ایران پرسمان

آخرين مطالب

چند تصویر از کره شمالی تحلیل روز

چند تصویر از کره شمالی
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شرق / محمود فاضلی| در پی درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر پیشین کره‌ شمالی، در 17 دسامبر 2011، رسانه‌های دولتی این کشور دو روز بعد اعلام کردند کیم جونگ اون، سومین پسر رهبر سابق، با لقب «جانشین بزرگ» جانشین پدر شد. کیم جونگ اون رهبر کره‌ شمالی متولد 8 ژانویه 1984 است.
تحصیل در سوئیس
در دهه 1990 بود که کیم همراه با برادر و خواهرش برای درس‌خواندن به مدرسه‌ انگلیسی‌زبان شهر برن در سوئیس فرستاده شدند. در آنجا با زبان‌های آلمانی و فرانسوی آشنا شدند. خاله این سه که از آنها مراقبت می‌کرد، بعدها به آمریکا پناهنده شد. وی برای نخستین بار به‌طور ویژه در مراسم تدفین پدرش، کیم جونگ ایل و در کنار تابوت او در پیونگ‌یانگ در رسانه‌ها ظاهر شد. کیم جوان آن روز تلاش زیادی برای مخفی نگه‌داشتن احساسات خود نکرده و در‌حالی‌که اطرافیانش از ناراحتی روی زانوهای خود افتاده بودند، او اشک‌های صورتش را با دست پاک می‌کرد. اون پس از روی‌کارآمدن، تمامی پست‌های مهم کشورش از جمله دبیر اول حزب کارگران، رئیس کل کمیسیون مرکزی نظامی، رئیس کل کمیسیون ملی دفاع و فرمانده ارتش خلق کره را در اختیار گرفت و در سال 2012 به درجه ژنرال چهار ستاره ارتقا‌ یافت. کیم جونگ‌ اون برخلاف پدر و پدر‌بزرگش رفتارهای غیررسمی و خارج از قاعده را در انظار عمومی در پیش گرفت. سربازان را در آغوش می‌کشد و در کنار آنها و بازو به بازوی زنان در عکس‌ها ظاهر می‌شود. او پیوسته در مانورهای نظامی حضور می‌یابد و رسانه‌ها نیز وی را یک نابغه نظامی توصیف می‌کنند. وی به‌طور مستمر از پایگاه‌های نظامی بازدید کرده و ظاهر خود را مانند یک فرمانده مقتدر و مصمم به‌ نمایش می‌گذارد. وی تمرکز قدرت کشور را از ارتش برداشته و در حزب کارگر این کشور قرار داده است. همواره فیلم‌هایی از کیم جونگ در ‌حال ملاقات با مردم عادی، گرفتن دست و بغل‌کردن آنها، سؤال‌کردن از کارگران در مورد وظایف آنان پخش می‌شود که کاملا با شناخت مردم از پدرش به‌خصوص در سال‌های آخر زندگی‌اش که در انزوای کامل به سر برد، تفاوت دارد. علاوه بر این مردم کشورش به این باور رسیده‌اند که در‌نهایت کیم جوان می‌‌تواند به هدفی که پدر و پدربزرگش نیز سعی در دستیابی به آن داشته اما موفق به انجام آن نشدند، «تبدیل‌کردن کره‌ شمالی به یک قدرت هسته‌ای به‌رسمیت شناخته‌شده» دست پیدا کند. او از پدر و پدربزرگش در این زمینه مصمم‌تر است.
پرونده اتهامات
او در دسامبر 2013، مدتی پس از به حکومت رسیدن‌، جانگ سونگ تائک، شوهر‌عمه خود را به خیانت متهم کرد و دستور اعدامش را داد. مؤسسه پژوهش راهبردی امنیت ملی کره‌ جنوبی از اعدام 140 افسر عالی‌رتبه ارتش و سایر مقامات دولتی در جریان این پاکسازی خبر داد. کیم افراد جوان‌تر و وفادار به خود را جایگزین آنان کرد و رهبری این گروه از مقامات را خواهرش کیم یوجونگ در دست گرفت که در سال 2017 در ‌30سالگی به عضویت دفتر سیاسی حزب حاکم درآمد. کیم جونگ اون فقط چهار ماه پس از مرگ پدرش نخستین سخنرانی عمومی خود را انجام داد. بعد از آن بود که خشونت و بی‌رحمی او آشکار شد و تعداد زیادی از مقامات بلندمرتبه نظامی و سیاسی را تصفیه کرد. سپس دستور اعدام دایی و استاد خود را صادر کرد. در سال 2015 تصفیه‌های بیشتری انجام شد. علاوه بر این مسئله مهم‌تری نیز وجود داشت و آن‌هم مربوط به برادر ناتنی‌اش، «کیم جونگ نام»، بود که ظاهرا هیچ‌گاه وی را از نزدیک ندیده بود و زمانی که کیم جونگ ایل، رهبر جدید کشور را انتخاب کرد این برادر بزرگ‌تر را نادیده گرفت. کمتر از یک ماه پس از رسیدن کیم به قدرت، یک روزنامه‌نگار ژاپنی ایمیل‌هایی را که بین او و کیم جونگ نام ردوبدل شده بود، منتشر کرد که در آن زمان در ماکائو و در تبعید به سر می‌برد. در این ایمیل‌ها وی اعلام کرده بود که بعید می‌داند برادر کوچک‌ترش بتواند نیاز‌های مردم کشورش را تأمین کند. به‌ باور او کیم جونگ اون فقط رهبر اسمی کشور بوده و نخبگان سیاسی و نظامی کشور قدرت واقعی را در اختیار دارند. این اظهارات قاعدتا برای خانواده حاکم بر کره‌ شمالی ناخوشایند بود. بعد از اینکه این ایمیل‌ها در کتابی منتشر شد، در عکس‌هایی از دوربین‌های فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور مالزی دو زن شناسایی شدند که صورت کیم جونگ نام را با ماده‌ای که بعدها مشخص شد عامل اعصاب وی ایکس بوده را با دستمال پاک می‌کردند. لحظاتی بعد جنازه کیم جونگ اون پیدا شد. دو زنی که عملیات ترور را انجام داده بودند، بعدها در دادگاه مالزی به اعدام محکوم شدند. از دیدگاه رسانه‌های غربی، کشتن برادر ناتنی نشان‌دهنده قساوت و بی‌رحمی کیم جوان برای قبضه‌کردن کامل قدرت و از‌بین‌بردن یکی از مخالفانش بود.
نظامی‌گری افراطی
رهبر کره‌ شمالی دائما بر تقویت توان و ظرفیت نظامی این کشور تأکید می‌کند و در اختیار داشتن قدرت نظامی‌ شکست‌ناپذیر این کشور را سیاست و هدف کلیدی حزب می‌داند. او مدعی است کره‌ شمالی آمادگی لازم برای مقابله با هر بحرانی را دارد و برای رویارویی با آمریکا، آمادگی هسته‌ای امری ضروری است. او معمولا در سخنانش بر تداوم حضور جوانان در صحنه و خط مقدم مبارزه برای حفظ میراث صد‌ساله و قهرمانانه نسل گذشته و مقابله با بحران‌ها تأکید دارد. کره‌ جنوبی و آمریکا به بهانه‌های مختلف، به اسم رزمایش، عملیات جنگی انجام می‌دهند و کره‌ شمالی، این رزمایش‌ها را تهدیدی علیه کشورش می‌داند. سئول مدعی است کره‌ شمالی مقادیر قابل‌توجهی مواد هسته‌ای را در اختیار دارد و در‌ پنج سال گذشته میزان پلوتونیوم و اورانیوم خود را حدود 10 درصد افزایش داده است. رهبر کره‌ شمالی از آمادگی کشورش برای درگیری نظامی با آمریکا سخن می‌گوید و مدعی است «اگر رژیم کره‌ جنوبی و گانگسترهای نظامی به فکر حمله نظامی به ما هستند و معتقدند که می‌توانند بخشی از قدرت نظامی ما را پیشگیرانه بر اساس ابزارها یا روش‌های نظامی خاص خنثی یا نابود کنند، در اشتباه هستند». کیم، همتای جنوبی خود را «شیدا و مجنون رویارویی» توصیف کرده بود.
رهبر کره‌ شمالی چندی پیش در توجیه وضعیت دشوار اقتصادی این کشور و تبعات اقتصادی شیوع جهانی ویروس کرونا، در اقدامی بی‌سابقه از هم‌وطنان خود به‌ دلیل شرایط بد اقتصادی عذرخواهی کرده بود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/383606/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است