ایران پرسمان

آخرين مطالب

استاندارد مهم تر است یا گسترش تجارت؟ اقتصاد روز

استاندارد مهم تر است یا گسترش تجارت؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سرعت بخشی به رویکرد ترخیص کالا یکی از اصلی‌ترین مطالبات واردکنندگان محسوب می‌شود، با وجود تاکید چندی قبل وزیر صمت هنوز هم با چالش‌هایی مواجه است که یکی از آنها معطلی محموله‌های وارداتی جهت انجام آزمایش‌های استاندارد است که گرانی انجام آزمایش‌ها، تاخیر بسیار در نهایی شدن و پاسخ دهی به آزمایش‌های لازم و... از جمله موانع موجود در مسیر فرآیند ترخیص کالاست که در صورت بی‌توجهی باعث خروج بسیاری از تولیدکنندگانی که نیاز به کالاهای وارداتی برای ادامه فعالیت اقتصادی دارند می‌شود، هر چند مسئولان استاندارد نیز به مشکلاتی در مسیر انجام وظایف خود اشاره کرده‌اند که با وجود تلاش آنها برای حذف آزمایش‌های غیرلازم جهت تسهیل و تسریع ترخیص کالا با آن مواجه هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نبود آزمایشگاه‌های تخصصی و به روز نبودن تجهیزات به دلیل تحریم و... اشاره کرد.
مقررات فنی جایگزین برخی از استانداردها می‌شوند
نیره پیروزبخت رئیس سابق موسسه استاندارد ایران در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: در این سازمان بر اساس سلامت و امنیت کشو اهدافی را دنبال می‌کنیم و با توجه به موانع بر سر راه صادرات و واردات و تحریم‌های ظالمانه سعی بر این بوده به استانداردهای مهم توجه ویژه شود همچنین اولویت را به یک سری شاخص‌های استاندارد در فرآیند واردات ترجیح داده تا روند واردات از سرعت بیشتری برخوردار شود البته برخی از استانداردها که مشمول استانداردهای اجباری بودند در بخش واردات به آن توجه خاص شده تا واردکنندگان در کشور مبدا و مقصد و هم در گمرکات با مشکلی مواجه نشوند. پیروز بخت با تاکید بر اجرای قوانین سازمان استاندارد افزود: در بسیاری از موارد به منظور تسهیل و تسریع در روند واردات مقررات فنی را بر اجرای سختگیرانه استانداردهایی که با جان و سلامت مردم سروکار نداشتند اولویت می‌دادیم تا کالاها بیش از حد در گمرکات معطل نمانند البته یکسری از مقررات و استانداردها جهانی هستند و در همه دنیا حاکم هستند و ما هم باید حتما از آنها تبعیت کنیم اما در برخی از موارد می‌شد که برخی از شاخص‌های استاندارد را به شکل خیلی پررنگ به آن نپرداخت. او ادامه داد: در حال حاضر در اتحادیه اروپا و کشورهای عضو نیز همین رویکرد به منظور تسریع در انجام امور و رونق فعالیت فعالان اقتصادی انجام می‌شود و در حقیقت جهت واردات کالاها بیشتر روی استانداردهای جهانی که با سلامت مردم سروکار دارند متمرکز می‌شوند و نتایج خوبی را نیز به‌همراه داشته و در حقیقت شرایط عمومی و مهم را در واردات کالاها و در زمان ترخیص کالا مورد توجه قرار می‌دهند، بعنوان مثال بررسی سم آفلاتوکسین در پسته‌های وارداتی از جمله مهم‌ترین شاخص‌های استاندارد است که سختگیری‌های بسیاری در باره آن وجود دارد اما در برخی از دیگر کالاها این مقدار سخت گیری و وقت گیر بودن انجام آزمایشات انجام نمی‌شود. رئیس سابق موسسه استاندارد ایران همچنین معتقد است: کاهش هزینه و زمان در پروسه واردات از اهداف مورد نظر سازمان استاندارد است که همواره مدنظر داشته تا به ویژه در شرایط فعلی که تولیدکنندگان با شرایط سخت تولید و ضرورت وارداتِ برخی قطعات و کالاها برای ادامه فعالیت مواجه هستند، با چالش کمتری روبه‌رو شوند اما برخی از پارامترها مانند میزان مصرف انرژی برای کالاهای برق، معیارهای حدمجاز سلامت در کالاهای خوراکی و ایمنی همیشه از اولویت برای موسسه استاندارد برخوردار بوده است. پیروزبخت در ادامه درباره راهکار برای کاهش زمان ترخیص کالاهای وارداتی گفت: مطالبه ارائه مقررات فنی همه کالاها از سازمان‌های مورد نظر از جمله راهکارهایی به شمار می‌آیند که من هم در زمان حضور در موسسه استاندارد به آن پرداختم تا انجام آزمایش‌های لازم برای کالاهای وارداتی با توجه به اولویت‌های اعلام شده از سوی سازمان‌ها عملیات اجرایی صورت گیرد و به این صورت پروسه زمانی آزمایش‌های مذکور کاهش یابد.
ضرورت تجهیز و توسعه آزمایشگاه‌های استاندارد
او بیان داشت: البته در این میان تعداد آزمایشگاه‌های استاندارد هم در بخش خصوصی و هم در خود سازمان استاندارد باید افزایش یابد تا زمان نوبت دهی به کالاها و محموله‌های وارداتی کاهش یابند و البته دراین میان توجه به بروزرسانی تجهیزات این آزمایشگاه‌ها که در حال حاضر دراکثر کشورهای جهان اغلب به صورت هوشمند با استفاده ازفناوری‌ها و تجهیزات نوین بسیار سریع و با ضریب اطمینان بالا صورت می‌گیرد، می‌تواند به تسهیل و تسریع فرآیند ترخیص کالاها کمک شایانی کند هر چند هم در حال حاضر و هم در زمان حضور من در موسسه استاندارد ایران، سیاست‌های تشویقی زیادی به منظور حضور فعال بخش خصوصی در این زمینه صورت گرفت اما متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم خلأهای موجود دراین بخش را پرکنیم هرچند با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری درسالجاری و استفاده از ظرفیت‌‌های شرکت‌های دانش بنیان، فرصت مناسبی برای تعامل و به کارگیری پتانسیل‌های این شرکت‌ها پیش آمده است تا رونق تولید و گردش چرخ اقتصاد را تسریع بخشیم.
هزینه آزمایشگاه‌ها از هزینه کالاهای وارداتی بیشتر می‌شود!
احسان زرین‌بخش یکی دیگر از فعالان در حوزه تجهیزات کالاهای اینترنت در کشور با انتقاد از روند طولانی ترخیص کالا از محل آزمایشگاه در مبادی گمرکی کشور گفت: در حالی که مصرف‌کننده نهایی تجهیزات وارد شده خود دولت است، اما بخش دیگر دولت که رگولاتوری باشد، باعث تاخیر در تحویل تجهیزات که بعضا تا دو ماه طول می‌کشد، می‌شود و مشکلات عدیده‌ای برای بازار و شرکت‌های خصوصی به وجود می‌آورد. زرین بخش ادامه داد: سازمان نصر با آزمایش تجهیزات در آزمایشگاه‌ها و قیمت آنها مشکل ندارد اما با آزمایش این تجهیزات در مبادی ورودی گمرک‌ها مشکل دارد، چراکه علاوه بر صرف زمان طولانی به لحاظ هزینه‌ای نیز بسیار هزینه‌بر است. او افزود: در بخشنامه‌های موجود آمده است که آن قسمت‌هایی از تجهیزات که گواهی تایید را از آزمایشگاه‌ دریافت می‌کنند، می‌توانند ترخیص شوند و آنهایی که هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند باید تا زمان انجام تست‌ها در انبار باقی بمانند. این در حالی است که رگولاتوری همه کالاها را تا زمان ترخیص آخرین قطعه آنها نگاه می‌دارد که این مقررات به شرکت‌ها آسیب جدی می‌زند. او معتقد است: نگرانی‌ها معمولا روی اصالت کالاها و تجهیزات است. در حالی که تستی که در آزمایشگاه از تجهیزات گرفته می‌شود، اساسا کاری به اصالت قطعه ندارد، بلکه سطوح امنیتی قطعه را حفظ می‌کند در مواردی پیش آمده است که هزینه آزمایش بر روی یک قطعه وارداتی از قیمت آن قطعه بیشتر بوده است. این روند آزمایش‌ها علاوه بر اینکه باعث شده است تا شرکت‌های خصوصی هزینه اقتصادی زیادی را متحمل شوند، همچنین باعث تاخیر در بازپس‌گیری کالاها توسط این شرکت‌ها شده‌اند. وی بیان کرد: به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های به وجود آمده در طول سال‌های گذشته، بسیاری از کسانی که اصطلاحا کاسبان تحریم خوانده می‌شوند، اقدام به وارد کردن تجهیزات تقلبی و بی‌کیفیت می‌کردند که بنا به این شرایط اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه‌هایی برای تایید اصالت این قطعات الکترونیکی وارداتی شد . معمولا احراز هویت و اصالت تجهیزات به صورت رسمی و از طریق ارجاع به شرکت سازنده کالا انجام می‌شود اما به دلیل شرایط خاصی که ذکر شد، این عمل در کشور ما ممکن نبود. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد صدمات استفاده از کالاهای بی‌کیفیت و تقلبی و همچنین مبارزه با قاچاق کالا این آزمایشگاه‌ها برای تست کردن کالاهای وارداتی به وجود آمد. بسیار پیش آمده است که ما متوجه عدم کیفیت یک کالا و تجهیزات با مارک معتبر شده‌ایم که این را به شرکت‌هایی که کالا را برای انجام آزمایش نزد ما آورده‌ بودند، گزارش کردیم و آنها را متوجه تقلبی بودن کالای خریداری شده توسط آنها کردیم هرچند این روند نه توانسته ایجاد امنیت بر کیفیت کالاها را به وجود بیاورد و نه توانسته ورود کالاهای قاچاق را به کشور کم کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/385289/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

معرفی کتاب «سینمای آمریکا»

پدر قصه‌گویی عرفانی کیست؟