ایران پرسمان

آخرين مطالب

بازی مرگ‌ و زندگی در سرمای افغانستان تحلیل روز

بازی مرگ‌ و زندگی در سرمای افغانستان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
«یافتن سوخت و غذا به بازی مرگ و زندگی در افغانستان تبدیل شده و افغانستانی‌ها زمستان امسال برای حفظ جانشان تلاش خواهند کرد.» این بخشی از هشدار دیروز مارتین شوپ، مدیر عملیات در سازمان صلیب سرخ، درباره وضعیت وخیم مردم افغانستان در زمستان سال‌جاری است. پیشتر نیز دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) اعلام کرده بود که 79درصد از جمعیت افغانستان در زمستان پیش‌رو در سرپناه‌های موقت و خانه‌های نیمه‌ویران زندگی می‌کنند. همچنین 56درصد مردم افغانستان توانایی تهیه لباس زمستانی برای کودکانشان را ندارند. این در حالی است که از جمع بودجه 4.44میلیارد دلاری که برای تامین نیازهای بشری در افغانستان ضروری است تنها 1.4میلیارد آن به‌دست آمده است. این سازمان در گزارش خود، مناطق افغانستان را به‌لحاظ وخامت اوضاع بشری، به 3رده تقسیم کرده است: 122منطقه در سراسر افغانستان در رده اول قرار دارند(یعنی به کمک فوری بیشترین نیاز را دارند)، درحالی‌که 247منطقه دیگر در رده متوسط و 32منطقه دیگر در رده پایین قرار دارند. گفته شده، 97درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از این میان 24.4میلیون نفر با گرسنگی روبه‌رو هستند و به کمک فوری نیاز دارند.
گزارش اوچا نشان می‌دهد، در یک سال گذشته به‌دلیل خشکسالی، سیلاب، زلزله‌ و دیگر بلایای طبیعی، صدها هزار کشاورز افغانستانی با گرسنگی و بی‌سرپناهی روبه‌رو شده‌اند. علاوه بر این، رکود شدید اقتصادی نیز میزان گرسنگی در این کشور را چندین برابر کرده است. در همین حال، آخرین گزارش بانک جهانی نیز از کوچک‌شدن 20درصدی اقتصاد افغانستان در نتیجه از بین رفتن مشاغل داخلی و محدودیت‌های ناشی از تحریم اقتصادی طالبان ازسوی جامعه جهانی، خبر داده است. عمران خالد روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل افغانستان در وب‌سایت نیوایج می‌نویسد: «گزارش‌ها و آمارها از بحران وحشتناکی که در کمین افغانستان است خبر می‌دهند. از زمان روی کار آمدن دوباره طالبان افغانستان در حال فرو رفتن در باتلاق هرج‌ومرج اقتصادی ‌-‌ سیاسی است.»
آمریکا پس از حمله به افغانستان و صرف میلیاردها دلار در این جنگ و بازسازی‌های پس از آن نتوانست برای پایان مناقشه سیاسی در این کشور به راه‌حل سیاسی پایدار و فراگیری دست یابد. نتیجه این شد که هزینه‌های سنگین اقتصادی و انسانی واشنگتن را وادار کرد تا در نهایت از ماجراجویی در افغانستان دست بکشد. اکنون برخی از مقام‌های آمریکایی اذعان می‌کنند که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، که دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را صادر کرد برای چگونگی پایان دادن به این جنگِ به‌ظاهر بی‌پایان هیچ ایده روشنی نداشت و شکاف عمیق در واشنگتن بر سر جنگ افغانستان درنهایت به عقب‌نشینی سراسیمه آمریکایی‌ها از کابل منجر شد.
عوامل کلیدی بحران انسانی - اقتصادی
به اعتقاد ناظران، دو عامل کلیدی به‌طور مستقیم مسئول بحران فعلی افغانستان است. نخست، محدودیت‌های بسیار سختگیرانه در زمینه ارتباطات بانکی با افغانستان و اعطای کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی. دوم، تصمیم دولت آمریکا برای مسدود کردن 9.5میلیارد دلار از دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی افغانستان. پس از تصمیم دولت بایدن برای مسدود کردن ذخائر ارزی دولت افغانستان در آمریکا بود که اتحادیه اروپا، انگلیس و آلمان نیز تمام طرح‌های حمایتی از مردم افغانستان را متوقف کردند. صندوق بین‌المللی پول نیز از این رویه پیروی کرد و توزیع ذخائر ارزی اضطراری را در افغانستان به حالت تعلیق درآورد. بانک جهانی نیز تامین مالی ده‌ها پروژه را متوقف کرد. به این ترتیب، در شرایطی که چندین دهه جنگ بی‌وقفه، فساد گسترده و بی‌ثباتی سیاسی افغانستان را به گردابی از فقر و محرومیت کشانده بود، روی کار آمدن دوباره رژیم طالبان در کنار مسدود شدن دارایی‌های بانک مرکزی و خروج منابع مالی بین‌المللی افغانستان را تا آستانه سقوط کامل پیش برده است. در این میان بحران نقدینگی و فروپاشی اقتصادی ناشی از آن هم، ده‌ها میلیون افغانستانی را دچار فقر و گرسنگی کرده است. خشکسالی‌های مداوم، همه‌گیری کووید-19و بلایای طبیعی آنهم در بحبوحه بحران جهانی غذا و جهش تورم نیز باعث شده که شرایط افغانستان بیش از پیش رو به وخامت بگذارد.
آمریکا اما علاوه بر مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی، حمایت مالی از اغلب پروژه‌های توسعه‌ای را در افغانستان متوقف کرده است. دولت آمریکا که عامدانه تلاش دارد تا دسترسی طالبان را به دارایی‌های خارجی‌اش مسدود کند، محدودیت‌های بسیار شدیدی را برای مبادلات با بانک مرکزی افغانستان درنظر گرفته است تا جایی که حتی تامین مالی پروژه‌های اساسی و پرداخت کارکنان دولتی ازجمله معلمان، کارکنان بخش سلامت و سایر بخش‌های دولتی نیز به‌طور جدی با مشکل مواجه شده و بحران اقتصادی افغانستان را تشدید کرده است.
اکنون دولت طالبان به‌لحاظ مالی در شرایطی قرار دارد که حتی قادر به تامین موادغذایی مردم افغانستان نیست. از همین رو شمار گرسنگان اقصی نقاط این کشور به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. این روزها صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها و درگیری بر سر اقلام خوراکی در مناطق مختلف بخشی از روال زندگی روزمره افغانستانی‌ها است. در این میان نرخ بیکاری نیز به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. عمران خالد تحلیلگر مسائل افغانستان می‌‌گوید: «در افغانستان دیگر تقریبا زمستان از راه رسیده و فرصت برای نجات افغانستانی‌های بی‌یاور و ناامید رو به پایان است. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد جامعه جهانی و کشورهای غربی درگیر جنگ اوکراین هستند و بحران افغانستان اولویت آنان نیست.»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/394205/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

ویدیویی بامزه و پربازدید از متهم اصلی کرونا

صخره‌نوردیِ بی‌نظیر کَل و بزهای کوهی در طالقان

محصولاتی که ما مصرف می کنیم تو طبیعت به چه شکل بودند؟

کلیپی زیبا از شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

سخنگوی دولت روحانی: وقتی خودتان تیک آبی و خاکستری می‌گیرید، بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟

واکنش انگلیس به کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه

شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 305 نفر رسید؛ شهادت 141 خبرنگار

دستگیری گسترده دانشجویان دانشگاه کلمبیا توسط پلیس نیویورک

تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر دارایی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد

حمله به دانشجویان دانشگاه آمریکایی قاهره به خاطر حمایت از فلسطین

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

دگر ما را چه مینامند، اگر حیدر بشر باشد؟!

حملات بی‌امان بیش از 20 خدنگ به مار پیتون

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت؛ علت استعفای سال گذشته او چه بود؟

معاون پارلمانی رئیسی: دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود درباره حجاب عمل کنند

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید

بخشی از آثار ویرانی های ارتش اشغالگر در شهر خان یونس

مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند

افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین

رازهای جالبی از تایتانیک که شاید هرگز درباره‌اش نشنیده باشید

فرآیند تولید دیگ و ماهیتابه با قوطی فلزی نوشابه توسط کارگران پاکستانی

زیبایی پارک هینویاما در ژاپن

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نماینده ویژه پاکستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند