ایران پرسمان

آخرين مطالب

ادعای تورم 2 درصدی در مرداد ماه اقتصاد روز

ادعای تورم 2 درصدی در مرداد ماه
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / وزیر اقتصاد: اگر یک سال گذشت و تورم پایین نیامد تعجب کنید
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از روند نزولی تورم در مردادماه خبر داده است. به گفته مرکز آمار، تورم مردادماه 2 درصد بوده که پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه از ابتدای سال است. اما گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد به‌‌رغم اینکه در برخی گروه‌های کالایی طی یک ماه گذشته کاهش قیمت‌ها شتاب کمتری داشته، در گروه‌های کالایی غیرخوراکی این موضوع جبران شده و رشد قیمت‌ها با سرعت ادامه پیدا کرده است. گرانی دارو یا اجاره‌بها و حتی رستوران‌ها موجب شده تا در مردادماه، شتاب رشد قیمت‌ها در گروه‌های غیرخوراکی تداوم پیدا کند. آنگونه که مرکز آمار گزارش داده کاهش ماهانه شاخص قیمت مصرف‌کننده در کالاهای خوراکی بیش از غیر خوراکی‌ها به ثبت رسیده است. به عبارتی شوک افزایش قیمت کالاها که پس از حذف ارز ترجیحی رخ داد؛ حالا در کالاهای خوراکی کمتر خود را نشان می‌دهد. چنانکه کالاهای خوراکی مانند گوشت قرمز و گوشت ماکیان و روغن‌ها و چربی‌ها در یک‌ماهه مرداد، با کاهش تورم روبرو شده‌اند. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه مرداد امسال به 2درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٢.٦ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٤ درصد و ٢.٤ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 2درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٥ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ١.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.١ واحد درصد کاهش داشته است.
افزایش نرخ تورم سالانه
با این حال، گزارش تازه مرکز آمار حاکی از این است که رشد قیمت‌ها در بعد سالانه هنوز در سطح بالایی قرار دارد. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. آنگونه که مرکز آمار ایران گزارش داده نرخ تورم سالانه مردادماه امسال برای خانوارهای کشور به ٤١,٥ درصد رسیده که نسبت به عددی که در تیرماه ثبت شده بود، یک درصد افزایش نشان می‌دهد. در واقع کالاهای مختلف اعم از خوراکی و غیرخوراکی، در بازه یکساله تورم بیشتری را متحمل شده‌اند.
تورم سالانه روستاییان همچنان بیشتر است
در حالی که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ٤٠,٩ درصد بوده اما در مناطق روستایی این عدد به ٤٤.٤ درصد رسیده است. برای خانوارهای شهری نزدیک به یک درصد افزایش تورم سالانه رخ داده اما برای خانوارهای روستایی، تورم سالانه ١.٢ درصد رشد داشته است.
کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور
نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. این شاخص نشان می‌دهد که در مردادماه امسال نسبت به مردادماه سال گذشته چه تغییری در میزان تورم و شتاب افزایش قیمت‌ها رخ داده است. بنا بر گزارش مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای در مردادماه امسال به عدد ٥٢,٢ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٥٢.٢ درصد بیشتر از مرداد سال گذشته برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.با اینکه رقم تورم نقطه‌ای در مردادماه همچنان بالاست اما مرکز آمار می‌گوید نرخ تورم نقطه‌ای مردادماه امسال در مقایسه با تیر ماه ١,٨ واحد درصد کاهش یافته است. در این بین نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٥.٦ واحد درصدی به ٨٠.٤ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بدون تغییر ٣٦.٩ درصد بوده است.این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٥١,١ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٧ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٨.٤ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.
چه کالاهایی با سرعت بیشتری گران‌تر شدند؟
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «ادویه و چاشنی» (سس مایونز و سس گوجه‌فرنگی) و گروه «نان و غلات» (کیک و بیسکوییت) است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای سروشده در رستوران) و اجاره‌بها بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. آمار تازه از تورم مردادماه در حالی منتشر می‌شود که احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی شامگاه دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی درباره دلایل تورم بالا طی یکساله به قدرت رسیدن ابراهیم رییسی صحبت و از اظهارات پیشین خود پیرامون کاهش تورم دفاع کرده است. وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که قبل از تصدی این سمت گفته بودید اگر همین الان دولت هیچ کاری نکند، تورم 10 درصد پایین می‌آید، این به چه دلیل بود؟ گفت: این جمله به لحاظ کارشناسی جمله درستی بود، به جهت اینکه تورم سطوح بالایی را طی کرده بود، براساس چند فرمول تورم کاهش طبیعی خودش را در یک سال خواهد داشت. بنابراین اگر یک سال گذشت و اتفاقی نیفتاد باید تعجب کرد. با تلاش‌هایی که دولت در ماه‌های اول انجام داد نه در یک سال بلکه در شش ماه عملکرد دولت فاصله بین عدد 57 تا 29 را طی کرد، این کاهشی بود که تورم نقطه‌ای کشور طی کرد، تورم 12 ماهه هم از 58 به 43 کاهش پیدا کرد و این عدد هم به جهت تلاش‌های دولت در جهت کنترل تورم بود که توانستیم در شش‌ماهه اول دولت به درجات بالاتر به آن هدف برسیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/384511/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون