر هستند و از مهارت‌های ردیابی بسیار پیشرفته برای دنبال کردن بوی طعمه استفاده می‌کنند.

ایران پرسمان

ماهی بادبانی
ماهی بادبانی با بادبان و سوزن تیز خود، یکی از سریع‌ترین موجودات در آب با سرعت 68 مایل در ساعت است. این آبزیان در کنار کوسه‌ها و نهنگ‌ها از بزرگترین شکارچیان اقیانوس هستند. مانند مارلین سیاه، آنها نیز در مسابقات ماهیگیری ورزشی و تروفی بسیار مورد توجه هستند. این حیوانات ترجیح می‌دهند گروهی شکار و سفر کنند و بیشتر در اقیانوس اطلس یافت می‌شوند. این امکان وجود دارد که این ماهی تا 15 سال در طبیعت زنده بماند.

ایران پرسمان

اسب چارتر آمریکایی
این نژاد که از تبار اسب‌های اسپانیایی است خود را با دویدن در مسابقات دو و میدانی سریع در پیست‌های ورزشی وفق داده است. در واقع نام اسب از روی مسابقاتی که شرکت کرده انتخاب شده است. آنها به دلیل تخصص شان برای مسافت‌های کوتاه تر با سایر نژاد‌های اصیل تفاوت دارند. این اسب با سرعت 55 مایل در ساعت سریع‌ترین و پیشتاز است. این اسب‌ها می‌توانند تا 35 سال عمر کنند، اما دوران مسابقه آنها کوتاه مدت است و عموما بیش از پنج سال دوام نمی‌آورند. گذشته از مسابقات به خوبی به عنوان اسب‌های مزرعه فعالیت می‌کنند و معمولاً رایج‌ترین نژاد اسب هستند که در پیست‌های رقابتی یافت می‌شوند.

ایران پرسمان

شیر نر
شیر آفریقایی گربه وحشی دیگری است که می‌تواند به سرعت‌های باورنکردنی برسد. اگرچه آنها استقامت چندانی برای حفظ سرعت برای مدت زمان طولانی ندارند، اما می‌توانند برای شکار طعمه خود به سرعت 60 مایل در ساعت برسند. این شکارچیان بیشتر در سحر و غروب شکار می‌کنند و تمایل دارند هر چهار یا پنج روز غذا بخورند و می‌توانند تا 20 کیلوگرم گوشت در یک نوبت مصرف کنند. بر خلاف دیگر گربه‌های بزرگ، شیر‌ها دسته جمعی و گله‌ای زندگی می‌کنند.

ایران پرسمان

ماهی تن زرد یا گیدر
ماهی تن زرد با حداکثر سرعت 47 مایل در ساعت در بیشتر اقیانوس‌های بزرگ جهان یافت می‌شود. البته اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت جمعیت آن‌ها را در حال کاهش اعلام و ماهی تن را با وضعیت در معرض خطر طبقه بندی کرده است.

ایران پرسمان

کوسه ماکو
کوسه ماکو یکی دیگر از حیواناتی است که در فهرست سرخ گونه‌های در معرض خطر IUCN قرار دارد. آن‌ها در زمینه شنا در اعماق زیاد مهارت دارند، اما آب‌های گرمتر و آب و هوای معتدل مانند مناطق گرمسیری را ترجیح می‌دهند.

ایران پرسمان

کفتار‌
کفتار‌ها حیوانات بسیار عجیبی هستند، اما وقتی به دنبال شام خود می‌روند، به معنای واقعی جدی می‌شوند. سرعت آنها در این هنگام به 40 مایل در ساعت می‌رسد. کفتار‌ها به صورت دسته جمعی تا 80 نفر با هم سفر می‌کنند و معمولاً توسط نوع ماده هدایت می‌شوند. آن‌ها مقادیر زیادی گوشت مصرف می‌کنند و غالباً از پرندگان گرفته تا حیوانات وحشی را می‌خورند. آن‌ها علاوه بر لبخند معروف خود، به دلیل توانایی تمیز و جدا کردن غذا در بین لاشه‌های مرده که قبلاً توسط حیوانات دیگر شکار شده اند، مشهور هستند.

ایران پرسمان

وامبت
سه گونه وامبت وجود دارد؛ وامبت جنوبی، شمالی و معمولی که همگی بومی استرالیا هستند. اگرچه آنها بیشتر وقت خود را برای چرای علف‌ها و درختچه‌ها می‌گذرانند، اما اگر تهدید شوند به جای جنگیدن فرار می‌کنند. این حیوان می‌تواند با سرعت 25 مایل در ساعت فرار کند.

ایران پرسمان

اژد‌های کومودو
در حالی که بسیاری از مردم به اشتباه اژد‌های کومودو را خزنده‌ای کند می‌دانند، اما در واقع آن‌ها می‌توانند با سرعت 12 مایل در ساعت بدوند. اما به دلیل پیمایش مسافت‌های زیاد با این سرعت شناخته نمی‌شوند. این حیوان تنها به تعداد انگشت شماری در اندونزی یافت و بزرگترین مارمولک روی کره زمین محسوب می‌شوند. رژیم غذایی این حیوانات شامل گوشت پرندگان، مار‌ها و جوندگان می‌شود، اما گوشت پوسیده لاشه‌ها را نیز می‌خورند.

ایران پرسمان

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/335710/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند