ایران پرسمان

آخرين مطالب

گوناگون/ حقایقی درمورد هواپیمای مافوق صوت کنکورد خواندنی ها

گوناگون/ حقایقی درمورد هواپیمای مافوق صوت کنکورد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دیجی رو / ثروتمندان و افراد معروف در سرتاسر جهان بین سال‌های 1976 و 2003 میلادی با استفاده از هواپیمای کنکورد با سرعت مافوق صوت به هرجایی از دنیا که دوست داشتند، پرواز می‌کردند. امروز با ما همراه باشید چراکه قصد داریم حقایق جالب در مورد هواپیمای کنکورد را با هم مرور کنیم.
حقیقت اول
هواپیمای کنکورد (Concorde) در آن زمان یکی از دو هواپیمای مافوق صوت و تجاری بود. هواپیمای دیگر Tupolev Tu-144 نام گذاری شد که از قضا متعلق به اتحاد جماهیر شوروی بود. این هواپیما نسبت به کنکورد موفقیت کمتری از آن خود کرد؛ در نتیجه فعالیت Tupolev Tu-144 به عنوان یک هواپیمای مسافربری از نوامبر سال 1977 آغاز و در ژوئن 1978 نیز به پایان رسید.

ایران پرسمان


حقیقت دوم
کنکورد توسط مهندسان اهل انگلیس و فرانسه توسعه یافته و نهایتا ساخته شد. این توافق در واقع بیشتر قسمتی از یک قرارداد بین المللی بین این دو کشور بوده تا یک قرارداد تجاری! این یعنی اگر هر کدام از این کشور‌ها از توافق‌نامه خارج شده و پیمان خود را نقض کنند با مجازات بسیار سنگینی رو‌به‌رو خواهند شد. دو شرکت درگیر در توسعه کنکورد Aircraft Corp انگلیس و Aerospatiale فرانسه بودند که با یکدیگر ادغام شده و برای ساخت هواپیمای کنکورد باهم همکاری‌های لازم را انجام دادند.

ایران پرسمان


حقیقت سوم
چندین شرکت هواپیمایی بزرگ کنکورد را سفارش دادند، اما اکثرشان به دلایل مختلف از هرگونه توافق برای ادامه سفارش خودداری کردند که از جمله این دلایل می‌توان به سقوط یکی از هواپیما‌های مافوق صوت اتحاد جماهیر شوروی، نگرانی در مورد ایجاد آلودگی‌های صوتی و محیطی، هزینه خرید و راه‌اندازی هواپیما اشاره داشت. در آن زمان تنها دو ایرلاین باقی مانده یعنی ایر فرانس (Air France) و بریتیش ایرویز (British Airways) باقی مانده بودند. در نهایت بیست هواپیمای کنکورد ساخته شد که 14 تای آن‌ها به صورت تجاری پرواز کردند؛ از این تعداد 7 هواپیما برای فرانسه و 7 مورد دیگر هم برای انگلیس بود.

ایران پرسمان


حقیقت چهارم
زمانی که هواپیمای کنکورد با بیش از دو برابر سرعت صوت (2.0 ماخ یا 1520 مایل در ساعت) حرکت کرد، صدایی مانند انفجار تولید کرد که صدای بسیار بلندی بود، در حدی که می‌توانست لرزش شدید یا خسارت به بار بیاورد. به طبع این سر و صدای بلند نارضایتی و شکایت‌های متوالی در پی داشت و باعث شد تا هواپیمای کنکورد نتواند برخی از مسیر‌های خاص را طی کند و یا حتی برای اتمام برخی از پرواز‌های خود مجبور شود تا با سرعت هواپیما‌های معمولی پرواز کند. همه این‌ها از جمله دلایل عقب نشینی خطوط هوایی برای خرید کنکورد و ارتقاء هواپیما‌های خود به مافوق صوت بود.

ایران پرسمان


حقیقت پنجم
نام هواپیمای کنکورد در واقع نماینده هر دو زبان فرانسوی و زبان انگلیسی بود. این کلمه به معنای توافق است. قرار بود تا این هواپیما در فرانسه و بریتانیا کنکورد نامیده شود. با این وجود هارولد مک میلان (Harold Macmillan) نخست وزیر وقت انگلیس تصمیم گرفت تا حرف “e” در پایان این کلمه را حذف کند. گفته می‌شود دلیل این تصمیم‌گیری به این صورت بود که شارل دوگل (Charles de Gaulle) نخست وزیر وقت فرانسه به دلیل سرماخوردگی جلسه‌ای که با مک میلان داشته را لغو کرده و این موضوع باعث ناراحتی هارولد در آن زمان شده بود!
وزیر فناوری دولت بریتانیا، تونی بن (Tony Benn) بعد‌ها این قضیه را اصلاح کرده و مدعی شد حرف “e” در واقع مخفف کلماتی مثل برتری (Excellence)، انگلستان، اروپا و دولت‌های متحد (Entente Cordial) است.
حقیقت ششم
کنکورد 001 (ساخت فرانسه) اولین پرواز آزمایشی خود را در تاریخ 2 مارس 1969 انجام داد. اولین پرواز کنکورد 002 (ساخت انگلستان) هم در تاریخ 9 آوریل 1969 شکل گرفت. اولین پرواز‌های تجاری انجام شده توسط کنکورد در سال 1976 اتفاق افتاد. در آن زمان بریتیش ایرویز از فرودگاه هیترو (Heathrow) به بحرین رفت و هواپیمای کنکورد ایرفرانس از پاریس به ریو (Rio) نشست. پرواز‌های بریتیش ایرویز کنکورد از لندن به نیویورک و برعکس از شماره‌های پرواز BA001 تا BA004 استفاده کردند. از زمان بازنشستگی کنکورد دیگر از این شماره پرواز‌ها استفاده نمی‌شود!

ایران پرسمان


حقیقت هفت
کنکورد در چند سال اولیه شروع فعالیت‌های خود با ضرر مالی مواجه شد. دولت بریتانیا که طرف انگلیسی پروژه کنکورد را از نظر مالی تامین می‌کرد 80 درصد از درآمد کنکورد را از آن خود کرد. در اوایل دهه هشتاد معلوم شد که تصور عموم مردم از هواپیمای کنکورد این است که برای خرید بلیط‌های آن باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوند. به همین دلیل هم قیمت‌های کنکورد را براساس تصورات مردم تنظیم کردند و سپس با کاهش قیمت نفت، کنکورد شروع به کسب درآمد کرد. در سال 1984 مالکیت مالی این هواپیما از دست دولت به بریتیش ایرویز واگذار شد. مردم بر این باورند که یکی از دلایل اصلی که هواپیمای کنکورد در سال 2003 بازنشسته شد هم همین اتفاق بود.
زمانی‌که هواپیما متوقف شد، بریتیش ایرویز و ایرفرانس متوجه شدند که درآمد آن‌ها از طریق افرادی که با استفاده از فرست کلاس هواپیمای کنکورد مسافرت می‌کردند، خیلی بیشتر است.

ایران پرسمان


حقیقت هشت
هواپیمای کنکورد علاوه‌بر این‌که از سایر هواپیما‌ها سریع‌تر پرواز می‌کرد، ارتفاع بیشتری هم نسبت به سایرین می‌گرفت به طوری‌که گفته می‌شود این هواپیما در ارتفاع 50 تا 55 هزار فوت و حتی 60 هزار تا پرواز می‌کرد. در این ارتفاع می‌توانید انحنای زمین را طوری ببینید که انگار روی مرز فضا قرار دارید. تلاطم هوا هم در چنین ارتفاعی مشکل ایجاد نخواهد کرد و این یعنی پرواز با ناهمواری کمتر!
حقیقت نه
هواپیمای کنکورد سریع‌ترین سفر خود را از نیویورک به لندن در تاریخ 1 ژانویه سال 1983 طی مدت زمان دو ساعت و 56 دقیقه توانست به ثبت برساند. در پرواز‌هایی که توسط کنکورد صورت می‌گرفت هیچ‌گونه سرگرمی برای مسافران در نظر گرفته نشده بود، اما غذای باکیفیتی به سرنشینان داده می‌شد.

ایران پرسمان


حقیقت ده
تا سال 2000 هواپیمای کنکورد به عنوان امن‌ترین هواپیما در سرتاسر دنیا شناخته می‌شد چراکه هیچ سانحه و فوتی از آن به ثبت نرسیده بود. یکی از هواپیما‌های کنکوردی که به ایرفرانس تعلق داشت در تاریخ 25 ژوئیه سال 2000 پس از ترکیدن لاستیک و آسیب رسیدن به مخزن سوختش سقوط کرد. اعتقاد بر این است که آوار این هواپیما روی یک هواپیمای دیگر که بومی بوده، افتاده است و همین موضوع باعث شده تا در تاریخ 26 ژوئیه سال 2000 گواهینامه توانایی پرواز کنکورد باطل شود و نتواند آن را تا تاریخ سپتامبر سال 2001 دوباره به دست بیاورد. در تاریخ 11 سپتامبر سال 2001 اولین پرواز عملیاتی با مسافر (کارکنان خطوط هوایی بدون پرداخت هیچ گونه هزینه) توسط کنکورد انجام شد. کنکورد در 7 نوامبر 2001 به حالت تجاری خود بازگشت، اما در سال 2003 با ایرفرانس آخرین پروازش را در تاریخ 31 می 2003 رقم زد و بریتیش ایروریز هم در تاریخ 24 اکتبر 2003 پرواز آخر خود را با این هواپیما به انجام رساند.
ریچارد برنسون (Richard Branson) پیشنهاد کرد تا کنکورد‌های باقی‌مانده را خریده و با آن‌ها به ورجین آتلانتیک پرواز کند که این قضیه کاملا رد شد و گفته می‌شود که کنکورد دیگر هیچ پروازی انجام نخواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/342592/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

جزیره مونت سن میشل در شمال غربی فرانسه

دوستیِ خاله خرسه به روایت تصویر

پریدن صدها پنگوئن به داخل آب از ارتفاع 20 متری

حرکت عجیب راننده که سبب حادثه شد

صحنه ای باورنکردنی از تلاش روباه قطبی برای بازی با جغد برفی

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

صدای زمین را بشنوید

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند، نباید در این دام بیفتیم

اختلاف‌نظر میان رهبران اروپایی در خصوص تحریم سپاه

امیر موسوی: جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

رئیس موسسه «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

افشاگری مجری زن صداوسیما از بدقولی یک نماینده ردصلاحیت شده مجلس

دور دوم انتخابات در تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود

مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد

امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است

رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

حزب‌الله فیلم حمله به «عرب العرامشه» را منتشر کرد

روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

گزارش یونیسف از آمار تعداد کودکان کشته شده در جنگ غزه

هشدار درباره توطئه جدید اشغالگران علیه مسجدالاقصی

ترامپ: باید از شر بایدن خلاص شویم

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران