ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته تحلیل روز

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - جمهوری اسلامی / « تحلیل سیاسی هفته » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
اولین هفته خردادماه امسال، نیز پرحادثه بود. ترور سرهنگ سپاه، حسن صیاد خدائی در تهران و به شهادت رسیدن او، فرو ریختن برج 10 طبقه متروپل آبادان و کشته شدن نزدیک 20 نفر در این حادثه و سقوط یک فروند هواپیمای اف7 پایگاه هشتم شکاری اصفهان در اطراف انارک نائین و به شهادت رسیدن دو خلبان در حال تمرین آموزش آن، مهم‌ترین حوادث این هفته بودند.
در مورد ترور سرهنگ حسن صیاد خدائی و به شهادت رسیدن او، نکته بسیار مهم اینست که این واقعه نشان داد نگرانی‌هائی که درباره وجود حفره‌های امنیتی در کشور ابراز می‌شود، کاملاً بجاست و مسئولان اطلاعاتی و امنیتی کشور باید این تهدید را جدی بگیرند. وعده‌هائی که مسئولان سیاسی و نظامی برای انتقام گرفتن می‌دهند، در عرصه مقابله لازم است ولی علاوه بر آن و مهم‌تر از آن برطرف ساختن مشکلاتی است که در زمینه امنیتی داریم. این مشکلات اگر برطرف نشوند، همواره باید در انتظار از دست دادن افراد نخبه و کارآمد باشیم و ضربه‌های زیانباری را تحمل کنیم.
ماجرای فرو ریختن برج 10 طبقه متروپل آبادان، ابعاد مختلفی دارد که سطح این حادثه را از یک رویداد معمولی بالاتر می‌برد. وجود فساد اداری که موجب اقدامات خلاف در ساخت و سازها و زمین‌خواری‌ها می‌شود، بی‌توجهی به وجود چنین فسادهائی که نشان‌دهنده ضعف شدید دستگاه‌های نظارتی و قضائی است، حمایت‌های اصحاب قدرت و صاحبان مناصب از افراد متخلف، بعضی از ابعاد این واقعه را تشکیل می‌دهند. اینکه چگونه می‌توان جواب جان‌های به فنا رفته در ماجرای فرو ریختن برج 10 طبقه متروپل آبادان را داد، یک نکته است ولی نکته بالاتر اینست که چگونه ریشه این قبیل مفاسد را که به آبادان اختصاص ندارد و به اکثر نقاط کشور سرایت کرده است را باید خشکاند؟
متاسفانه هر وقت چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد، وعده‌هائی داده می‌شود و شعارهائی در جهت مقابله با علل آن به گوش می‌رسد ولی بعد از مدتی همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود و روز از نو و روزی از نو! اکنون سوال اساسی اینست که آیا فاجعه متروپل آبادان می‌تواند زنگ هشداری باشد برای بیدار کردن مسئولین و وادار کردن آنان به مقابله جدی با علل وقوع این قبیل فجایع؟
دیروز بعد از انجام انتخابات هیات رئیسه سال سوم مجلس یازدهم، نمایندگان مجلس به دیدار رهبری رفتند. در این دیدار، رهبر انقلاب اسلامی از نمایندگان مجلس خواستند در انتصابات دخالت نکنند و در سخنرانی‌های میان‌‌دستور خود نیز از تندروی بپرهیزند.
مرور رویدادهای خارجی هفته را با تازه‌ترین تحولات جنگ اوکراین آغاز می‌کنیم. 90 روز از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و هنوز پایانی برای این جنگ خونین، که پوتین آن را به بهانه دفاع از اقلیت روس‌تبار در شرق اوکراین آغاز کرد، به نظر نمی‌رسد.
تجاوز نظامی پوتین به کشور اوکراین، با هر بهانه‌ای که صورت گرفته باشد، قابل توجیه نیست و یک اقدام غیرقانونی و نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی تلقی می‌شود. حمایت از این اقدام غیرقانونی روسیه نیز به همان میزان، غیرموجه و در جهت مشروعیت بخشیدن به بی‌قانونی در مناسبات بین‌المللی است و پایه اعتراض و مخالفت علیه تجاوزگری با توسل به زور، در سایر نقاط جهان و از سوی دیگر قدرتها را نیز سست می‌کند.
به همین جهت هم بوده است که قاطبه کشورهای جهان، با گرایش‌های متفاوت، به جز تعدادی انگشت‌شمار حاضر نشده‌اند تجاوز روسیه به اوکراین را تایید کنند و حتی متحدین سنتی روسیه نیز در رای‌گیری‌های مجامع بین‌المللی، به این حمله رای ممتنع دادند.
مخالفت جهانی با تجاوز نظامی روسیه به اوکراین نباید به معنی حمایت از مواضع غرب تلقی شود بلکه، به ‌عکس، تاکیدی بر رد سیاست‌های تجاوزگرانه و قلدرمآبانه قدرتهای غربی نیز می‌باشد.
اجماع جهانی علیه تصمیم اخیر روسیه، حاوی این پیام مهم است که مرجع حل اختلاف و مشکلات در مناسبات بین‌المللی سازمان‌ها و مراجع جهانی و در راس آنها، سازمان ملل است و این مجامع باید بدون نفوذ قدرتها، جایگاه اصلی خود را بازیابی کنند و این یک خواسته جهانی است و اعمال نفوذ قدرتها، این مجامع را تضعیف نموده و منشا اصلی بحران‌های بین‌المللی شده است.
از این‌رو، اقدام پوتین در دست‌اندازی به خاک یک کشور دیگر، محکوم به شکست است حتی اگر وی بتواند با توسل به زرادخانه عظیم نظامی به ارث رسیده از شوروی سابق، بخش‌هایی و یا حتی کل اوکراین را نیز متصرف شود که این به منزله رسیدن پوتین به اهداف جاه‌طلبانه‌اش نیست بلکه تازه آغاز یک بحران طولانی‌مدت خواهد بود.
این هفته فلسطین اشغالی شاهد تشدید یورش صهیونیستها به مسجدالاقصی، از یکسو و پس‌لرزه‌های جنایت این رژیم در به قتل رساندن «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره، از سوی دیگر بود.
طی هفته جاری صهیونیستهای افراطی شهرک‌نشین در پوشش حمایت نیروهای امنیتی، در چند نوبت به مسجدالاقصی یورش بردند که هربار با مقابله فلسطینی‌ها مواجه شدند. گروه‌های فلسطینی با تاکید بر اینکه ورود صهیونیستها به مسجدالاقصی خط قرمز است ضمن دعوت از مردم فلسطین برای حضور مستمر در مسجدالاقصی، به رژیم صهیونیستی نسبت به عواقب این تحرکات هشدار دادند.
کابینه «بنت»، نخست‌وزیر کنونی این رژیم که به دلیل از دست دادن اعضای ائتلافی، در آستانه فروپاشی قرار گرفته، در تلاش برای مهار بحران جدید و به راه افتادن انتفاضه‌ای دیگر، به تازگی محدودیت‌هایی را برای حضور صهیونیستهای افراطی در مسجدالاقصی تصویب کرد ولی رقبای سیاسی بنت در احزاب افراطی، با دعوت‌های پی در پی برای یورش به مسجدالاقصی، تلاش می‌کنند زمینه‌های سقوط هرچه سریعتر کابینه بنت را فراهم سازند به‌خصوص اینکه، این هفته با خروج یکی دیگر از اعضای کنست از ائتلاف حاکم، کابینه بنت اکثریت خود را در کنست از دست داده است.
در همین حال، ادامه بازتاب قتل خبرنگار الجزیره، رسوایی جدیدی برای رژیم صهیونیستی در جهان رقم زده است. گسترش دامنه رسوایی و انزجار افکار عمومی بین‌المللی، خشم متحدین این رژیم و حکام سازش‌طلب منطقه را نیز برانگیخته است زیرا آنها نیز خود را در تیررس محکومیت‌ها و ملامت‌های اقدامات ضدبشری رژیم صهیونیستی می‌بینند. در همین راستا، 57 نماینده کنگره آمریکا اخیراً خواستار تحقیق در قتل خبرنگار الجزیره شدند.
انزجار جهانی از رژیم صهیونیستی امروزه از هر زمان دیگری شدیدتر است و تلاش‌های مستمر و گسترده این رژیم و قدرتهای حامی آن در شرق و غرب نتوانسته‌ است از انزوای این رژیم بکاهد. در داخل نیز فلسطینی‌ها برای ضربه زدن به اشغالگران از همیشه مصمم‌تر هستند که شاهد بارز آن، به هلاکت رساندن 18 صهیونیست در دو ماه و نیم گذشته می‌باشد که آمار کم‌سابقه‌ای است. تجهیز مبارزان فلسطینی به سلاح‌های پیشرفته‌تر نیز بر وحشت صهیونیستها از آینده و موجودیت خود افزوده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/373005/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین