ایران پرسمان

آخرين مطالب

نفوذ القاعده و داعش در آفریقا تحلیل روز

نفوذ القاعده و داعش در آفریقا
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - همشهری /فعالیت گروه‌های وابسته به القاعده و داعش در آفریقا گسترده‌تر از خاورمیانه شده است
13سال از آخرین نقشه بزرگ القاعده علیه آمریکا می‌گذرد؛ حمله‌ای نافرجام برای انفجار متروی نیویورک. اکنون جنگ در افغانستان به پایان رسیده است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مشغول بحران‌های دیگری هستند؛ از اوکراین گرفته تا تایوان. ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده، 2هفته قبل در حمله پهپادی آمریکا کشته شد، اما حضور او در خانه‌ای امن در قلب کابل، یادآور قدرت ماندگار القاعده بود که شاید مدتی است به فراموشی سپرده شده است.
 دوران رهبری الظواهری اما برای القاعده دوران درخشانی نبود. القاعده در این دوران، حملات محدودی علیه آمریکا و اروپا انجام داد. ظهور داعش در سوریه و عراق هم به تضعیف القاعده و جایگاه الظواهری کمک کرد. این گروه تروریستی در سال 2014 از القاعده منشعب شد و برای چندین‌ سال متوالی توانست خلیفه‌گری خود را در این قلمرو حفظ کند. بسیاری از کارشناسان امنیتی باور دارند که زیرساخت‌ تروریستی القاعده‌ای که جهان در سال 2001 با آن مواجه بود، مدت‌هاست که دیگر وجود ندارد، اما براساس گزارش تیم نظارت سازمان ملل، در سال‌های اخیر نشانه‌هایی از احیای ساختارهای تروریستی این گروه در گوشه و کنار جهان، به‌ویژه در قاره آفریقا هویدا شده است. در حقیقت، آنچه القاعده امروز را از القاعده سال 2001متمایز ساخته، گستردگی فعالیت این گروه در جهان است.
گریز از مرکز داعش و القاعده
منطقه ساحل، قلمروی وسیع منتهی به جنوب صحرای آفریقا که از عملکرد ضعیف دولت‌ها و بی‌ثباتی رنج می‌برد، امروز به کانون تروریسم جهان تبدیل شده است. تا پایان سال 2021 بیش از یک‌سوم تمامی مرگ‌ومیرهای ناشی از حملات تروریستی در این منطقه رخ داده است. این منطقه سکونتگاه ‌ائتلافی چند گروهی وابسته به القائده است. در مالی تقریبا 2هزار و 700نفر در 6ماه اول سال‌جاری بر اثر حملات تروریستی این ائتلاف جان خود را از دست داده‌اند. این رقم 40درصد بیشتر از آمار سال گذشته میلادی است. ماه گذشته نیروهای وابسته به القاعده به یک پاسگاه نظامی در 60کیلومتری پایتخت مالی حمله کردند و یک هفته پس از آن به بزرگ‌ترین پایگاه نظامی مالی حمله بردند. به نوشته اکونومیست، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری آمار مرگ‌ومیر در حملات تروریستی در نیجر از هزار نفر فراتر رود. در بورکینافاسو نیز در نیمه اول سال 2هزار و 100نفر در درگیری‌های تروریستی کشته شده‌اند.
القاعده در شرق آفریقا هم بستر رشد مناسبی برای خود یافته است. گروه الشباب وابسته به القاعده، کنترل بخش‌های بزرگی از سومالی را در دست دارد. به‌گفته استفان تونسند، یکی از فرماندهان آمریکایی مستقر در آفریقا، این گروه بزرگ‌ترین، ثروتمند‌ترین و مرگبارترین زیرشاخه القاعده در جهان است که طی سال گذشته قدرتمندتر و جسورتر هم شده است. در اردیبهشت‌ماه این گروه به پایگاهی نظامی متعلق به اتحادیه اروپا یورش برد، ‌50نفر را کشت و سلاح‌های پایگاه را غارت کرد. ماه گذشته گروهی متشکل از 500تا 800عضو الشباب به منطقه‌ای امنیتی در اتیوپی نفوذ کرده، سپس با هدف تاسیس پایگاهی در کوهستان بِیل، 150کیلومتر در خاک اتیوپی پیشروی کردند.
داعش هم به‌تازگی از قلمروی خود در عراق و سوریه جدا شده و به‌شدت مشغول استخدام، سرمایه‌گذاری و تأثیرگذاری روی گروه‌های افراطی در آفریقا و افغانستان است؛ برای مثال در نیجریه، گروه «امارت اسلامی آفریقای غربی» به‌عنوان اصلی‌ترین گروه جهادی جایگزین «بوکوحرام» شده است. یکی از انشعابات این گروه، «امارت اسلامی در صحرای بزرگ»، حملات گسترده‌ای را در بورکینافاسو، مالی و نیجر انجام داده است. از سویی دیگر، از زمان خروج آمریکا از افغانستان، حمله شاخه خراسان داعش در یک سال گذشته بیش از 700جان‌باخته داشته است.
قطع ارتباط با هسته مرکزی
نباید فراموش کرد که بیشتر این گروه‌ها نابسامان و سازمان‌نیافته هستند و ارتباط آنها با سازمان اصلی‌، مانند القاعده یا داعش مبهم است؛ برای مثال گروه «امارت اسلامی صحرای بزرگ آفریقا» گروهی از تبهکاران است که خود را در پرچم اسلام‌گرایی پنهان کرده، اما هیچ ایده سیاسی واضحی ندارد. فاصله‌ای که میان این هسته‌ها و رهبری القاعده و داعش افتاده، تا حدی ناشی از موفقیت در فعالیت‌های ضدتروریسم است. اطلاعات ارتش آمریکا نشان می‌دهند جبهه النصر، شاخه القاعده در سوریه، بین سال‌های 2013تا 2016 نتوانست با الظواهری ارتباط برقرار کند؛ ‌از این‌رو مسیر مستقل خود را در پیش گرفت. همین واقعیت در مورد دیگر شاخه‌های القاعده در آفریقا و داعش هم صدق می‌کند.
این تمرکززدایی از فعالیت گروه‌های تروریستی، ممکن است به زنده‌ نگه داشتن القاعده و داعش کمک کرده باشد. آمریکا تاکنون 2رهبر القاعده و 5رهبر داعش در افغانستان و سوریه را از بین برده است، اما این اقدامات کوچک‌ترین تأثیری بر روند حیات القاعده و داعش نداشته است. همزمان کارشناسان امنیتی باور دارند تمایل به پراکندگی در میان گروه‌های تروریستی سایه تهدید را از سر غرب برداشته و متوجه جوامع محلی ساخته است. از نظر کارشناسان امنیتی مانند دنیل بیمن از دانشگاه جورج تاون، القاعده اکنون به گروهی محلی تبدیل شده است که حملات خارجی دیگر در اولویت این گروه نیست، اما سازمان ملل با این ایده موافق نیست و باور دارد درصورتی که فعالیت گروهک‌های تروریستی در منطقه ساحل و دیگر مناطق جهان سرکوب نشود، نهایتا یک یا چند گروه از میان آنها برای القاعده فرصتی برای اجرای عملیاتی تروریستی در غرب فراهم خواهند آورد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/383503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه