ایران پرسمان

آخرين مطالب

شانس بالای گزینه آخر تحلیل روز

شانس بالای گزینه آخر
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
صلاحیت سومین وزیر پیشنهادی وزارت آموزش‌و‌پرورش امروز در صحن علنی بررسی خواهد شد و به احتمال بسیار قوی نمایندگان خسته از بررسی صلاحیت گزینه‌های نه‌چندان مطلوب این وزارتخانه، این‌بار روی خوش به رئیسی نشان دهند. سید‌نظام‌الدین موسوی درباره برنامه امروز صحن گفته است: «ابتدا گزارش کمیسیون تخصصی یعنی آموزش و تحقیقات درخصوص صلاحیت یوسف نوری، وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش توسط سخنگوی کمیسیون قرائت خواهد شد و سپس دو نفر موافق و مخالف به قید قرعه سخنرانی خواهند کرد و سپس وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش 30 دقیقه فرصت خواهد داشت تا از برنامه‌ها، اهداف و صلاحیت خود در جلسه علنی دفاع کند». به گفته موسوی «‌براساس آیین‌نامه تنها رئیس‌جمهور امکان سخنرانی در جلسه رأی اعتماد از سوی دولت را دارد و با توجه به برنامه پیش‌بینی‌شده رئیس‌جمهور برای سفر به ترکمنستان، معاون‌اول در جلسه حضور خواهد داشت‌ اما امکان سخنرانی ندارد». ‌دیروز نیز در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صلاحیت این گزینه پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت و طبق آنچه سخنگوی این کمیسیون گفته در جلسه کمیسیون که با حضور یوسف نوری، وزیر پیشنهادی وزارت آموزش‌و‌پرورش برگزار شد، میزان رضایت اعضای کمیسیون از برنامه‌ها، سوابق و صلاحیت وزیر پیشنهادی به رأی گذاشته و اکثریت اعضای کمیسیون به صلاحیت وزیر پیشنهادی رأی مثبت دادند. معین‌الدین‌ سعیدی، نماینده مردم چابهار نیز در گفت‌وگو با «شرق» از احتمال قوی رأی‌آوردن نوری در صحن امروز خبر داد و گفت: آقای نوری سوابق و توانایی‌هایی به‌مراتب بهتر از دو گزینه قبلی دارد و همین امر سبب شده شانس بالایی برای کسب رأی اعتماد مجلس داشته باشد. ‌یوسف نوری که برای بهارستان‌نشینان گزینه مقبول‌تری نسبت به سایر گزینه‌ها‌ست، شاید برای مدیریت یک وزارتخانه از دید نمایندگان توانا باشد اما در رزومه‌نویسی به‌شدت مبتدی است که همین امر باعث نقد توانایی او برای مدیریت وزارت آموزش‌‌‌وپرورش شده است. او در رزومه خود به «‌آشنایی با برنامه درسی، آشنایی و تدریس هنرهای خوشنویسی و نقاشی، کسب رتبه دوم مسابقات آمادگی جسمانی مقیمین در کشور قطر (1999)، فتح قله دماوند، آشنایی با کشورهای عربی و اسلامی و حضور در راهپیمایی اربعین سال جاری» به‌عنوان توانایی‌های خود اشاره کرده است. در هفته گذشته رزومه او به خصوص در بخش فتح قله دماوند و راهپیمایی اربعین با نقد جدی کاربران فضای مجازی مواجه شد، زیرا توانایی‌هایی از این دست، بسیاری را گزینه بهتری از نوری برای تصدی منصب وزارت می‌کند. به‌هرحال جنبه طنز رزومه او مانع از روی خوش بهارستان نشده و امروز بدون حضور رئیس‌جمهور، برای کسب اعتماد مجلس از خود دفاع خواهد کرد.
‌‌گزینه سوم، گزینه آخر!
پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که مجلس به احتمال زیاد به گزینه سوم رئیسی رأی اعتماد خواهد داد تا به شائبه چالش و عدم همراهی با دولت همسو پایان دهد و همین هم شاید شانس نوری را نسبت به گزینه‌های قبلی افزایش داده است. چه‌بسا هر گزینه دیگری هم به‌جای او معرفی می‌شد، با همین احتمال رأی‌آوری روبه‌رو می‌شد. نوری متولد سال 1340 در ایلام و دارای دکترای تخصصی مدیریت گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی است. او در سوابق اجرائی خود «مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی تهران، نماینده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در دولت و مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌و‌پرورش، عضو کمیسیون محتوای الکترونیکی شورای عالی فضای مجازی کشور و کمیته تعیین شاخص‌های نقشه جامع علمی کشور، عضو کمیسیون محتوای الکترونیکی شورای عالی فضای مجازی کشور از جمله سوابق اجرائی و فرهنگی وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش» را یدک می‌کشد. پیش از او حسین باغگلی‌ به‌عنوان اولین وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد اما نتوانست رأی اعتماد بهارستان را به دست آورد. پس از آن مسعود فیاضی به‌عنوان دومین گزینه به مجلس پیشنهاد شد که نسبت فامیلی او با زاکانی که برادر داماد شهردار تهران می‌شود و نداشتن سوابق علمی و تجربی مربوط به اداره وزارت آموزش‌و‌پرورش مانع از کسب اعتماد از بهارستان شد.
‌چالش‌های انتخاب وزیر آموزش‌و‌پرورش در 4 دهه
فارغ از نتیجه جلسه امروز، با توجه به اهمیت انتخاب وزیر آموزش شاهد روند پرچالشی در چهار دهه اخیر برای انتخاب وزیر این وزارتخانه بوده‌ایم. انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش در موارد بسیاری به در بسته خورده است. 13 کابینه بعد از انقلاب اسلامی در ایران روی کار آمده‌اند که با احتساب تعداد وزرا و سرپرستان وزارت‌ آموزش‌و‌پرورش، تاکنون 16 نفر سکانداری این وزارت مهم را در 43 سال برعهده داشته‌اند. به گزارش ایرنا، در تمام دوره‌های مختلفی هم که مجلس از سال 60 به بعد به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پرداخته بود، تنها کابینه‌های ‌اول میرحسین موسوی و مرحوم هاشمی و دو کابینه خاتمی از جمله دولت‌هایی بودند که از مجلس رأی کامل گرفتند. اولین کابینه انتخاباتی در سال 60 و بعد از ریاست‌جمهوری «ابوالحسن بنی‌صدر» متعلق به «محمدعلی رجایی» (نخست‌وزیر) بود که با توجه به کارشکنی‌های رئیس‌جمهوری مجبور بود ابتدا با 14 وزیر کار خود را آغاز کند و سایر وزرا به‌صورت موردی رأی اعتماد گرفتند. هرچند این کابینه با عزل بنی‌صدر مجددا با خودِ شهید رجایی به‌عنوان رئیس‌جمهوری ادامه کار داد اما این کابینه هم تنها 28 روز خدمت کرد و در هشتم شهریور 60 در پی انفجار دفتر نخست‌وزیری ناتمام ماند. در کابینه نخست، شهید «محمدجواد باهنر» وزیر آموزش‌و‌پرورش بود که بعد از نخست‌وزیری جای خود را به مرحوم «سیدعلی اکبر پرورش» داد. تاکنون 13 کابینه بعد از انقلاب اسلامی در ایران روی کار آمده‌اند که با احتساب تعداد وزرا و سرپرستان وزارت‌ آموزش‌و‌پرورش، تاکنون 16 نفر سکانداری این وزارت مهم را در 43 سال برعهده داشته‌اند. در ادامه و تا پایان کابینه اول «میرحسین موسوی» و در دوران ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌الله «سیدعلی خامنه‌ای» تقریبا همه وزرا رأی اعتماد را از مجلس گرفتند.
‌سیدعلی‌اکبر پرورش اولین وزیر پیشنهادی ناکام در مجلس
در سال‌های پس از انقلاب تاکنون حدود دو‌سوم وزرای پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش در همان ابتدا، از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفته و نزدیک به یک‌سوم دیگر در این مسیر بازمانده‌اند. با شروع کابینه دوم میرحسین موسوی در سال 64 و برای نخستین بار در سال‌های بعد از انقلاب، سیدعلی اکبر پرورش به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش در کسب رأی اعتماد ناکام ماند. در آن زمان که بر حسب قانون بعد از هر دوره انتخابات مجلس، دولت موظف به معرفی وزرای خود برای کسب رأی اعتماد بود، «کاظم اکرمی» (سال67) نامزد وزارت آموزش‌و‌پرورش به همراه چند وزیر دیگر در کسب رأی اعتماد ناموفق بودند.
‌وزرای پیشنهادی احمدی‌نژاد هم به در بسته خوردند
در چهار دولت بعدی (پنجم تا هشتم) وزرای پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش با رأی اعتماد کامل به تصدی این وزارتخانه اشتغال داشتند تا اینکه در تاریخ دوم شهریور‌ماه 84 و با معرفی وزرای کابینه دولت نهم، «علی‌اکبر اشعری» وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش به همراه دو نفر دیگر از وزرا در جلب رأی اعتماد ناموفق بود. مشابه چنین وضعیتی در دولت دهم و در سال 88 برای «سوسن کشاورز» وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش هم رخ داد.
این وضعیت در کابینه یازدهم برای «محمدعلی نجفی» هم اتفاق افتاد و اگرچه «محمد بطحایی» زنجیره عدم رأی اعتماد وزرای پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش در دور اول معرفی به مجلس را قطع کرد‌ اما او هم بعد از مدتی از کابینه جدا شد. وزارت آموزش‌‌وپرورش بیشترین تعداد کارمندان دولت و بالاترین مخاطبان را در کل کشور دارد و ادارات و مدارس زیر پوشش این وزارتخانه در زمینه رخدادهایی مانند انتخابات مجلس و راه‌یابی نمایندگان به بهارستان به‌خصوص در شهرستان‌ها نقش انکارناپذیری دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در جریان انتخاب همه وزرای پیشنهادی برای آموزش‌و‌پرورش، شش نفر در گرفتن رأی اعتماد ناموفق بوده و یک نفر هم خودخواسته کناره‌گیری کرده است. با درنظر‌گرفتن این وضعیت، می‌توان دریافت که تنها وزارت آموزش‌وپرورش بوده که چنین سابقه طولانی‌ای در ناکام‌ماندن وزرایش در دور نخست معرفی
به مجلس دارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/346339/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی