ایران پرسمان

آخرين مطالب

پیروزی شکننده «لولا» تحلیل روز

پیروزی شکننده «لولا»
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
برای ماه‌ها نظرسنجی‌های موسسات معتبر آماری در برزیل، ژاییر بولسانارو رییس‌جمهور این کشور را محکوم به یک دوره‌ای شدن و شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانستند، اما درست در آخرین لحظات و در شرایطی که آخرین نظرسنجی‌ها، فاصله او با رقیبش لولا ایناسیو داسیلوا را در حدود 14درصد تخمین می‌زدند، بولسانارو موفق شد ورق را برگرداند و با اختلاف 5درصدی نسبت به لولا در جایگاه دوم قرار گیرد. این دو رقیب قرار است روز 30 اکتبر یک‌بار دیگر روبه‌روی یکدیگر قرار گیرند.
براساس آرای اعلام شده در پی شمارش بیش از 99درصد آرا در برزیل، لولا ایناسیو داسیلوا رییس‌جمهور پیشین و چپگرای این کشور موفق شد با 57 میلیون و 258 هزار رای (48.4درصد) در جایگاه نخست قرار گیرد و ژاییر بولسانارو رییس‌جمهور مستقر و راستگرای افراطی نیز با کسب آرای 51 میلیون و 70 هزار نفر از مردم برزیل (43.2درصد) در جایگاه دوم قرار گرفت. پس از این دو نفر، سیمونه تِبِت از جنبش دموکراتیک برزیل که یک حزب راست میانه محسوب می‌شود با 4 میلیون و 915 هزار رای سوم شد و سیرو گومز از حزب دموکراتیک کارگران برزیل با 3 میلیون 599 هزار رای جایگاه چهارم را از آن خود کرد. هفت کاندیدای باقیمانده مجموعا کمتر از یک میلیون و 400 هزار رای را از آن خود کردند و 5 میلیون و 450 هزار رای نیز به صورت باطله به درون صندوق‌ها انداخته شده بود.
پیروزی لولا داسیلوای چپگرا می‌توانست چهره امریکای لاتین را به کلی تغییر دهد. پیش از لولا، پدرو کاستیلو در پرو، گابریل بوریچ در شیلی و گوستاوو پترو در کلمبیا توانسته بودند به عنوان چهره‌های مطرح جریان چپ در امریکای لاتین در انتخابات‌ ملی پیروز شوند و با پیروزی لولا داسیلوا و بازگشت چپ‌ها به برزیل که 4 سال است زیر‌نظر یک رییس‌جمهور راست افراطی اداره می‌شود، می‌توانست تحول بزرگی در منطقه ایجاد کند.
نشریه گاردین چاپ انگلیس، نتایج دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری در برزیل را «یک ناامیدی» برای چپ‌های برزیل توصیف می‌کند. گاردین نوشته است: «چپگرایان در برزیل انتظار داشتند که لولا داسیلوا یا در دور اول بتواند کار را تمام کند یا اختلاف رای قابل‌توجهی با ژاییر بولسانارو داشته باشد که پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری کار سخت و طاقت‌فرسایی به نظر نیاید. بسیاری از ترقی‌خواهان در جهان نیز فعالانه این انتخابات را دنبال می‌کردند تا شکست بولسانارو را به عنوان پس‌زده شدن افراط‌گرایی از سوی مردم جشن بگیرند. با این حال اوضاع آن‌طور که آنها می‌خواستند، پیش نرفت.»
در دور اول انتخابات چه اتفاقی افتاد؟
برای بسیاری از تحلیلگران جای تعجب نداشت که لولا داسیلوا اول شود یا اینکه با اختلاف اندکی از پیروزی نهایی در دور اول باز بماند. عجیب‌ترین قسمت از ماجرا در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل به آرای ژاییر بولسانارو بازمی‌گشت. تام فیلیپس، تحلیلگر مسائل برزیل در این باره می‌گوید: «پیروزی قاطعی که هواداران لولا منتظر آن بودند محقق نشد، مساله هم در آرای لولا هویدا نبود که مطابق با پیش‌بینی‌ها بود. مساله به آرای بولسانارو بازمی‌گشت که بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود و باید گفت نظرسنجی‌ها در پیش‌بینی واقعیت شکست خوردند.» او می‌افزاید: «بعد از اعلام نتایج من به ستاد انتخاباتی لولا رفتم. مردم بهت‌زده بودند؛ یا گریه می‌کردند یا چهره‌های تعجب‌زده آنها نظر شما را جلب می‌کرد.»
نتایج انتخابات سنا و مجلس نمایندگان برزیل نیز چپ‌ها را بیش از پیش متعجب ساخت. از مجموع کرسی‌های سنا که به رای گذاشته شده بود (27 کرسی از 81 کرسی)، 19 کرسی به محافظه‌کاران و راستگرایان رسید و در مجلس نمایندگان نیز راستگرایان توانستند دست برتر را پیدا کنند.
لولا همچنان شانس اول پیروزی
تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که رای بیشتر کاندیداهای حذف شده در دور اول در دور دوم در حمایت از لولا داسیلوا به صندوق ریخته شود و او همچنان شانس اصلی پیروزی باقی بماند، اما پیروزی چپگرایان در 30 اکتبر از آنچه تا پیش از برگزاری دور اول به نظر می‌آمد، سخت‌تر خواهد بود.
لولا داسیلوا که کشیده‌‌ شدن انتخابات به دور دوم را به این ترتیب باید یک «نتیجه منفی» برای او محسوب کرد، در واکنش به این موضوع با وام‌گیری از یک اصطلاح رایج فوتبالی خطاب به هوادارانش گفت: «می‌توانم به شما اطمینان دهم که پیروزی از آن ماست و رقابت فقط به وقت ‌اضافی کشیده شده است.» ژاییر بولسانارو نیز که بر‌خلاف پیش‌بینی‌های قبلی آرای به ‌مراتب بیشتری کسب کرده (8درصد بیشتر از نظرسنجی آخر)، با ابراز خوش‌بینی نسبت به «نیمه‌دوم» باقیمانده این انتخابات، خطاب به هوادارانش گفت که ما بر «دروغ» پیروز شدیم.
چرا این انتخابات برای برزیل و جهان مهم است؟
برزیلی‌ها طی چهار سال گذشته روزهای سختی را ازسر گذراندند. بیش از 600 هزار نفر از مردم این کشور در پی مدیریت ناصحیح همه‌گیری کووید 19 و اصرار دولت بر جلوگیری از به‌ کارگیری روش‌های علمی از جمله عدم همراهی رییس‌جمهور با برنامه تزریق واکسن، جان خود را از دست دادند. همزمان، طی دوره ریاست‌جمهوری بولسانارو نرخ جنگل‌زدایی از آمازون به بالاترین حد خود طی 15 سال گذشته رسید که نشانگر یک فاجعه زیست محیطی برای برزیل و برای جهانی است که می‌خواهد با تغییرات اقلیمی مقابله کند.
حمایت بولسانارو از سیاستمداران افراط‌گرای دیگر نظیر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده و ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان و حمایت متقابل آنها از او بازنمای خطر دیگری برای جهان است. پیروزی بولسانارو می‌تواند تقویت‌کننده گفتمان راست افراطی در جهان باشد و تبعات بدی برای بسیاری از مردم دنیا در پی داشته باشد. در برزیل، پهناورترین کشور حوزه امریکای لاتین، بیش از 30 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
نگرانی از خطرات استفاده از استراتژی «دروغ بزرگ»
یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در برزیل این است که استفاده مکرر بولسانارو از استراتژی «دروغ بزرگ» و تاکید مداوم او بر آسیب‌پذیری سیستم انتخاباتی می‌تواند به بروز اعتراضات خیابانی پس از شکست احتمالی او در دور دوم منجر شود. بولسانارو می‌گوید اگر نتیجه پاک و شفاف باشد، آن را خواهد پذیرفت؛ البته سیستم رای‌‌گیری الکترونیکی برزیل به خوبی اداره می‌شود و دستکاری در آن سخت است. اما نکته اینجاست که تاکید چندباره بولسانارو این است که نظرسنجی‌‌ها اشتباه است و او به‌طور قطع در مسیر پیروزی قرار دارد. او همچنین در تلاش است تا در اذهان عمومی چنین القا کند که ممکن است در انتخابات علیه او تقلب‌‌هایی صورت گیرد. هرچند تا به این روز هیچ مدرک معتبری برای ادعاهای مطرح‌ شده توسط بولسانارو وجود ندارد، اما بسیاری از حامیانش سخنان او را پذیرفته‌‌اند. به نظر می‌‌رسد که او در حال تدارک پیش‌‌زمینه‌‌ای برای نظریه تقلب در آرا و انکار نظر رای‌‌دهندگان است. برزیلی‌‌ها از اینکه چنین سخنانی موجب برافروخته شدن شعله‌های شورشی شود، ابراز نگرانی می‌کنند. آنها نگرانند دچار مشکلاتی مشابه آنچه امریکا در انتخابات پیشین تجربه کرد، شوند که در آن گروهی از حامیان دونالد ترامپ در 6 ژانویه2021 به ساختمان کنگره حمله کردند.
به نوشته اکونومیست، بولسانارو انتقاد را تحت عنوان اخبار جعلی رد می‌کند و غرایز او به اندازه رفتارهای ترامپ اقتدارگرایانه است؛ به‌طوری‌‌ که نسبت به روزهای حکومت نظامی در برزیل مشتاق است. یکی از پسران او که از نزدیک‌ترین مشاوران او نیز هست، آشکارا شورشیان کنگره امریکا را تشویق کرده بود. نمی‌توان از این گذشت که بولسانارو، یکی از آخرین رهبران جهان بود که پذیرفت که بایدن در انتخابات پیروز شده است. بولسانارو که قبلا یکی از اعضای کنگره برزیل نیز بوده است، در 2018 همراه موج خشمگین از نظام حاکم به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد. گفته می‌شد او در کارهای خود از یک الگوی آشنا کمک می‌گرفته است؛ مهم‌ترین آنها سوءاستفاده ماهرانه از رسانه‌های اجتماعی به نفع خود بود. بولسانارو با مهارت، طرفدارانش را از آینده شوم برزیل در صورت شکست خود مطمئن کرده است. اول آنکه اگر ببازد، دلیل بر ناعادلانه بودن رای است و دوم، اینکه برد حریف اصلی او، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، برزیل را به جهنم تبدیل خواهد کرد.
داسیلوا یک چپگرای عمل‌‌گراست و بین سال‌های 2003 و 2010 رییس‌جمهور نسبتا موفقی بود. دولت او که با دوران رونق تجارت همزمان شده بود، توانست به واسطه افزایش درآمد عمومی و توسعه دولت رفاه وظایف خود را به خوبی انجام دهد. رونق اقتصادی پس از اتمام دولت او سقوط کرد و دیلما روسف، جانشین و هم‌‌حزبی مورد حمایت او، طی افشای رسوایی فساد گسترده که مربوط به سال‌ها قبل بود، استیضاح شد. داسیلوا نیز به جرم دریافت رشوه مجرم شناخته شد؛ گرچه محکومیتش بعدها نادیده گرفته شد و او نیز ارتکاب تخلف را انکار کرد. از منظر اکونومیست داسیلوا هرچند کاندیدای ایده‌‌آلی نیست، اما از طرفداران دموکراسی است. این درحالی است که بولسانارو چنین نیست؛ او ممکن است زیر پرچم سیستم دموکراتیک عمل کند، اما دایما به دنبال راه‌هایی برای فرار از سخت‌گیری‌‌های موجود در آن است. سیستمی که مسوول محدود کردن بولسانارو است، ضعیف‌‌تر از سیستمی است که ترامپ را محدود می‌کرد. در حالی که حمایت ارتش امریکا از کودتای ترامپ غیرقابل تصور بود، دولت نظامی برزیل در 1985 پایان یافته است. در چنین شرایطی صحبت درباره کودتای احتمالی چندان بیراه نیست.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/388842/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین