ایران پرسمان

آخرين مطالب

عشق فوتبال‌ در میان تراز اول‌های ادبیات و موسیقی خردنامه

عشق فوتبال‌ در میان تراز اول‌های ادبیات و موسیقی
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خراسان / روایت‌های خواندنی از دلبستگی کم نظیر هوشنگ ابتهاج، سهراب سپهری استاد محمد رضا شجریان، فرهاد مهراد، رضا امیر خانی و. .. به پر طرفدارترین ورزش دنیا 
احتمالاً شنیده‌اید که می‌گویند فوتبال، مانند زندگی است. چون اتفاقاتی که در مستطیل سبز می‌افتد، به آن چه در زندگی از سر می‌گذرانیم، شباهت زیادی دارد؛ زمین خوردن‌ها، بلند شدن‌ها، دویدن‌های بی‌وقفه، خستگی‌ها، اشک‌ها، لبخندها، پیروزی، شکست و... همه در زندگی‌مان جاری است. شاید جالب باشد بدانید فوتبال برای تعداد زیادی از هنرمندان، الهام‌بخش بوده و از این نظر تماشای مسابقه‌های فوتبال، جزئی از زندگی و سرگرمی آن‌ها بوده‌ و هست؛ برای نمونه، می‌دانستید سهراب سپهری یک فوتبال‌دوستِ تمام عیار بوده و در سال 1350 به کیهان ورزشی نامه انتقادی ورزشی نوشته یا هوشنگ ابتهاج با فوتبال، زندگی می‌کرده‌؟ در این مطلب از علاقه جمعی از هنرمندان ایرانی به ورزش فوتبال نوشته‌ایم.
گلایه‌های سهراب سپهری از داوران فوتبال!
شاید تصورش هم سخت باشد که شخصیتی آرام مانند سهراب سپهری، اهل هیجانی از نوعِ فوتبال بوده، سهراب سپهریِ شاعر و نقاش، یک فوتبالیِ تمام‌عیار و طرفدار تیم پرسپولیس بوده است. کیهان ورزشی هم یکی از مجله‌های مورد علاقه‌اش بوده که در کنار نشریه‌های حوزه کاری‌اش می‌خوانده است. او در سال 1350 نامه‌ای انتقادی به این مجله نوشته؛ نامه‌ای که با خواندنش از دقت و اطلاعات گسترده سهراب سپهری درباره فوتبال، شگفت‌زده می‌شویم. بخشی از این نامه را با هم می‌خوانیم: «کلمه فوتبالیست را از کجا آورده‌اید؟ در فارسی کلماتی ساخته‌ایم مثل «فیلم‌ساز». در این‌جا ریشه یک فعل را گرفته‌ایم و دنبال یک واژه فرنگی گذاشته‌ایم، اما در ترکیب این کلمه تابع دستور زبان خودمان بوده‌ایم. شما «فوتبالیست» را از فرنگی‌ها گرفته‌اید یا با ابتکار خود ساخته‌اید؟ برای ما ساخته‌اید یا به خاطر آنان؟ و تابع چه دستوری؟... چرا بلندگوی امجدیه قبل از هر مسابقه، اسامی بازیکنان و داوران را اعلام نمی‌کند؟ مگر این کار چقدر وقت گوینده را می‌گیرد؟ چرا هیچ وقت کار یک داور را بررسی نمی‌کنید و همه جنبه‌های خوب و بد آن را باز نمی‌نمایید؟ چه کسی باید داور را به خوب و بدش آگاه کند؟ اما جنبه مثبت قضیه را هم در نظر باید گرفت. شاید انتقاد اصولی شما مددکار داور بود و قدرت داوری‌اش را فزونی دهد، همیشه این تماشاگران نیستند که در سر راه داوری خوب، سنگ می‌اندازند».

ایران پرسمان


تپش‌های قلب ابتهاج هنگام تماشای مسابقه
زنده‌یاد هوشنگ ابتهاج، شاعر بزرگ معاصر را مرداد امسال از دست دادیم؛ کسی که پیگیری اخبار ورزشی یکی از علاقه‌مندی‌هایش بود. این شاعر به ورزش‌های کشتی، فوتبال و تنیس علاقه ویژه‌ای داشته است. علاقه‌ ابتهاج به فوتبال تا حدی بوده که مثلاً اگر زمان شروع بازی ساعت 4 عصر بوده، او از ساعت 9 صبح به ورزشگاه می‌رفته است! زنده یاد هوشنگ ابتهاج در نشستی از علاقه‌اش به ورزش این گونه گفته: «همیشه من از هر کی خوشم می‌آید و طرفدار هر تیمی هستم، می‌بازد. واقعاً من سال‌ها گفته ا م که این چی هست که من از هرکی خوشم می‌آید او بازنده است و چندین روز زندگی برام چنان تلخ می‌شود. موقع بازی تنیس اصلاً به من مربوط نیست که این‌ها کی هستند، تپش قلب پیدا می‌کنم وای این داره می‌بازه عقب افتاده و همان موقع به خودم می‌گویم. بعد به این نتیجه رسیدم که واقعا مقابله آدم با آدم همیشه فاجعه است». یلدا ابتهاج، فرزند این شاعر، چندی پیش از درگذشت پدرش، عکسی از او را در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی) منتشر کرد.
از فوتبال‌دوستیِ فرهاد تا استاد شجریان
تقریبا همه ما با صدای فرهاد مهراد که «بوی عیدی، بوی توپ» را می‌خواند، خاطره‌ها داریم. این خواننده فقید ایرانی متولد 1322 بود و در 9 شهریور 1381 از دنیا رفت. ابراهیم افشار، پژوهشگر تاریخ ورزش ایران در برنامه‌ای که از شبکه مستند پخش شد از حضور چهره‌های مشهوری مانند هوشنگ ابتهاج، ساموئل خاچیکیان و فرهاد مهراد در دهه 50 گفت که به عنوان تماشاگر مسابقات فوتبال در جایگاه ویژه ورزشگاه امجدیه می‌نشستند. زنده‌یاد استاد محمدرضا شجریان هم از طرفداران سرسخت فوتبال بود تا جایی که در دوران بیماری هم دنبال کردن لیگ‌ فوتبال کشورهای مختلف را رها نمی‌کرد. این استاد برجسته موسیقی ایرانی وقتی در سال 84 به همراه پسر کوچکش، رایان، برای تماشای بازی پرسپولیس- بایرن مونیخ به ورزشگاه آزادی رفته بود، در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود دوست دارد پسرش مثل او موسیقی را ادامه دهد یا فوتبالیست شود، گفته بود: دوست دارم فوتبالیست شود.
برادری که برادرِ نویسنده‌اش را فوتبالی کرد!
جمال میرصادقی، نویسنده و منتقد برجسته زمانه ماست. او را با رمان‌هایی مانند «بادها خبر از تغییر فصل می‌دهند»، «دختری با ریسمان نقره‌ای»، «درازنای شب» و «زندگی را به آواز بخوان» می‌شناسیم. میرصادقی سال گذشته مجموعه داستانی به نام «جام جهانی» به چاپ رساند که یکی از داستان‌هایش، روایتی از صعود تیم ملی ایران به جام جهانی است. این داستان‌نویس، تماشای فوتبال را یکی از سرگرمی‌هایش معرفی می‌کند و در این باره می‌گوید: «از اول زندگی‌ام، اهل ورزش نبودم و در نقطه مقابلم، برادر قرار داشت. او به فعالیت‌های بیرونی و ورزش و فوتبال علاقه‌مند بود. من هم به قصه و داستان. برای این‌که با برادرم ارتباطی داشته باشم به دیدن مسابقات فوتبال توجه پیدا کردم تا حداقل ارتباط موضوعی برای بحث داشته باشیم. چیزهایی که از ورزش می‌دانم به خاطر برادرم بود. هر وقت مسابقه فوتبال پخش شود، حتماً نگاه می‌کنم؛ زیرا این کار برای من یک سرگرمی بیرونی است. البته قصه علاقه درونی من است و آدم‌ها بیشتر به مسائل مورد علاقه‌شان توجه می‌کنند. به نظرم آن چه انسان را می‌سازد، اعتقاد به درونیات است و مسائل مربوط به اجتماع نیز مسائل عمومی هستند».
همبازی شدن امیرخانی با علی دایی!
رضا امیرخانی را با آثاری مانند «بیوتن»، «من او»، «ارمیا» و «قیدار» می‌شناسیم. در علاقه امیرخانی به فوتبال همین بس که او در دانشگاه صنعتی شریف، همبازی علی دایی بوده است! این نویسنده، اهل نوشتن مقاله و یادداشت هم هست. او یادداشتی در نکوهش فوتبال نفتی نوشته‌ که در بخشی از آن می‌‌خوانیم: «خارج از خوش‌آیند و بدآیند ما، هنرِ هشتمِ روزگارِ ماست و چونان باقیِ هنرها چاره‌ای ندارد الا این که مردم نهاد باشد و تا این گونه نباشد، هنر نمی‌شود اصالتاً. پس فوتبال نیز آینه‌ای است برای شناختِ جامعه. در اسپانیا، باسکیِ جدایی‌طلب انقلابیِ نزدیک به آنارشیست‌ها و دورِ از فاشیست‌ها، می‌رود به سمتِ بارسلونا به عنوانِ یک نماد و طرفدارِ دولتِ مستبد سلطنتیِ فاشیستی، می‌رود به سمتِ رئالِ مادرید که رئال همان رویالِ سلطنتی باشد و مادرید هم پایتخت نظامِ مستقر. پس در نظامی سیاسی، دو تیمِ فوتبال، دو تیمِ هدف می‌شوند و با تغییرِ ساختارهای نظامِ سیاسی، هر زمان نو می‌شوند و خود را بازسازی می‌کنند در تعاریفِ جدید».

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/394539/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو