ایران پرسمان

آخرين مطالب

فامیل بازی در بهشت!؟ تحلیل روز

فامیل بازی در بهشت!؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آفتاب یزد /متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
یک عضو شورا در گفتگو با آفتاب یزد: زاکانی بی‌احتیاطی کرد چرا که داماد وی در این حوزه سابقه خاصی ندارد
«دولت سیزدهم از باندبازی، فامیل‌بازی و رفیق‌بازی پیروی نمی‌کند و این دولت با تکیه بر شایسته‌سالاری سرآغاز تحولی عظیم در کشور است.» این‌ها صحبت‌های علیرضا زاکانی، کاندیدای پوششی ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که پس از بر کرسی نشستن رقیبش توانست مزد پوششی بودنش را با تکیه بر کرسی شهرداری تهران از وزارت کشور این دولت بگیرد، اما در کمال تعجب پای عمل که به میان آمد به یکباره دیدیم که داماد زاکانی به عنوان مشاور و دستیار ویژه او منصوب شده است! حالا زاکانی می‌گوید که دامادش قرار نیست دریافتی از سمت خود داشته باشد اما موضوع حائزاهمیت این است که علی رغم آنچه پیش از این گفته می‌شد به نظر می‌رسد دوران باند بازی، رفیق بازی و فامیل بازی هنوز تمام نشده و ما همچنان شاهد تکیه زدن ژن‌های خوب بر کرسی‌های مختلف مدیریتی خواهیم بود!
> دامادی که از راه نرسیده دستیار ویژه شد
روز گذشته خبر رسید که طی حکمی از سوی شهردار تهران، حسین حیدری (داماد زاکانی) به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب شده است. این موضوع با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و خیلی‌ها این اقدام علیرضا زاکانی را در تناقض با وعده‌های او پیش از تکیه بر صندلی شهرداری تهران دانستند.
زاکانی که نشستن‌اش بر کرسی شهرداری تهران نیز با حواشی بسیاری همراه بود و خیلی از حقوقدانان این اقدام را غیر قانونی می‌خواندند حالا بار دیگر در عمل نشان داده است که وعده‌های او با عملش تفاوت بسیار دارد. با این حال نکته حائز اهمیت این است که نامه انتصاب حسین حیدری رونوشت به رئیس شورای شهر شده و این در حالی است که مهدی چمران، رئیس شورای شهر ششم از این انتصاب اظهار بی‌اطلاعی کرده است.
> واکنش چمران به انتصاب فامیلی زاکانی در شهرداری
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه روز گذشته شورای شهر تهران در واکنش به این انتصاب گفت: من در جریان نبودم اما شنیدم و می‌پرسم ببینم از چه قرار است.گویا براساس نسبت و این چیزها نبوده اما سوال می‌پرسم.
وی افزود: اگر یک نفر از نزدیکان باشد هم می‌تواند جایگاه داشته باشد به شرط اینکه توان و قابلیت پذیرش انتصابات را داشته باشد.
چمران تاکید کرد: شورا در انتصابات نباید دخالت داشته باشد چرا که شهردار را انتخاب می‌کند و مسئولیت آن با شهردار است. من در دوره‌های قبل حتی یک نفر را هم انتخاب نکرده بودم. چرا که مسئولیت با خود شهردار است. نظارت بحث دیگری است اما اینکه در انتصابات بخواهند دخالت کنند خلاف است و نباید دخالت کنند.
او ادامه داد: بحث مشورت مسئله دیگری است و با عده‌ای از اعضا مشورت‌هایی به طور کلی می‌شود اما اینکه فردی را بگذارند تخلف است. چمران در واکنش به اینکه براساس مصوبه تعارض منافع مدیران شهرداری حق ندارند از بین بستگان خود انتصاب انجام دهند اظهار کرد: تعارض منافع با انتصاب نزدیکان فرق دارد.
چمران در پاسخ به اینکه اگر آقای شهردار یکی از بستگان خود را در سمتی منصوب کنند شما با آن مخالفت می‌کنید، اظهار کرد: بحث مخالفت نیست و بحث قانون است و هرچه که قانون است باید اجرا شود. قطعا آقای شهردار نیز چنین چیزی را می‌پذیرند.
رئیس شورای شهر تهران در واکنش به اینکه اگر یک نفر انتخاب شد و با توجه به واکنش‌های رسانه‌ها و فضای جامعه جایگاه نداشت چه می‌شود اظهار کرد: این بستگی به نظر فردی دارد که انتصاب می‌کند. هر انتصابی یکسری موافق و مخالف دارد. اما اگر در انجام کار توانایی لازم وجود نداشت شورا می‌تواند از جایگاه قانونی خود ورود کند و سوال بپرسد و تذکر دهد و این موارد از اختیارات شورا است.‌
> دور زدن قانون و فامیل بازی آقای شهردار
نکته جالب این است که چمران در حالی دم از قانون‌مداری می‌زدند که انتصاب علیرضا زاکانی، شهردار فعلی شهر تهران توسط شورای شهر ششم به ظن خیلی از حقوقدانان و کارشناسان این حوزه کاملا غیر قانونی بوده است چرا که زاکانی در حالی از سوی شورای شهر ششم به عنوان شهردار تهران معرفی شد که نه مدرک تحصیلی مرتبط و نه سابقه کار اجرایی لازم برای رسیدن به این پست را داشت. بر اساس مقررات و شرایط انتصاب شهردارها در سراسر کشور، شهردار باید مدرک مرتبط با مدیریت شهری و حداقل 8 سال سابقه کار اجرایی داشته باشد. زاکانی دارای مدرک پزشکی هسته‌ای است و مهمترین سابقه کار او حضور در مجلس شورای اسلامی بوده است.
در نهایت نیز این انتصاب توسط وزیر کشور دولت روحانی تایید نشد و با هفته‌ها تعلل در دولت رئیسی حکم زاکانی به عنوان شهردار تهران مورد تایید وزارت کشور دولت سیزدهم قرار گرفت بنابراین اقدام قانونی برای کسی که در بدو ورود قانون را دور زده است امری عجیب به نظر می‌رسد! از سوی دیگر می‌توان گفت انتصاب داماد زاکانی به عنوان دستیار ویژه شهردار چندان هم دور از انتظار نبود چرا که گفته می‌شود زاکانی زمانی هم که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شد برخی دوستان و آشنایان خود را به این مرکز برده بود، از جمله این انتصابات فامیلی هم می‌توان به مسعود فیاضی (برادر همسر یکی دیگر از دختران زاکانی) اشاره کرد که به عنوان معاون رئیس مرکز پژوهش‌های منصوب شده بود.
> دامادم از شهرداری حقوق نمی‌گیرد
واکنش‌ها به این اقدام شهردار تهران به قدری بالا گرفت که او مجبور شد در این خصوص توضیحاتی ارائه بدهد، علیرضا زاکانی در واکنش به حواشی بوجود آمده در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت و صرفا از تجربه و دانش علمی ایشان درحوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم‌کرد. این امر غیرقانونی نبوده واین حکم صرفا برای اشراف و نظارت دقیق بنده ازطریق ایشان دراین پروژه مهم صادرشده‌ است.»
> داماد زاکانی چشم و گوش شهردار است
اما جالب اینجاست در حالی که چمران، رئیس شورای شهر تهران از انتصاب داماد زاکانی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، سخنگوی شورای شهر این انتصاب را تایید و انگیزه پشت پرده آن را استفاده از دانش حسین حیدری اعلام می‌کند.
نادعلی در یادداشتی درباره حکم انتصاب جدید شهردار تهران نوشت: آقای زاکانی از آقای حسین حیدری که هم متخصص و با تجربه در این حوزه است و هم کاملا مورد اعتماد، دعوت کرده است که این مسئولیت را به نیابت از خودش بپذیرد و چشم و گوش شهردار در این حوزه و عملا دستیار و بازرس ویژه او در تحقق هوشمندسازی تهران باشد. شهرداری تهران سازمان بزرگی است که کل عملیات مدیریت اجرایی، خدمات رسانی، نظارت، بازرسی، ارزیابی نیاز به اشراف لحظه‌ای در یک بستر امن مبتنی بر IT و هوشمندسازی حداکثری دارد.
وی اضافه کرد: حوزه هوشمندسازی و فناوری اطلاعات به لحاظ حساسیت امنیتی و ارتباطی، حکم چشم و گوش شهردار را دارد؛ لذا علاوه بر فعالیت‌های مشخص اجرایی همکاران شهرداری در سازمان فاوا، معاونتها، سازمان‌ها و شرکتها، نیازمند یک مرکز مسئولیت مشخص و متمرکز کنار دست شخص شهردار بود که هم متخصص این حوزه و هم صددرصد مورد اعتماد و اطمینان باشد تا این حوزه را از جانب شخص شهردار راهبری کند. لذا آقای زاکانی از آقای حسین حیدری که هم متخصص و با تجربه در این حوزه است و هم کاملا مورد اعتماد، دعوت کرده است که این مسئولیت را به نیابت از خودش بپذیرد و چشم و گوش شهردار در این حوزه و عملا دستیار و بازرس ویژه او در تحقق هوشمندسازی تهران باشد.
نادعلی ادامه داد: البته به جهت حساسیتی که زاکانی همواره نسبت به تعارض منافع داشته و دارد و به دلیل قرابتی که هست قرار گذاشته که حیدری هیچگونه رابطه استخدامی با شهرداری و هیچ رقم دریافتی از شهرداری تهران نداشته باشد و البته حیدری هم آنقدر سوابق حرفه‌ای در بخش خصوصی دارد که نیازمند ارتباط استخدامی و مالی با شهرداری نیست. به نظر می‌رسد اصرار زاکانی بر اعلام این موضوع و صدور حکم علنی در زمینه‌ای محدود و مشخص برای حیدری هم بر این اساس است که اولا ضرورت اعتماد کامل در این حوزه بوده و ثانیا کسی گمان نکند نزدیکان او قرار است در هر زمینه‌ای دخالت کنند و ثالثا همه چیز باید برای مردم عزیز، بطور شفاف بیان و تبیین شود.
> سایر اعضای شورا چه می‌گویند؟
برای بررسی این موضوع که آیا سایر اعضای شورای شهر ششم هم با سخنگوی این شورا هم نظر هستند یا نظری غیر از این دارند با سایر اعضای تماس گرفتیم. از بین تمامی اعضای شورای شهر ششم تنها دو نفر پاسخگو بودند و مابقی یا تلفن همراه خود را دایورت کرده بودند و یا پاسخگو نبودند!
سید احمد علوی در این خصوص که نظر اعضای شورا با انتصاب صورت گرفته در شهرداری تهران چیست؟ گفت:« در این خصوص بهتر است با سخنگوی شورا صحبت کنید، ما طی تعاملاتی که انجام دادیم به این توافق رسیدیم که در خصوص مسائل این چنینی تنها سخنگوی شورا صحبت کند!»
نفر دیگری که از بین بیست و یک عضو شورای شهر تهران پاسخگو بود علی اصغر قائمی بود، او اما نسبت به انتصاب صورت گرفته نظر دیگری داشت و به آفتاب یزد گفت: «شورای شهر ششم در رابطه با انتصاب صورت گرفته نظریه رسمی اعلام نکرده است و هر کدام از دوستان یک نظریه شخصی دارند.»
وی تصریح کرد:« چند وقت پیش دکتر زاکانی ابلاغیه‌ای را صادر کردند که طی آن به کار‌گیری بستگان منع قانونی خواهد داشت، البته ظاهرا استثنایی در این ابلاغیه وجود دارد و آن هم این است که با تشخیص مدیریت منابع انسانی این کار امکان پذیر خواهد بود. حال اینکه خودشان خلاف ابلاغیه اقدام کرده‌اند یا خیر قابل بررسی است اما بخش مهمتر توجه به این است که انتصاب صورت گرفته آیا بر اساس شایسته سالاری بوده یا خیر؟ این موضوع باید برای اعضای شورا محرز شود. من به شخصه در رزومه داماد آقای زاکانی سابقه کار در حوزه انتصابی ندیدم یا اگر هم بوده خیلی مختصر بوده است. به نظر می‌رسد که این تصمیم با بی‌احتیاطی صورت گرفته است.»
او در خصوص اینکه اگر شایستگی داماد زاکانی برای اعضای شورای شهر محرز نشود می‌توانند دخالتی در عزل او داشته باشند گفت: «خیر، شورا اختیارات اجرایی ندارد و در چنین شرایطی اگر خلاف قانونی صورت گرفته باشد می‌تواند به شهردار تذکر بدهد و طبعا شهردار هم قانون را تبعیت خواهد کرد.»
این طور که مشخص است اعضای شورا هم آن طور که سخنگوی شورا می‌گوید موافق این انتصاب نیستند و نام بی‌احتیاطی را بر قبیله‌سالاری موجود در شهرداری تهران می‌گذارند. جالب اینجاست که چنانچه گفته شد شهردار تهران با این انتصاب حتی ابلاغیه خود را هم نقض کرده است! در چنین شرایطی باید منتظر اقدامات غیرقانونی بیشتری هم از سوی شهردار تهران باشیم چرا که شورای شهری که یک زمانی رای بر شهردار شدن زاکانی داده بود حالا اختیار اجرایی ندارد و نمی‌تواند در تصمیمات او مداخله‌ای داشته باشد!
آیا زاکانی به مدیران شهرداری توهین کرده است؟
شهردار تهران در واکنش به انتصاب دامادش به عنوان دستیار ویژه خود در توئیتی نوشته است:« مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت و صرفا از تجربه و دانش علمی ایشان درحوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم‌کرد. این امر غیرقانونی نبوده واین حکم صرفا برای اشراف و نظارت دقیق بنده ازطریق ایشان دراین پروژه مهم صادرشده‌ است.»
حال اینکه شهردار تهران برای توجیه انتصاب صورت گرفته اشراف و نظارت دقیق را بهانه می‌کند، این موضوع شائبه نوعی توهین به سایر مدیران شهرداری را به وجود می‌آورد! چرا که به وضوح شهردار می‌گوید هیچ اعتمادی به کارمندان خود ندارد و به همین دلیل هم دامادش را به عنوان ناظر منصوب کرده است! سوال اینجاست که اگر تخطی در شهرداری صورت می‌گیرد و شهردار از آن مطلع است، چه نیازی به ناظر وجود دارد؟ آیا شهردار این اختیار را ندارد که مفسدان را عزل یا اخراج کند؟

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/336264/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

4 گوشه دنیا/ جزیره‌ای که مرگ در آن فراموش می‌شود!

در صورت بلعیدن اجسام خارجی توسط کودکان چه واکنشی باید داشته باشید؟

حرکت جنون‌آمیز مرد جوان وسط خیابان؛ نشستن روی سقف خودرو!

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تو که با عاشقان درد آشنایی

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

روسیه: توافقنامه‌های امنیتی با ایران و 3 کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز بود؛ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل و ارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

تفال/ مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم

تقویم تاریخ/ گشایش نخستین ایستگاه فرستنده رادیویی و تلگراف بی‏سیم ایران

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌ شدند

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا