ایران پرسمان

آخرين مطالب

خبرنگاران از روند ساخت مترو پرند بازدید کردند

مترو پرند در انتظار بودجه‌ای اندک برای تکمیل و بهره برداری شهرداری تهران

مترو پرند در انتظار بودجه‌ای اندک برای تکمیل و بهره برداری
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - درحال حاضر 2 کیلومتر از ریل گذاری مسیر 20 کیلومتری راه آهن بین فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند باقی مانده است؛ به تعریفی دیگر 90 درصد عملیات ساختمانی این خط تکمیل شده است.

به گزارش خبرنگار شهر ، صبح روز دوشنبه -یکم آذر 1400- علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، علیرضا کرد رستمی مجری خط مترو تهران-شهر جدید پرند به همراه مشاوران و پیمانکاران این خط و همچنین اصحاب رسانه از روند ساخت مترو پرند بازدید کردند.
درحال حاضر 20 کیلومتر خط راه آهن ریلی با پیشرفت عملیات ساختمانی 90 درصد در انتظار اندک بودجه‌ای است تا ظرف مدت حداکثر یک سال تکمیل شود و در اختیار بیش از 200 هزار نفر از جمعیت ساکن شهر جدید پرند قرار گیرد.
افتتاح خط جدید مترو پرند 20 کیلومتر به طول خطوط شبکه مترو اضافه می‌کند.
شهر جدید پرند در 35 کیلومتری غرب تهران و در حاشیه اتوبان ساوه واقع شده است. این شهر حدود 270 هزار نفر جمعیت داشته و روزانه بین 30 تا 40 هزار نفر بین پرند و تهران در رفت و آمد هستند. با این اوصاف تکمیل پروژه احداث و بهره برداری از خط مترو فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند،می‌تواند دغدغه‌های حمل و نقلی بخش قابل توجهی از هموطنان را برطرف سازد.
مطالعات و نیز بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران - پرند در سال 1384 توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال 1391 کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد. بخشی از پروژه در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول 4 کیلومتر در ابتدای سال 1395 و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 26 کیلومتر در مردادماه سال 1396 تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و حدود 20 کیلومتر مسافت را شامل می‌شود، علیرغم پیشرفت 90 درصدی عملیات ساختمانی، به دلیل کمبود اعتبارات، کامل نشده است. این در حالی است که با تأمین حداقل 650 میلیارد تومان اعتبار نقدی و یا حتی غیرنقدی، امکان بهره برداری از خط متروی شهر جدید پرند تا یک سال آینده وجود دارد.
مراحل تکمیل پست های برق میانی، ساختمان ایستگاه پرند، زیرسازی و روسازی مسیر با اعتبارات تخصیصی موجود در حال اجرا است اما بهره برداری ایمن از فاز نخست این خط، نیازمند اراده و عزم جزم متولیان اصلی طرح است تا بتوان با یک برنامه‌ریزی جدید و البته اطمینان از تأمین اعتبارات لازم، چند صد هزار نفر از ساکنان شهر پرند را به آرزوی دیرینه و البته به حقشان رساند.
از مسیر حدوداً 20 کیلومتری راه آهن بین فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند، فقط ریل‌گذاری 2 کیلومتر باقی مانده و اکثر قریب به به اتفاق کارهای ساختمانی طول مسیر مثل احداث 4 پل، ابنیه مربوط به ایستگاه ها و پست های برق و ... به اتمام رسیده است. در واقع با یک گوشه چشم به پروژه‌ای که بالای 90 درصد پیشرفت داشته و سرمایه‌گذاری قابل توجهی تاکنون در آن صورت گرفته است، می‌توان از ارزش افزوده این سرمایه معطل مانده به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
انتظار می رود سازمان برنامه و بودجه که همیشه به طرح‌های زیر ساختی اینچنینی توجه خاص داشته است، با تخصیص اعتبارات لازم در بودجه سال 1401، بار دیگر در شیرین شدن کام مردم نقش آفرینی کند. البته وزارت راه و شهرسازی و شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید نیز که سهم بسزایی در پیگیری امور مربوط به خط مترو تهران - پرند داشته‌اند، با ورود جدی‌تر به این قضیه می‌توانند کمک شایان توجهی به تکمیل طرح ظرف یک سال آینده کنند و این انتظار از آنها وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/344188/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

انتقاد نسبت به طول دادن دعا خواندن

نمایی زیبا از گله اسب‌های آزاد

کشف یک گودال عجیب در وسط مزرعه!

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران فاقد ارزش نظامی بود

واکنش رئیسی به درگذشت پرویز داودی

تعقیب سرباز روسی توسط پهپاد انتحاری اوکراینی؛ نتیجه را ببینید

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

درآمد عجیب از زباله گردی

تصاویری از سیل مرگبار در عمان

گوناگون/ روایتی از قرینه ترین کوچه پایتخت

خیابان‌های دبی رودخانه شدند!

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سامانه‌های پدافندی ایران برای مقابله با حمله احتمالی اسرائیل

حمله فسفری؛ روایت جنون صهیونیست‌ها

رهبر انصارالله یمن: متجاوزان فهمیدند که هرگونه تجاوزی بی پاسخ نخواهد ماند

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

تصادف با یک خودروی اسپرت

4گوشه دنیا/ مرد جوانی که 57 ساله‌ است!

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است!

ساختمانی عجیب و خاص که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد!

چقدر این روحیه در ما جاری است؟

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه 7 قدردان ایران باشند

رشیدی کوچی: جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

توصیه مهم رئیس جمهور به مدیران برای افزایش رضایت اجتماعی

مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، به شدت پاسخ می‌دهیم

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

عملیات نجات دلفین از کانال آبیاری

حق پرخاش نداری!

قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز

انتقاد عباس عبدی از گشت ارشاد

بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی

افزایش نگرانی‌ از نیازهای 250 هزار کودک اخراجی از پاکستان

تصویر دردناک از غزه، «عکس سال» جهان شد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان