ایران پرسمان

آخرين مطالب

تطهیر خودروسازان به چه قیمت؟/ آقای میرسلیم! اینو چی می‌گین؟! سیاست روز

تطهیر خودروسازان به چه قیمت؟/ آقای میرسلیم! اینو چی می‌گین؟!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - عصر ایران / اگر به جای کارخانه های زیان ده خودروسازی، مجتمع های پرورش اسب درست می کردند و اسب های اصیل ایرانی را در آنجا نگهداری می کردند و آمیزش می دادند و اصلاح ژنتیکی و صادر می کردند، الان قطب پرورش و صادرات اسب در دنیا بودیم و سود حاصل از آن، به مراتب بیشتر از صادرات سیاسی و محدود خودرو به کشورهایی مانند سوریه و عراق و نظایر این ها بود؛ بماند که این همه تلفات و مصرف بالای سوخت و آلودگی هوا و رانتخواری و ... هم نداشتیم. 
درست یک هفته بعد از انتقاد رهبر انقلاب از خودروسازان داخلی و تصریح به این که وضع شان تعریفی ندارد، مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از عناصر اصلی و سیاسی حمایت از کارخانه های خودروسازی در اظهاراتی عجیب به دفاع از خودروسازان پرداخت. گذشته از ادعای ولایتمداری وی که دستکم در این مورد، شاهدش نیستیم، نقدهایی جدی و صریح بر سخنان وی داریم
بخش های آبی، سخنان میر سلیم است و زیر هر بخش، نقدها به سخنان وی است:
* واردات 70 الی 80 هزارتایی خودرو، تاثیری بر تعدیل قیمت خودرو ندارد بلکه صرفا شرکتی در کنار شرکت‌های دیگری مانند کرمان خودرو ساخته خواهد شد. برای تعدیل در قیمت خودروی داخلی نیازمند واردات نزدیک به 1میلیون خودرو هستیم اما اگر اقدام به واردات این تعداد خودرو کردیم، چگونه می‌خواهیم جواب خودروسازان داخلی و مهندسان و کارگران را بدهیم.
- اولاً پاسخ شما را سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور داده است: با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت با واردات خودروی خارجی، حقوق تمام کارکنان آن را می‌دهیم.
- ثانیاً وقتی نیاز وارداتی بالاست، چرا مجوز واردات محدود می دهید که به قول خودتان شرکتی دیگر مانند کرمان خودرو درست شود؟ وقتی مردم به خودرو نیاز دارند و پولش را هم خودشان می دهند و یارانه ای هم از این بابت نمی خواهند، چرا باید سیاست های شما برای حمایت از خودروسازان داخلی، این ملت را حسرت به دل یک خودروی معمولی روز دنیا بگذارد؟!
-ثالثاً حالا که اهل پاسخگویی شده اید و از حالا دغدغه این را دارید که جواب خودروسازان داخلی را چه بدهید، بهتر است جواب میلیون ها شهروند ایرانی که به اندازه خودروهای روز دنیا پول می دهند ولی خودروهای بی کیفیت داخلی تحویل می گیرند را هم بدهید.
جواب صدها هزار کشته تصادفات رانندگی را هم بدهید که اگر خودروی ایمن سوار می شدند، الان زنده بودند نه این که به خاطر بی کفایتی ها و سودجویی های خودروسازان و حامیان سیاسی آنها، زیر خروارها خاک خفته باشند.
چواب بچه های یتیم آنها را بدهید.
جواب معلولان حوادث رانندگی را بدهید.
در خصوص این که ممنوعیت واردات خودروهای ایمن خارجی چقدر مرگ بار بوده است فقط به این سخن سردار سید کمال هادیانفر، فرمانده راهور کشور اشاره می کنیم که اخیراً در گفت و گو با عصر ایران به صراحت گفت در دوره ای که واردات خودرو آزاد شده بود، تعداد تلفات رانندگی کمتر شده بود.
آقای میر سلیم! جواب این ها را چه می دهید و به قول خودتان در آن مناظره معروف انتخاباتی، "اینو چی می گین؟
* با افرادی مخالفم که گول وارادتچی ها را می‌خورند. درحال حاضر 14 خانواده وارداتچی در کشور داریم که دارای نمایندگی هستند و اقدام به واردات خودرو می‌کنند؛ آن هم خودروهایی که به هیچ وجه به درد توده مردم نمی‌خورد بلکه به درد پولدارها و ثروتمندان می‌خورد.
- اولاً شما که علی الظاهر مخالف انحصار هستید، آن را بشکنید و واردات را آزاد کنید تا به قول خودتان واردات خودرو در انحصار 14 خانواده نباشد.
ثانیاً خودروهایی وارد کنید که به درد توده مردم بخورد. مگر در دنیا فقط خودروهای گرانقیمت وجود دارد؟!
ثالثاً خودروهای وارداتی که شما می گویید فقط به درد پولدارها می خورند، ذاتاً گران نیستند و اتفاقا بسیاری از آنها جزو ناشناخته ترین و به درد نخورترین خودروها در دنیا هستند ولی آنقدر با عوارض گمرکی و مالیات و دلال بازی و سودجویی و ... گران کرده اید که خودروهای چینی که تا دیروز کسی نگاه شان هم نمی کرد، تبدیل شده اند به لاکچری های بازار ایران!
رابعاً ثروتمندان هم حق دارند مطابق سرمایه ای که دارند خودروی گران سوار شوند؛ مگر داشتن ثروت گناه است که هر وقت می خواهید چیزی را تخریب کنید، می گویید مال ثروتمندان است و حرف هایی مانند این؟
* در صنعت خودرو، مسائل فنی، مدیریتی و مالی از اهمیت زیادی برخوردار است که در این بین، محل مسائل فنی از بقیه راحت تر است. مهندسان و کارگران می‌توانند اشکالات فنی خودروها را حل کنند... مسائل فنی خودرو سر جای خودش قابل حل است و دانشکده‌ها و دانشگاه‌های فنی می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند.
- چنان می گویید اشکالات فنی خودروهای داخلی به راحتی قابل حل است که انگار همین 6 ماه پیش خودروسازی را شروع کرده ایم و چند تا اشکال وجود دارد که باید حل شان کنیم! یا مثلاً دانشکده ها و دانشگاه های فنی، همین سال تحصیلی گذشته آغاز به کار کرده اند!
آقای میر سلیم! بیش از نیم قرن است که در این مملکت خودرو ساخته می شود. اگر قرار به رفع اشکال بود،50 سال زمان اندکی است؟ شما که به قول خودتان 5 دهه است شخصاً در عرصه خودروسازی هم فعال هستید چرا حل اش نکرده اید؟
در این نیم قرن، کشورهایی مانند کره جنوبی که زمانی دوچرخه هم تولید نمی کردند، آنقدر پیشرفت کرده اند که حتی به آمریکا هم خودرو صادر می کنند ولی در ایران، نه تنها اشکالات فنی خودروها رفع نشده، که روز به روز از کیفیت شان هم کاسته شده است.
واقعاً مردم را چه فرض کرده اید که بعد از ده ها سال استثمار خودرویی، می گویید اشکالات فنی قابل حل است؟ و اساساً مشکل خودروسازی ما وجود چند اشکال فنی خاص نیست بلکه کل این صنعت، دارای اشکال است.
* خودروهای داخلی لج خودروسازان خارجی را در آورده است.
- جل الخالق! دقیقاً کدام خودروی داخلی لج کدام خودروساز خارجی را در آورده است؟!
خودروهای داخلی بازار بین المللی خودروسازان خارجی را از دست شان درآورده اند؟ تکنولوژی خاصی رو کرده اند که خودروسازان خارجی هنوز در شوک اند؟ اصلاً مگر کار کار صنعت، درآوردن لج است؟ و عجالتاً که اشک مردم را درآورده اند!
آدم یاد حرف مضحک محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت محمود احمدی نژاد می افتد که می گفت اگر یک اخم کنیم خودروسازی فرانسه فرو می ریزد.
عین هم هستید آقای میرسلیم!
* ادعای باز نشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادفات جاده‌ای به هیچ وجه صحت ندارد و کسانی مدعی بازنشدن ایربگ خودروها هستند، خودشان در این تصادفات مقصرند. پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده مه آلود از عبور و مرور خودروها جلوگیری نمی‌کند و بعد مدعی بازنشدن ایربگ‌ها می‌شود. حتی به فرض اینکه ایربگ خودروها هم باز نشود، یک نقص فنی است که باید برطرف شود. بازنشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار خودروی تولید شده، آماری ناچیز است.
- واقعاً شرم آور است که درباره موضوعی که مستقیماً با جان انسان ها سر و کار دارد این گونه صحبت شود!
آقای میر سلیم! احتمالاً شما دارید به تصادف زنجیره ای جاده بهبهان اشاره می کنید که در یک روز مه آلود، 50 خودرو به هم خوردند، 4 انسان بی گناه کشته شدند و 27 نفر دیگر مجروح.
بعد از آن ماجرا بود که تشت رسوایی جدید خودروسازها در باز نشدن ایربگ از بام بر زمین افتاد و پلیس اعلام کرد که از این تعداد خودرو، 28 خودرو آسیب جدی دیدند و از این 28 خودرو، 27 دستگاهش تولید ایران خودرو و سایپا بود ( و یکی هیوندایی) و ایربگ "هیچ کدام" از خودروهای ایرانی باز نشد!
شگفت آور تر این که باز نشدن ایربگ ها را به مه آلود بودن جاده ربط می دهید! مگر اگر هوا مه آلود باشد، نباید ایربگ باز شود؟
بعد هم در حالی که گزاش رسمی پلیس و مستندات و تصاویر می گویند که ایربگ ها باز نشده، باز هم می گویید "به فرض" که ایربگ ها باز نشود؟! نمک پاشی بر زخم خانواده های قربانیان تا این حد؟!
و باز هم شگفتی دیگری در سخنان شما که می گویید: "بازنشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار خودروی تولید شده، آماری ناچیز است."
حال آن که اولاً فقط 100 مورد باز نشدن ایربگ نداشته ایم و پلیس رسماً اعلا کرده که در اغلب تصادفات، ایرگ خودروهای داخلی کار نمی کند و ثانیاً مگر همه آن 900 هزار خودروی تولید در سال تصادف کرده اند که باز نشدن 100 ایربگ از 900 هزار خودرو رقمی ناچیز باشد؟
باز هم جای پرسش دارد که واقعاً مردم و شعورشان را چه فرض کرده اید؟!
* اغلب کارخانه‌های خودروسازی به دلیل اینکه قیمت تمام شده محصولات شان، بیشتر از قیمت فروش شان است، درحال ضرر هستند و به ناچار باید از بانک وام بگیرند. همچنین بعد از گرفتن وام، باید 20 الی 25 درصد بهره وام را پرداخت کنند که با این اوصاف چاره‌ای جز گران کردن محصولات شان ندارند.
گرانی خودرو هیچ ارتباطی با خودروسازان ندارد؛ گرانی کنونی قیمت خودرو به دلیل اشکال در سیستم توزیع و وجود واسطه هاست؛ به همین دلیل دولت باید سیستم توزیع خودرو را اصلاح کند. کارخانه‌های خودروسازی تمام محصولاتشان را با ضرر در بازار می فروشند؛ به عنوان مثال قیمت پژوی 206 در کارخانه 160 میلیون تومان است که در بازار، بالای 300 میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ اما مشخص نیست که ما به تفاوت این قیمت، به جیب چه کسانی می‌رود.
1 - لطفا توضیح دهید که چگونه یک خودروساز می تواند هم کمک دولتی بگیرد، هم یک بازار انحصاری بزرگ در اختیار داشته باشد، هم قیمت را هر طور خواست تعیین کند، هم شرایط فروش کاملاً در اختیارش باشد، هم پیش ثبت نام کند و پول بگیرد و بعد هر وقت که دلش خواست خودرو را تحویل بدهد (حتی گاه یک خودرو را جای خودروی ثبت نامی بدهد!)، هم کیفیت را مدام کاهش دهد و در نهایت ضرر ده باشد؟! احتمالاً موضوع جالبی برای اقتصاددانان باشد.
2 - حالا که ضرر می کنند، چرا تولید را ادامه می دهند؟ مگر این شرکت ها سهامی نیستند؛ به چه حقی با ادامه تولید به سهامداران خود ضرر می زنند؟!
3 - آیا وقتی نوبت توزیع پاداش سود سالانه شرکت بین مدیران می شود، باز هم می گویند ضرر کرده ایم و سهم سود نمی گیرند؟
4 - سیستم بانکی و سیستم توزیع که شما مقصرش می دانید (که البته آنها هم مزید بر علت هستند)، مگر دست آمریکا و اسرائیل است؟ دست خودتان است، به ویژه که الان همه قوای سه گانه و سایر بخش های حاکمیت یک دست در اختیار شماست. چرا درست اش نمی کنید؟ اصلاً شماها برای چه در مجلس و دولت هستید؟!
5 - گفته اید که نمی دانید مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو به جیب چه کسانی می رود. اگر این را هم نمی دانید واقعاً در دولت و مجلس چه می کنید؟! پیر زن 99 ساله روستایی هم نمی داند و شما هم ندانید، فرق تان چیست؟
بعد از تحریر:
اگر به جای کارخانه های زیان ده خودروسازی، مجتمع های پرورش اسب درست می کردند و اسب های اصیل ایرانی را در آنجا نگهداری می کردند و آمیزش می دادند و اصلاح ژنتیکی و صادر می کردند، الان قطب پرورش و صادرات اسب در دنیا بودیم و سود حاصل از آن، به مراتب بیشتر از صادرات سیاسی و محدود خودرو به کشورهایی مانند سوریه و عراق و نظایر این ها بود؛ بماند که این همه تلفات و مصرف بالای سوخت و آلودگی هوا و رانتخواری و ... هم نداشتیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/372070/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نگرانی آمریکایی‌ها: بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری می‌میرد

درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

ویدیویی بامزه و پربازدید از متهم اصلی کرونا

صخره‌نوردیِ بی‌نظیر کَل و بزهای کوهی در طالقان

محصولاتی که ما مصرف می کنیم تو طبیعت به چه شکل بودند؟

کلیپی زیبا از شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

سخنگوی دولت روحانی: وقتی خودتان تیک آبی و خاکستری می‌گیرید، بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟

واکنش انگلیس به کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه

شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 305 نفر رسید؛ شهادت 141 خبرنگار

دستگیری گسترده دانشجویان دانشگاه کلمبیا توسط پلیس نیویورک

تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر دارایی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد

حمله به دانشجویان دانشگاه آمریکایی قاهره به خاطر حمایت از فلسطین

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

دگر ما را چه مینامند، اگر حیدر بشر باشد؟!

حملات بی‌امان بیش از 20 خدنگ به مار پیتون

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان