ایران پرسمان

آخرين مطالب

آیا برخورد سیارک به کره زمین می‌تواند حیات را از بین ببرد؟ دانش و فناوری

آیا برخورد سیارک به کره زمین می‌تواند حیات را از بین ببرد؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - گجت نیوز / برخورد سیارک به کره زمین یکی از خطراتی است که سازمان‌های مختلف از جمله ناسا نگران آن هستند. آیا برخورد سیارک به کره زمین می‌تواند حیات را به صورت کلی نابود کند؟
پس از 160 میلیون سال حکمرانی بر کره زمین، دایناسورها ناگهان به لطف یک مهمان ناخوانده از فضا منقرض شدند. حدود 65 میلیون سال پیش، یک سیارک به قطر حداقل 10 کیلومتر ضربه‌ای وحشتناک را به حیات در کره زمین و مخصوصا دنیای دایناسورها زد که در نتیجه آن زلزله، سونامی، فروان آتشفشان‌ها و تغییرات شدید آب و هوایی یکی پس از دیگری موجودات زنده را زیر ضربات خود قرار دادند.
در نهایت نیز 75 درصد کل موجودات زنده زمین نابود شدند. هرچند که با وجود این بلایا، همچنان زمین باقی ماند. آیا می‌توان گفت که زمین در برابر برخورد سیارک ها ایمن است؟ اگر سیارک بزرگ 66 میلیون سال پیش نتوانست کار زمین را تمام کند، چه چیزی توانایی این کار را دارد؟ آیا یک سنگ فضایی می‌تواند به کلی زمین را از بین ببرد؟ برای این کار باید به چه اندازه باشد؟
عواقب برخورد سیارک برای حیات در کره زمی

ایران پرسمان


برای اینکه یک سنگ فضایی بتواند زمین را نابود کند، باید هم اندازه سیاره ما باشد. هرچند که نابود کردن حیات یا بخش اعظم آن در کره زمین با برخورد سیارک بسیار کوچک‌تری نیز به دست می‌آید. Brian Toon، استاد علوم اتمسفر و اقیانوسی دانشگاه Colorado Boulder که مطالعات گسترده‌ای در زمین برخورد سیارک ها با کره زمین داشته است، گفت:
در اوایل تاریخ جرمی بزرگتر از مریخ به زمین برخورد کرد و بدون نابود کردن آن، ماه را به وجود آورد.
Toon به نظریه برخورد بزرگ اشاره می‌کند که بر اساس آن یک سیاره به نام تیا حدود 4.5 میلیارد سال پیش با زمین برخورد کرد. در نتیجه این برخورد بخش‌هایی از زمین و تیا به فضا پرتاب شدند. این بخش‌ها در نهایت کنار هم قرار گرفتند و ماه را شکل دادند. عرض مریخ به 6700 کیلومتر می‌رسد که یعنی تیا در هنگام برخورد با زمین از سیارک نابود کننده دایناسورها 500 برابر بزرگتر بود.
این برخورد به جای نابود کردن کره زمین، باعث شد که بخشی از هسته و گوشته تیا با سیاره ما ادغام شود. البته دانشمندان در رابطه با اینکه این برخورد کامل یا سایشی بوده است، اختلاف نظر دارد. هرچند شکی وجود ندارد که اگر در آن زمان موجود زنده‌ای روی کره زمین وجود داشت، قطعا از بین می‌رفت.
به باور دانشمندان حیات به شکل اولیه حدود 4.4 میلیارد سال پیش یعنی چند میلیون سال پس از برخورد بزرگ شکل گرفت و بیشتر آب موجود در کره زمین نیز در نتیجه همین برخورد به وجود آمد. همانطور که انقراض دست جمعی دایناسورها نشان داد، برخورد یک سیارک متوسط نیز می‌تواند حیات در کره زمین را با چالش جدی مواجه کند. در واقع ناسا هر سنگ فضایی که قطر آن حداقل به 140 متر برسد و در فاصله 7.4 میلیون کیلومتری زمین قرار داشته باشد را به عنوان یک تهدید بالقوه به حساب می‌آورد.
برخورد چنین سنگی با کره زمین می‌تواند یک شهر را به صورت کامل نابود کند و زمین‌های اطراف آن را هم از بین ببرد. برخورد یک سیارک به عرض 1 کیلومتر می‌تواند احتمالا با ایجاد فجایع اقلیمی پایان تمدن را رقم بزند. در واقع اگر امروز سیارکی به اندازه همان که 66 میلیون سال پیش به زمین برخورد کرد، به سیاره ما بیاید، انسان‌ها و بسیاری از جانوران دیگر هیچ شانسی برای زنده ماندن ندارند.

ایران پرسمان


در ابتدای برخورد سیارک با کره زمین، آتشی بزرگ پدید می‌آید و هرکسی که می‌تواند آن را ببیند، نابود خواهد کرد. سپس غبار ناشی از برخورد و دود آتش زمین را محاصره می‌کند و سیاره ما وارد دوره‌ای که با نام زمستان برخوردی شناخته می‌شود، خواهد شد. در طول این دوره سخت، آنقدر غبار و گازهای سمی در آسمان وجود دارد که گیاه‌ها دیگر نمی‌توانند نور کافی برای فوتوسنتز داشته باشند.
با نابود شدن گیاهان در بخش‌های مختلف زمین، حیوانات نیز خیلی زود نابود می‌شوند. تنها گروه کوچکی از حیوانات (همچون برخی پستانداران اولیه) شانس زنده ماندن دارند. به همین خاطر ناسا و دیگر سازمان‌های فضایی تهدید برخورد سیارک با کره زمین را بسیار جدی حساب می‌کنند و همیشه در حال بررسی و نظارت بر هزاران سیارک بالقوه در منظومه شمسی هستند.
خوشبختانه تا 100 سال آینده هیچ سیارک خطرناکی به زمین برخورد نخواهد کرد. اگر هم به طور ناگهانی یک سیارک تغییر مسیر دهد و به سمت زمین بیاید، ناسا برنامه خاصی برای آن دارد. چند روز پیش ناسا فضاپیمای دارت را به سیارکی به نام دیمورفس کوبید تا بتواند سرعت آن را تغییر دهد. دیمورفس خطری برای زمین نداشت؛ اما ناسا می‌خواست ببیند که آیا با این کار می‌تواند مسیر یک سیارک را تغییر دهد یا خیر.
در صورت موفق شدن این آزمایش، می‌توان گفت که انسان‌ها به سلاح مفیدی برای حفاظت از خود در برابر برخورد سیارک با کره زمین و جلوگیری از نابودی حیات دست یافته‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/388673/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

ابتکار گوگل به مناسبت روز زمین

آتش گرفتن قطار حین حرکت در کانادا

رعد و برق وحشتناک در چین

برگی از تاریخ/ 14 سال پرستاری از جانبازی که بی‌نام و نشان بود

جشنی سه هزار ساله که در ساری برگزار می‌شود

تاتاکوآ؛ دره ای فرسوده در کلمبیا

شکار بچه آهو توسط یوزپلنگ در مقابل چشمان مادرش!

خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار

«متاورس» بازگشته است

به ظاهر دوست اما دشمنانند

بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند

توئیت جدید کریمی قدوسی؛ این بار موشک مورد توجه قرار گرفت

خاندوزی به ریاض می‌رود

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ شد

عزیمت به کراچی، مرحله سوم سفر رسمی رئیس جمهور به پاکستان

واکنش یک حقوقدان به توئیت‌های جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

گوناگون/ رمزگشایی از روستایی که یک شبه ناپدید شد!

بخشی از سوئیس که متعلق به ایتالیاست

با دَمنده ی هوا، پهپاد درست کرد!

یکی از پربازدیدترین جاذبه های مصر

جوانمردی امیرالمؤمنین(ع) در جنگ ها

نمایی زیبا از چالکندی دزفول

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

نزاع و درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده

جزئیات دیدار رئیسی و مریم نواز شریف؛ توافق برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان

احکام جدید قاضی‌القضات؛ خلیلی و قطبی جایگزین مصدق و لاریجانی شدند

شهادت 30 کودک بر اثر گرسنگی در غزه

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس 400 را عملیاتی می‌کند

انهدام برج تلویزیونی 140 متری در اوکراین

قیمت نفت اندکی بالا رفت

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

یکی از باورنکردنی ترین مکان های فیلیپین

خیلی خوب برای نجات جون زنش تلاش کرد!

دره زیبای باشو در پاکستان

وقتی همزمان هم خوشانسی و هم بدشانس

برخورد وحشتناک کودک با شیشه مغازه حین دوچرخه‌سواری

پیاده شدن مسافر از اتوبوس در حال حرکت

یک جاده کوهستانی در کارپات رومانیایی

عاقبت رانندگی با سرعت بالا در هوای مه آلود