ایران پرسمان

آخرين مطالب

گردشگری/ سَمَنگان؛ ولایتی تاریخی در شمال افغانستان دانش و فناوری

گردشگری/ سَمَنگان؛ ولایتی تاریخی در شمال افغانستان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - صدا و سیما / سمنگان با مرکزیت ایبک، از جمله ولایت‌های شمالی افغانستان به شمار می‌رود که از طرف شمال با ولایت بلخ، از شرق با ولایت بغلان، از جنوب با ولایت بامیان و از طرف غرب با ولایات سرپل و بلخ هم مرز است.
بیشتر مردمان این منطقه را تاجیک‌ها، ازبک‌ها و هزاره‌ها و اقلیتی از پشتون‌ها تشکیل می‌دهند. اقتصاد ولایت سمنگان علاوه بر باغداری (باغات شفتالو، پسته، آلو، زردآلو و بادام) بر استخراج زغال سنگ از ولسوالی‌های دره صوف بالا و پایین و روی دو آب استوار است. همچنین مردم ولایت سمنگان در زمینه تولید قالی و سایر صنایع دستی نیز مهارت دارند.
ولایت سمنگان از نظر تولید پسته پس از ولایت بادغیس در شمال غربی کشور مقام دوم تولیدی پسته افغانستان را داراست. محصولات اصلی تولید شده پس از پسته در این ولایت گندم، جو و سیب زمینی است.

ایران پرسمان

محصولات میوه‌ای این ولایت انگور، انار و سایر درختان آجیل است. همچنین کنجد، پنبه و توتون هم در چند روستای سمنگان کشت می‌شود به خصوص در ولسوالی‌های دره‌صوفی پایین و ایبک؛ پنبه محصول عمده ولسوالی حضرت سلطان است در حالیکه توتون و تنباکو در سطح وسیعی در ولسوالی روی دو آب تحت کشت است.
همچنین صادرات سنگ مرمر، اقتصاد افغانستان و همین‌طور سمنگان را حفظ کرده است. سنگ مرمر در ٢١ کارخانه افغانستان، از جمله سنگ مرمر قهوه‌ای معروف از ولایت سمنگان استخراج و فرآوری می‌شود.
تخت رستم، نمادی از تاریخ کهن سمنگان
ولایت سمنگان مانند بسیاری از مناطق شمال افغانستان دارای پیشینه دراز تاریخی است؛ سمنگان از آن جهت نیز شهرت دارد که داستانِ آمدن رستم، پهلوان افسانه‌ای و ازدواج وی با «تهمینه» دختر شاه سمنگان و درنتیجه بدنیا آمدن سهراب، با زیبایی ویژه‌ای در اثر بزرگ حماسی و ماندگار شاهنامه فردوسی بازتاب یافته است.

ایران پرسمان

تخت رستم که به عنوان بزرگترین مکان تاریخی در سمنگان به حساب می‌آید، از همین زاویه شهرت وسیع یافته و سالانه شمار زیادی از مردم و گردشگران خارجی به دیدن این مکان تاریخی و جالب می‌آیند. تخت رستم در یک بلندی قرار گرفته و از این بلندی تماشای شهر ایبک منظره دلپذیر وخوشایندی را ترسیم می‌نماید.
این تخت عظیم سنگی با قدمت حدود 3500 سال، یکی از مهم‌ترین بنا‌های به جا مانده از دوره‌ی بوداییان است. در اطراف تخت رستم، غار‌ها و اتاق‌های متعددی وجود دارد. بوداییان از این اتاق‌ها به عنوان معبد یا بت خانه استفاده می‌کردند. آن‌ها بت‌های خود را در این مکان نگه داشته و به عبادت آن‌ها می‌پرداختند.
این تخت همچنین دارای حفره‌هایی برای نگه داری و مخفی کردن اشیای گران بها و مسکوکات آن زمان بوده است. تخت رستم و غار‌های آن که مربوط به دوره بودایی است.
همچنین از جمله دریا‌ها و بند‌های معروف این ولایت می‌توان به دریای تاشقرغان، به عنوان بزرگ‌ترین منابع آبی ولایت سمنگان اشاره کرد.
مناطق هزارسوم، قره کمر، شهرکهنه، رباتک، 4قلعه، کافرقلعه، غاریارملک و ده‌ها مرکز کوچک و بزرگ دیگر، از جمله مکان‌های تاریخی در ولایت سمنگان به حساب می‌آیند که نشانه‌های از تاریخ کهن این ولایت است.
از «حضرتِ سلطان» تا «روی دوآب» در ولایت سمنگان
ایبک: مرکز ولایت سمنگان است که تخت رستم در یک کیلومتری آن قرار دارد. این ولسوالی با بیش از 120 هزار نفر جمعیت در سال 1399، پر جمعیت‌ترین ولسوالی ولایت سمنگان محسوب می‌شود.
حضرت سلطان: ولسوالی حضرت سلطان در 35 کیلومتری شمال شهر ایبک واقع است و زیارت سلطان بایزید بسطامی، عارف مشهور هم در این ولسوالی وجود دارد.
حضرت سلطان از ولسوالی‌های درجه سوم ولایت سمنگان محسوب می‌شود و با پهناوری 985 کیلومتر مربع، دارای بیش از 47 هزار نفر جمعیت است.
خُرم و سارباغ: ولسوالی خرم و سارباغ در 45 کیلومتری جنوب شرق شهر ایبک واقع بوده و با جمعیت حدود 46 هزار نفر دارای 76 قریه است.
دره صوف بالا: ولسوالی دره صوف بالا با بیش از 74 هزار نفر جمعیت در 135 کیلومتری ایبک واقع است که معدن ذغال سنگ نیز در این ولسوالی وجود دارد و به فاصله 1337 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
دره‌صوف بالا یکی از ولسوالی‌های مهم ولایت سمنگان بوده که دارای معادن زغال سنگ و میوه‌های انگور، انار، سیب، آلبالو، توت، سنجد، بادام و پسته جنگلی است. قریه‌های مشهور این ولسوالی کمج، حسنی، تور، رشگ، بینیمنگ و دور مرکز است.
دره صوف پایین: این ولسوالی با بیش از 82 هزار نفر جمعیت، در فاصله 117 کیلومتری جنوب غرب شهر ایبک واقع بوده که از شمال شرق به شهر ایبک، از جنوب شرق به ولسوالی روی دو آب، از شمال و شمال غرب با ولسوالی‌های فیروز نخچیر و چهارکنت، از غرب با ولسوالی‌های کشنده و بلخاب و از جنوب به ولسوالی یکاولنگ هم مرز است.
روی دو آب: ولسوالی روی دو آب با بیش از 52 هزار نفر جمعیت در فاصله 140 کیلومتری شهر ایبک واقع است و سرحد مشترک با ولایت‌های بامیان و بغلان دارد.
فیروز نخچیر: این ولسوالی با حدود 15 هزار نفر جمعیت در فاصله 50 کیلومتری شهر ایبک موقعیت دارد و سرحد مشترک با ولسوالی‌های خُلم و مارمل بلخ دارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/346559/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

نوآوری عجیب یک شهروند مشهدی در اثاث‌کشی

لحظه تصادف هولناک در جاده برفی به دلیل سرعت بالا

ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب

تصویری تماشایی با فاصله نزدیک از افعی شاخدار ایرانی

روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

جمیله علم‌الهدی در پاکستان، «بانوی اول» شد

پنجره متفاوتی به دیدار کارگران با رهبر انقلاب

بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه محصولات نظامی روسیه

رایزنی دبیر شورای عالی امنیت ملی با همتای برزیلی‌اش در سن‌پترزبورگ

اسیر اسرائیلی: نتانیاهو خجالت بکش!

دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی/ نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش رسید

آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است

داستان ابوشجاع

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

تعویض پرچم حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

گربه افسردگی گرفت

نخستین بنای مذهبی ایرانیان

4 گوشه دنیا/ هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

استوری روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام

تصاویری زیبا از توکانت زمردی

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

ما دو جور بخشنده داریم!

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

سفارت ایران در فرانسه از پیگیری قضایی فرد حمله‌کننده چشم‌پوشی کرد

لیست 16 نفره انتخاباتی «شانا» منتشر می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه: اتهامات آرژانتین علیه شهروندان ایرانی فاقد اعتبار است

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با دبیر کمیته سیاسی و حقوقی دفتر مرکزی حزب کمونیست چین

تصویری جدید از موشک‌های ایرانی بر فراز دیوار ندبه در قدس اشغالی

چگونه هند می‌تواند چین را به مخمصه بیندازد؟

نگرانی از یورش گارد ملی آمریکا به دانشجویان معترض

اسب‌های ارتش انگلیس لندنی‌ها را زخمی کردند

رأی الیوم: حاکمیت اردن استمرار جغرافیای راهبردی رژیم صهیونیستی است

ده نمکی در دو اپیزود

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

عامل تحریم

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

از کجا بفهمیم نمازهایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟

جوانمردی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در جنگ ها

در شب قبل شهادت حضرت حمزه(ع) چه گذشت؟