ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله رسالت/ 10 پرسش بودجه ای از وزیر محترم نفت اقتصاد روز

سرمقاله رسالت/ 10 پرسش بودجه ای از وزیر محترم نفت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - رسالت / « 10 پرسش بودجه ای از وزیر محترم نفت » عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمدکاظم انبارلویی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
استارت شکل‌گیری بودجه کل کشور از ابلاغ بخشنامه بودجه توسط رئیس جمهور به دستگاه‌ها زده شود.
کارشناسان و مسئولانی که در دستگاه‌ها هستند براساس آن بخشنامه، پیشنهاد بودجه خود را به وزیر، وزیر هم همان پیشنهادات را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای پخت و پز اولیه می‌دهند و از آنجا بودجه برای تصویب به هیئت دولت می‌رود. لایحه بودجه دولت بدین وسیله شکل می‌گیرد و در هیئت دولت بررسی، تصویب و آماده تسلیم به مجلس می‌شود.
حداقل 10 پرسش کلیدی از دست‌اندرکاران بودجه در وزارت نفت و به‌ویژه وزیرنفت برای 1401 وجود دارد که پاسخ به آن می تواند به اصلاح ساختار بودجه‌نویسی درکشور کمک کند.
بودجه به روایت ماده یک قانون محاسبات عمومی کشور یعنی «پیش‌بینی» درآمد و «برآورد» هزینه.
تبصره یک قانون بودجه همه ساله اختصاص به بودجه وزارت نفت و روابط مالی آن با دولت دارد و سؤالات و ابهاماتی در این تبصره وجود دارد که در دولت‌های پیشین به آنها پاسخ داده نشده است.
مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان دولت سیزدهم فرمودند: «هر لایحه‌ای می‌نویسید باید پیوست عدالت داشته باشد» ربط این تبصره با عدالت را در سؤالات زیر پیگیری می‌کنیم.
1- اولین پرسش این است سهم درآمد نفت در بودجه کل کشور پس از یک صد سال سرمایه‌گذاری در این صنعت چقدر است؟تبصره یک بودجه1401 می‌گوید ؛ فقط 65 درصد صادرات نفت و گاز طبیعی. سؤال این است فروش نفت خام و گاز طبیعی در داخل که دوبرابر بودجه عمومی دولت به روایت ماده یک قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌گذاری شده است چه می شود؟! چرا پیش‌بینی این درآمد در بودجه عمومی 1401 دولت دیده نمی شود ؟!
2- آیا ارزش افزوده یک صد سال سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز در بودجه عمومی دولت صفر است؟! چرا سهم نفت در بودجه همه‌ساله باید بخشی از صادرات نفت باشد؟
3- وزارت نفت در پیشنهاد بند الف تبصره یک می‌گوید؛ چهارده و نیم درصد از فروش صادرات نفت، سهم شرکت ملی نفت است! شرکت نفت از 70 سال پیش تاکنون ملی شده است چرا بند الف تبصره یک آن‌ را سهامی و شرکت ملی نفت را صاحب چهارده و نیم درصد فروش نفت آن‌هم نفت صادراتی می‌داند؟
4- اگر شرکت ملی نفت را برخلاف همه قواعد و قوانین ملی شدن صنعت نفت و نیز قانون محاسبات عمومی سهامی کردید، چرا سهم خود را از چهارده و نیم درصد فروش صادراتی تعیین کردید؟ درکجای دنیا یک شرکت سهامی، سهم یکی از سهامداران خودرا از فروش بخشی از صادرات کالای شرکت تعیین می‌کند؟!
5- چرا قیمت نفت وقتی 100 دلار است یا 50 دلار یا حتی 30 دلار، این سهم و سهام تغییر نمی‌کند و هزینه‌های وزارت نفت چقدر است که این نوسانات هیچ آسیبی به برآورد هزینه‌ها در این شرکت نمی‌زند!!
6- سود شرکت ملی نفت تماما به وزارت نفت وفق حکم همین بند الف تبصره یک تعلق دارد . کجای دنیا تمامی سود یک شرکت سهامی را نه به صاحب شرکت بلکه به کارگزار شرکت می‌دهند؟!
و علاوه بر آن برای کارگزار در شرکت یک سهم چهارده و نیم درصد از فروش صادراتی شرکت هم تعیین می‌کنند ؟!
7- به حکم بند الف تبصره یک، شرکت‌های ملی نفت و گاز از دادن مالیات معاف هستند. در شرایطی که بودجه دولت دچار کسری است و دولت به چاپ اسکناس ، استقراض و چاپ اوراق مشارکت روی آورده، چگونه است بزرگترین بنگاه اقتصادی دولت از دادن مالیات معاف است؟!
8- با وجود مصادره درآمد نجومی دولت در حوزه نفت و گاز به نفع منابع مالی در اختیار وزارت نفت و محروم کردن خزانه کشور در مطالب پیش گفته، چرا وزارت نفت وفق جدول شماره 7 صفحه 179 بودجه 1401 از خزانه 1012میلیارد تومان بودجه دریافت می‌کند!!
9- بالاخره با این محاسبات مغشوش که در موضوع مبهم چهارده و نیم درصد وزارت نفت و بخشیدن سود سهام و معافیت مالیاتی و مبلغی که در بند 8 به آن اشاره شد آیا حضرتعالی به عنوان وزیر نفت که عالی‌ترین مقام اجرایی در این وزارتخانه هستید می توانید بگویید برآورد هزینه‌های شرکت چقدر است و پیش‌بینی درآمد شرکت از این احکام پیچ در پیچ و بند در بند تبصره یک چه عددی را نشان می‌دهد؟!
10- در بند ج تبصره یک آمده است اگر پیش‌بینی درآمد دولت از عددی که در بند ب آمده است تحقق نیابد دولت برود کسری را از منابع صندوق ذخیره ارزی بردارد . سؤال این است چرا وفق ماده 125 قانون محاسبات عمومی از حساب تمرکز وجوه فروش نفت در داخل و خارج و سایر منابع مالی در اختیار وزارت نفت برندارد؟!
جناب آقای اوجی وزیر محترم نفت! کمر دولت زیر بار بدهی‌های نجومی خم شده است.درآمدهای دولت زیر بهمنی از بدهی‌ها دفن شده به طوری که برای پرداخت حقوق کارمندان خود مجبور به استقراض از بانک مرکزی ، چاپ اسکناس بدون پشتوانه و چاپ اوراق قرضه است. چرا بخش عظیمی از درآمدهای عمومی دولت در حوزه نفت و گاز که وفق اصول 45 و 44 و 53 باید در خزانه‌داری کل متمرکز باشد ، باید در حساب‌های تمرکز وجوه شرکت‌های نسل اول و دوم وزارت نفت متمرکز شود؟ دریافت‌ها و پرداخت هایی در آن جا صورت می‌گیرد که هیچ ردّی از آن در تفریغ بودجه حداقل در تفریغ بودجه 1398 و 1399دیده نمی‌شود؟!
مبتکر این نوع حسابداری ، حسابرسی ، حسابکشی و حسابدانی در حوزه نفت و گاز آقای زنگنه است که به احدی در دوران تصدی خود پاسخگو نبود. آیا در دولت جدید که مردم امیدها به آن بسته‌اند و پیوست عدالت را در لوایح لازم می‌دانند ، قرار است همان شیوه و روش گذشته ادامه یابد؟
اصلاح ساختار بودجه کل کشور باید از اصلاح ساختار مالی بزرگترین بنگاه اقتصادی دولت که متولی آن وزارت نفت است شروع شود و به دیگر وزارتخانه‌ها تسری پیدا کند. اگر این اصلاح صورت گیرد دولت در سال 1400 و 1401 نه‌تنها کسری ندارد بلکه مبالغ هنگفتی مازاد دارد که می تواند با آن ، رشد اقتصادی 8 درصدی را تضمین کند.
سؤال های ده‌گانه فوق از رئیس جمهور و وزیر نفت و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی با دولت های اصلاحات و اعتدال همه ساله مطرح می‌شد اما پاسخ آن‌را مسکوت می‌گذاشتند. پاسخ شما به این سؤالات می‌تواند پرده از راز سر به مهر بخشی از کسری ساختاری بودجه بردارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/351756/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

برای چند کار عجله کنید...

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس در پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

شتر‌ها در محوطه کاخ وینسنس فرانسه

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

خیاط زبردست طبیعت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی