ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمایه‌های سرگردان به کجا می‌رود؟ تحلیل روز

سرمایه‌های سرگردان به کجا می‌رود؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
طی هفته گذشته سازمان بورس تلاش زیادی کرد تا با حضور سهامداران حقوقی، شرایط بازار سرمایه را پایدار نگه دارد. هرچند همان زمان نیز گفته می‌شد که اقدامات اینچنین مسکنی موقت خواهند بود. سوال مشخص این است که با توجه به افزایش میزان نقدینگی در آخرین آمار ارایه شده توسط بانک مرکزی که احتمالا در ماه‌های بعد نیز تداوم یافته؛ سرمایه‌های سرگردان با فرار از بورس به کجا می‌روند و پناهگاه این پول‌ها کجاست؟
بی‌اعتمادی در سرمایه‌گذاری‌ها شدت گرفته است
به اعتقاد کارشناسان بورسی، بازار سهام این روزها اگر چه ارزنده است و مردم را برای سرمایه‌گذاری در این بازار تشویق هم می‌کنند اما به دلیل بی‌اعتمادی که در بورس از سال‌های قبل شکل گرفته شرایط مناسبی را پشت سر نمی‌گذارد و چندین عامل مهم نیز باعث وضعیت منفی این بازار شده است؛ اولین عامل اعتراضات در سطح کشور است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و از موضوعات تاثیرگذار بر بورس تهران بوده و به گفته کارشناسان تا زمانی که راه‌حل مسالمت‌آمیزی برای این اعتراضات ارایه نشود، بازار سهام را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد تا بی‌نتیجه بودن سفر سید ابراهیم رییسی به نیویورک که هیچ چشم‌انداز روشنی از امکان مذاکره پس از آن ارایه نشد و حتی اندک امید احیای برجام در دو تا سه‌ماهه آینده را نیز از بین برده است. دراین‌بین موضوع افزایش مالیات‌ها هم بی‌تاثیر نیست و دولت همیشه به دنبال انتخاب راه آسان می‌گردد که آن‌هم افزایش نرخ خوراک گاز و موارد مشابه آن است. 
انتظارات منفی در اقتصاد شکل گرفته است
قدرت‌الله امام‌وردی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و اقتصاددان در این رابطه به «اعتماد» می‌گوید: هر چند در شرایط معمول شاهد همسویی شاخص‌های بورس و نرخ دلار در بازار هستیم و در ارتباط با بازده‌های مالی یک نوع وابستگی دمی وجود دارد و اغلب در این شرایط همه بازارها از طلا و دلار تا بازار مسکن و بورس همگی روندی رو به رشد دارند اما در شرایط کنونی این وابستگی دمی دیده نمی‌شود.
امام‌وردی تصریح کرد: عوامل دیگری که در ارتباط بین بازارها دخیل هستند بحث نااطمینانی و شرایط آینده و انتظارات منفی در اقتصاد است که در حال حاضر به دلیل عدم پذیرش برجام و به نتیجه نرسیدن مذاکرات مجددا شاهد افزایش تحریم‌های گسترده هستیم و بازار ارز و طلا نیز به‌شدت به این قضیه واکنش نشان داده است. مشخص نشدن نتیجه مذاکرات باعث شده که سرمایه‌گذاران با ریسک بالایی روبرو باشند و هرگونه رشد آتی بازار مستلزم رفع شدن این موضوع است. اگر کشور‌ها به توافق دست یابند، در کوتاه‌مدت ممکن است بازار واکنش منفی نشان دهد. اما در بلندمدت شرکت‌ها می‌توانند طرح‌های توسعه‌ای تعریف کنند یا با خرید تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز، محصولات باکیفیت‌تری تولید نمایند که این امر به نفع اقتصاد کشور است. همچنین اگر کشور‌ها به توافق نرسند آنگاه باید منتظر رشد نرخ ارز در کشور بود و همین امر سبب رشد مقطعی بازار خواهد شد.
نقدپذیری بازارهای دیگر بیشتر است
این اقتصاددان با اشاره به وضعیت کنونی بورس خاطرنشان کرد: این بازار در شرایط نااطمینانی‌ها و عدم اعتماد برای سرمایه‌گذاری‌ها به آینده به سر می‌برد و شاهد آنیم که بورس منفی شده و دایما با ریزش همراه می‌شود اما در مقابل قیمت طلا و نرخ ارز افزایش می‌یابد و آن هم به دلیل قدرت نقدپذیری این دو بازار است که مردم اغلب با خارج کردن منابع خود از بازار سرمایه آن را به بازارهای ارز و طلا می‌برند.
امام‌وردی در ادامه افزود: از سوی دیگر زمزمه‌هایی از گسترش تحریم‌های امریکا و حتی اروپا پس از اعتراضات اخیر در کشور به گوش می‌رسد و اینکه دولت برنامه دومی هم ندارد تا برای تحریم‌ها ارایه کند و در این شرایط ریسک‌های سرمایه‌گذاری باز هم شدت می‌گیرد و در شرایط نااطمینانی سرمایه‌ها به سمت بازارهایی حرکت می‌کنند که از نقدشوندگی بالاتری برخوردارند.
بازار مسکن فعلا شانسی برای رشد ندارد
این کارشناس اقتصادی همچنین در مورد شانس بازار مسکن برای ورود سرمایه‌های جدید از بورس به این بازار گفت: بازار مسکن در چند ماهه اخیر با رکود تورمی سنگینی مواجه شده است، به گونه‌ای که از یک طرف با افزایش شدید قیمت‌ها روبرو هستیم و از سوی دیگر مردم قدرت خرید کافی برای سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز را ندارند و میزان پروانه‌های ساخت هم به‌شدت افت داشته است و بعید است بازار مسکن به این زودی‌ها از حالت اغماء خارج شود.
امام‌وردی در ادامه گفت: در این شرایط که نااطمینانی در اقتصاد بیشتر از گذشته شده و افراد به دنبال خروج سرمایه‌های خود حتی از اقتصاد کشور هستند طبیعتا افراد سرمایه‌های خود را درگیر بازاری نمی‌کنند که نتوانند به راحتی آن را نقد کنند و آن را جابه‌جا کنند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تقاضا در بخش دلار در ایران نیز به گونه‌ای تقاضای سوداگرانه برای تبدیل دارایی است و مردم به جهت آنکه از تورم و نااطمینانی‌های آینده خود را رها کنند و این ریسک‌ها را پوشش دهند معمولا دارایی‌های خود را به ارز و دلار تبدیل می‌کنند تا از این ریسک‌ها در امان باشند و تقاضا برای این بازار هم بی‌نهایت است و مردم دارایی‌های خود را می‌فروشند تا به دلار تبدیل کنند و این تقاضا هم نامحدود است و مبتنی بر تقاضای معاملات و برای مصرف و سفرهای خارجی نیست.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/388589/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است