ایران پرسمان

آخرين مطالب

راز‌های اقتصادی که رفتار ایرانی‌ها در اینترنت افشا می‌کند تحلیل روز

راز‌های اقتصادی که رفتار ایرانی‌ها در اینترنت افشا می‌کند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اطلاعات گوگول ترندز نشان می‌دهد یک‌سال پیش همین موقع‌ها مردم در ایران درباره خرید آیفون کنجکاو بوده‌اند. به قیمت احتمالی فیدیلیتی و رانا پلاس سقف شیشه‌ای در زمان عرضه فکر می‌کرده‌اند و دلشان می‌خواسته اطلاعاتی از بهای انواع موبایل از A21 گرفته تا Poco X3 Pro و حتی گلکسی S21 Ultra داشته باشند. بعضی‌ها دنبال قیمت انواع ارز دیجیتال می‌گشتند. چیز‌های مثل شیبا وسوسه‌شان کرده بود، ولی بدشان نمی‌آمد به‌طور کلی سازوکار بازار رمز ارز را کشف کنند. از طرف دیگر سقوط قیمت لیر تازه داشت شروع می‌شد و طبیعی است بخشی از جستجو‌های کاربران ایرانی در گوگل، حول محور ارزش واحد پول ترکیه بچرخد. فناوری‌های تازه هم بخشی از دغدغه این گروه را تشکیل می‌داد و باعث می‌شد به چیز‌هایی مثل خرید زمین در متاورس یا خرید IPTV فکر کنند. آن‌هایی که دنبال تفریح بودند در باکس جستجوی گوگل، عبارت خرید بلیط کنسرت، خرید بلیط سینما و خرید بلیط قطار را تایپ کرده‌اند و لابد بلافاصله دکمه اینتر را فشار داده‌اند. عباراتی مثل ثبت‌نام در طرح فروش فوق‌العاده خودروسازان و جزییات فروش اقساطی موتورسیکلت هم در فهرست کنجکاوی‌های پرتکرار کاربران ایرانی گوگل در بازه یک‌سال اخیر قرار می‌گیرد. روزگار است دیگر؛ به‌قول قدیمی‌ها و ریش‌سفید‌ها هزار جور چرخ می‌خورد و آدم از فردای خودش هم خبر ندارد. پس اگر موافق باشید، همین اول کار ماشین زمان را بچرخانیم تا برگردیم به روز شنبه اول خرداد سال 1400.
مرور وضعیت بازار در خرداد 1400
به گزارش فرارو، قیمت دلار در روز اول خرداد پارسال، 22 هزار و 960 تومان بود. هر قطعه سکه طلا تمام بهار آزادی طرح جدید معروف به سکه امامی در بازار 10 میلیون و 150 هزار تومان قیمت داشت و برای هر گرم طلا 18 عیار باید یک میلیون و 20 هزار و 700 تومان پرداخت می‌کردید. در آن روز قیمت آیفون 12 پرو مکس 35 میلیون و 130 هزار تومان پرداخت بود و با 24 میلیون و 700 هزار تومان می‌توانستید آیفون 12 بخرید. رونمایی هر دوی این گوشی‌ها هشت ماه پیش انجام شده بود. در اول خرداد 1400، همچنین می‌توانستید با 24 میلیون و 450 هزار تومان یک گلکسی S21 الترا بخرید و گلکسی A21 با قیمت چهار میلیون و 220 هزار تومان به فروش می‌رسید. بررسی گزارش رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد در ابتدای خرداد 1400 قیمت یک کیلو برنج ایرانی درجه یک به‌طور متوسط 36 هزار و 800 تومان بوده و مدرم برنج خارجی را به‌طور متوسط کیلویی 24 هزار و 800 تومان می‌خریدند. یک بسته ماکارونی 500 گرمی، شش هزار و 430 تومان، یک کیلو گوشت گوسفندی 134 هزار و 900 تومان، یک کیلو گوشت گوساله 127 هزار تومان، یک کیلو مرغ 27 هزار و 150 تومان، بطری شیر یک لیتری 11 هزار و 370 تومان، سطل یک کیلویی ماست 13 هزار و 500 تومان، یک کیلو تخم‌مرغ 19 هزار و 300 تومان ارزش داشته است. همچنین می‌توانستید در سوپرمارکت‌ها و بقالی‌ها یک بطری 900 گرمی روغن مایع را با قیمت 16 هزار و 700 تومان خریداری کنید.
بازار خودرو در ابتدای خرداد 1400 هم وضعیت متفاوتی داشت. اول باید به قیمت 111 میلیون تومانی پراید صفر کیلومتر صندوق‌دار اشاره کنیم. پراید هاچ‌بک را در آن روز 130 میلیون تومان می‌فروختند. تیبا 2 با همین قیمت معامله می‌شد. ساینا و کوئیک دنده‌ای را به‌ترتیب 143 میلیون تومان و 150 میلیون تومان عرضه می‌کردند و قیمت شاهین در روز شنبه اول خرداد 1400، در بازار آزاد معادل 380 میلیون تومان بود.
دولت سیزدهم 9 ماه پس از آغاز رسمی فعالیت خود با قاطعیت تصمیمی تاریخی گرفت
بیشتر بدانید | از خرداد 1400 تا خرداد 1401، یک سال کامل را پشت‌سر گذاشته‌ایم. ایران در این مدت شاهد تداوم تاخت‌وتاز ویروس کرونا بود. همچنین وقایعی مانند حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت، تجاوز روسیه به اوکراین، قرارداد 25 ساله با چین، افشای فایل صوتی محمدجواد ظریف، به‌قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، طرح صیانت از فضای مجازی و پیگیری مذاکرات هسته‌ای کلیدواژه‌هایی بودند که کاربران ایرانی را در اینترنت به‌خود مشغول کردند، اما چه در لابلای صفحات مجازی و چه در بستر جامعه باید از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان مهمترین واقعه سال 1400 یاد کنیم. انتخاباتی که به پیروزی سیدابراهیم رئیسی ختم شد.
وضعیت بازار در ابتدای خرداد 1401
دولت سیزدهم در مرداد 1400 کار خود را به‌طور رسمی آغاز کرد و 9 ماه بعد با قاطعیت تصمیمی تاریخی گرفت. نیمه‌شب سه‌شنبه 20 اردیبهشت، سیدابراهیم رئیسی خبر شروع دور جدید آزادسازی یارانه‌ها را از گیرنده‌های تلویزیونی به اطلاع مردم رساند. سپس نوبت تیم اقتصادی او رسید تا جزییات ماجرا را شرح و تفسیر کنند و با زبانی ساده به مردم بگویند با توقف پرداخت ارز ترجیحی 4200 تومانی به تولیدکنندگان مرغ، تخم‌مرغ، روغن خوراکی و انواع لبنیات شامل شیر، ماست و پنیر، عمر پرداخت یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی پس از گذشت حدود 10 سال، به‌پایان می‌رسد. یارانه جدید از روز پنجشنبه 22 اردیبهشت قابل برداشت اعلام شد هرچند به‌گفته مقامات و مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و... به‌زودی یارانه به‌طور کلی تغییر ماهیت می‌دهد و از آن تنها می‌توان برای خرید مایحتاج ضروری خانوار استفاده کرد. تا زمانی که زیرساخت تخصیص یارانه در فروشگاه‌ها آماده شود، فعلا خانوار یک‌نفره قادر است از مجموع رقم واریزی مبلغ 150 هزار تومان برداشت کند. این رقم برای خانوار دونفره به مبلغ 300 هزار تومان، برای خانوار سه‌نفره به رقم 450 هزار تومان، برای خانوار چهارنفره به مبلغ 600 هزار تومان و برای خانوار پنج‌نفره و بیشتر به 750 هزار تومان می‌رسد.
ستاد تنظیم بازار کشور همان روز از قیمت جدید مرغ، تخم‌مرغ، روغن و انواع لبنیات شامل شیر، ماست و پنیر رونمایی کرد. قیمت رسمی و مصوب هر کیلو مرغ گرم طبق تصمیم دولت سیزدهم به 59 هزار و800 تومان رسید. مردم از این پس باید هر کیلو تخم مرغ را معادل 39 هزار و 800 تومان بخرند. قیمت جدید روغن مایع مخصوص سرخ‌کردنی با وزن 810 گرم، برای مصرف‌کننده 62 هزار تومان و قیمت جدید هر بطری روغن مایع آفتابگردان 810 گرمی مخصوص پخت و پز هم 63 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. قیمت جدید شیر نایلونی 900 گرمی کم‌چرب برای مصرف‌کننده 15 هزار تومان، قیمت جدید شیر پاستوریزه در بطری یک‌لیتری کم‌چرب 18 هزار تومان، قیمت جدید ماست دبه‌ای 2.5 کیلویی کم‌چرب 49 هزار و800 تومان و قیمت جدید پنیر صبحانه در بسته‌بندی 400 گرمی، 37 هزار تومان خواهد بود.
پرداخت یارانه جدید و استارت دور تازه آزادسازی یارانه‌ها به‌طور طبیعی تاثیراتی بر بازار می‌گذارد. دولت سیزدهم امیدوار است این تاثیرات مقطعی باشند و با کمک ابزار‌هایی که در اختیار دارد بتواند افسار بازار را دوباره به‌دست بگیرد.
بیشتر بدانید | خرداد 1401 در حالی آغاز می‌شود که قیمت دلار در صرافی ملی به رقم 25 هزار و 704 تومان رسیده. این عدد چند هزار تومان ارزان‌تر از چیزی است که دلال‌ها در بازار آزاد برای فروش دلار اعلام می‌کنند. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز شنبه اول خرداد، معادل 14 میلیون و 420 هزار تومان است و برای خرید هر گرم طلا 18 عیار باید یک میلیون و 283 هزار و 600 تومان پرداخت کنید. همچنین قیمت پراید صندوق‌دار در بازار آزاد به حدود 180 میلیون تومان رسیده است. اطلاعات گوگول ترندز نشان می‌دهد کاربران ایرانی در یک‌ماه منتهی به اول خرداد 1401، بیشتر درباره عباراتی مانند «قیمت جدید مرغ»، «قیمت جدید روغن»، «قیمت جدید نان باگت»، «قیمت روغن پنج کیلویی»، «قیمت ماکارونی» و «قیمت تخم‌مرغ» کنجکاوی کرده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/372586/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

سقوط قیمت بیت کوین