ایران پرسمان

آخرين مطالب

اومیکرون: هر آنچه که باید در مورد نوع این جدید کرونا بدانید تحلیل روز

اومیکرون: هر آنچه که باید در مورد نوع این جدید کرونا بدانید
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آخرین خبر /خبرگزاری گاردین گزارش کاملی از سویه جدید کرونا با ناماومیکرون منشتر کرده است. به گزارش گاردین، این سویه ابتدا با نام B.1.1.529 نامیده شد، اما روز جمعه (دیروز) به دلیل جهش های "نگران کننده" آن و به دلیل "شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر ابتلا به همه گیری" سازمان جهانی بهداشت این سویه را به عنوان نوع نگران کننده تعیین کرد. سیستم سازمان بهداشت جهانی برای نام گذاری استفاده از یک حرف یونانی است، تا با این نام با مکانی که برای اولین بار در آنجا شناسایی شده اند مرتبط نشوند. نوع جدید اومیکرون Omicron نام دارد.
اومیکرون اولین بار چه زمانی شناسایی شد؟
نوع B.1.1.529 تنها چند روز پیش شناسایی شد و به دلیل تعداد جهش‌های زیاد آن به عنوان یک نگرانی مهم شد که می‌تواند منجر به فرار از مصونیت بدن شود. همچنین با افزایش تعداد مبتلایان در استان گوتنگ آفریقای جنوبی، شامل پرتوریا و ژوهانسبورگ، در دو هفته گذشته مرتبط بود. این دو عامل به سرعت آن را در رادار ناظران بین‌المللی قرار داد و مشاور ارشد پزشکی آژانس سلامت و امنیت بریتانیا این نوع را «نگران‌کننده‌ترین چیزی که دیده‌ایم» توصیف کرد.

ایران پرسمان


اومیکرون از کجا آمده؟
اگرچه در ابتدا به گاوتنگ مرتبط بود، این نوع لزوماً از آنجا سرچشمه نمی گرفت. اولین نمونه ای که وجود این گونه را نشان داد در 11 نوامبر در بوتسوانا بود. 
چرا دانشمندان در مورد آن نگران هستند؟
این نوع بیش از 30 جهش در پروتئین اسپایک خود دارد، پروتئین کلیدی که ویروس برای باز کردن سلول‌های بدن ما از آن استفاده می‌کند. این جهش بیش از دو برابر تعداد دلتا است. چنین تغییر چشمگیری نگرانی هایی را ایجاد کرده است که آنتی بادی های ناشی از عفونت های قبلی یا واکسیناسیون ممکن است دیگر به خوبی اثر ایمنی نداشته باشند. صرفاً بر اساس دانستن لیست جهش‌ها، دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که این ویروس بیشتر احتمال دارد افرادی را که نسبت به انواع قبلی مصونیت دارند، آلوده کند، یا حتی دوباره همه گیری اش در جهان عود کند.
آیا اومیکرون مسری تر است؟
هنوز مشخص نیست اما براساس موارد ابتلا نگران کننده است. افزایش موارد ابتلا در آفریقای جنوبی از 273 مورد در 16 نوامبر به بیش از 1200 مورد در آغاز این هفته وجود داشته است. بیش از 80٪ از این موارد از استان گوتنگ بودند و تجزیه و تحلیل اولیه نشان می دهد که این گونه به سرعت به سویه غالب تبدیل شده است. نماد R نشان دهنده سرعت رشد یک بیماری همه گیر است و برای آفریقای جنوبی 1.47 است، اما در گوتنگ 1.93 است. این احتمال وجود دارد که این جهش آماری مرتبط با موج وحشتناکی باشد که در آینده رخ خواهد داد.

ایران پرسمان


آیا واکسن های موجود در مقابل اومیکرون موثر خواهند بود؟ 
دانشمندان نگران تعداد جهش‌ها و نگران این واقعیت هستند که برخی از گونه ها قبلاً توانایی فرار از ایمنی ناشی از واکسن و ابتلا را داشته اند. با این حال، مطالعات به سرعت در حال انجام است تا بررسی شود که چگونه آنتی‌بادی‌ها به‌طور مؤثر نوع جدید را خنثی کنند. 
دانشمندان انتظار ندارند که این نوع به طور کامل برای آنتی بادی های موجود غیرقابل تشخیص باشد، اما واکسن های فعلی ممکن است محافظت کمتری داشته باشند. بنابراین، افزایش نرخ واکسیناسیون، از جمله دوزهای سوم برای گروه های در معرض خطر، حیاتی است.
در مورد داروهای کرونا چطور خواهد بود؟
دانشمندان انتظار دارند که داروهای ضد ویروسی که اخیراً تأیید شده است، مانند قرص کرونا، به اندازه کافی در برابر نوع جدید مؤثر باشد، زیرا این داروها پروتئین اسپایک را هدف قرار نمی دهند، آنها با جلوگیری از تکثیر ویروس کار می کنند. با این حال، خطر بزرگ‌تری وجود دارد که آنتی‌بادی‌های تک‌کلونال، مانند درمان Regeneron، ممکن است موثر نباشند زیرا قسمت‌هایی از ویروس را هدف قرار می‌دهند که جهش یافته است.

ایران پرسمان


آیا این نوع باعث کرونای شدیدتر می شود؟
هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا این نوع منجر به تغییر در علائم یا شدت کووید می شود وجود ندارد - این چیزی است که دانشمندان آفریقای جنوبی از نزدیک بر آن نظارت خواهند کرد. از آنجایی که بین عفونت‌ها و بیماری‌های جدی‌تر فاصله وجود دارد، چندین هفته طول می‌کشد تا اطلاعات واضحی در دسترس باشد. در این مرحله، دانشمندان می‌گویند هیچ دلیل محکمی وجود ندارد که گمان کنیم آخرین نوع بدتر یا خفیف‌تر خواهد بود.
آیا می توان واکسن ها را تغییر داد و چقدر طول می کشد؟
بله، تیم‌های سازنده واکسن‌ها در حال حاضر روی به‌روزرسانی واکسن‌ها با پروتئین جدید اسپایک کار می‌کنند تا برای احتمالی که ممکن است به نسخه جدیدی نیاز باشد، آماده شوند.
بسیاری از کارهای آماده سازی برای چنین به روز رسانی زمانی انجام شد که انواع بتا و دلتا ظهور کردند - اگرچه در این موارد واکسن های موجود به خوبی عمل کرده اند. این بدان معناست که تیم‌های تحقیقاتی قبلاً آماده بودند تا نسخه‌های جدیدی از واکسن‌ها را ایجاد کنند و با تنظیم‌کننده‌ها در مورد آزمایش‌های اضافی مورد نیاز بحث کرده‌اند. با این حال، ممکن است چهار تا شش ماه طول بکشد تا واکسن های به روز شده، در صورت لزوم، به طور گسترده در دسترس باشند.
احتمال انتشار آن در سراسر جهان چقدر است؟
تاکنون، اکثر موارد تایید شده در آفریقای جنوبی بوده است، تعداد انگشت شماری در بوتسوانا و هنگ کنگ. یک مورد دیگر در شامگاه پنجشنبه در اسرائیل شناسایی شد - فردی که از مالاوی بازگشته بود - و دو مورد دیگر در این کشور مشکوک هستند. روز جمعه، بلژیک تایید کرد که یک مورد را در فردی که به مصر و ترکیه سفر کرده بود، شناسایی کرده است.
با این وجود، با توجه به اینکه انتقال اجتماعی در جنوب آفریقا وجود دارد، اگر مزیت قابل انتقال وجود داشته باشد، نوع جدید احتمالاً قبلاً به کشورهای دیگر سرایت نکرده است.
تجربه قبلی نشان می‌دهد که ممنوعیت‌های سفر باعث افزایش زمان می‌شوند، اما، به‌عنوان یک رویکرد ضد کووید صفر با قرنطینه‌های سخت، بعید است که این اقدامات مانع گسترش یک نوع جدید به طور کامل شود.
آیا این نوع باعث بیماری شدیدتری می شود؟
هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا این نوع منجر به شدت بیماری می شود یا نه وجود ندارد، این موضوعی است که دانشمندان آفریقای جنوبی از نزدیک بر آن نظارت خواهند کرد. از آنجایی که بین عفونت‌ها و بیماری‌های شدید فاصله زمانی وجود دارد، چندین هفته طول می‌کشد تا اطلاعات واضحی در دسترس باشد. در این مرحله، دانشمندان می‌گویند هیچ دلیل محکمی وجود ندارد که گمان کنیم آخرین نوع بدتر یا حتی خفیف‌تر خواهد بود.
آیا می توان واکسن ها را تغییر داد؟ چقدر زمان لازم است؟
بله، تیم‌های سازنده واکسن‌ها در حال حاضر روی به‌روزرسانی واکسن‌ها با پروتئین جدید ویروس کار می‌کنند تا برای احتمالی که ممکن است به نسخه جدیدی از واکسن نیاز باشد، آماده شوند. بسیاری از کارهای آماده سازی برای چنین به روز رسانی زمانی انجام شد که که در زمان ظهور انواع بتا و دلتا بود، اگرچه در این موارد واکسن های موجود به خوبی عمل کرده اند. این بدان معناست که تیم‌های تحقیقاتی قبلاً آماده بودند تا نسخه‌های جدیدی از واکسن‌ها را تولید کنند. با این حال، ممکن است چهار تا شش ماه طول بکشد تا واکسن های به روز شده به طور گسترده در دسترس باشند.

ایران پرسمان


لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/345770/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز