ایران پرسمان

آخرين مطالب

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری: مشاغل خانگی یکی از چندین راهکار موجود برای رفع معضل بیکاری است وزارت رفاه

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری: مشاغل خانگی یکی از چندین راهکار موجود برای رفع معضل بیکاری است
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در نشست خبری مشترک جهاد دانشگاهی و اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با محوریت تشریح دستاوردهای طرح ملی مشاغل خانگی در استان اظهار کرد: مشاغل خانگی یکی از چندین راهکار موجود در جامعه برای ایجاد اشتغال و از بین رفتن معضل بیکاری است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری ،محسن مولوی با بیان این مطلب تاکید کرد: مشاغل خانگی در گروه مشاغل خرد و کوچک قرار می‌گیرند و نسبت به طرح‌های بزرگ در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتری به رشد اقتصادی کمک می‌کنند .
وی با اشاره به نقش پرداخت تسهیلات در رشد مشاغل خانگی، افزود: البته تنها پرداخت تسهیلات منجر به رشد این مشاغل نمی‌شود و کشورهایی می‌توانند موفق عمل کنند که اقدامات موثری در حوزه فرهنگ‌‍سازی درخصوص مشاغل خانگی داشته باشند که در همین راستا و جهت فرهنگ‌سازی در حوزه مشاغل خانگی طرح آزمایشی رونق مشاغل خانگی در ابتدا در 9 استان کشور آغاز شد و هدف این طرح نیز توانمندسازی 20 هزار نفر بود که 2000 نفر نیز سهم چهارمحال و بختیاری شد.
وی ادامه داد: پس از اجرای طرح آزمایشی رشد مشاغل خانگی در کشور طرحی با عنوان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از طریق مشاغل خانگی در 24 استان اجرا شد که توانمندسازی 6200 زن سرپرست خانوار در کل کشور مورد توجه قرار داشت و سهم چهارمحال و بختیاری نیز 77 نفر بود. درحال حاضر نیز طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در تمامی استان‌های کشور درحال اجرا است که مقرر است 54 هزار و 300 نفر توامندسازی شوند و 800 نفر نیز سهم این استان است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی دارای سه لایه که شامل شناسایی افراد و جامعه هدف، آموزش و توانمندسازی و اتصال به بازار کار است که در حوزه شناسایی جامعه هدف مشکلی وجود نداشت اما بخش‌های آموزش و اتصال افراد به بازار کار درحقیقت دو حلقه مفقوده در این طرح بودند که به همین دلیل مقرر شد جهاددانشگاهی به اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ورود پیدا کند و مشکل این دو حلقه مفقوده نیز برطرف شود.
وی اضافه کرد: در سال 1399 مبلغ کل تسهیلات در نظر گرفته شده جهت اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری شش میلیارد تومان بود که با نگاه دولت به لزوم حمایت از مشاغل خانگی و توانمندسازی جامعه این مبلغ به 61 میلیارد و 400 میلیون تومان افزایش پیدا کرد یعنی شاهد رشد بیش از 10 درصد در این حوزه هستیم البته در خروجی کار به 1921 نفر مبلغ 63 میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد که ما به تفاوت این مبلغ نیز توسط بانک‌های عامل تامین شده و از بودجه مربوط به توسعه مشاغل خانگی در سال 1401 به این بانک‌ها پرداخت خواهد شد.
مولوی تصریح کرد: در حوزه مشاغل خانگی 515 عنوان رشته تعریف شده است و درصورتی که فرد از قبل تصمیمی بر اجرای کار خاصی نداشته باشد می‌تواند از این عنوان رشته‌ها استفاده کند. همچنین مشاغل خانگی از معافیت مالیاتی برخوردار هستند و تسهیلات پرداخت شده به این مشاغل نیز قرض‌الحسنه، با پرداخت پنج ساله و نرخ سود چهار درصد است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تلاش می‌شود 90 درصد از سرمایه موردنیاز جهت ایجاد مشاغل خانگی در قالب تسهیلات به افراد پرداخت شود، یادآور شد: مشاغل خانگی به دو صورت مستقل و پشتیبان قابل اجرا است در نوع مستقل خود شخص وظایف راه‌اندازی، تامین تجهیزات موردنیاز و اجرای کار را برعهده دارد تسهیلات نیز به خود فرد پرداخت می‌شود اما در نوع پشتیبان فرد تسهیلات را دریافت می‌کند و پس از راه‌اندازی کار موردنظر اقدام به جذب نیروی کار می‌کند که در این طرح به ازای هر نیرو مبلغ تسهیلات پرداختی افزایش پیدا می‌کند.
وی بیان کرد: در مشاغل خانگی کمیته‌های نظارتی وجود دارند که بر اجرای کار و مصرف صحیح تسهیلات نظارت داشته باشند یعنی درصورتی که فرد پس از دریافت تسهیلات آن را برای ایجاد مشاغل خانگی موردنظر مصرف نکند طی نظارت‌های این کمیته‌ها مشخص خواهد شد و فرد موظف می‌شود تسهیلات دریافت شده را با نرخ 18 درصد بازگرداند.
مولوی افزود: سامانه‌ای در حوزه مشاغل خانگی پیش‌بینی شده است تا افرادی که در گذشته تسهیلات دریافت کرده‌اند شناسایی شوند و به این صورت از پرداخت مجدد تسهیلات به یک فرد جلوگیری خواهد شد. همچنین دستگاه‌های اجرایی با انجام نظارت صحیح افرادی را جهت دریافت تسهیلات معرفی می‌کنند که اهلیت لازم را داشته باشند یعنی پس از دریافت وام نسبت به ایجاد مشاغل خانگی اقدام کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سال 1401 در حوزه توسعه مشاغل خانگی مبلغ 104 میلیارد و 800 میلیون تومان به استان اختصاص پیدا کرده است که تمامی این مبلغ پس از دریافت توزیع شهرستانی خواهد شد و درصورتی که شهرستانی امکان جذب تسهیلات را نداشته باشد مبلغ به سایر شهرستان‌ها اختصاص پیدا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: لازم است مشاغل خانگی از رشته‌های قدیمی و سنتی فاصله بگیرند و به سمت رشته‌های نوینی همچون تولید کتاب صوتی و یا رشته‌های متناسب با زیست‌بوم حرکت کنند تا شاهد رونق آن‌ها و بازار کار بالا در این حوزه باشیم.
در ادامه رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه طرح توسعه مشغل خانگی از سال 99 به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد، گفت: امروز این طرح با موفقیت در چهارمحال و بختیاری به کار خود پایان داد.
سیروس رضایی اظهار کرد: این طرح به صورت پایلوت در سال 96 و همزمان با 9 استان کشور با ظرفیت 20 هزار نفر آغاز شد و این ظرفیت در استان 2000 نفر بود که امروز با موفقیت به پایان رسید.
وی به طرح توانمندسازی زنان خانه‌دار اشاره کرد و افزود: ظرفیت این طرح 77 نفر بود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما و جهاد دانشگاهی به عنوان مجری و برگزارکننده طرح فعالیت داشت.
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال وبختیاری در خصوص طرح توسعه مشاغل خانگی، تصریح کرد: این طرح با ظرفیت 800 نفر در سال 99 به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد که در سه فاز شناسایی مزیت‌ها، مشاوره و آموزش و اتصال به بازار کار اجرایی شد.
وی گفت: شناسایی مزیت‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات موجود در استان با همکاری سایر دستگاه‌ها بررسی و کارگروه علمی در چارچوب ساختار اجرایی طرح در استان ایجاد شد.
رضایی ادامه داد: مزیت‌ها و رشته‌های شغلی متناسب با سند آمایش سرزمین و سند توسعه و سرمایه‌گذاری استان شناسایی شد که 2094 نفر در سامانه طرح توسعه مشاغل خانگی ثبت‌نام کردند، همچنین در این طرح به 22 مزیت شغلی در استان شامل خیاطی، فرآوری و بسته‌بندی محصولات، قالی‌بافی، گلیم، تولید زعفران، گیاهان دارویی و ... دست یافتیم.
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال وبختیاری اضافه کرد: در فاز دوم این طرح، ارزیابی و استعدادسنجی متقاضیان توسط پیشران‌ها تشریح شد که ارزیابی اولیه برای 1284 متقاضی صورت گرفت و تعداد متاضیان با ارزیابی‌های صورت گرفته و سنجش توسط مشاوران به 1172 نفر رسید.
وی گفت: مشاوره‌های عمومی و تخصصی به افراد در زمینه افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی، تقویت اعتماد به نفس و نحوه اخذ مجوز مشاغل خانگی، ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی، تامین مواد اولیه ارزان‌قیمت، برندسازی و تهیه شناسنامه برای محصول، توزیع در بازار و بسته‌بندی و نحوه قیمت‌گذاری صورت گرفت که 1032 نفر از متقاضیان از مشاوره‌های عمومی و 914 نفر از مشاوره تخصصی برخوردار شدند.
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال وبختیاری تاکید کرد: آموزش و توانمندسازی متقاضیان براساس شرایط و نقاط قوت و ضعف، سطح مهارت و رشته شغلی در سه بخش آموزش عمومی، تخصصی و مهارتی برگزار شد که این آموزش‌ها توسط مدرسان و اساتید خبره صورت گرفت، ‌به طوری‌که آموزش دوره‌های عمومی پنج ساعت، آموزش تخصصی هشت ساعت و آموزش مهارتی حداقل 16 و حداکثر 30 ساعت انجام و در این مرحله 869 متقاضی از اموزش‌ها بهره‌مند شدند.
رضایی آموزش دوره‌های تخصصی شامل تدوین طرح توجیهی، زنجیره ارزش، نحوه تامین منابع مالی از محصول، استانداردسازی محصول، تهیه شناسنامه و شبکه‌سازی نرم‌افزاری و مدیریت مالی کسب و کار برشمرد و تصریح کرد: در این مرحله 804 متقاضی از آموزش‌های تخصصی بهره‌مند شدند.
وی با بیان اینکه اتصال به بازار کار فاز پایانی این طرح به شمار می‌رود، توضیح داد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد علمی، توسعه‌ای و تسهیل‌گر در کنار متقاضیان قرار داشت، البته 35 پیشران شناسایی و در این طرح با جهاد دانشگاهی همکاری داشتند که جهاد دانشگاهی 708 نفر را به بازار کار متصل کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال وبختیاری بیان کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در بحث اتصال به بازار کار شبکه‌سازی بود که 9 شبکه تشکیل شد، از طرفی جهاد دانشگاهی در بحث برندسازی و ایجاد برند مداخله کرد و در این راستا اقداماتی همچون خدمات کیفی‌سازی و استانداردسازی محصول، ارتقای کیفیت محصول و خدمات به منظور فروش بیش‌تر، افزایش بازار فروش و جذب مشتری و سودآوری بالا را انجام داد.
وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی با آموزش و توانمندسازی در بحث اتصال به بازار و با ارائه مشاوره، توانست در تهیه شناسنامه برای محصولات و خلاقیت و نوآوری به منظور توسعه کسب و کار و سود بیش‌تر گام‌های موثری بردارد.
15 اَمرداد 1401 09:08
کد خبر : 279,120
کلیدواژه ها: نشست خبری ,اشتغال , مشاغل خانگی , شهرکرد,مولوی , جهاد دانشگاهی
نظرات بینندگان

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/382583/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

انتقاد نسبت به طول دادن دعا خواندن

نمایی زیبا از گله اسب‌های آزاد

کشف یک گودال عجیب در وسط مزرعه!

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران فاقد ارزش نظامی بود

واکنش رئیسی به درگذشت پرویز داودی

تعقیب سرباز روسی توسط پهپاد انتحاری اوکراینی؛ نتیجه را ببینید

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

درآمد عجیب از زباله گردی

تصاویری از سیل مرگبار در عمان

گوناگون/ روایتی از قرینه ترین کوچه پایتخت

خیابان‌های دبی رودخانه شدند!

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سامانه‌های پدافندی ایران برای مقابله با حمله احتمالی اسرائیل

حمله فسفری؛ روایت جنون صهیونیست‌ها

رهبر انصارالله یمن: متجاوزان فهمیدند که هرگونه تجاوزی بی پاسخ نخواهد ماند

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

تصادف با یک خودروی اسپرت

4گوشه دنیا/ مرد جوانی که 57 ساله‌ است!

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است!

ساختمانی عجیب و خاص که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد!

چقدر این روحیه در ما جاری است؟

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه 7 قدردان ایران باشند

رشیدی کوچی: جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

توصیه مهم رئیس جمهور به مدیران برای افزایش رضایت اجتماعی

مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، به شدت پاسخ می‌دهیم

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

عملیات نجات دلفین از کانال آبیاری

حق پرخاش نداری!

قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز

انتقاد عباس عبدی از گشت ارشاد

بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی

افزایش نگرانی‌ از نیازهای 250 هزار کودک اخراجی از پاکستان

تصویر دردناک از غزه، «عکس سال» جهان شد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان