بزرگنمايي:
ایران پرسمان - آفتاب یزد /متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
فیلم سینمایی «زاوالا» نخستین کار ارسلان امیری در عرصه فیلمسازی در سینمای ایران است. نخستین گامی که با قدرت برداشته شده است. فیلم دو زبانه ی فارسی- کُردی که تمامی سکانس هایش در یکی از روستاهای کُردنشین تولید شده و زمان روایت فیلمنامه به قبل از انقلاب بر میگردد.
معمولاً فیلمسازان جوان و خوش ذوق دست روی موضوعاتی میگذارند که کمتر کلیشه است که همین دلیل اقبال و جذب مخاطب میشود. پیش از این در فیلم «پوست» به کارگردانی «بهمن ارک» و «بهرام ارک» که فیلمی تُرکی بود به موضوعی این چنینی پرداخته شده است. روایت فیلمنامه پیرامون ترس و هراس دیرینه ی بشر از غیر همجنس خود، یعنی اَجِنّه است. به دلیل ناشناخته بودن جهان جنیّان، همیشه این حیطه برای انسان وهم آمیز و پرسش انگیز بوده است. نحوه ی تصرّف جنیّان در نیروهای طبیعت، همواره برای انسان جالب توجه بوده است. در این فیلم خوش ساخت با بازی تحسین برانگیز «نوید پور فرج» در نقش استوار پاسگاه ظاهر میشود که درصدد آگاهی مردم و دور کردن ایشان از جهل و خرافات است و آشنایی وی با پزشک دهکده که «هدی زین العابدین» با بازی خوب و کم دیالوگش، سبب جذب مخاطب شده و جنگیری با نام «آمردان» که «پوریا رحیمی سام» به شکلی شایسته از ایفای آن برآمده است، سبب گره افکنی در روایت فیلمنامه میشود. مثلثی از ناباوری به جن «استوار»، باور به اجنّه «آمردان» و مردّد بودن به وجود جنیّان و نیروهای آنان «ملیحه، پزشک دهکده» تشکیل میشود که افکار و احساسات و باورهای تماشاگر را به چالش میکشد. به کارگیری موتیف جهان جنیّان در میرانسن فیلم همچون: گربه، سنجاق قفلی، شیشه ی عمر، آتش، خون و قربانی، بسیار دقیق و ظریف صورت گرفته است. سردرگمی مردم از مشاهده ی نشانههای عامدانه و دست ساز وجود جن و نیروهای نامرئی و تصرف آنان در زندگی روزمره، ایشان را تا سر حدّ جنون برده است و این ترسِ بیش از حد، سبب خشونت غیرعادی شده است. حاکمیتِ وقت نیز بر این باور است که همین ترسیدن مردم و باور به اجنّه میتواند از قدرت توده ی مردم نسبت به شاه بکاهد و مردم را قابل کنترل سازد؛ امّا استوار
در پی آگاه کردن مردم و رهایی دائمی آنان از باورهای افراطی است. توده ی مردم دهکده که افرادی تقریباً نابازیگرند، به نوعی ستارگانِ این فیلم خوش ساخت اند، چون ایشان به شکلی هنرمندانه، ترس و استیصال حاصل از آن را به مخاطب منتقل میکنند و پس از این که جن در شیشه اسیر میشود، به پایکوبی و شادمانی در شرایطی کاملاً تراژیک در سکانس واپسین میپردازند!در این فیلم سِحر آمیز و ترسناک، لایههایی از جامعهای جن زده به نمایش گذاشته شده است. جامعهای که گرفتار جهل و کم سوادی است، خشونت را بهترین راهکار میداند و مابین خیر و شر مردّد است و میل به قهرمان پروری و قربانی کردن برای نیروهای برتر و بیاعتمادی به راهکارهای علمی و منطقی دارد. جامعهای که میل به غلبه بر جهان جنیّان با تصرّف نیروهای ماوراءالطبیعه دارد و از تبعات آشنایی با این جهان ناشناخته، نیز میگریزد. در آموزههای دین اسلام نیز بر وجود اجنّه صحّه گذاشته شده است و پیامبران الهی نیز با جهان جنیّان در ارتباط تنگاتنگ بوده اند. آیدا پناهنده یکی از نویسندگان این فیلم است که در فیلم «تی تی» به عنوان کارگردان نیز توانسته تواناییهای خویشتن را به خوبی به تماشاگر مشتاق ارائه کند. زالاوا همچون اسم خویش اثری متفاوت در سینمای ایران است که جای خالی چنین آثاری در بین فیلمهای ایرانی به خوبی احساس میشد.
لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/383536/