ایران پرسمان

آخرين مطالب

ابهامات در خصوص واردات خودرو کماکان ادامه دارد اقتصاد روز

ابهامات در خصوص واردات خودرو کماکان ادامه دارد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آفتاب یزد /متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بیشتر از مشوق‌های مناطق آزاد است.با در نظر گرفتن محدودیت‌های واردات خودرو، در حق مناطق آزاد اجحاف شده است.
آماده شدن مقدمات واردات خودرو
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: مقدمات وادرات خودرو در دولت فراهم و تصویب شده است.التهاب بازار خودرو نیاز واقعی نیست بلکه برخی برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید می‌کنند. تا زمان برطرف شدن این التهاب کاذب، بورس کالا شفاف‌ترین و بهترین راه حل است.
امکان واردات خودرو با بیت کوین
فاطمی امین، وزیر صمت، با اشاره به مصوبه هیات دولت در مورد رمز ارزها گفت: با تصویب آیین‌نامه‌ای کامل در دولت، استخراج رمزدارایی‌ها رسمیت پیدا کرده است. امکان واردات با رمزدارایی‌ها فراهم و واردات همه کالاها از جمله خودرو از محل رمز دارایی‌ها فعال شده است. مراکز رسمی استخراج بیت‌کوین با هماهنگی بانک مرکزی می‌توانند به جای دلار و یورو از بیت کوین برای واردات خودرو استفاده کنند.
شرایط اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو
منوچهر منطقی، معاون حمل و نقل وزیر صمت، شرایط اجرایی شدن آیین‌نامه واردات خودرو را اعلام کرد. ایجاد یا استفاده از شبکه خدمات پس از فروش با پنج شرط ایجاد نمایندگی خدمات پس از فروش به ازای واردات هر 1000 خودرو، ایجاد یک نمایندگی در صورت واردات کمتر از 1000 خودرو، تامین قطعات یدکی ضروری قبل از واردات، تامین تجهیزات، اسناد و آموزش نفرات خدمات پس از فروش و اعلام فناوری‌های انتقال یافته در خدمات پس از فروش دریافت مجوز رسمی از تولیدکننده محصول برای تضمین ارائه خدمات پس از فروش یا انتقال فناوری. داشتن تجربه در واردات خودرو یا استفاده از شرکت‌های دارای تجربه در این زمینه ارائه سطح انتقال فناوری در خودروهای اقتصادی برای تولید در کشور اعلام قیمت خودرو و مشخصات فنی آن تحویل مدارک مورد نیاز توسط متقاضیان واردات خودرو به وزارت صمت تا 19 شهریور 1401 (واردکنندگان نهایی تا پایان شهریورماه اعلام می‌شوند) برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، سرمایه‌گذاران می‌توانند وارد حیطه واردات خودرو شوند و از محل فروش آن نحوه سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو را مشخص کنند. پیشنهادها باید تا 19 شهریور 1401 به وزارت صمت ارائه شوند. پیشنهادها برای واردات خودرو برقی و نحوه اجرای زیر ساخت در مناطق آزاد باید تا 19 شهریور به وزارت صمت تحویل داده شوند.
شرایط واردات سایر خودروها 20 شهریور 1401 اعلام می‌شود.
اعلام آمادگی گمرک برای واردات خودرو
علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک، درباره تعیین وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک و آمادگی در خصوص آغاز واردات خودرو گفت:مراجع قضائی در حال تعیین تکلیف خودروهای دپو شده هستند و این خودروها به زودی به فروش می‌رسند. گمرک آماده ورود خودروهای خارجی است.
زمان آغاز واردات خودرو
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره زمان اجرایی شدن واردات خودرو گفت: اولین مرحله اجرایی واردات خودرو عملاً از اول مهرماه آغاز می‌شود. سه گروه واردکنندگان خودرو تا 19 شهریور 1401 می‌توانند درخواست خود را ارسال کنند. اسامی شرکت‌های منتخب تا پایان شهریورماه اعلام می‌شود. اولویت اول برای واردات خودرو، واردکنندگان خودروی اقتصادی، سرمایه‌گذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید و متقاضیان واردات خودروی برقی به مناطق آزاد هستند. این شرکت‌ها باید اقدام به انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش کنند. اگر واردکنندگان برنامه داخلی‌سازی داشته باشند، امتیاز مضاعف دریافت می‌کنند. در درخواست واردکنندگان باید نوع خودروی وارداتی نیز علاوه بر مشخص شدن جزئیات الزامات بیان شود.
مشوق‌هایی برای متقاضیان سرمایه‌گذاری ایجاد خط تولید خودرو نیز در نظر گرفته شده است تا بتوانند هزینه‌های ریالی خود را برای خرید کارخانه و راه‌اندازی خط تولید از طریق واردات خودرو و فروش آن تامین کنند. شرایط واردکنندگان خودرو برای مناطق آزاد، مشابه واردکنندگان خودروی اقتصادی است. اما این دسته باید برای ایجاد زیرساخت و ایستگاه شارژ خودرو تعهد دهند. درصد حقوق دولتی بر اساس قیمت کشف شده نهایی در بورس کالا تعیین می‌شود.
جزئیات آیین نامه واردات خودرو
واردات ماشین تنها برای خودروهای پایین‌تر از 20 هزار یورو (فوب) مجاز است. البته اولویت با خودروهای کمتر از 10 هزار یورو (فوب) است. تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.ارزش گمرکی بر اساس ماده 14 قانون امور گمرگی محاسبه می‌شود.
خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا عرضه می‌شوند. کارگروهی با مسئولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را بر حسب ارزش تعیین کند. نرخ سود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا است، باید عادلانه باشد. کارگاه مذکور می‌تواند سود بازرگانی علی‌الحساب در زمان ترخیص و همچنین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش را تعیین کند. وزارت صمت باید با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر 10 هزار یورو)، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید را پیش‌بینی کند. همچنین وزارت صمت باید اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دهد. برنامه تولیدات داخلی واردکنندگان موضوع این بند، باید توسط وزارت صمت تایید شود. واردات خودروهای سواری به‌ صورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی)‌ تنها برای استفاده در شبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز است. خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا برقی است. راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری ایستگاه‌های شارژ با واردکنندگان خودرو است. سقف منابع ارزی برای واردات خودرو به جز سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است. منابع ارزی مورد نیاز از محل صادرات، رمز دارایی سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و دیگر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین می‌شود. وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی دستور‌العمل اجرایی این مصوبه، مانند چگونگی تامین و تخصیص ارز،‌ مشخصات فنی،‌ خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند. وزارت صمت باید هر 3 ماه یک بار، گزارش اجرای این تصویب‌نامه را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/386095/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون