ایران پرسمان

آخرين مطالب

حضور و انصراف؛ روایت متفاوت سال 78 از نگاه آیت‌ا... تحلیل روز

حضور و انصراف؛ روایت متفاوت سال 78 از نگاه آیت‌ا...
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دنیای سیاست چهره‌های مختلفی را به خود دیده و می‌بیند که به فعالیت‌های مختلفی مشغول بوده و هستند اما معدود سیاسیونی هستند که در این حوزه به فعالیت بپردازند و حتی پس از ترک مسئولیت و شتافتن به دیار باقی نیز یاد، نام و آثارشان همچنان در جامعه باقی بماند. مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نیز از این دست افراد بود که حضور در بخش‌های مختلف نظام از فرماندهی جنگ و ریاست مجلس گرفته تا ریاست‌جمهوری، ریاست مجمع تشخیص و مجلس خبرگان رهبری را تجربه کرده بود و به عقلانیت گرایی، آزاداندیشی و آزادی بیان و اندیشه معتقد بود. شخصیتی به واقع فراجناحی که به جرات خود یک قطب سیاسی بود و مقبولیت خاصی نزد جریانات سیاسی داشت. امروز هر چند بیش از 5 سال است آیت‌ا... رخ در نقاب خاک کشیده است؛ اما به باور اکثر علاقه‌مندان سیاسیون این تفکر و روش و منش هاشمی است که رفته رفته در جامعه بسط و گسترش پیدا می‌کند. نگارش کتاب امیرکبیر، سرگذشت فلسطین، فرهنگ قرآن، تفسیر راهنما و ده‌ها اثر ماندگار، از ایشان شخصیتی جاودان در تاریخ ثبت کرده است. البته چند سالی نیز می‌شود که کتاب خاطرات ایشان سال به سال منتشر می‌شود و عصر سه‌شنبه نیز کتاب خاطرات سال 78 با عنوان «حضور و انصراف» رونمایی شد. باشد که با خواندن خاطرات آیت‌ا... خیل بیشتری از مردم از این دریچه با آیت‌ا... و نوشته‌هایش همراه شوند. 
 رونمایی از خاطرات سال 78
انتشار کتاب خاطرات مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی چندین سال است که ادامه دارد و هر سال بخشی از خاطرات آیت‌ا... در یک سال مشخص به انتشار و چاپ می‌رسد و اتفاقات و رخدادهای آن مقطع زمانی در حوزه‌های مختلف به قلم آیت‌ا... روایت می‌گردد. اتفاقی که هر سال آن با فرازو فرودهای بسیاری مواجه بوده و نگاهی به کتاب‌های خاطرات ایشان که در سال‌های گذشته به چاپ رسیده موید این امر است که بازگشت به دهه‌های قبل و رخدادهای آن زمان این بار از نگاه مرحوم آیت‌ا... هاشمی جذابیت دیگری دارد و شاید ابعاد و زوایای پنهانی که در حالت عادی از نگاه علاقه‌مندان به مسائل سیاسی جا مانده از این طریق بیشتر باز شود و نگاه متفاوت‌تری به مسائل روز دهه‌های گذشته داشته باشند. در همین راستا نیز پس از انتشار کتاب خاطرات آیت‌ا... در سال‌های گذشته که با استقبال خوبی روبه‌رو شد؛ بعد از ظهر سه‌شنبه شاهد رونمایی از جدیدترین کتاب خاطرات آیت‌ا... در سال 78بودیم. مراسمی که به همت خانواده آن مرحوم در خانه موزه مرحوم هاشمی رفسنجانی تحت عنوان «حضور و انصراف» برگزار شد. این مراسم که بسیاری از علاقه‌مندان و سیاسیون حضور داشتند. علی مطهری، نماینده ادوار مجلس، محسن هاشمی، فرزند ارشد آیت‌ا... هاشمی، غلامعلی رجایی مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی، غلامحسین کرباسچی؛ دبیرکل سابق حزب کارگزاران، سیدرضا صالحی امیری، رئیس سابق کمیته ملی المپیک به سخنرانی پرداختند. در همین راستا غلامعلی رجایی طی سخنانی گفت: کمتر شخصیت سیاسی در دنیا سراغ داریم خاطرات خودشان را منتشر کرده باشند؛ چون ممکن است مورد نقد قرار بگیرند. وی افزود: یکی از روش‌های هاشمی «غیرمستقیم‌گویی» است. به نظر من آقای هاشمی در این قضیه مهارت خاصی داشت که گاهی در ابهام، ایهام و لفافه سخن بگوید. پس از وی غلامحسین کرباسچی با اشاره به اینکه عظمت آقای هاشمی بر کسی پوشیده نیست، گفت: یادداشت‌های آقای هاشمی یک سرمایه ماندنی است. بخشی از آن تاریخ و بخشی رهنمود و وصیتی است که اگر این کتاب‌ها را جلوی خودمان بگذاریم نکات ریزی در مورد برخوردهای اجتماعی دارد که چگونه با دیگران برخورد کنیم. دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی بیان کرد: کتاب آقای هاشمی رفسنجانی من را یاد نامه‌ 31 نهج البلاغه می‌اندازد که امیرالمومنین(ع) بعد از جنگ صفین به امام حسن مجتبی(ع) نوشتند. این نامه از یک نسل به نسل دیگر است که می‌‌خواهد به نسل آینده سفارش‌هایی کند و پیش ‌بینی‌‌هایی هم از آینده به دست می‌‌دهد. به نظرم کتاب‌های آقای هاشمی رفسنجانی هم می‌تواند قابلیت این را داشته باشد که توصیه‌‌هایی به امروزی‌ها و نسل فردا باشد. این کتاب‌ها کمک می‌‌کند که ما با سیر زندگی مرحوم هاشمی رفسنجانی همراه شویم و آن را مرور کنیم. 
 از اهمیت آزادی بیان تا گفتمان سازی آیت‌ا... 
بخش دیگری از مراسم رونمایی از کتاب خاطرات آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی با سخنرانی محسن هاشمی فرزند ارشد آیت‌ا... پیش رفت. وی با اشاره به نامه صدام حسین به هاشمی رفسنجانی و پاسخ آیت‌ا... هاشمی در 23 تا 27 مرداد ماه سال 1369، گفت: آیت‌ا... هاشمی 25 مرداد را به عنوان زمان پیروزی ایران در جنگ یاد می‌کردند. لذا چند سالی است که می‌خواهیم علاوه بر سالگرد آغاز جنگ، در سالگرد پایان جنگ هم مراسمی داشته باشیم که متأسفانه تاکنون انجام نشده است. وی با اشاره به اینکه ایشان تا یک روز قبل از فوت هم خاطراتشان را نوشته‌اند، تصریح کرد: در مجموع 36 دفترچه را در اختیار داریم. طبق خواسته خود ایشان هر سال یک دفتر منتشر می‌شود که این امر هم برای بهتر خوانده شدن این کتاب‌هاست و هم به این دلیل است که ممیزی رسمی برای آن در مورد برخی اشخاص و موارد به شکل حداقلی صورت پذیرد و کتاب‌‌ها با حداقل ممیزی به نشر سپرده شود. رئیس سابق شورای شهر تهران اظهار کرد: برای اولین بار بود که ممیزی رسمی در مورد این کتاب اتفاق افتاد. در ملاقاتی که با آقای رئیسی داشتم گفتم در سایت درج کرده‌اند که چه قسمتی از این کتاب ممیزی شده است و در این صورت ممیزی معنای خود را از دست می‌دهد. به نظرم می‌شد با تدبیر بهتری این کار را انجام داد. الآن هم مشغول آماده سازی خاطرات سال 79 هستیم. علی مطهری دیگر چهر‌ه‌ای بود که در این مراسم با اشاره به روابط آیت‌ا... هاشمی با شهید مطهری گفت: من معتقدم بعد از شهید مطهری و آیت‌ا... منتظری که دو شاگرد نزدیک امام بودند، تنها کسی که می‌توانست با امام صریح صحبت کند آقای هاشمی بود. از روش آقای هاشمی چند درس می‌توانیم بگیریم؛ یکی اینکه با مذاکره، مکاتبه، ملاقات و تعامل دوستانه با دنیا خیلی کارها می‌شود انجام داد. نایب‌رئیس سابق مجلس بیان کرد: ایشان این راه را حفظ کرد که با حفظ احترام نظام و ولی فقیه نظرات را بیان کرد. در سال‌های آخر ایشان به اهمیت آزادی بیان پی برده بود. سیدرضا صالحی‌امیری نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری «گفتمان‌سازی» آیت‌ا... هاشمی لازم هست، گفت: ما از یک ضعف گفتمان جدی در جامعه ایران رنج می‌بریم. آقای هاشمی دارای الگوی حکمرانی مطلوب بود؛ آنچه جامعه ایران با آن فاصله دارد. چون هر روز کسی نگرشی دارد و آن را به عنوان الگو مطرح می‌کند و بعد از چند وقت با شکست مواجه می‌شود. 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/383855/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است