ایران پرسمان

آخرين مطالب

سفر به روسیه روی خط کاربران تحلیل روز

سفر به روسیه روی خط کاربران
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
«برای گسترش روابط همه‌جانبه و پایدار و سودمند بین ایران و روسیه، توافق اساسی حاصل شده است.»این عباراتی است که ابراهیم رییسی بلافاصله پس از حضور در فرودگاه مهرآباد با استفاده از آنها تلاش می‌کند، بدون اشاره به جزییات، تصویری از سفر دو‌روزه‌اش به روسیه را برای مخاطبان تصویرسازی کند. سفری که همزمان با بازتاب‌های وسیعی که در رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای داشت در فضای عمومی و شبکه‌های اجتماعی ایرانی نیز به سوژه اصلی کاربران بدل شد و دیدگاه‌های گوناگونی در خصوص آن مطرح شد. کاربران توییتر هرکدام با اشاره به بخشی از اخبار این سفر تلاش می‌کردند در خصوص آن به بحث و تبادل نظر بپردازند. اقامه نماز توسط رییسی در کاخ کرملین، جویدن آدامس توسط پوتین در نشست دوجانبه، عدم انتشار تصویری از قراردادهای اقتصادی میان دو کشور، استقبال از رییسی توسط وزیر انرژی روسیه و... بخشی از مهم‌ترین محتوایی بود که روز گذشته در توییتر فارسی با موضوع سفر رییسی به مسکو منعکس شد. همزمان با این اظهارنظرها، حامیان دولت و چهره‌های اصولگرا با استفاده از هشتگ‌هایی‌چون#دولت_قوی،#رییس_جمهورانقلابی، #رییسی و... تلاش می‌کردند تا دستاوردهای سفر رییسی به روسیه را برجسته‌تر کنند. در نقطه مقابل، اما برخی دیگر از تحلیلگران و منتقدان دولت با استفاده از هشتک‌هایی چون #فاصله_5متری، #قرارداداقتصادی، #پرچم ایران و... به دنبال واکاوی برخی رفتارهای طرف روسی در مواجهه با رییس‌جمهوری ایران بودند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در توییتر بازتاب‌های فراوانی پیدا کرد، اظهاراتی بود که پوتین در خصوص حضور ایران در سازمان همکاری‌های منطقه‌ای شانگهای به عنوان عضو ناظر داشت. کاربران با اشاره به اینکه، دولت پیش از این مانور زیادی در خصوص عضویت دایم ایران در پیمان شانگهای داشته، خواستار شفاف‌سازی موضوع از سوی نهادهای مسوول بودند. 
چهره‌های اصلاح‌طلب سفر رییسی به روسیه را چطور تحلیل کردند؟
چراغ نخست اظهارنظرهای تحلیلی در خصوص حاشیه‌های سفر ابراهیم رییسی به روسیه را محمد علی ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رییس دفتر سید محمد خاتمی روشن کرد. ابطحی با اشاره به حمایت‌ها و انتقاداتی که در خصوص نماز خواندن رییس‌جمهوری در سفر به کرملین صورت می‌گیرد، این موضوع را فاقد اهمیت برشمرد و آن را به عنوان یک حرکت عادی یک فرد مسلمان ارزیابی کرد که در هر وضعیتی باید نسبت به ادای فرایض روزانه خود اقدام کند. ابطحی با اشاره به حاشیه‌های نماز رییسی در کرملین نوشت: «عکس آقای رییسی در حال نماز خواندن در کرملین چیش مهمه؟ اقامتگاه روسا، داخل کاخ کرملین است وجوب نماز هم در مسکو ساقط نمی‌شود. مگه کسی توقع داشته آقای رییسی عزیز نماز نخواند؟ امان از تملق.» اظهارات ابطحی در شرایطی رسانه‌ای شد که برخی از همراهان رییس‌جمهوری، این حرکت را یک حرکت معنوی و بسیار تاریخی ارزیابی کرده بودند. علی مطهری دیگر چهره اصلاح‌طلب نیز در این خصوص با انتشار توییتی نوشت: «نماز خواندن آقای رییسی، در کرملین، این پیام را دارد که دین و مذهب، مردنی نیست، بلکه نیاز فطری بشر است. امروز در قلب سرزمینی که 70سال با خدا و دین مبارزه کرده‌اند و نام بردن از آن جرم بود، نماز خوانده می‌شود.»
چهره اصلاح‌طلب دیگری که در خصوص ابعاد این سفر به اظهارنظر پرداخت، جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب است که با انتشار توییتی برخی رفتارهای طرف روسی با رییس‌جمهوری کشور قدرتمند و ریشه‌داری مانند ایران را نا‌مناسب ارزیابی کرد و نوشت: « استقبال از رییس‌جمهور کشورمان در فرودگاه توسط وزیر انرژی روسیه باعث افتخار است!؟ عدم وجود پرچم ایران در مراسم استقبال و مذاکره و فاصله پنج متری بین روسای جمهور به چه معناست؟ قرار بود قرارداداقتصادی بین دوطرف منعقد شود چرا هیچ سند و تصویری از آن منتشر نگردید‌؟» این شکل از توییت‌ها در فضای مجازی به کرات دیده می‌شد، بسیاری از کاربران با مقایسه تطبیقی رفتار پوتین با روحانی در روسیه، به نقد برخی رفتارهای طرف روسی با رییس جمهوری ایران پرداختند.سایر چهره‌های اصلاح‌طلب و فعالان رسانه‌ای نیز هرکد‌ام با انتشار توییت‌هایی، ابعاد گوناگون این سفر را بررسی کردند. 
حامیان دولت در خصوص سفر رییسی به روسیه چگونه می‌اندیشند؟
چهره‌های حامی دولت نیز تلاش می‌کردند، دستاوردهای این سفر را فارغ از مسائل جناحی و سیاسی تحلیل کرده و آن را سفری در راستای منافع ملی ارزیابی کنند. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی یکی از نخستین چهره‌های سیاسی بود که در خصوص سفر رییسی به روسیه به اظهارنظر پرداخت و آن را دارای اهمیت زیاد و سرشار از دستاورد قلمداد کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در توییتی این سفر را زمینه‌ساز شکل‌گیری تجربیات موفق جدیدی عنوان کرد.در توییت علی شمخانی آمده است: مشارکت ایران با روسیه در موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، سیاست یکجانبه‌‌گرایی امریکا را با افول مواجه ساخت. همکاری‌های اقتصادی بلندمدت می‌تواند زمینه شکل‌گیری تجربیات موفق جدیدی باشد. بعد از شمخانی نوبت به معاون اول رییس‌جمهوری رسید که در خصوص ابعاد گوناگون سفر رییسی به روسیه صحبت کند. مخبر با اشاره به سفر رییس‌جمهور به روسیه اظهار داشت: سفر آیت‌الله رییسی به کشور روسیه دارای اهمیت خیلی زیادی است و روی هم رفته باید بگوییم که در حال حاضر یک تحول اساسی در مناسبات بین‌المللی در این دولت اتفاق افتاد و البته سفر رییس‌جمهور به روسیه هم یکی از ابعاد تحول اساسی دولت در حوزه روابط بین‌الملل است.او با اشاره به درخواست‌های متعدد برای سفر مسوولان ایرانی به سایر کشورها، ادامه داد: «در حال حاضر مناسبات با همسایگان بسیار خوب پیش می‌رود.»
از میان چهره‌های اصولگرا در مجلس نیز مالک شریعتی نیاسری نماینده مردم تهران و یکی از چهره‌های نزدیک به زاکانی از زاویه متفاوتی به سفر رییسی پرداخت و با انتشار توییتی نوشت: « به نظرم یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر رییس‌جمهور به روسیه، پیگیری تلفنی آقای رییسی از مسکو بابت اوضاع سیل‌زدگان جنوب کرمان بود.»شریعتی با انتشار این توییت دو‌پهلو تلاش می‌کرد تا به زعم خود انتقادی از نحوه فعالیت‌های دولت قبل در مواجهه با موضوعات گوناگون داشته باشد.
با عبور از این دیدگاه‌های متفاوت و در برخی موارد متضاد موضوعی که به نظر می‌رسد در خصوص تحلیل ابعاد گوناگون این سفر باید مورد توجه قرار بگیرد، اهمیتی است که موضوعات مرتبط با منافع ملی کشور دارد. برخوردهای سیاسی و جناحی با سفری که در راستای تامین منافع ملی کشور صورت می‌گیرد در نهایت به نفع جریاناتی تمام خواهدشد که هرگز ایرانی قوی، باثبات و توسعه‌یافته را نمی‌خواهند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/358056/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز