ایران پرسمان

آخرين مطالب

اظهارات وزرای خارجه ایران و پاکستان درباره تشکیل دولت فراگیر در افغانستان سیاست روز

اظهارات وزرای خارجه ایران و پاکستان درباره تشکیل دولت فراگیر در افغانستان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آخرین خبر / وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای پاکستانی گفت: باور داریم تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان به عنوان مهمترین راهکار سیاسی پیش روی همه ما قرار دارد و تماس‌های خودمان را با همه طرف‌ها در افغانستان کماکان دنبال می‌کنیم.
حسین امیرعبداللهیان که امروز (سه‌شنبه) میزبان «شاه محمود قریشی» همتای پاکستانی خود در تهران بود، بعد از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه پاکستان بر سر میز ناهار، در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح مذاکرات انجام شده پرداخت.
وزیر خارجه پاکستان برای شرکت در نشست کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه به تهران سفر کرده است. این نشست قرار است روز چهارشنبه پنجم آبان در تهران برگزار شود.
وزیر خارجه کشورمان در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به همتای پاکستانی گفت: ما گفت‌وگوهای مهمی را در خصوص آخرین تحولات در افغانستان داشتیم. همچنان تحولات افغانستان را با دقت دنبال می‌کنیم. باور داریم که تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان به عنوان مهمترین راهکار سیاسی پیش روی همه ما قرار دارد. تماس‌های خودمان را با همه طرف‌ها در افغانستان کماکان دنبال می‌کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: نسبت به هیات حاکمه سرپرستی و یا موقت در افغانستان تماس‌ها و مشورت‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در جریان است و در عین حال برای کمک به افغانستان برای برون رفت از وضعیت کنونی از تمامی گذرگاه‌های مرزی ایران هم برای تجارت های مرزی و هم ارسال کمکهای انساندوستانه و تسهیل کمک‌های انساندوستانه ای که وارد ایران می شود و از طریق مرزهای ایران می تواند وارد افغانستان شود، از این ظرفیت استفاده می‌کنیم.
امیرعبداللهیان بیان کرد: همکاری‌های تجاری و اقتصادی را با بخش‌های مختلف در افغانستان کماکان ادامه می‌دهیم. معتقدیم هر چه بتوانیم وضعیت اقتصادی و معیشتی و ارسال کمک‌های انساندوستانه سایر کشورها را به افغانستان تسهیل کنیم که در آستانه فصل سرما با موج کمتری از پدیده آوارگان به سمت مرزهای همسایه افغانستان مواجه خواهیم بود.
وی گفت: همکاری های ما در حوزه های مرزی، اقتصادی و تجاری در همه سطوح ادامه خواهد یافت و در عین حال تشویق هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به اجرای مسئولیت‌هایش در قبال ایجاد صلح و ثبات و امنیت در افغانستان مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: با کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی پاکستان توافق کردیم که در نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان که فردا در تهران برگزار خواهد شد، پیام واحدی را برای مردم افغانستان و جامعه جهانی و هیأت حاکمه سرپرستی و موقت افغانستان داشته باشیم و در عین حال تلاش کنیم با ادبیات و درکی مشترک برای برون رفت از شرایط پیچیده کنونی در منطقه به تلاش های جمعی خودمان ادامه دهیم.
امیرعبداللهیان ادامه داد: بخش دوم گفتگوهای ما توافق بر سر توسعه هر چه بیشتر روابط ایران و پاکستان بود. در یک ماه گذشته تبادل هیأت‌های سطح بالایی را بین ایران و پاکستان داشتیم و از سوی پاکستان دو بار وزیر خارجه پاکستان سفر کرد و مقامات امنیتی و نظامی ما نشست‌های مهمی را داشتند. امروز توافق کردیم سطح تبادل تجاری دو کشور را افزایش دهیم و با استفاده از مکانیسم های شناخته شده در چارچوب حقوق بین الملل نسبت به افزایش حجم تبادل تجاری و توسعه همکاری های همه جانبه اقتصادی اقدامات عملی و در راستای منافع دو ملت و دو کشور را محقق کنیم.
وزیر خارجه پاکستان: با ایران درباره لزوم تحقق صلح و ثبات در افغانستان همسو هستیم

ایران پرسمان

وزیر خارجه پاکستان اظهار کرد: ایران و پاکستان درخصوص اهمیت تحقق صلح و ثبات در افغانستان و شکوفایی این کشور مواضع همسو و نزدیکی دارند.
محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان با بیان اینکه در جریان دیدار با امیر عبدالهیان در خصوص آخرین تحولات افغانستان صحبت و رایزنی کرده، افزود: امروز به تهران آمده ایم تا در دومین نشست کشورهای همسایه افغانستان شرکت کنیم و این باعث خرسندی است که وزیر خارجه روسیه نیز به صورت مجازی در این نشست شرکت می کند، چرا که روسیه نیز دارای منافع منطقه ای در راستای صلح و ثبات در افغانستان است. 
وی با بیان اینکه در جریان گفت وگوهای امروز با وزیر خارجه ایران در مورد رایزنی های اخیری که با طالبان در کابل داشتم رایزنی کردم و اطلاعاتی در این خصوص ارائه کردم، افزود: مواضع ما در موضوع افغانستان به خصوص اهمیت تحقق صلح و ثبات و شکوفایی در این کشور، همسو و نزدیک است و هر دو اذعان داریم که در حال حاضر نقش مهمی بر عهده داریم و تاریخ ما را قضاوت می کند، چرا که افغانستان در حال حاضر در شرایط مهمی قرار دارد. 
این دیپلمات عالی رتبه پاکستانی ادامه داد: اگر صلح و ثبات در افغانستان حاکم شود این موضوع می تواند به تحقق صلح در منطقه کمک کند و زمینه را برای رشد ارتباطات اقتصادی و منطقه ای فراهم کند. 
وزیر خارجه پاکستان با بیان اینکه ما از نگرانی های موجود در ارتباط با تحولات افغانستان اطلاع داریم، گفت: چندی پیش این پیشنهاد مطرح شد که از سوی کشورهای همسایه افغانستان پلتفرمی ایجاد شود، در همین راستا اولین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در هشتم سپتامبر به صورت مجازی برگزار شد و فردا نیز دومین نشست برگزار خواهد شد. 
قریشی ادامه داد: به نظرم باید یک پیام یکسان و واحدی از این نشست مخابره شود. با وزیر خارجه ایران هم رای هستم که جامعه بین المللی انتظاراتی از طالبان دارد و اینکه باید برای جلوگیری از وقوع فروپاشی اقتصادی در افغانستان و پیشگیری از وقوع فاجعه انسانی در این کشور اقداماتی صورت بگیرد و جامعه بین المللی به وظایف خود در این زمینه عمل کند تا کشورهای همسایه افغانستان با موج جدیدی از آوارگان مواجه نشوند و بتوانند این شرایط را کنترل کنند. 
محمود قریشی همچنین گفت: در جریان رایزنی با وزیر خارجه ایران آخرین وضعیت روابط دو جانبه را نیز بررسی کردیم و بر اهمیت ارتباطات و تعاملات دو کشور در حوزه های مختلف تاکید کردیم. 
وی همچنین با اشاره به دیدار رئیس جمهور ایران با نخست وزیر پاکستان در حاشیه نشست شانگهای گفت: این دیدار، دیدار سازنده ای بود و باید برای تحقق توافقات صورت گرفته بین این دو مقام عالی رتبه کشور تلاش کنیم. ما به این ارتباطات ادامه می دهیم. 
قریشی همچنین بار دیگر به نشست فردا اشاره کرد و گفت: انشالله فردا در قالب یک بیانیه مدون پیام اهمیت تحقق صلح و ثبات در افغانستان و عزم کشورهای همسایه در این زمینه را منعکس کنیم. چرا که مردم افغانستان شایسته صلح و آرامش هستند. آنها به اندازه کافی در رنج بوده اند. ما باید به عنوان کشورهای همسایه افغانستان این پیام صریح را به آنها بدهیم که به عنوان همسایه های افغانستان در زمان دشواری در کنار آنها قرار داریم. 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/335922/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد