ایران پرسمان

آخرين مطالب

اومیکرون؛ هر آنچه که باید در مورد سویه جدید کرونا بدانید تحلیل روز

اومیکرون؛ هر آنچه که باید در مورد سویه جدید کرونا بدانید
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آخرین خبر /خبرگزاری گاردین گزارش کاملی از سویه جدید کرونا با نام اومیکرون منشتر کرده است. به گزارش گاردین، این سویه ابتدا با نام B.1.1.529 نامیده شد، اما روز جمعه (دیروز) به دلیل جهش های "نگران کننده" آن و به دلیل "شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر ابتلا به همه گیری" سازمان جهانی بهداشت این سویه را به عنوان نوع نگران کننده تعیین کرد. سیستم سازمان بهداشت جهانی برای نام گذاری استفاده از یک حرف یونانی است، تا با این نام با مکانی که برای اولین بار در آنجا شناسایی شده اند مرتبط نشوند. نوع جدید اومیکرون Omicron نام دارد.
اومیکرون اولین بار چه زمانی شناسایی شد؟
نوع B.1.1.529 تنها چند روز پیش شناسایی شد و به دلیل تعداد جهش‌های زیاد آن به عنوان یک نگرانی مهم شد که می‌تواند منجر به فرار از مصونیت بدن شود. همچنین با افزایش تعداد مبتلایان در استان گوتنگ آفریقای جنوبی، شامل پرتوریا و ژوهانسبورگ، در دو هفته گذشته مرتبط بود. این دو عامل به سرعت آن را در رادار ناظران بین‌المللی قرار داد و مشاور ارشد پزشکی آژانس سلامت و امنیت بریتانیا این نوع را «نگران‌کننده‌ترین چیزی که دیده‌ایم» توصیف کرد.

ایران پرسمان


اومیکرون از کجا آمده؟
اگرچه در ابتدا به گاوتنگ مرتبط بود، این نوع لزوماً از آنجا سرچشمه نمی گرفت. اولین نمونه ای که وجود این گونه را نشان داد در 11 نوامبر در بوتسوانا بود. 
چرا دانشمندان در مورد آن نگران هستند؟
این نوع بیش از 30 جهش در پروتئین اسپایک خود دارد، پروتئین کلیدی که ویروس برای باز کردن سلول‌های بدن ما از آن استفاده می‌کند. این جهش بیش از دو برابر تعداد جهش ها در سویه دلتا است. چنین تغییر چشمگیری نگرانی هایی را ایجاد کرده است که آنتی بادی های ناشی از عفونت های قبلی یا واکسیناسیون ممکن است دیگر به خوبی اثر ایمنی نداشته باشند. صرفاً بر اساس دانستن لیست جهش‌ها، دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که این ویروس بیشتر احتمال دارد افرادی را که نسبت به انواع قبلی مصونیت دارند، آلوده کند، یا حتی دوباره همه گیری اش در جهان عود کند.
آیا اومیکرون مسری تر است؟
هنوز مشخص نیست اما براساس موارد ابتلا نگران کننده است. افزایش موارد ابتلا در آفریقای جنوبی از 273 مورد در 16 نوامبر به بیش از 1200 مورد در آغاز این هفته بوده است. بیش از 80٪ از این موارد از استان گوتنگ بودند و تجزیه و تحلیل اولیه نشان می دهد که این گونه به سرعت به سویه غالب تبدیل شده است. نماد R نشان دهنده سرعت رشد یک بیماری همه گیر است و برای آفریقای جنوبی 1.47 است، اما در گوتنگ 1.93 است. این احتمال وجود دارد که این جهش آماری مرتبط با موج وحشتناکی باشد که در آینده رخ خواهد داد.

ایران پرسمان


آیا واکسن های موجود در مقابل اومیکرون موثر خواهند بود؟
دانشمندان نگران تعداد جهش‌ها و نگران این واقعیت هستند که برخی از گونه ها قبلاً توانایی فرار از ایمنی ناشی از واکسن و ابتلا را داشته اند. با این حال، مطالعات به سرعت در حال انجام است تا بررسی شود که چگونه آنتی‌بادی‌ها به‌طور مؤثر نوع جدید را خنثی کنند. دانشمندان انتظار ندارند که این نوع به طور کامل برای آنتی بادی های موجود غیرقابل تشخیص باشد، اما واکسن های فعلی ممکن است محافظت کمتری داشته باشند. بنابراین، افزایش نرخ واکسیناسیون، از جمله دوزهای سوم برای گروه های در معرض خطر، حیاتی است.
در مورد داروهای کرونا چطور خواهد بود؟
دانشمندان انتظار دارند که داروهای ضد ویروسی که اخیراً تأیید شده است، مانند قرص کرونا، به اندازه کافی در برابر نوع جدید مؤثر باشد، زیرا این داروها پروتئین اسپایک را هدف قرار نمی دهند، آنها با جلوگیری از تکثیر ویروس کار می کنند. با این حال، خطر بزرگ‌تری وجود دارد که آنتی‌بادی‌های تک‌کلونال، مانند درمان Regeneron، ممکن است موثر نباشند زیرا قسمت‌هایی از ویروس را هدف قرار می‌دهند که جهش یافته است.

ایران پرسمان


آیا این نوع باعث کرونای شدیدتر می شود؟
هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا این نوع منجر به تغییر در علائم یا شدت کووید می شود وجود ندارد. این چیزی است که دانشمندان آفریقای جنوبی از نزدیک بر آن نظارت خواهند کرد. از آنجایی که بین عفونت‌ها و بیماری‌های جدی‌تر فاصله وجود دارد، چندین هفته طول می‌کشد تا اطلاعات واضحی در دسترس باشد. در این مرحله، دانشمندان می‌گویند هیچ دلیل محکمی وجود ندارد که گمان کنیم آخرین نوع بدتر یا خفیف‌تر خواهد بود.
آیا می توان واکسن ها را تغییر داد و چقدر طول می کشد؟
بله، تیم‌های سازنده واکسن‌ها در حال حاضر روی به‌روزرسانی واکسن‌ها با پروتئین جدید اسپایک کار می‌کنند تا برای احتمالی که ممکن است به نسخه جدیدی نیاز باشد، آماده شوند.
بسیاری از کارهای آماده سازی برای چنین به روز رسانی زمانی انجام شد که انواع بتا و دلتا ظهور کردند، اگرچه در این موارد واکسن های موجود به خوبی عمل کرده اند. این بدان معناست که تیم‌های تحقیقاتی قبلاً آماده بودند تا نسخه‌های جدیدی از واکسن‌ها را ایجاد کنند و با تنظیم‌کننده‌ها در مورد آزمایش‌های اضافی مورد نیاز بحث کرده‌اند. با این حال، ممکن است چهار تا شش ماه طول بکشد تا واکسن های به روز شده، در صورت لزوم، به طور گسترده در دسترس باشند.
احتمال انتشار آن در سراسر جهان چقدر است؟
تاکنون، اکثر موارد تایید شده در آفریقای جنوبی بوده است، تعداد انگشت شماری در بوتسوانا و هنگ کنگ. یک مورد دیگر در شامگاه پنجشنبه در اسرائیل شناسایی شد - فردی که از مالاوی بازگشته بود - و دو مورد دیگر در این کشور مشکوک هستند. روز جمعه، بلژیک تایید کرد که یک مورد را در فردی که به مصر و ترکیه سفر کرده بود، شناسایی کرده است.
با این وجود، با توجه به اینکه انتقال اجتماعی در جنوب آفریقا وجود دارد، اگر مزیت قابل انتقال وجود داشته باشد، نوع جدید احتمالاً قبلاً به کشورهای دیگر سرایت نکرده است.
تجربه قبلی نشان می‌دهد که ممنوعیت‌های سفر باعث افزایش زمان می‌شوند، اما، به‌عنوان یک رویکرد ضد کووید صفر با قرنطینه‌های سخت، بعید است که این اقدامات مانع گسترش یک نوع جدید به طور کامل شود.

ایران پرسمان


لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/345810/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون