ایران پرسمان

آخرين مطالب

آیا پرنده آبی در حال مرگ است؟ تحلیل روز

آیا پرنده آبی در حال مرگ است؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
شهاب شهسواری| اقدامات ایلان‌ماسک تاکنون نگرانی‌های زیادی را در مورد آینده توییتر ایجاد کرده است. اقدام‌های خلق‌الساعه مالک جدید توییتر، در کنار خداحافظی تعداد زیادی از آگهی‌دهندگان که منبع مالی اصلی این شبکه اجتماعی محسوب می‌شوند، تردیدهای زیادی را در مورد حیات این شبکه اجتماعی ایجاد کرده است. او تقریبا نیمی از 7500 کارمند توییتر را اخراج کرده است، تعداد زیادی از نیروهای توییتر که مسوولیت اعتبارسنجی و بررسی حقوقی محتوای منتشره در این شبکه اجتماعی را داشتند از کار برکنار شده‌اند. هفته گذشته بعد از آنکه ماسک در یک تماس عمومی با کارکنان اعلام کرد که مقررات سختگیرانه‌ای برای کار در این کمپانی وضع می‌کند، تعداد بیشتری از کارکنان این شبکه اجتماعی تصمیم گرفتند که استعفا بدهند. بر اساس گزارش‌ها نزدیک به 1200 کارمند توییتر یکجا تصمیم گرفته‌اند تا به کار خود در این کمپانی پایان دهند. این اقدام دسته‌‌جمعی برای ترک توییتر، باعث نگرانی مالک جدید شد. 
ماسک برای اینکه کارکنان ناراضی اقدام به خرابکاری در زیرساخت‌های این شبکه اجتماعی نکنند، تصمیم گرفت که شنبه و یکشنبه این هفته ساختمان مرکزی توییتر را تعطیل کند و به هیچ‌یک از کارکنان اجازه عبور و مرور به داخل ساختمان با استفاده از کارت‌های شناسایی ندهد. عدم اطمینان به آینده توییتر باعث شد که شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس امریکا اعلام کند تا اطلاع ثانوی از این شبکه اجتماعی برای اطلاع‌رسانی استفاده نمی‌کند. سی‌بی‌اس در بیانیه‌ای نوشته است: «در پی نگرانی‌ها در خصوص توییتر و از روی احتیاط بسیار، شبکه خبری سی‌بی‌اس در حالی که وضعیت توییتر را رصد می‌کند، فعالیت‌هایش را روی این شبکه اجتماعی متوقف می‌کند.» در واکنش به اتفاق‌های اخیر برخی از کاربران توییتر با هشتگ «توییتر در آرامگاه ابدی بخواب (#RIPTwitter)» نسبت به مرگ این شبکه اجتماعی اظهارنگرانی کردند.
حساب کاربری ترامپ برگشت، اما ترامپ برنمی‌گردد
ایلان‌ماسک روز شنبه تلاش کرد تا یک برگ برنده برای کاربران توییتر رو کند. او که از ابتدای فرآیند خرید توییتر اعلام کرده ‌بود قصد دارد این شبکه اجتماعی را به یک فضای امن برای آزادی بیان تبدیل کند، اعلام کرد که حساب کاربری دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا، 22 ماه بعد از حذف او از این شبکه اجتماعی مجددا به توییتر باز گشته است. ماسک ابتدا یک نظرسنجی توییتری در مورد بازگشت ترامپ به این شبکه اجتماعی منتشر کرد و بعد از پایان این نظرسنجی با 51.8 درصد جواب بله در بین بیش از 15 میلیون شرکت‌کننده در نظرسنجی، در توییتی نوشت: «مردم حرف زدند. حساب کاربری ترامپ باز می‌گردد.» وی در پایان این توییت به لاتین نوشت: «حرف مردم، حرف خدا.» بلافاصله پس از این پیام حساب کاربری دونالد ترامپ که چند روز بعد از شورش 6 ژانویه و حمله صدها هوادار او به کنگره امریکا از توییتر حذف شده‌بود، دوباره با تمامی توییت‌های پیشینش به توییتر بازگشت. این اتفاق چهار روز پس از آن رخ داد که دونالد ترامپ در جمع هوادارانش از قصد خود برای نامزدی در انتخابات 2024 امریکا خبر داد. هر چند حساب کاربری بازگشته ترامپ فالوئری نداشت، اما در عرض چند ساعت میلیون‌ها کاربر توییتر حساب کاربری ترامپ با دنبال کردند. با این حال دونالد ترامپ گفته است که علاقه‌ای به بازگشت به این شبکه اجتماعی ندارد. وی در سخنرانی مجازی در مراسم سالانه «ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه» در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشتش به توییتر گفت: «من دلیلی برای این کار نمی‌بینم.» او گفته است که ترجیح می‌دهد در شبکه اجتماعی خودش «تروت سوشیال» باقی بماند و تاکید می‌کند که این شبکه اجتماعی به لحاظ تعامل کاربران بسیار بهتر از توییتر است و وضعیتش «فوق‌العاده خوب» است. ترامپ نزدیک به 4 میلیون و 500 هزار دنبال‌کننده در شبکه اجتماعی تروت سوشیال دارد، در حالی که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش ده‌ها میلیون دنبال‌کننده در شبکه اجتماعی توییتر داشت.
خطرهای ناشی مالکیت خصوص بر پلتفرم‌های جهانی ارتباطات
جنجال‌های اخیر در مورد توییتر در پی رخدادهای سالیان اخیر در حوزه شبکه‌های اجتماعی، از جمله رسوایی‌های فیس‌بوک در سوءاستفاده از اطلاعات کاربران یا اتهام‌های مرتبط به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار اخبار جعلی و گمراه‌کننده در درگیری‌های میانمار و اتیوپی و ادعاهای مرتبط به استفاده از این پلتفرم‌ها برای انتشار اخبار جعلی با هدف دخالت در انتخابات کشورهای دیگر، باعث شده است تا تحلیلگران نسبت به قدرت و نفوذ کمپانی‌های خصوصی و میلیاردرهای جاه‌طلب در این رسانه‌های جمعی اظهار نگرانی کنند. برخی تحلیل‌گران معتقدند که شبکه‌های اجتماعی باید به عنوان زیرساخت‌های عمومی با قوانین سختگیرانه‌تری اداره شوند. درست ساعاتی بعد از آنکه ایلان‌ماسک به عنوان مالک جدید توییتر وارد ساختمان این کمپانی شد و توییت کرد: «پرنده آزاد شد»، کمیسیونر بازار داخلی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در حساب کاربری توییتر خود به او واکنش نشان داد و نوشت: «در اروپا، پرنده تحت قوانین ما پرواز می‌کند.» این بده بستان توییتری، نشان داد که تا چه اندازه نگرانی‌ها از حاکمیت کمپانی‌های خصوصی بر زیرساخت‌هایی که جریان اطلاعات را تسهیل می‌کنند، جدی شده است. الکس کراسودمسکی، پژوهشگر ارشد اندیشکده ابتکار جامعه دیجیتال می‌نویسد: «خوش‌مان بیاید یا نه توییتر به عنوان شبکه اجتماعی کلیدی برای خوانندگان اخبار و خبرسازان تبدیل شده است. به‌رغم اینکه تعداد کاربران این شبکه اجتماعی به مراتب از پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک کمتر است، اما توییتر نقش مرکزی در تعیین دستور کار رسانه‌ها و نیروی اصلی در تعیین روایت سیاست جهانی بازی می‌کند و جبهه کلیدی در جنگ‌های اطلاعاتی است که همراه با هر رویارویی جهانی رخ می‌دهد.» این کارشناس رسانه‌های اجتماعی ادامه می‌دهد که این قدرت تعیین‌کننده در مسائل سیاسی، مسوولیت سنگینی را بر عهده مالکان این شبکه‌های اجتماعی قرار داده است، اما حالا با تغییر مدیریت توییتر این مساله پیش آمده است که تا چه اندازه می‌توان به مالکیت خصوصی شرکت‌های بزرگ بر شبکه‌های اجتماعی با این سطح از تاثیرگذاری اعتماد کرد. کراسودومسکی می‌نویسد: «دولت‌ها باید مقرراتی برای پلتفرم‌های توزیع‌شده تصویب کنند، دموکراسی‌ها در تعیین استانداردها نقش بیشتری ایفا و شاید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستقل برای سوگیری‌های جدید فناوری سرمایه‌گذاری کنند.» این تحلیلگر رسانه‌های اجتماعی معتقد است: «باید اهمیت فضای عمومی آنلاین را تشخیص دارد و شاخه‌های آن را به عنوان زیرساخت عمومی تلقی کرد و به گونه‌ای در مورد آن قانونگذاری کرد که دموکراسی قربانی منفعت و سود مالی نشود.»
علاقه عوام‌گرایان به شبکه‌های اجتماعی
ایلان‌ماسک، تنها چهره برجسته‌ای نیست که تلاش کرد تا یک شبکه اجتماعی پرمخاطب را یکجا تملک کند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا هم مدتی پس از آنکه حساب کاربری‌اش از توییتر حذف شد، با تاسیس کمپانی «گروه رسانه و فناوری ترامپ» یک شبکه اجتماعی جدید تاسیس کرد تا از این طریق مستقیما با هوادارانش در ارتباط باشد. شبکه اجتماعی تروت سوشیال، این روزها به محل اظهارنظر و ارسال پیام‌های دونالد ترامپ تبدیل شده است. کانیه وست، رپر و ستاره سیاه‌پوست امریکایی هم که چندی پیش به دلیل آنچه اظهارات یهودستیزانه عنوان شده‌بود، حساب‌های کاربری‌اش از توییتر و اینستاگرام حذف شده ‌بود، اعلام کرده است قصد دارد شبکه اجتماعی «پارلر» را که شبکه اجتماعی محبوب راست‌گرایان افراطی است، خریداری کند. کانیه وست که از نزدیکان ترامپ است و عقایدی مشابه او دارد. او چندی پیش به دلیل اینکه جای واکسن کرونا را با جای بوسه شیطان مقایسه کرده‌ بود، یا زمانی که در یک شوی لباس، تی‌شرتی با نوشته «جان سفیدان مهم است» (در برابر شعار جان سیاهان مهم است) پوشیده‌بود، خبرساز شده ‌بود. تحلیل‌گران معتقدند که شبکه‌های اجتماعی روز به روز برای سیاستمداران و شخصیت‌های عوام‌گرا محبوب‌تر می‌شوند، چرا که برخلاف رسانه‌های سنتی و رسمی، در این شبکه‌ها می‌توان بدون هیچگونه فیلتر، نظارت و اعتبارسنجی، مستقیما با هواداران و مخاطبان‌شان سخن بگویند. در طول سالیان گذشته، انتشار گسترده نظریه‌های توطئه، شایعات، اخبار جعلی، اطلاعات گمراه‌کننده و نفرت‌پراکنی در شبکه‌های اجتماعی، نگرانی‌ها در مورد آثار شبکه‌های اجتماعی بر دموکراسی‌ها را افزایش داده است. نشریه علمی ماکس-پلانک- گزلشافت در مقاله‌ای با عنوان «رسانه‌های دیجیتال چقدر برای دموکراسی مضر هستند؟» می‌نویسد: «براساس مطالعات رسانه‌های دیجیتال 6 عامل موثر بر دموکراسی تاثیرگذار هستند: مشارکت، دانش سیاسی، اعتماد، قطبی شدن، عوام‌گرایی و اتاق‌های پژواک. دو عامل نخست تاثیر مثبت دارند اما بخش برزگی از مطالعات نشان می‌دهند که رسانه‌های دیجیتال به اعتماد به سیاست و نهادهای دموکراتیک از جمله پارلمان‌ها آسیب می‌زنند. اعتماد به رسانه‌های سنتی مانند روزنامه و شبکه‌های تلویزیونی نیز در حال کاهش است. علاوه بر این، پوپولیسم (عوام‌گرایی) و قطبی شدن هم در جوامع در حال رشد است.»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/394086/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون