ایران پرسمان

آخرين مطالب

تعریف جدید قالیباف از واژه «مستضعف» سیاست روز

تعریف جدید قالیباف از واژه «مستضعف»
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / رییس مجلس شورای اسلامی در پیام تصویری به‌رزمایش جهادگران فاطمی استان فارس با اشاره به اینکه جهاد به معنای یک باور، اندیشه و فرهنگ است، گفت: فعالیت‌های جهادی یک تحول بزرگ برای حکمرانی نو و فناوری اجتماعیِ هوشمندانه‌ است.
آیین گرامیداشت سالروز تاسیس بسیج سازندگی با حضور 10 هزار جهادگر بسیجی همزمان با سراسر کشور عصر امروز (چهارشنبه 21 اردیبهشت) به میزبانی سپاه فجر استان فارس و با پیام تصویری دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
قالیباف در پیام تصویری خطاب به حاضران در رزمایش جهادگران فاطمی استان فارس، گفت: کاری که شما آغاز کردید، بیش از یک دهه یا قریب به دو دهه است که جوانان کشور در این راه گام گذاشته‌اند. اگر امروز بخواهیم بگوییم این گروه‌ها و حرکت‌های جهادی به چه سمتی حرکت می‌کنند، اول باید این را دقیق بدانیم که وقتی حرف از جهاد می‌زنیم و کلمه جهاد را پیشوند یک خصوصیت و یک ویژگی انجام می‌دهم، جهاد یعنی چه؟
رییس مجلس شورای اسلامی جهاد را به معنای یک باور، اندیشه و فرهنگ دانست و اظهار کرد: جهاد یعنی در مقابل یک دشمن ایستاده‌ایم، پس معلوم است که پشت آن یک باور، انگیزه، خلاقیت و تلاش مضاعف وجود دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: در حقیقت وقتی که ما حرف از گروه‌های جهادی می‌زنیم، یعنی گروه‌هایی که می‌خواهند در عرصه محرومیت زدایی، اشتغالزایی و رسیدگی به محرومین و مستضعفین تلاش کنند.
گروه‌های جهادی و فرصت بروز و ظهور ظرفیت‌های مستضعفان
قالیباف با بیان این‌که «باید خوب و دقیق بدانیم مستضعف یعنی چه؟»، افزود: در باور ما و در فرهنگ اسلامی، مستضعف یعنی کسی که ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های بالقوه‌ای در وجودش قرار دارد اما آنها را نمی‌تواند بالفعل کند. بنابراین ما به عنوان گروه جهادی مأموریت‌مان این است که آن ظرفیت‌های بالقوه‌ای که فرصت بروز و ظهور ندارند را فرصت بروز و ظهور بدهیم. این معنی‌اش یعنی یک حکمرانی نو؛ یعنی ما می توانمی، یعنی اندیشه امام و اندیشه ناب انقلاب اسلامی.
رییس قوه مقننه ضمن اشاره به این‌که «موارد مذکور فناوری اجتماعیِ هوشمندانه‌ای است»، اظهار کرد: امروز برای پشت پا زدن به بروکراسی بسیار فشل، سخت، غیرانقلابی و غیرخلاقی در نظام اداری و سیستم‌هایی که می‌خواهند در حوزه اقتصادی، پیشرفت و غیره کار کنند اما نتوانستیم به معنای یک حکمرانی نو و آغاز یک تحول بزرگ عمل کنیم.
وی دوران دفاع مقدس را بزرگترین فناوری اجتماعی دانست و بیان کرد: وقتی امروز گفته می‌شود رزمنده، بسیجی، انقلابی، انسان باگذشت، انسان خلاق، یعنی دوران دفاع مقدس، یک فرهنگ از خودش ساخته است.
حرکت جهادی و گروه‌های جهادی یک فناوری اجتماعی بشمار می‌رود
قالیباف با تأکید بر اینکه امروز اربعین به‌عنوان یک حرکت سیاسی-مذهبی، یک فناوری اجتماعی است و حرکت جهادی و گروه‌های جهادی نیز یک فناوری اجتماعی بشمار می‌رود، گفت: بنابراین باید پاسخ داد نقطه میرایی این کار کجاست؟ نقطه میرایی این کار وقتی است که به مردم توجه نکنیم و در واقع آن را تبدیل به یک سازمان اداری کنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نقطه میرایی فناوری اجتماعی وقتی است که مردم را دسته بندی کنیم گفت: وقتی مردم را به سیاه و سفید، شهری و روستایی، باسواد و بی‌سواد، پیر و جوان، متخصص و غیرمتخصص، حزبی و غیرحزبی، انقلابی و غیرانقلابی، بسیجی و غیربسیجی کنیم، نقطه میرایی همین است. در واقع دسته بندی یاد شده نمی‌تواند در این فناوری اجتماعی و در این فرهنگ جهادی، تمدن سازی و حکمرانی نو درست کند.
وی تصریح کرد: وقتی مردم در دوران دفاع مقدس به پایگاه مسجد یا مقرهای مختلف مراجعه می‌کردند تا به جبهه بروند به آنها گفته نمی‌شد پیر هستی یا جوان، شاغلی هستی یا بیکار، حزبی هستی یا غیرحزبی، به کدام دسته، گروه یا عشیره تعلق داری؟ و همین که آماده حضور در جبهه حق و باطل بود به جبهه اعزام می‌شد. ممکن بود یک ضعف‌هایی هم داشته باشد اما وقتی در فضای صادقانهِ پرتلاشِ به تعبیر شهید سلیمانی در جبهه به عنوان یک قطعه از بهشت قرار می‌گرفت، همه آن ویژگی‌هایی که مدنظر من و شما است و بعضی وقت‌ها می‌خواهیم به زور به حلق جوانانمان بریزیم، خود آن در جبهه اتفاق می‌افتاد.
قالیباف در ادامه پیام تصویری خود با بیان اینکه گروه‌های جهادی باید آغوش خود را باز کنند تا هر کسی و با هر سلیقه ای وارد آن مجموعه شود، اظهار کرد: در واقع این شما هستید که باید از این افراد، یک رزمنده، خلاق، سازنده و تحول واقعی درست کنید. به عبارتی بر اساس این فرهنگ باید محرومیت زدایی و اشتغالزایی مبتنی بر دانش بنیان در اقتصاد خرد تا کلان و یک تحول عظیم درست کنید.
رییس قوه مقننه کشورمان در این راستا، افزود: بدانید که اگر می‌خواهیم برای نظام‌، امام (ره) و شهدا کاری کنیم و اگر می‌خواهیم خدمتگذار خوبی برای مردم، یک یاور خوب برای رهبرمان و یک ایرانی سرفراز در نظام مقدس جمهوری اسلامی باشیم، توجه به ماموریت اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه است. تنها روش و ابزار آن همین حکمرانی نو مبتنی بر مردمی سازی و مبتنی بر باورها و سنت‌های الهی است.
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه در این مسیر حرکت کنیم، اظهار کرد: به عنوان یک بسیجی و فردی که در این مجموعه خدمت کرده، می‌گویم که نیروی مقاومت و بسیج سازندگی باید نقش سازماندهی و ساماندهی به خیل عظیم مردم و جوانان را انجام دهد و بستر را فراهم کند. امیدوارم بدون بروکراسی و مقررات خشک و تبعیض‌ها، این سازماندهی را انجام بدهیم و مطمئن باشید که بزرگترین تحول و رشد محسوب می‌شود و راه نجات از مشکلات اقتصادی امروز است.
برداشته شدن موانع اداری از سر راه گروه‌های جهادی در قانون بودجه 1401
قالیباف با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی برای تصویب بودجه سال گذشته و سال 1401 همه موانع اداری که بر سر راه حضور گروه‌های جهادی اعم از بروکراسی غلط گذشته در قانون شکسته شد، گفت: البته باید بگویم شما هرگز پیمانکار نیستید و نخواهید شد و با فرهنگ پیمانکاری و بروکراسی اداری وارد عرصه نخواهید شد بلکه شما با فرهنگ جهادی در میدان هستید.
رییس مجلس شورای اسلامی ضمن آرزوی موفقیت توأم با نشاط، شادابی، عاقبت بخیری برای بسیجیان، خطاب به جهادگران، خاطرنشان کرد: مطمئن باشید همواره در خدمت همه جهادگران از نوجوانان تا پیرمردان روشندل هستم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/371480/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز