ایران پرسمان

آخرين مطالب

توضیحات ضرغامی درباره سفرهای حاشیه‌سازش سیاست روز

توضیحات ضرغامی درباره سفرهای حاشیه‌سازش
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / عزت‌الله ضرغامی از افزایش بودجه مرمت بناهای تاریخی در سال 1401 خبر داد. او همچنین درباره ‌ارزان‌سازی سفر خارجی‌ها به ایران توضیحاتی داد و از حاشیه‌سازی برای سفرهای استانی‌اش سخن گفت.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که چندی پیش از کمبود اعتبارات و بودجه بخش مرمت گله کرده بود، درباره وضعیت این بودجه توضیح داد:‌ خوشبختانه با همکاری دولت و به‌ویژه مجلس، اعتبارات وزارتخانه افزایش یافته است. این بودجه تقریبا از یک‌ونیم همت (1000 میلیارد تومان) که حدود هشت و یا هفت دهم در بودجه عمرانی و جاری بود به 2.6 افزایش پیدا کرده است. در قسمت عمرانی یا تملک دارایی که خیلی مهم است اعتبار وزارتخانه 77 درصد افزایش یافته است، یعنی دو برابر میانگین افزایش بودجه عمرانی در سطح ملی. در کشور 35 درصد افزایش بودجه عمرانی داشتیم، اما برای وزارتخانه ما این اعتبارات 77 درصد افزایش داشته است.
او افزود: بخش زیادی از این بودجه به مرمت تعلق دارد. قبلا گفته بودم که 240 میلیارد تومان بودجه مرمت در سال 1400 داشتیم که اگر به 35 هزار بنای تاریخی تقسیم کنیم حدود 10 میلیون تومان برای هر بنای تاریخی می‌ماند، یعنی روزی 30 هزار تومان. اگر قیمت کارگر ساختمانی روزانه 300 هزار تومان باشد میانگین اعتبار روزانه مرمت بناهای تاریخی 30 هزار تومان است.
ضرغامی گفت: خوشبختانه سفرهای استانی مصوبات خوبی هم دارد، مثلا برای سفر استانی اصفهان که در آینده نزدیک انجام می‌شود در جلسه کارشناسی 500 میلیارد تومان اعتبار جدید برای وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصویب شده است که البته بخش زیادی از آن به میراث فرهنگی اختصاص دارد. این مبلغ یعنی نیم همت که در مقایسه با کل بودجه ما رقم قابل توجهی است.
ماجرای سفرهای استانی و کبوتربازی!
او در ادامه این موضوع، به سفری که به استان چهارمحال و بختیاری در پیش دارد و به عنوان عضو کابینه موظف است به منطقه بروجن سفر کند، اشاره کرد و با استفاده از این فرصت، درباره حاشیه‌سازی برای سفرهایش توضیحاتی داد و گفت: بعضی مواقع بدون تحقیق، خبرهای نادرستی در فضای مجازی منتشر می‌شود، مثلا همین که بعضی‌ها می‌گویند "وزیر میراث فرهنگی خوب است فقط به همان میراث فرهنگی توجه کند، به کشاورزی و حوزه‌های دیگر چه کار دارد". این درحالی است که در سفرهای استانی وزرا نماینده دولت هستند، یعنی تقسیم کار صورت می‌گیرد و هر وزیر به یک شهرستان می‌رود و حوزه ماموریتی خود را به‌طور ویژه رسیدگی می‌کند و باید در جلسات مردمی شرکت کند و در پایان روز هم در جلسه شورای اداری استان در حضور رییس‌جمهور گزارش کار حوزه ماموریتی خود را بدهد. بنابراین، اگر مشاهده کردید وزیر راه در سفری استانی درباره میراث فرهنگی نظر داد دیگر کسی نمی‌تواند به وزیر راه ایراد بگیرد که چرا وارد این حوزه شده است و باید فقط به راه و جاده رسیدگی کند. او به درستی در منطقه‌ای که حوزه ماموریتی‌اش بوده به عنوان نماینده دولت رسیدگی کرده است و ما هم از او خواسته‌ایم این کار را انجام دهد.

ایران پرسمان

ضرغامی ادامه داد: گاهی برخی دوستان که خود را کارشناس معرفی می‌کنند خبر نادرستی می‌دهند و بعد هم به صفحه اینستاگرام ضرغامی ارجاع می‌دهند و می‌گویند که "وزیر به جای آن‌که به مسائل میراث فرهنگی و گردشگری بپردازد راجع به کبوترخانه و سافاری نظر می‌دهد". این بحث‌ها نشان می‌دهد آن فردی که خود را کارشناس معرفی می‌کند حداقل اطلاعات میراث فرهنگی را ندارد. فکر می‌کند آن کبوترخانه یعنی کبوتربازی روی پشت‌بام‌های قدیم در فیلم «طوقی» علی حاتمی.
او اضافه کرد: کبوترخانه یک بنای تاریخی ارزشمند و قابل افتخار است. رشته من عمران است، اگر امروز از مهندسان بخواهیم یک کبوترخانه مشابه نمونه تاریخی بسازند، نمی‌توانند. چون از فضله‌های کبوتر کود مناسب برای زمین‌های کشاورزی استخراج می‌کنند این کبوترخانه را به گونه‌ای مهندسی‌شده ساخته‌اند که 10 هزار کبوتر بدون مزاحمت برای یکدیگر در آن جای می‌گیرند و محل کود این تعداد کبوتر هم مشخص است. زیبایی آن لانه‌ها و پایداری کبوترخانه بعد از 500 سال یک اتفاق بزرگ مهندسی است، اما فردی که ادعای کارشناسی هم دارد وقتی فیلم سفر ما به کبوترخانه را دیده گفته ضرغامی رفته کبوتربازی. حداقل یک تحقیق و جست‌وجو کنید.
سافاری لاکچری‌بازی نیست
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره حاشیه‌سازی‌هایی که درباره سافاری‌سواری‌اش هم شده است، توضیح داد: ما که نرفته بودیم ماشین‌سواری کنیم. سافاری یک ماجراجویی ارزان‌قیمتِ غیرلاکچری است. هر ماشین لاستیک‌پهنی می‌تواند در جایی که شن و رمل دارد سافاری کند. این کار، مربی دارد، آموزش‌ می.دهند و ایمنی آن را تامین‌ می‌کنند تا با کمترین قیمت سافاری انجام شود. سافاری بازی نیست که فکر کنند ما که به شهرستان رفته بودیم دنبال عیاشی و بازی هستیم.
او تاکید کرد: این حوزه (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) ‌ تخصصی است. هر موضوعی را اول تحقیق کنید و بعد انتقاد واقعی و کارشناسی داشته باشید.
ضرغامی سپس درباره هزینه 50 هزار تومانی که برای سافاری اعلام کرده و به گفته خبرنگارانی که در جمع آن‌ها صحبت می‌کرد تداعی‌کننده ماجرای قیمت گوجه در دوران احمدی‌نژاد بود، گفت: بله! آن زمان قیمت گوجه در نارمک، محل زندگی آقای احمدی‌نژاد همان مبلغی بود که گفته بودند. البته آن زمان که این ماجرا پیش آمد من رییس سازمان صدا و سیما بودم و در حوزه دیگری چالش داشتیم و چون در دولت اختلاف پیش آمد، روزنامه‌های آن موقع عکس‌ ما را کنار هم گذاشتند و آن اختلاف را تشدید کردند. به هر حال، قیمت کالا در مناطق مختلف فرق دارد. سافاری به قیمت 50 هزار تومان در نزدیک‌ترین کویر یزد درحال انجام است. ورودی یک دور سافاری در آن کویر همین قیمت بود. به هر حال آنجا رستوران هم دارد و خدمات دیگری هم می‌دهند. آموزش اگر بدهند پول بیشتری می‌گیرند. کسی که سفر می‌رود این رقم‌ها برایش پایین است. یک زمانی درباره قیمت‌ها در محله قدیمی ما، پشت میدان راه‌آهن بحث 100 هزار تومان را می‌کنید، یک زمانی هم یک خانواده با ماشین خوب برای سافاری سفر می‌کند، قطعا برای این خانواده این رقم‌ها عددی نمی‌شود. ولی قیمت یک دور سافاری در کویر یزد همان عددی است که گفتم.

ایران پرسمان

میانگین هزینه‌کرد هر گردشگر خارجی در ایران 700 دلار
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه این گفت‌وگو که در حاشیه آیین رونمایی از شناسنامه بین‌المللی خودروهای تاریخی و در جمع خبرنگاران انجام شد، درباره این‌که چرا امکان سفر ارزان را برای خارجی‌ها فراهم می‌کنید و به نوعی به آن‌ها یارانه می‌دهید، درحالی‌که سفر برای خانوار ایرانی ارزان نیست، اظهار کرد: ما گردشگری را باید رونق دهیم. هر چقدر گردشگر اضافه شود رونق گردشگری اتفاق می‌افتد. باید این را به عنوان اصل قبول کنیم که گردشگری به اشتغال مردم، بالارفتن تولید ناخالص داخلی و توسعه اقتصاد کمک می‌کند.
ضرغامی با تاکید بر لزوم به صرفه کردن قیمت سفر به ایران و افزایش هزینه‌کرد گردشگران خارجی در کشور، گفت: میانگین هزینه‌کرد گردشگران خارجی در ایران 700 دلار است، درحالی‌که در بعضی کشورها مثل قطر این رقم دو هزار دلار است. در کشورهای مجاور و همسایه تعداد زیادی از مردم دوست دارند به ایران سفر کنند و وقتی هم می‌آیند پول خرج می‌کنند. حالا ممکن است این گردشگران هتل پنج‌ستاره نروند و در یک بومگردی اقامت کنند، این‌که خیلی خوب است و ما باید پشتیبانی کنیم، اما مساله این است که گردشگر وقتی می‌خواهد به ایران سفر کند حساب و کتاب می‌کند، ‌هزینه بلیت هواپیما و هتل را هم درنظر می‌گیرد و گاهی منصرف می‌شود. چه اشکالی دارد ظرفیت فراهم کنیم گردشگران کشورهای همسایه، زمینی به ایران سفر کنند. درست است که ما باید گردشگری را برای مردم خودمان هم ارزان کنیم، اما به آن معنا نیست که بگوییم به ما چه که برای گردشگر خارجی سفر ارزان‌قیمت فراهم کنیم. اگر گردشگر خارجی ببیند ایران برایش سهل‌تر و ارزان‌تر است حتما استقبال می‌کند و رونق گردشگری اتفاق می‌افتد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/371483/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

بخشی از مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان

روایت عجیب و باورنکردنی از مادر رونالدو!

قدم زدن تمساح در فلوریدا

یکی از نادرترین گونه های شقایق دریایی در جزیره کیش

جسم فلزی مرموز در کالیفرنیا، زباله فضایی بود

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

فرید مدرسی خطاب به مهدی فضائلی: فرمان حمله به شما را شاخه ایدئولوژیک جبهه پایداری صادر کرده است

واکنش رحیمی جهان‌آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

محبعلی: بازدارندگی تهران، اعراب را نگران کرده است

فضائلی: توئیتی که امروز از بنده در برخی رسانه‌ها بازنشر شده برای یک‌ سال و نیم قبل است

روسیه: یک فروند سوخو-25 اوکراین سرنگون شد

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

نمایش دلقک

دلیل تاکید فراوان رهبری به وحدت چیست؟

مهاجری: وزیر کشور شرایط 1401 را تشدید کرد

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

آفرین به این دست فرمون

4 گوشه دنیا/ اولین هتل طلایی جهان از طلای 24 عیار!

تصاویری از کردستان که چشم مردم ایران را به خود خیره کرد

قاری نوجوان به مسابقه 50 میلیاردی دعوت شد

4 گوشه دنیا/ این پسر آلمانی 73 هزار دلار خرج کرد تا شکل عروسک شود

مرگ دلخراش یک موتورسوار در برخورد با نیلی‌گاو

اینجا، یک میلیارد کیلومتر دورتر از زمین، حیات زنده می‌ماند!

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد از اهمیت بالایی برخوردار است

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پرویز داوودی

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به‌طور علنی صحبت نکنید

تصاویری از لاریجانی، سعید جلیلی و محسن رضایی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد

یک نماینده مجلس سِمت گرفت

محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری کاندیدای انتخابات 1404 می‌شوند؟

محمود عباس: در روابط خود با آمریکا بازنگری می‌کنیم

مخالفت غیرانسانی آمریکا درخصوص فلسطین

هنیه در استانبول با اردوغان دیدار کرد

درگذشت یار محمودها و پایداری

سیستان و بلوچستان فراموش شده

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

شعرخوانی دختر شیرین زبان

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی