ایران پرسمان

آخرين مطالب

مهارت زندگی/ 24 عادت‌ برای داشتن احساس خوشحالی و رضایت بیشتر دانش و فناوری

مهارت زندگی/ 24 عادت‌ برای داشتن احساس خوشحالی و رضایت بیشتر
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - یوکن / خوشبختی برای هر فردی معنای متفاوتی دارد؛ برخی خوشبختی را در آرامش، برخی داشتن دوستانی که در هر شرایطی در کنار ما هستند و عده ای دیگر در آزادی برای رسیدن به آرزوهایمان تعریف می‌کنند.
بدون توجه به این‌که چه تعریفی از خوشحالی دارید و چه چیزی باعث خوشحالی و احساس رضایت تان از زندگی می‌شود، عادت‌های زیادی وجود دارد که باعث شاد شدن هر چه بیشتر شما می‌شود. عادت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند، پس چرا سعی نمی‌کنید عادت‌های مثبت را وارد زندگی‌تان کنید؟
در این مقاله از یوکن، راه‌های خوشحال بودن و عادت‌های روزانه، ماهانه و سالانه برای شاد بودن بیشتر را معرفی می‌کنیم. شاید برخی از این عادت‌ها باعث استرس ‌تان شود اما با تمرین و تکرار می‌توانید تمام آن‌ها را وارد زندگی روزمره ‌تان کنید.
عادت‌‌های روزانه برای خوشحال بودن
1. هر روز لبخند بزنید
وقتی خوشحال هستید لبخند می‌زنید؛ در واقع وقتی فردی لبخند می‌زند یعنی خوشحال است، لبخند زدن باعث ترشح هورمون دوپامین در مغز می‌شود که به خوشحالی هر چه بیشتر کمک می‌کند.
البته منظورمان این نیست همیشه لبخند تصنعی روی لب داشته باشید، بلکه هر وقت احساس ناراحتی کردید، سعی کنید لبخند بزنید و با نتیجه بهتری رو به رو شوید.
بهترین کار این است، هر روز صبح با یک لبخند زیبا مقابل آینه به خود نگاه کنید.
2. ورزش کنید
ورزش نه تنها به لاغری و تناسب اندام کمک می‌کند، بلکه باعث کاهش استرس، اضطراب و علائم افسردگی می‌شود، همچنین به افزایش اعتماد به نفس و شادی نیز کمک می‌کند.
حتما نیاز نیست ورزش‌های سنگین بکنید بلکه فعالیت‌های بدنی کم نیز می‌تواند تغییرات زیادی در شما ایجاد کند؛ همان ورزشی را انجام دهید که از آن لذت می‌برید. انتخاب ورزش‌های سخت و نفس‌‌گیر تنها باعث خستگی و دلسردی‌تان می‌شود.
برای شروع ورزش بهتر است هر شب پیاده روی کنید، در کلاس‌های یوگا یا تای‌چی ثبت‌نام کنید، اول صبح 5 دقیقه حرکات کششی انجام دهید یا ورزش‌های سرگرم‌کننده‌ای مانند گلف، بولینگ و رقص را یاد بگیرید.
3. خواب کافی داشته باشید
شاید فکر کنید برای موفق شدن باید خواب کمتری داشته باشید، در حالی‌که خواب کافی مهم‌ترین فاکتور برای سلامت بدن، بهبود ‌عملکرد مغز و رسیدن به احساس آرامش است.
افراد بزرگسال هر شب بین 7 تا 8 ساعت می‌خوابند اما اگر در طول روز احساس خستگی و کسالت دارید، احتمالا به خواب بیشتری نیاز خواهید داشت.
اکنون چند نکته برای بهتر خوابیدن را ارائه می‌کنیم:
ساعات خواب خود را روی کاغذ بنویسید و احساسی که بعد از خواب دارید را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند برای بهتر شدن خواب‌تان برنامه ریزی کنید.
در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و بیدار شوید حتی در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها.
قبل از خواب دوش بگیرید، کتاب بخوانید یا هر کاری انجام دهید که به آرامش‌تان کمک می‌کند. هرگز قبل از خواب تنقلات و خوردنی‌های سنگین میل نکنید.
اتاق خواب خود را تاریک، سرد و آرام نگه دارید.
بهترین رختخواب را داشته باشید.
سعی کنید بیشتر از 20 دقیقه خواب نیم‌ر‌وزی نداشته باشید.
اگر در طول روز احساس خواب آلودگی مداوم دارید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید زیرا ممکن است دچار اختلال خواب شده باشید که نیاز به درمان دارد.
4. غذاهایی مصرف کنید که حال روحی‌تان را بهتر می‌کند
تمام چیزهایی که می‌خوریم روی سلامت جسمی و روحی ما تاثیر می‌گذارند.
کربوهیدرات ها باعث آزاد شدن هورمون سروتونین می‌شوند. بهتر است کربوهیدرات‌های ساده (غذاهای سرشار از قند و نشاسته) را کمتر استفاده کنید زیرا باعث انرژی کوتاه‌مدت می‌شوند اما کربوهیدرات‌های پیچیده مانند لوبیا، سبزیجات و غلات فایده‌ی بیشتری دارند.
پروتئین ها مانند حبوبات باعث افزایش تولید هورمون دوپامین و نوراپی نفرین می‌شوند که به بهبود تمرکز و افزایش انرژی بدن کمک می‌کنند.
غذاهای فرآوری‌شده و سرخ‌شده به روح و روان‌تان آسیب می زند، پس تا جای ممکن از مصرف آن اجتناب کنید.
در شروع روز یک غذای سالم و مقوی بخورید، برای مثال ماست یونانی با میوه که سرشار از پروتئین است به افزایش انرژی روزانه بدن کمک می‌کند.
5. قدردان باشید
سپاسگزاری و قدردانی می‌تواند تاثیر زیادی روی احساس امید و شاد بودن افراد بگذارد. پس روز خود را با قدردانی به خاطر نعمت‌هایی که دارید شروع کنید، می‌توانید این کار را در حین مسواک زدن اول صبح انجام دهید.
هر روز چیزهایی که دارید و باعث خوشحالی‌تان می‌شوند را به یاد آورده و به خاطر آن‌ها قدردان باشید، می‌تواند به خاطر آوردن فردی باشد که شما را دوست دارد یا خوردن قهوه در سرکار یا احساس گرمای خورشید روی پوست صورت و بدن‌تان.
6. از دیگران تعریف و تمجید کنید
جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد مهربانی و محبت به دیگران به شما کمک می‌کند احساس رضایت و شادی بیشتری داشته باشید.
تعریف صادقانه راه خوبی است که روز کسی را بهتر کنید و خودتان هم خوشحال‌تر و سرحال‌تر شوید. با اطرافیان‌تان ارتباط خوبی برقرار کنید، با آن‌ها شوخی کنید و لبخند روی لب‌شان بیاورید. حتی اگر می‌خواهید از کسی انتقاد کنید این کار را در نهایت احترام انجام دهید.
7. نفس عمیق بکشید
تحقیقات انجام شده در مرکز سلامت دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد، تمرینات تنفس عمیق به کاهش استرس کمک شایانی می‌کند. پس هر زمان احساس ناراحتی کردید یا برای رفع خستگی در پایان روز:
8. شرایط ناراحت‌کننده را تشخیص دهید
در زندگی هر کسی ناراحتی و خوشی‌های زیادی وجود دارد. مهم این است لحظات ناراحت‌کننده را تشخیص دهید و تمرکز خود را روی چیزهایی بگذارید که به بهبود حال شما کمک می‌کنند.
ممکن است حال‌تان با تنفس عمیق، پیاده روی طولانی‌مدت یا صحبت با یکی از دوستان‌‌تان بهتر شود. باید بدانید هیچ کسی همیشه خوشحال نیست و ناراحتی هم بخشی از زندگی است.
9. دفتر خاطرات روزانه داشته باشید
نوشتن خاطرات روزانه به شما کمک می‌کند افکارتان را سازماندهی کرده و احساسات‌تان را تحلیل کنید.
پیش از این‌که به رختخواب بروید، اتفاقات روزانه را روی کاغذ بیاورید اما اگر نوشتن چیزی باعث عصبانیت تان می‌شود می‌توانید آن را در زمان دیگری که آرام هستید، بنویسید.
10. با استرس مواجه شوید
در زندگی عوامل استرس‌زای زیادی وجود دارد و نمی‌توانید از همه آن‌ها اجتناب کنید. کلی مک گونیگال، روانشناس دانشگاه استنفورد می‌گوید:
استرس همیشه هم بد نیست و لازم است نگرش‌مان را نسبت به استرس تغییر دهیم.
باید به خودتان یاداوری کنید استرس در زندگی همه وجود دارد و نباید در مورد هر چیزی زیاد فکر کنید. به جای این‌که خیلی فکرتان را مشغول کنید، با استرس مواجه شوید. شاید این به معنای قرار گرفتن در یک موضعیت دشوار و ناراحت‌کننده باشد اما هر چه سریع‌تر با آن رو به رو شوید تا زودتر به آرامش برسید.
عادت‌های هفتگی برای خوشحال بودن
11. اطرافتان را مرتب کنید
هر هفته 20 دقیقه وقت بگذارید و اتاقتان را جمع و جور کنید تا از شر چیزهایی که آزارتان می‌دهد، راحت شوید و بهتر بتوانید تمرکز کنید. می‌توانید این کار را تنها یک بار در هفته انجام دهید تا با پاک‌سازی محیط احساس بهتری پیدا کنید.
12. با دوستان‌تان ملاقات کنید
انسان موجودی اجتماعی است و ارتباط با دوستان نزدیک می‌تواند او را خوشحال‌تر کند. شما می‌توانید هر هفته با دوستان خود ملاقات کرده یا تلفنی با آن‌ها حرف بزنید.
جالب است بدانید، تحقیقات نشان می‌دهد ارتباط با حیوانات خانگی نیز می‌تواند به خوشحال‌تر شدن شما کمک کند.
13. برنامه‌ی هفتگی داشته باشید
در پایان هر هفته وقت بگذارید و لیستی از برنامه‌های هفته‌ی بعدتان بنویسید، این کار باعث آرامش خاطرتان می‌شود.
14. تلفن خود را کنار بگذارید
حداقل یک بار در هفته به مدت یک ساعت تلفن همراه خود را خاموش کنید، در این فرصت کتاب بخوانید، پیاده‌روی کنید یا در تنهایی غرق شوید و در آرامش فکر کنید.
15. به دامان طبیعت بروید
براساس تحقیقی در سال 2016 میلادی، پیاده‌روی در طبیعت به مدت 30 دقیقه می‌تواند باعث کاهش فشار خون بالا و درمان افسردگی شود.
16. تمرینات مدیتیشن را انجام دهید
مدیتیشن به روش‌های ساده می‌‌تواند باعث آرامش‌تان شده و به خوشحال‌تر شدن شما کمک کند.
17. روان‌درمانی کنید
اگر فکر می‌کنید مشکلی دارید که قادر به حل آن نیستید، بهتر است به یک روان‌درمان مراجعه کنید.
18. راه‌هایی برای خوشحال کردن خود پیدا کنید
برخی کارها می‌توانند باعث خوشحال‌تر شدن شما شوند مانند مراقبت و پاک‌سازی پوست که احساس خوبی به شما می‌دهد، یک حمام طولانی در آخر هفته و لم دادن پای تلویزیون .
عادت‌های ماهانه برای خوشحال شدن
انجام برخی کارها باعث می‌شود احساس خوشحالی بیشتری داشته باشید و خلق و خوی‌تان بهتر شود، برای مثال می‌‌توانید هر ماه یک شب را به دیدن بچه‌های خواهر و برادرتان بروید و با آن‌ها وقت بگذرانید یا هر ماه به رستوران مورد علاقه‌تان رفته و غذای محبوب خود را نوش جان کنید.
19. به تنهایی بیرون بروید
گاهی برخی کارهایی که به تنهایی انجام می‌دهید، باعث می‌شود احساس خوشحالی کنید، به عنوان مثال خودتان به تنهایی به رستوران مورد‌علاقه‌تان بروید، فیلم بگیرید یا به سفری بروید که همیشه در آرزویش بوده‌اید.
20. لیستی از خاطرات شاد داشته باشید
در ابتدای هر ماه لیست کوتاهی از خاطرات شاد یا چیزهایی را که می‌خواهید درست کنید و در اوقات فراغت درمورد آن‌ها فکر کنید.
عادت‌های سالانه برای خوشحال بودن
21. زمانی را به فکر کردن اختصاص دهید
شروع سال، زمان خوبی است برای فکر کردن به زندگی. در سال جدید این سوالات را از خود بپرسید:
در سال گذشته، حال من چطور بود؟
چه اتفاقاتی افتاد؟
آیا سلامت بیشتری داشتم؟
اگر به این نتیجه رسیدید که خلق و خوی‌تان در سال گذشته بهتر نشده ممکن است در معرض ابتلا به افسردگی باشید، پس هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.
22. اهداف خود را ارزیابی کنید
افراد در طول زمان تغییر می‌کنند، پس چه بهتر است اهداف خود را دوباره ارزیابی کنید و ببینید هنوز هم می‌خواهید در همین مسیر قدم بردارید یا نه.
تغییر کردن اصلا بد نیست پس چه بهتر که برخی اهداف خود را تغییر دهید.
23. از بدن خود مراقبت کنید
حتما می‌دانید سلامت جسمی و روحی به هم وابسته‌اند. هم‌چنان که به دنبال راهی برای بهبود سلامت روح و روان خود هستید باید از سلامت جسمانی خود نیز مراقبت کنید.
برای چکاپ سالیانه به پزشک مراجعه کنید.
اگر به بیماری مزمن مبتلا شده‌اید به پزشک متخصص مراجعه کنید.
به دندانپزشکی بروید.
به چشم پزشک مراجعه کنید.
24. کینه و نفرت را رها کنید
در اغلب اوقات بخشیدن طرف مقابل به نفع خودتان است و کینه و نفرت داشتن هیچ سودی ندارد. حتما نباید با آن فرد رابطه دوستانه داشته باشید، می‌توانید با او قطع رابطه کنید و به زندگی خود ادامه دهید.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/335723/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

شعرخوانی دختر شیرین زبان

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

کارشناسان اسرائیلی: السنوار مثل لیمو فشارمان می‌دهد

اعلام آمادگی صدر اعظم آلمان برای مذاکره با پوتین

حمله موشکی حزب الله به نظامیان و تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی

مسخره‌بازی

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

مجروح شدن نوزاد 20 روزه فلسطینی بر اثر بمباران ارتش اسرائیل

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟